Buffyforums favoritfilmer

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån jun 27, 2011 6:26

sfinx skrev:
caffeineaddict skrev:Du får rösta utan lista, men du måste ha sett båda filmerna.

Jag började på Westernfilmen men den var tråkig, räknas inte det alls? ;)

Edit:
Någon har vid tilfälle tvingat mig att se den när vi bodde i stora huset(90tal). Den var full av konstiga elaka patrialkala män, och våldtäkter, men sen kommer jag inte ihåg mer. Så jag har sett hela.

Naturligtvis är det okej att rösta då. It's an honor system, after all. :) Om du anser dig ha sett båda så är det det som gäller.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån jun 27, 2011 7:52

Björn: Bättre argument för att se Eternal Sunshine: Du märker ju hur förtjusta de här människorna är i den. Du måste hjälpa mig att försvara 2001 mot den.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sjostrand » mån jun 27, 2011 8:33

Once Upon a Time in America är förvisso en bra film, men jag tycker inte att det är den bästa westernfilmen. Och den är väldigt mycket westernfilm. Förvisso episk (och det är klart att den skulle kunna utspela sig på en massa olika tider och platser). Den har många snygga scener, men det är den inte ensam om. Och även om skådespelarinsatserna är bra så handlar det mest om att se cool ut smutsig.

The Usual Suspects däremot är en film som enligt mig har ett av världens mest spännande manus. Hela filmen är briljant genomtänkt. Och det fungerar rakt igenom hela filmen. Och det är lysande skådespelarinsatser. Jag tycker även att filmen fungerar alldeles utmärkt att se om flera gånger, om man blivit spoilad på slutet är naturligtvis synd eftersom det förstör första upplevelsen, men jag tycker faktiskt att filmen blir bättre och bättre ju fler gånger jag ser den.

Så: The vote from the sjostrand jury goes to – The Usual Suspects
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav sjostrand » mån jun 27, 2011 8:43

Jag började nu planera mitt filmtittade för början av veckan och funderade på om jag skulle köpa Dark City från CDON idag och hoppas hinna se den imorgon kväll... Detta är filmen CDON visade överst. Jag utgår från att det är den som är nominerad. :D
http://cdon.se/film/dark_city-4207717
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav AKS » mån jun 27, 2011 9:01

Jag och Kalle har nu på morgonen gjort upp listor på filmer vi måste/vill se (om) innan de dyker upp i tävlingen. 7-8 av dem är filmer som jag ser/ser om om de klarar sig vidare till omgång 2. Om de inte gör det så blir de skippade.

Idag ska jag försöka hinna se både Crouching Tiger, Hidden Dragon (omtitt) och For A Few Dollars More. Plus att jag vill hinna se ett avsnitt Games of Thrones!! Mycket nu...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån jun 27, 2011 10:14

sfinx skrev:Någon har vid tilfälle tvingat mig att se den när vi bodde i stora huset(90tal). Den var full av konstiga elaka patrialkala män, och våldtäkter, men sen kommer jag inte ihåg mer. Så jag har sett hela.

sjostrand skrev:Once Upon a Time in America är förvisso en bra film, men jag tycker inte att det är den bästa westernfilmen. Och den är väldigt mycket westernfilm. Förvisso episk (och det är klart att den skulle kunna utspela sig på en massa olika tider och platser). Den har många snygga scener, men det är den inte ensam om. Och även om skådespelarinsatserna är bra så handlar det mest om att se cool ut smutsig.

Bara ett par kommentarer jag måste få göra här, och jag tror faktiskt inte jag läser in för mycket. För visst skulle jag hylla OUaTitW även om den "bara" var den snyggaste, coolaste, vackrast filmade historien om gamla western-troper som ära och hämnd. Men jag tycker inte att den bara är det.

(spoiler Once Upon a Time in the West) För medan det finns en våldtäktsscen (och ett ytterligare hot om våldtäkt) så skulle vilja hävda att det i mångt och mycket är en film om hur vilda västern tämjs (och till skillnad från The Wild Bunch så ses det här inte som något sorgset utan som ett framsteg). Och den som tämjer alla dessa vilda män och får dem att se hur framtiden kan se ut är denna starka kvinna som rider ut och bestämmer sig för att INTE låta sig böjas eller köpas eller besegras trots det förtryck av både sexuellt och icke-sexuellt våld hon utsätts för. Ja, hon blir våldtagen. Men på slutet är hon fortfarande i livet, hon låter inte våldet hon utsätts för definiera henne, och hon har fört samhället in i framtiden. Hon är en blivande kvinnlig borgmästare som har tämjt dessa vilda män och fått dem att, bokstavligt talat, bygga nästa bit av civilisationen åt henne, FÖR henne. Hon är samma starka kvinna som hon är i början av filmen, förmodligen ännu starkare men på grund av henne är ingen av männen vilka de var i början (och inte bara för att två av dem är döda). Cheyenne förändras från vilde i bojor i sin första scen tills han är en man som är tillfredsställd med att slutligen dö för henne i vetskapen att han gjort hennes liv och hela västern bättre och säkrare.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav herdware » mån jun 27, 2011 10:25

Once Upon a Time in the West
Efter omtittar av båda. Inte lika självklart som för många andra här dock.

Det ska för övrigt bli intressant att få reda på vilken film det var som hade flest nomineringar sen.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav gaspode » mån jun 27, 2011 15:41

Jag gillade The Usual Suspects lite mindre än jag trodde när jag såg om den för ett tag sen, men fortfarande mer än jag gillade Once Upon a Time in the West. Den är förvisso också väldigt bra, men Westerns är inte min favoritgenre riktigt.

The Usual Suspects
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tomas » mån jun 27, 2011 15:49

Eftersom alla andra tjuvstartare för säkerhets skull postat en gång till vill inte jag vara sämre.

Once upon a time in the west
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav wyndham » mån jun 27, 2011 18:08

Jag röstar på Once Upon A Time In The West.
caffeineaddict skrev: (spoiler Once Upon a Time in the West) För medan det finns en våldtäktsscen (och ett ytterligare hot om våldtäkt) så skulle vilja hävda att det i mångt och mycket är en film om hur vilda västern tämjs (och till skillnad från The Wild Bunch så ses det här inte som något sorgset utan som ett framsteg). Och den som tämjer alla dessa vilda män och får dem att se hur framtiden kan se ut är denna starka kvinna som rider ut och bestämmer sig för att INTE låta sig böjas eller köpas eller besegras trots det förtryck av både sexuellt och icke-sexuellt våld hon utsätts för. Ja, hon blir våldtagen. Men på slutet är hon fortfarande i livet, hon låter inte våldet hon utsätts för definiera henne, och hon har fört samhället in i framtiden. Hon är en blivande kvinnlig borgmästare som har tämjt dessa vilda män och fått dem att, bokstavligt talat, bygga nästa bit av civilisationen åt henne, FÖR henne. Hon är samma starka kvinna som hon är i början av filmen, förmodligen ännu starkare men på grund av henne är ingen av männen vilka de var i början (och inte bara för att två av dem är döda). Cheyenne förändras från vilde i bojor i sin första scen tills han är en man som är tillfredsställd med att slutligen dö för henne i vetskapen att han gjort hennes liv och hela västern bättre och säkrare.

Glöm nu inte Morton, den på kryckor stapplande järnvägsmogulen, som driver framtidstänkandet på skurkarnas sida. Han för den mest desperata kampen att tämja västern, och visar att den nya världsordningen inte nödvändigtvis kommer vara mindre brutal. Han dör medan den hämndlystne Harmonica överlever. Den vilda västern är på väg att försvinna, men att detta inte avgör alla karaktärers öde är en av filmens styrkor.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav lilith » mån jun 27, 2011 18:37

caffeineaddict skrev:
sfinx skrev:Någon har vid tilfälle tvingat mig att se den när vi bodde i stora huset(90tal). Den var full av konstiga elaka patrialkala män, och våldtäkter, men sen kommer jag inte ihåg mer. Så jag har sett hela.

sjostrand skrev:Once Upon a Time in America är förvisso en bra film, men jag tycker inte att det är den bästa westernfilmen. Och den är väldigt mycket westernfilm. Förvisso episk (och det är klart att den skulle kunna utspela sig på en massa olika tider och platser). Den har många snygga scener, men det är den inte ensam om. Och även om skådespelarinsatserna är bra så handlar det mest om att se cool ut smutsig.

Bara ett par kommentarer jag måste få göra här, och jag tror faktiskt inte jag läser in för mycket. För visst skulle jag hylla OUaTitW även om den "bara" var den snyggaste, coolaste, vackrast filmade historien om gamla western-troper som ära och hämnd. Men jag tycker inte att den bara är det.

(spoiler Once Upon a Time in the West) För medan det finns en våldtäktsscen (och ett ytterligare hot om våldtäkt) så skulle vilja hävda att det i mångt och mycket är en film om hur vilda västern tämjs (och till skillnad från The Wild Bunch så ses det här inte som något sorgset utan som ett framsteg). Och den som tämjer alla dessa vilda män och får dem att se hur framtiden kan se ut är denna starka kvinna som rider ut och bestämmer sig för att INTE låta sig böjas eller köpas eller besegras trots det förtryck av både sexuellt och icke-sexuellt våld hon utsätts för. Ja, hon blir våldtagen. Men på slutet är hon fortfarande i livet, hon låter inte våldet hon utsätts för definiera henne, och hon har fört samhället in i framtiden. Hon är en blivande kvinnlig borgmästare som har tämjt dessa vilda män och fått dem att, bokstavligt talat, bygga nästa bit av civilisationen åt henne, FÖR henne. Hon är samma starka kvinna som hon är i början av filmen, förmodligen ännu starkare men på grund av henne är ingen av männen vilka de var i början (och inte bara för att två av dem är döda). Cheyenne förändras från vilde i bojor i sin första scen tills han är en man som är tillfredsställd med att slutligen dö för henne i vetskapen att han gjort hennes liv och hela västern bättre och säkrare.

Jag håller så med dig, calle! För fan, sfinxan, se den nu! Du minns den... fel. :)

Jag röstar på: Once Upon a Time in the West.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tam » mån jun 27, 2011 18:47

lilith skrev:För fan, sfinxan, se den nu! Du minns den... fel. :)

För sjutton gubbar!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav eynosh » mån jun 27, 2011 19:41

The Usual suspects. Once upon a time var bara lång. ;)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav eriked » mån jun 27, 2011 19:43

Jag röstar på: Once Upon a Time in the West

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Murnau » mån jun 27, 2011 20:52

Once upon a time in the west får absolut min röst. Kalle har sagt väldigt mycket bra när det gäller handlingen och teman som jag köper utan större diskussion. Och musiken, för helvete vad bra musiken är - och helt rätt i varje scen i princip! Och när det sen gäller The usual suspects - blir den verkligen någonsin riktigt så smart som den borde ha blivit?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav Tam » tis jun 28, 2011 0:14

Dags för Raise the Red Lantern (aka Da hong deng long gao gao gua, aka Den Röda Lyktan) vs For A Few Dollars More.

Jag såg Den röda lyktan för första gången ikväll. Bra film. Det blev ett svårt val, men min röst går tillslut ändå till:

For A Few Dollars More

För övrigt så har jag insett att 19 av mina 20 nomineringar kom med. Vad bra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis jun 28, 2011 7:04

wyndham skrev:Jag röstar på Once Upon A Time In The West.
caffeineaddict skrev: (spoiler Once Upon a Time in the West) För medan det finns en våldtäktsscen (och ett ytterligare hot om våldtäkt) så skulle vilja hävda att det i mångt och mycket är en film om hur vilda västern tämjs (och till skillnad från The Wild Bunch så ses det här inte som något sorgset utan som ett framsteg). Och den som tämjer alla dessa vilda män och får dem att se hur framtiden kan se ut är denna starka kvinna som rider ut och bestämmer sig för att INTE låta sig böjas eller köpas eller besegras trots det förtryck av både sexuellt och icke-sexuellt våld hon utsätts för. Ja, hon blir våldtagen. Men på slutet är hon fortfarande i livet, hon låter inte våldet hon utsätts för definiera henne, och hon har fört samhället in i framtiden. Hon är en blivande kvinnlig borgmästare som har tämjt dessa vilda män och fått dem att, bokstavligt talat, bygga nästa bit av civilisationen åt henne, FÖR henne. Hon är samma starka kvinna som hon är i början av filmen, förmodligen ännu starkare men på grund av henne är ingen av männen vilka de var i början (och inte bara för att två av dem är döda). Cheyenne förändras från vilde i bojor i sin första scen tills han är en man som är tillfredsställd med att slutligen dö för henne i vetskapen att han gjort hennes liv och hela västern bättre och säkrare.

Glöm nu inte Morton, den på kryckor stapplande järnvägsmogulen, som driver framtidstänkandet på skurkarnas sida. Han för den mest desperata kampen att tämja västern, och visar att den nya världsordningen inte nödvändigtvis kommer vara mindre brutal. Han dör medan den hämndlystne Harmonica överlever. Den vilda västern är på väg att försvinna, men att detta inte avgör alla karaktärers öde är en av filmens styrkor.

Good point. Jag hade tänkt försöka få in något om Morton, för jag älskar den karaktären, men jag fastnade lite i genusperspektivet. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav herdware » tis jun 28, 2011 7:54

For a few dollars more blir det för mig. Såg Röda Lyktan igår men den föll mig inte riktigt på läppen. Kanske jag skulle tycka bättre om den vid en omtitt.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Tomas » tis jun 28, 2011 11:57

For a few dollars more för mig också.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis jun 28, 2011 13:03

Vi ska se For a Few Dollars More ikväll innan tiden går ut. Vad säger ni som sett den mer nyligen (det är min andra gång, men den första var säkert närmare tio år sedan, och Annas första), ska man se den med italienskt eller engelskt språk? Det blir ju lite dubbelt i såna här fall för dels dubbas allt oavsett och dels så misstänker jag att Clintan och Lee Van Cleef snackade engelska under inspelningen medan alla andra snackade italienska?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sjostrand » tis jun 28, 2011 14:33

Jag föredrar den engelska. Den italienska känns ändå inte mer "äkta", så det tillför inget.

Gällande omröstningen så måste jag fundera ett tag till. Svårt det här. Vilken film av dessa två jag tycker bäst om beror ju så mycket på vilken typ av film man är sugen på förtillfället eftersom de är så olika.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav Murnau » tis jun 28, 2011 19:09

Två filmer jag gillar, men ställda mot varandra egentligen inget svårt val alls. Min röst på Raise the red lantern, som är en otroligt vacker och gripande film från den underbara tid då Zhang Yimou verkar ha brytt sig mer om genomtänkta manus än om välkoreograferade sparkar.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav noike » tis jun 28, 2011 19:29

Som jobbig artsy-fartsy-person: Raise the red lantern
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav wyndham » tis jun 28, 2011 19:56

För några få dollar mer. Och när det gäller språk röstar jag på engelska eftersom Lee van Cleef är filmen.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav sjostrand » tis jun 28, 2011 20:48

Jag gillar ju som sagt båda, så det får bli dagsformen som avgör. Åtminstone idag tycker jag bättre om Den röda lyktan.
Men det smärtar mig att rösta mot Lee van Cleef...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav eriked » tis jun 28, 2011 21:02

Ajaj. Jag tror att jag har blandat ihop mina dollars. Dollarn ifråga bör jag nog se om. Tveksamt om jag hinner se den...måste ta mig till videouthyrningsbutiken i så fall.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav AKS » tis jun 28, 2011 21:15

Om detta fortsätter är jag och Kalle tvungna att se filmen på italienska om jag ska få rösta... Spännande! :)

("Detta" är då att Kalle håller på med nåt som ska göra att vi kan se filmen på engelska. Ask me no questions about the procedure.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Murnau » tis jun 28, 2011 21:26

Ska han möjligen simultantolka när ni tittar?
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav A bear » tis jun 28, 2011 22:01

Nu har jag sett Röda lyktan. Precis som seriehjälten verkar Zhang vara allergiskt mot gult - mycket blå-, grå- och rödtoner blir det. Men en riktigt bra film. Tror faktiskt den får min röst före A Few Dollars More för omväxlingens skull om inte annat - Leone är bra, men fyra filmer på listan, även om hela subploten med fickuret är skitsnygg? Sorry, Lee. Det går fler tåg.

Röda lyktan alltså. (Fånigt att använda engelska titlar på utrikiska filmer som har en svensk titel.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » tis jun 28, 2011 22:10

Björn: Fyra Leone på listan? Jag ser tre? Vilken ser du som inte jag ser?

Men härligt att du gillade underbara Röda lyktan (ja, jag håller med dig, jag är bara så jävla engelskt betingad).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film