In a post apocalyptic future, two rival gangs fight for control of Frazier Park by playing "Beat Beat Revelation", a deadly version of Dance, Dance, Revolution(TM).
I'm heading of to Bucharest to start work on my new film, The Zero Theorem. It stars everybody's favorite Nazi, the great Christoph Waltz. Very original script about a man waiting for a telephone call that will give meaning to his life. Some other things happen as well. It's profound and funny in more or less equal measures. We're going to have fun. I'll keep you posted as the cast expands.
— Terry Gilliam
noike skrev:adolvsson skrev:noike skrev:Jag gillade den jävligt mycket också. Snyggare, mer budget, bättre användande av flashbacks, likvärdigt skådespeleri (fastän Gary Oldman och Colin Firth kämpar i uppförsbacke mot Alec Guinness och Ian Richardson. John Hurt däremot, fyhelvete, hans Control), lite smutsigare än 70-talsminiserien men samtidigt förlorade den på det snabbare tempot tyckte jag. Fortfarande skitbra.
Jag tänker se båda, och miniserien innan jag ser filmen, men... Om jag bara skulle välja en. Om. Vilken?
Miniserien. 7x45min mot 2h. Du kan ju tänka dig vad det innebär för karaktärsdjupet.
caffeineaddict skrev:(Tinker Tailsor Soldier Spy)Och en av mina problem med serien (även om den såklart har en hel del karaktärsögonblick som filmen saknar) är att 7 x 45 kändes för långt för den här historien. Varenda detalj i mysteriet blev för överexponerad och tydlig till den punkt där det knappt kändes som ett mysterium alls. När filmen i sin tur speedar upp handlingen utan att plocka bort så väldigt mycket av spion-ploten (dock som sagt på bekostnad av vissa karaktärsögonblick) så blev det helt plötsligt lite tempo och tankearbete i det hela. Man fick liksom sitta och försöka hänga med på ett annat vis, vilket är lite vad jag gillar med den här sortens filmer och vad jag inte alls fick av TV-serien.
A bear skrev:Thale, till slut, kan vara en av de bättre skandinaviska genrefilmer jag sett på ett bra tag, och då räknar jag in Rare Exports, Trolljegeren och Iron Sky. Gjord på nollbudget, men så intimt och... tja, trolskt gjord att man inte tänker på det: bara två killar som mitt i sina vardagliga bekymmer plötsligt finner sig öga mot öga, inlåsta i en källare, med en ung kvinna som kanske eller kanske inte alls är helt och hållet mänsklig.
noike skrev:caffeineaddict skrev:(Tinker Tailsor Soldier Spy)Och en av mina problem med serien (även om den såklart har en hel del karaktärsögonblick som filmen saknar) är att 7 x 45 kändes för långt för den här historien. Varenda detalj i mysteriet blev för överexponerad och tydlig till den punkt där det knappt kändes som ett mysterium alls. När filmen i sin tur speedar upp handlingen utan att plocka bort så väldigt mycket av spion-ploten (dock som sagt på bekostnad av vissa karaktärsögonblick) så blev det helt plötsligt lite tempo och tankearbete i det hela. Man fick liksom sitta och försöka hänga med på ett annat vis, vilket är lite vad jag gillar med den här sortens filmer och vad jag inte alls fick av TV-serien.
Jag såg det aldrig riktigt som ett mysterium. FFS, allt i båda versionerna blev övertydliga direkt i och med castingen. Jag menar, tre okända personer och så Ian Richardson/Colin Firth bland de misstänkta? Och i filmen så fick de andra inte ens säga hej. Så jag såg det alltid mer som en karaktärshistoria där problemet inte är så mycket vem som hur man bevisar det, och oavsett på vems bekostnad — för även om det är teatrikaliskt så föredrar jag Guinness väl dolda psykopat och att de introducerar saker innan de behövs. Oavsett hur fult eller snyggt filmat det är.
noike skrev:A bear skrev:Thale, till slut, kan vara en av de bättre skandinaviska genrefilmer jag sett på ett bra tag, och då räknar jag in Rare Exports, Trolljegeren och Iron Sky. Gjord på nollbudget, men så intimt och... tja, trolskt gjord att man inte tänker på det: bara två killar som mitt i sina vardagliga bekymmer plötsligt finner sig öga mot öga, inlåsta i en källare, med en ung kvinna som kanske eller kanske inte alls är helt och hållet mänsklig.
Den där har jag velat se sedan jag hörde talas om den. Bra att förväntningarna inte verkar ballgrusas.
noike skrev:Fyfan. Läste nyss att Tony Scott dött. Självmord.
http://www.cnn.com/2012/08/20/showbiz/obit-tony-scott/
Nyx skrev:noike skrev:Fyfan. Läste nyss att Tony Scott dött. Självmord.
http://www.cnn.com/2012/08/20/showbiz/obit-tony-scott/
Oj! Stackars frun, barnen och brorsan Ridley!Jag kan inte låta bli att undra om han hade någon svår, livshotande sjukdom... Så otroligt sorgligt.
A bear skrev:Jag funderade faktiskt på att gå och se den på Bio Rio i morgon 18.30, hur låter det? (Sen tänkte jag svepa Faust i bara farten också.)
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]