Two households, both alike in dignity, In fair Verona, where we lay our scene From ancient grudge break to new mutiny, Where civil blood makes civil hands unclean.
(Obs! Idag röstar jag på riktigt)
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim
"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo
RoboCop, yo. Älskar Shakespeare och älskar Luhrmann men RoboCop är en för mig intressantare film. Med ganska god marginal.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Ska ärligt erkänna att Romeo + Juliet var betydligt bättre än hur jag mindes den. Nästan så det blev lite jämnt och jag var faktiskt tvungen att fundera i någon minut innan jag bestämde mig för att det blir RoboCop.
"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana." - VEEP
Filmen som fick mig att förstå Shakespeares drama, vad det egentligen handlade om. Historien fick liv på ett sätt som den aldrig fått innan (för mig alltså) och man förstår exakt varför de dras till varandra och varför det måste gå som det går. Jag älskar musiken i den också, och hur den används. Allting är så snyggt på ett nästan stiliserat sätt, älskar det också. Scenen när de först ser varandra är kanske det mest romantiska mötet på film någonsin. Ledsen, men Robocop har inte en chans. Inget ämne kan väl vara mer intressant än vansinnig odödlig förälskelse.
Sen är Leonaro di Caprio så fruktansvärt snygg i den här filmen att jag vill skjuta min tantsnuskiga hjärna i bitar.
He smells like forrest. /The Evil Queen, Once Upon a Time
RoboCop. Om det hade varit Zeffirellis Romeo and Juliet så hade det kanske varit en annan femma.
All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon
Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Nightmare Before Christmas mot The Great Dictator.
Nightmare är kul, visst, men... även om fan vet om det är Chaplins bästa så är Dictator en sjuhelvetes film. Plus att även om man kanske inte ska bedöma filmer utifrån deras politiska eller historiska värde är det värt att komma ihåg att det fanns en tid när antinazism var så kontroversiellt att den var på väg att bli totalförbjuden i England.
The Great Dictator (1940)
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
The Nightmare Before Christmas. Kan ses hur många gånger som helst.
All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon
Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Diktatorn är inte Chaplins bästa. Det är hans näst bästa, efter den något mer helgjutna Moderna tider, och hur mycket jag än älskar Nightmare Before Christmas, vilket är en hel del, står den sig slätt mot det viktiga (och förbaskat roliga) verk som är Chaplins näst bästa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Vissa dar i veckan kanske jag är beredd att hålla med dig om din Chaplin-hierarki, men jag tycker också otroligt mycket om City lights. Men visst här blir det såklart The great dictator
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Det blir en double bill gay cowboys idag (spoiler Unforgiven)(säg inte att ni inte ser Clintan/Freeman-subtexten...). Har sett båda förr, men den ena för länge sedan och den andra kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om. Så det blir spännande!
"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana." - VEEP