Eftersom jag gillar det totala (nästan) mörkret i AtS S4 måste jag säga att detta *ännu* mörkare avsnitt verkligen föll mig i smaken. Detta är helt klart – utan tvekan – det bästa Angelavsnitt som visats denna säsong. Och det skulle nog hamna ganska högt upp om jag skulle rangordna alla Angelavsnitt (plats 11 till 20 nånting). Tyvärr gillar jag inte detta avsnitt endast för att det är mörkt och jävligt bra. Jag gillar det också eftersom minimal tid utspelas på det tråkiga W&H. Varenda scen i den byggnaden får mig att bli arg eftersom det inte passar in i serien. Känslan är totalt off. Att detta är en av många anledningar till varför jag gillar avsnittet är tråkigt eftersom the Fang Gang numera ser ut att ha bosatt sig i kontorslokalerna.
Ytterligare en anledning att gilla detta avsnitt är att det, trots att det är fristående, inte alls är fristående, så att säga. Damage är antagligen det avsnitt som är mest knutet till mytologin i Buffyverse som vi sett hittills i S5. Andrew, Buffy- och Willowsnack och så vidare. Tyvärr får vi också möta några av dessa nyskapade slayers vilket antagligen är den idé jag hatat mest av alla i Buffyverse. (Don’t get me started, dock.)
Helt klart det bästa avsnittet hittills denna säsong. Kan ju ta och göra en lista över de fem bästa S5-avsnitten eftersom vi kommit halvvägs.
1. Damage
2. Destiny
3. Soul Purpose
4. Lineage
5. Hell Bound
Varav endast det första är riktigt, riktigt bra. Men eftersom nästa avsnitt är det 100:e så får jag väl hoppas att det blir stordåd även då. Zut alors, vilket bra avsnitt Damage var!

Jag är glad igen eftersom hoppet fortfarande lever. Var nära att ge upp där ett tag. (Alltså inte sluta se på AtS naturligtvis, men ge upp hoppet om att S5 skulle kunna bli bättre än en enda av de säsonger av Angel som hittills visas. Om detta fortsätter kan S5 gå om S2 och bara bli den näst sämsta säsongen.

)
Ang att Spike inte var the bad guy, håller med Tinder om att det äe mer Angelus stil att tortera ett offer (som en liten flicka) än Spikes. Och, som också tidigare sagts, så är slutet – då Spike inser att det egentligen inte spelar nån roll om det var denna flickas familj han mördade eller nån annans – riktigt, riktigt bra. Det hade inte haft samma genomslagskraft om Spike verkligen torterat denna flicka.
Andrews hår: Tycker att den liknar Frodos och Sams frisyrer i LotR. Jag tror att det är mening också iom att Andrew snackar om LotR hela tiden. Och visst är håret lite likt Williams (Spikes) hår?