caffeineaddict skrev: Och det faktum att Aaron är död och går vidare till himlen... I BABYFORM! WTF?! När, hur, va?! Eller är det någonstans Jacks upplevelse av det hela eftersom slutscenen är ur hans synvinkel och de andra är redan ikapp, men varför saknades då andra människor där? Som Walt? Det hela är inte riktigt lika irriterande som delar av BSG-slutet, men det gör mig inte helt nöjd. Vilket jag iofs inte väntade mig vara heller. Men för att varit så en serie som till så stor del faktiskt handlat, för att citera, "belief" and "fate" så är det mesarslig avslutning att "allt ordnar sig precis vad man än gör för i himlen får man göra om det tills allt är rätt".
Folk har snackat om att det kan vara Jacks synvinkel, men det tycker jag blir tråkigt. Och om det vore Jacks synvinkel borde väl Aaron inte representeras som ett spädbarn, då Jack faktiskt hjälpte Kate att uppfostra honom. Han borde snarare varit en liten pojke. Folk har också klagat på att Sun och Jins dotter inte var där, och att det nog är Jacks synvinkel och att det är därför. Jag köper dock inte det. Jag tycker det är tråkigt om det är Jacks synvinkel. Jag ser det som att alla karaktärerna hade unfinnished business som de behövde reda ut i sideways world/himlen innan de kunde "step into the light". Aaron var en bäbis eftersom det var från Claires synvinkel. Det hon behövde reda ut var att inte vara där för Aaron och uppfostra honom, eftersom hon blev, öh, galen på ön och Kate tog hand om bäbisen. Nu i sideways världen har hon fött honom och kan nu vara där för honom - "he shall not be raised by another", och nu är allt rätt och Claire kan uppfostra honom. Att han är en bäbis är från hennes perspektiv. Riktiga Aaron kanske inte ens är död ännu, eller så är han också där nånstans men har egna issues att ta hand om och egna "föreställningar" av sideways världen. Sun och Jins problem var att de inte var ihop, att Jin inte fick vara med men nu - eftersom Sun var gravid - kan han vara med hela vägen. Så deras dotter var med i kyrkan, som ett foster. Och allt är rätt. Däremot varför Desmond och Pennys dotter inte var där, I have no clue...
Varför andra människor saknades tror jag beror på att de helt enkelt inte var redo att step into the light ännu (and of course, cast availability). Michael är ju fast på ön som en viskande vålnad, och Walt var för stor för att vara med

Men jag tolkade Hugos replik om Ana-lucia "It's okay, she's not ready yet" som att alla inte är redo att ta hand om sina issues och joina ljuset. Så de som inte var där har väl egna demoner att döda. Plus att de som var i kyrkan levde ihop, och behövde varandra, men de som inte var där var ju lite mer "evil" och har inte samma band till varandra som de har. T.ex Ben gick ju inte in i kyrkan, eftersom han fortfarande skäms över allt han har gjort och dessutom känner att han har saker kvar att göra med sin dotter och Rossoue.
Fun fact: de ville ha med Mr. Echo, men skådespelaren var girig och ville ha MAAASSSAAA pengar för så mycket som *en* scen. What a douche!
That's my take. Kanske kan det hjälpa, elr förvirra. I don't know. My brain is a confusing place.
(edit) Mitt största problem med Lost finalen var nog att den inte fick mig att lipa. Finaler som inte får mig att lipa ain't no fun. Så BSG > Lost.