Sorry att det tog ett sådant tag att svara på detta, men men...
Hehe, nästan lite hybris-varning på det här, att man tror man har "bättre" idéer än Den Allsmäktige (ni vet vem jag menar). Men ändå rätt skoj.
Here we go:
S1: BÄTTRE BAKGRUNDSMUSIK! Christophe Beck borde ha varit med från början, hade älskat att höra vad han hade gjort med t.ex.
Angel och
Prophecy Girl. Skådespeleriet från birollerna kunde gärna ha varit bättre i vissa fall. Lite för mycket klysch-fyllda bad guys som bara känns fåniga (även om jag gillar The Master så finns det vissa drag hos honom som är lite "för mycket"). Tänker dock inte klaga på individuella avsnitt, för det tar lite för lång tid, och det är ju därför vi har episodtrådarna.
S2: Mer Xander/Willow (men det är ju ett konstant önskemål från min sida

). Oz glöms mellan
Phases och
Becoming och hade gärna fått liva upp tråkiga avsnitt som
Killed By Death och
Go Fish. Gärna lite schysstare specialeffekter i vissa fall (de halvtaskiga specialeffekterna är ju nästan det enda som hindrar
Becoming från att vara PERFEKT).
S3: Mer klarhet i Buffy/Angel-förhållandet (jag tog upp det här och förklarade vad jag menade i
The Zeppo-tråden för den som är nyfiken). Åter igen gnäller jag lite på specialeffekterna, främst i säsongsavslutningen. Mer Oz!
S4: Ojojoj, Initiative-arcen kunde ju faktiskt behövt ordentligt med arbete för att bli riktigt intressant... seriens sämsta säsongsarc. Och medan jag gillar det faktum att splittringen av The Scooby Gang är så pass subtil så kunde några fler hints här och där inte ha skadat. Och av någon anledning fick de ju Amber Benson att se ut som om hon var beroende av sömnpiller i hennes första avsnitt, vilket lätt kunde ha åtgärdats. Mer Giles och Xander! Och mer Oz i avsnitten innan han drog.
S5: Tja, nog fan införde de alldeles för många element och fåniga detaljer i den här arcen för att den ska fungera till fullo för mig... enkelhet och skärpa hade hjälpt den enormt. Tänker inte gå in på exakt kritik (finns för mycket), men många av alla fakta runt omkring Glory-Ben, Dawn, blod som öppnar och stänger portaler, The Knights of Byzanitum, munkar, trollhammare o.s.v. är ju motsägelsefulla och ibland rentutav korkade. Ibland känns det alltför mycket som storyn vred sig vart den än behövde för att få karaktärerna till en viss punkt. Vilket iofs leder till många fantastiska scener, men ändå inte hade behövt vara hälften så tillkrånglat.
S6: Tja, problemen med Willow's Magic Addiction har ju tagits upp och diskuterats mycket genom tiderna. Jag tycker om idéen och gillar de sista Dark Willow-avsnitten skarpt. Men metaforen magi=knark kunde väl varit minst sagt
något subtilare och inte behövt slå oss i huvudet med en trollhammare av uppenbarhet.
S7: Alldeles för lite fokus och tid spenderas på de tre huvudkaraktärer som inte heter Buffy eller Spike. För många logiska hål stora nog att köra lastbilar igenom finns. För många irriterande små potentials som springer omkring och skriker och gnäller (detta kanske var för att visa hur lugn och tålmodig Dawn hade blivit i jämförelse). Det borde ha varit Tara istället för Cassie i
Conversations With Dead People (jag vet att jag inte skulle kritisera enskilda avsnitt, men det hade varit sååå underbart).
Såja, nu fick man ut sina anti-Joss-aggressioner för denna gång.

Och i jämförelse med hur mycket serien gör underbart RÄTT så känns denna lista jämförelsevis liten.