...Den är svår. Och snyggt tema, Kalles slumpgenerator; två svartvita filmer, båda är relativt normala uppföljare till rejält excentriska debuter, båda är för jävla bra.
Jag säger nog Elefantmannen, för det kommer fler och bättre Jarmuschfilmer.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that. -- Portal 2
A pit is not complete without a Freeman climbing out of it. -- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Eller för att ge lite mer motivering, för The Great Mouse Detective var en riktigt trevlig film som jag inte kan minnas att jag sett förut - det känns på något sätt skönt att de gjorde "klassisk" Disney så här sent.
Men Blues Brothers är en film jag sett så många gånger att jag i princip kan citera varenda scen, jag kan lista soundtracket, jag har skivan från liveturnén (som är helt OK). Inte nog med att det är Belushi och Aykroyd i högform, sen har du alla gästartister (Ray Charles! John Lee Hooker! Aretha Franklin! James Brown! Cab Calloway, ffs! Varenda amerikansk studiomusiker som någonsin spelat på mer än 500 skivor som inte varit country! Om någon hade släppt en retroaktiv bomb över den här filminspelningen och raderat ut alla medverkande ur historien hade "Lyssnar på"-tråden i The Bronze varit wall-to-wall dragspelsmusik.) Och de använder musiken i filmen också:
Det är en komedi byggd både runt respektlöshet (Belushi) och ren kärlek. Den är rejält fånig ibland (I hate Illinois nazis), men den funkar både för manuset och för att den tar musiken på lika stort allvar som karaktärerna gör.
Så inget ont om Sherlock Mus, men innan ni röstar på den, ett litet budskap:
Senast redigerad av A bear tis okt 23, 2012 22:40, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
caffeineaddict skrev: "We got both kinds! Country AND Western!"
Det citatet använde jag idag till en kollega (han förstod var det kom ifrån).
Förlåt Björn men visst skojade du väl till Arethas namn med flit? Hoppas jag.
All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon
Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Uppdaterat (bättre sent än aldrig). Das Boot (4 nom) spöade Amadeus (2 nom). King of Comedy (2 nom) spöade Sex, lögner och outdated recording devices (1 nom, 6 tillägg).
"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana." - VEEP
Om hela filmen hade varit som sista halvtimmen eller så så hade den varit galet bra. Men jag måste säga att första timmen, cirka, var jag inte alls lika förtjust i som slutet. Men rösten får den!
Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that. -- Portal 2
A pit is not complete without a Freeman climbing out of it. -- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Runaway Train är riktigt jävla bra, och såg jag båda filmerna för första gången idag utan tidigare preferenser eller nostalgi skulle jag gissningsvis rösta på den.
Men jag är uppväxt med Empire och Jedi mer än med nästan några andra filmer. Skulle jag gissa hur många gånger jag sett dem undrar jag om 30 räcker till. Jag är ju inte ens en Ewokhatare, för sjutton. Also, "IT'S A TRAP!" Och tråden heter "Favoritfilm" och inte "Bästa Film". Allt detta gör att jag bara måste rösta Jedi.
"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana." - VEEP
Och jag är lite chockad över att Amadeus åkte ut så tidigt.
All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon
Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy