Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » lör jan 14, 2012 2:52

jag vill egentligen inte se trailers, men jag kunde inte låta bli.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Matt » sön jan 15, 2012 10:03

Köpte 20 filmer för 20 kr styck på videobutiken.
Två rikigt bra. Welcome to the Reilys och Du kommer möte en lång mörk främling
Resterande 18 var riktigt skit inte värda 20 kr
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav noike » sön jan 15, 2012 10:39

wyndham skrev:Tinker, Tailor var ungefär så bra som folk påstår. 5/5

Jag gillade den jävligt mycket också. Snyggare, mer budget, bättre användande av flashbacks, likvärdigt skådespeleri (fastän Gary Oldman och Colin Firth kämpar i uppförsbacke mot Alec Guinness och Ian Richardson. John Hurt däremot, fyhelvete, hans Control :lovebunny: ), lite smutsigare än 70-talsminiserien men samtidigt förlorade den på det snabbare tempot tyckte jag. Fortfarande skitbra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön jan 15, 2012 16:16

noike skrev:Jag gillade den jävligt mycket också. Snyggare, mer budget, bättre användande av flashbacks, likvärdigt skådespeleri (fastän Gary Oldman och Colin Firth kämpar i uppförsbacke mot Alec Guinness och Ian Richardson. John Hurt däremot, fyhelvete, hans Control :lovebunny: ), lite smutsigare än 70-talsminiserien men samtidigt förlorade den på det snabbare tempot tyckte jag. Fortfarande skitbra.

Jag tänker se båda, och miniserien innan jag ser filmen, men... Om jag bara skulle välja en. Om. Vilken?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön jan 15, 2012 16:29

adolvsson skrev:
noike skrev:Jag gillade den jävligt mycket också. Snyggare, mer budget, bättre användande av flashbacks, likvärdigt skådespeleri (fastän Gary Oldman och Colin Firth kämpar i uppförsbacke mot Alec Guinness och Ian Richardson. John Hurt däremot, fyhelvete, hans Control :lovebunny: ), lite smutsigare än 70-talsminiserien men samtidigt förlorade den på det snabbare tempot tyckte jag. Fortfarande skitbra.

Jag tänker se båda, och miniserien innan jag ser filmen, men... Om jag bara skulle välja en. Om. Vilken?

Miniserien. 7x45min mot 2h. Du kan ju tänka dig vad det innebär för karaktärsdjupet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån jan 16, 2012 1:53

noike skrev:Miniserien. 7x45min mot 2h. Du kan ju tänka dig vad det innebär för karaktärsdjupet.

Jag anade att det var en ganska dum fråga men var beredd att ta den smällen för ett säkert svar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » mån jan 16, 2012 2:45

adolvsson skrev:
noike skrev:Miniserien. 7x45min mot 2h. Du kan ju tänka dig vad det innebär för karaktärsdjupet.

Jag anade att det var en ganska dum fråga men var beredd att ta den smällen för ett säkert svar.

I det här fallet: ingen dum fråga. Filmen fungerar utmärkt, men det saktfärdiga temport och karaktäruppvisningarna i tv-serien klår den. Inte med mycket för det är en jävligt bra film.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav MissKittyFantastico » sön jan 22, 2012 12:37

Bridesmaids

I början hade den scen efter scen med riktigt låg humor och jag tänkte "Åh nej! Är det en sån film." Jag gillar inte film med pinsam humor och jag fick sitta och gömma mig bakom en kudde och ibland gå ut i köket. Fast efter en halvtimme eller så, så tonades den delen av humorn ner lite eller så blev jag van och filmen blev plötsligt lagom rolig och till och med lite rörande. Jag gillade den faktiskt väldigt mycket på slutet.

Början drar ner den från en fyra, men en ganska stark trea kan jag nog ge den.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav herdware » sön jan 22, 2012 13:16

MissKittyFantastico skrev:jag fick sitta och gömma mig bakom en kudde

En s.k. "skämskudde".
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Matt » sön jan 22, 2012 13:51

Catfish var riktigt bra.

Den här var kul att kolla efter man sett filmen.
OBS! se den inte om du inte sett filmen!
http://youtu.be/s_Io-djZGkc
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Matt » sön jan 22, 2012 18:55

Såg Chloe
Bra film med fantastiska Julianne More, fantastiskt söta Amanda Seyfried och smått träiga Liam Neeson.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav LWes » tor jan 26, 2012 19:24

någon annan än jag som ser väldigt mycket fram emot Whit Stillman's nya film? http://www.imdb.com/title/tt1667307/
hans tidigare filmer; Metropolitan, Barcelona, och Last Days of Disco är några av mina favoritfilmer. han är så bra!! kanske min favorit regissör.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre jan 27, 2012 0:01

This looks like the most epically awful movie ever! Typ Andy Sidaris-dåligt men med högre budget (och faktiskt skådisar som varit vettiga i annat). Men jag skrattade hela vägen igenom, och inte på det bra sättet:

http://www.ign.com/videos/2012/01/26/ex ... ut?show=HD

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre jan 27, 2012 9:25

caffeineaddict skrev:This looks like the most epically awful movie ever! Typ Andy Sidaris-dåligt men med högre budget (och faktiskt skådisar som varit vettiga i annat). Men jag skrattade hela vägen igenom, och inte på det bra sättet:

Jag gillar hur de döpt huvudpersonen till Snow, för att vi säkert ska veta att det inte alls är tänkt att vara det minsta likt Escape From New York. Någon har tänkt till här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » fre jan 27, 2012 10:41

A bear skrev:
caffeineaddict skrev:This looks like the most epically awful movie ever! Typ Andy Sidaris-dåligt men med högre budget (och faktiskt skådisar som varit vettiga i annat). Men jag skrattade hela vägen igenom, och inte på det bra sättet:

Jag gillar hur de döpt huvudpersonen till Snow, för att vi säkert ska veta att det inte alls är tänkt att vara det minsta likt Escape From New York. Någon har tänkt till här.

"He's the best there is... but he's a loose cannon!" Det finns fan ingen replik som försäkrar underhållning (oavsett kvalitetsnivån på den underhållningen) såsom den.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » lör jan 28, 2012 2:28

LWes skrev:någon annan än jag som ser väldigt mycket fram emot Whit Stillman's nya film? http://www.imdb.com/title/tt1667307/
hans tidigare filmer; Metropolitan, Barcelona, och Last Days of Disco är några av mina favoritfilmer. han är så bra!! kanske min favorit regissör.

Såg den på filmfestivalen i höstas, faktiskt min första Stillman. Älskade den.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » lör jan 28, 2012 3:04

adolvsson skrev:
LWes skrev:någon annan än jag som ser väldigt mycket fram emot Whit Stillman's nya film? http://www.imdb.com/title/tt1667307/

Såg den på filmfestivalen i höstas, faktiskt min första Stillman. Älskade den.

åh va avunsjuk jag blir! kul att höra att du gillade den dock; du borde se hans andra filmer!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav A bear » sön jan 29, 2012 0:15

House är den bästa film som någonsin gjorts.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav herdware » sön jan 29, 2012 10:57

Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Matt » sön jan 29, 2012 12:43

Såg Whatever Works
Gillade mycket
Såklart
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav A bear » mån jan 30, 2012 14:18

Killen som har huvudrollen i Birdemic har en roll i The Hobbit.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sjostrand » mån jan 30, 2012 16:21

A bear skrev:Killen som har huvudrollen i Birdemic har en roll i The Hobbit.

WTF! :eek:
Men visst, han var inte det största problemet med filmen. Fanns lätt minst tio andra saker som var större problem.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav eriked » mån jan 30, 2012 17:43

Birdemic 2 finns tydligen också. I 3D.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Murnau » mån jan 30, 2012 19:56

I så fall måste det ha blivit för billigt att göra filmer i 3-D.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav A bear » mån jan 30, 2012 20:12

eriked skrev:Birdemic 2 finns tydligen också. I 3D.

Den kommer tydligen ut i sommar.

Och efter vad jag läste nånstans så har han byggt 3D-riggen helt själv.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav eriked » mån jan 30, 2012 20:59

Hell to the yeah. Sommaren är räddad.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav wyndham » mån jan 30, 2012 22:01

Filmårhundradet i Timrå! Och lotten som dras är...

Der müde Tod (1921) -- nominerad av eriked. En främling köper upp mark intill kyrkogården. Och vad vill han det unga förälskade paret som korsar hans väg? En vacker och imponerande stumfilm, som endast lider av att berättelserna om de tre ljusen, trots grandiost sceneri och magiska specialeffekter, inte alls är på samma nivå som historien i byn. Visst är det meningen att de ska vara förutsägbara, ödesmättade, men förtrollningen bryts. Det går från Sjunde inseglet till Djävulen och jag. Men vilken kanonstart. 4/5

Tarzan (1932) -- nominerad av mig. Liansvingandet, vrålet och frisimmet gör ingen besviken. Tarzan är snygg och Jane är supersnygg. Djungellivet är ett sjudande hopkok av avancerade dressyrkonster, djurkostymer, dockor och inklippt naturfilm. Vissa lösningar blir mer genanta än andra, men allra mest skruvar jag på mig när Jane och far hennes ska bedyra sin kärlek för varandra. Men den mest minnesvärda dialogen var såklart:
- Are they pygmies?
- No. They're dwarves.

Punkt.
3/5

Titanic (1943) -- nominerad av Murnau. Visste ni att en tysk officer var såhääär nära att förhindra olyckan? Han misslyckas. Tysk heder och brittisk girighet ställs mot varandra i denna berättelse som man kanske sett i andra versioner, men aldrig tidigare beställd av Joseph Goebbels. 3/5

Fruktans lön (1953) -- nominerad av sjostrand. Men nå så schuukt spännande. 5/5

Jag är nyfiken gul (1967) -- nominerad av sfinx. Bäst är Lena Nyman, Börje Ahlstedt och Olof Palme. Lite sämre är Vilgot Sjöman, inte som regissör men som Regissören. Han gör sig själv platt och osympatisk, med den pågående filmen som enda försonande draget. Och så fick det Kalle och Björn att vilja diskutera Bergmanfilmer jag inte sett vilket fick mig att ropa SPOILER SPOILER LALALALALA mutter mutter.

Ser fram emot blå. 4/5.

Housu (1977) -- nominerad av caffe. Småaktigt att inte ge högsta betyg när det är filmmediet tagit till sin fulländning. Jag måste fundera ut någon mer konkret invändning än men hur skulle världen se ut om alla filmer betedde sig såhär!?!? 4/5

Tryggare kan ingen vara (1986) -- nominerad av A bear. Vad är det för värld vi lämnar till våra barn? Pah! De klarar sig nog de små odågorna. Här kommer istället filmen som frågar: Vad är det för värld vi lämnar till våra föräldrar?

Mycket fin film. Sover dock en blund mitten så jag avstår från betyg.

Terminator 2
(1992) -- nominerad av crashdummie. Helt klart en av 90-talets mest definierande filmer. Vi såg directors cut, som tyvärr inte tillförde något av värde. Scenen med Kyle Reese är inte alls dålig, men den hör bara inte hemma i T2. Dessutom har Cameron petat med Lucas-fingret. Att originalet förtjänar högsta betyg kan jag däremot skriva under på.

Birdemic (2008) -- nominerad av Tam. Jag har aldrig köpt uttrycket "så dåligt att det blir bra". Det brukar ofta användas om filmskapande med liten kassa, lite kunnande, och en förmodad brist på självinsikt. De största anhängarna har då inte har ryggrad att stå upp för filmens kvalitet och säger istället: "den är så bra så bra, men ja egentligen är den ju jättedålig."

Nåväl. Birdemic är jättedålig. Inte så dålig att den blir bra, men så dålig att det ibland blir roligt. Den är oprovocerande i och med att den inte slösar på talang eller pengar eller biodukar. Jag avskyr den inte, men det är nog den sämsta film jag någonsin sett. Somnar dock med en kvart kvar, så inget betyg.

Sen kastade jag in handduken och kröp till kojs. Missade Tusen gånger starkare (2010) och efterföljande bonusfilmer.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Murnau » mån jan 30, 2012 22:34

Kanonbra sammanfattning!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav caffeineaddict » mån jan 30, 2012 23:11

Fint sammanfattat, Staffan.

Jag satte mig faktiskt ner på lunchen idag och såg den där kvarten i mitten av Tarzan som jag missade och sista kvarten av Birdemic så att jag helt ärligt kunde betygsätta dem och ge Tarzan 3 av 5 och Birdemic 0 av 5.

(edit) Förresten helt med på Staffans siffror förutom att han gav House lite lågt och att jag inte får betygsätta Titanic då jag nog bara såg första halvan, om ens det. (/edit)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Murnau » tis jan 31, 2012 0:23

Det var länge sen jag blev så sorgsen av en film som av Tryggare kan ingen vara. Missade vissa scener, men den var jävligt kraftfull ändå. Fast liksom inte som ett knytnävsslag i magen, utan mer som många, många små knytnävsslag under 1 ½ timme. Som från en pygmé, eller (spoiler Tarzan the ape man) en förbannad och svartmålad dvärg menar jag!.
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film