Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » sön feb 07, 2010 1:30

Eftersom det inte finns några argument för att filmen är bra, förutom "Coen-bröderna fap-fap-fap" så kommer personangreppen istället!

Men det är klart man kan ha olika smak..

jag försöker se en enda sak med den här filmen som jag gillade, utan att lyckas.
Skulle vara Jefferson Airplane då. Eller att den tog slut.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav AKS » sön feb 07, 2010 1:33

:D Även om jag inte håller med så är en sågning alltid underhållande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön feb 07, 2010 1:51

gaspode skrev:Eftersom det inte finns några argument för att filmen är bra, förutom "Coen-bröderna fap-fap-fap" så kommer personangreppen istället!

Martin, du vet mycket väl att personangreppen kommer ändå.

Men okej, jag försöker med lite mer ärliga argument. Får väl göra det bakom spoilerblock antar jag:

(spoiler A Serious Man) Bortsett från sådant som att jag helt enkelt tyckte det var en rolig film med intressanta karaktäriseringar, så tror jag främst jag uppskattade filmens diskussion kring religion i ett allt modernare samhälle. Efter all politisk satir slog den mig närmast som en religiös satir, i grund och botten ett svart litet skämt. En god man trogen sin religion får problem. Han väntar sig den hjälp som religionen alltid hävdat ska finnas där för honom i svåra situationer. Men varken Gud direkt eller hans representanter på jorden svarar honom och problemen bara fortsätter. Alla de logiska, jordiska lösningar som finns på problemen kräver att han bryter den moraliska kod som religionen lärt honom, så trots att problemen ökar tar han inte den vägen och verkligen KÄMPAR för att Gud ska höra honom, hjälpa honom, hans trogne som alltid försökt följa honom. Gud svarar fortfarande inte. Till slut kommer saker till sin absoluta spets och nedbruten av Guds uppenbara brist på existens eller i alla fall villighet att hjälpa honom trots hans uppoffranden så brister han i sin tro och sin moraliska kod och tar den jordsliga, moraliskt tveksamma vägen ut ur sin kris. DÅ JÄVLAR finns Gud där för att direkt ge honom en slutgiltig spark i nötsäcken. För Gud arbetar ju som vi vet via mystiska vägar, så mystiska att han ger sina heliga meddelanden via människor som inte ens tillhör hans eget folk, och inte fan verkar ens de som är satta på jorden för att sprida hans ord bry sig särskilt mycket om saken. "What happened to the goy?" "The goy? Who cares!"

Det är så jävla svart, för mig så jävla roligt. Och säger så mycket om hur de evigt pågående krockarna mellan religion och samhälle bara driver människor, inte bara fanatikerna och terroristerna utan de vanliga goda, troende människor som levt i tron att Gud skulle hjälpa dem den dagen de behövde det, rätt ner i fördärvet.

Man kan definitivt gå in i mer detalj kring precis vad jag tyckte om med filmen, men det där är definitivt huvudpoängen som får den att fungera för mig. Det går säkert att tolka den på flera andra sätt också, but that's the thing for me.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön feb 07, 2010 2:08

tack för att du försöker förklara iaf. :)
Själv tycker jag att det är en väldigt intetsägande religionskritik, eller vad man skall kalla det, som absolut inte håller att bygga en hel film kring.
Karaktärerna var genomgående bleka och osympatiska. Karaktärer är ändå något som jag brukar uppskatta hos Coenbröderna.
Det var parodiskt när den tjocka advokaten kom in och var en sån karaktär med sina papper och pennor. Och totalt oöverraskande att han dog.
Jag skrattade en gång. Det var när filmen tog slut, för det var så absurt.
Men det var ändå passande.

"Hörru Joel, nu har vi försökt i 100 minuter att få ihop en historia, jag orkar inte mer, skall vi skicka in skiten och dra och fika istället?"
"Ja, vi lär ju få en Oscar för bästa manus ändå. Droppa in orden A Serious Man lite slumpmässigt också, så verkar det som en genomtänkt titel. Latte?"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav gaspode » sön feb 07, 2010 2:17

för att fortsätta på ämnet filmer som suger, häromdagen såg jag Mike Judge senaste, Extract.
Nej, den mannen kan inte göra film. Office Space var en fluke.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Rombat » sön feb 07, 2010 10:59

Do America FFS!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Catfight » mån feb 08, 2010 22:51

Kom precis hem från Anti Christ och allt jag kan säga är: Lars Von Trier is one sick fuck. Men jag skrek i alla fall inte rakt ut när frugan stod bakom honom och klubbade honom i huvudet, som de andra i salongen :)
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!

Inläggav A bear » fre feb 12, 2010 0:20

Avatar visas nu i 4D; världens alla fysiker säger "Bwhuh?"

The way the company finally cornered that elusive fourth dimension is by engaging all five senses: moving seats, wind, water sprinkling, lasers, and synthetic smells are all used in time with the movie.

Så ungefär som vilken Rocky Horror-visning som helst alltså.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sfinx » fre feb 12, 2010 0:28

A bear skrev:Avatar visas nu i 4D; världens alla fysiker säger "Bwhuh?"

The way the company finally cornered that elusive fourth dimension is by engaging all five senses: moving seats, wind, water sprinkling, lasers, and synthetic smells are all used in time with the movie.

Jag var på en en Rocky Horror visning, jag tappade handlingen...

Föreställer mig plötsligt LOTR visning...brrr, kallt, och träsklukt, svavel, och snö... :eek:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » fre feb 12, 2010 0:29

sfinx skrev:
A bear skrev:Avatar visas nu i 4D; världens alla fysiker säger "Bwhuh?"

Jag var på en en Rocky Horror visning, jag tappade handlingen...

Föreställer mig plötsligt LOTR visning...brrr, kallt, och träsklukt, svavel, och snö... :eek:

Och så den där jävla biten på slutet när man biter av sig ett finger och släpps ner i en aktiv vulkan. Aj.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tam » fre feb 12, 2010 11:56

Trainspotting i 4D, det vore nåt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav noike » fre feb 12, 2010 16:20

Tam skrev:Trainspotting i 4D, det vore nåt.

Jag är riktigt ambivalent över det. Delar av mig är NEVER! medan andra är BRING IT ON HELL YEAH!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » lör feb 13, 2010 14:45

Jag håller med Martin, A serious man var tråkig. Jag som gillat allt Coenbröderna gjort hittills. Men jag hade tråkigt, hela vägen. Det var inte det minsta tankeväckande heller, så jag menar verkligen tråkig i alla bemärkelser.Jag hade längtat efter nåt slags återknytande med inledningsscenen, men icke. Och den gamle rabbinen, så förutsägbart.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav A bear » sön feb 14, 2010 20:21

Ni har förstås jättefel om A Serious Man. :P

Jag har sett två jävla bra udda skräckisar jag vill tipsa om:

The House Of The Devil är en ganska typisk bra sen 70-/tidig 80-talsskräckis från tiden innan slasherfilmerna tog över... fast inspelad 2009. Allt, från filmtekniken (ingen snabbklippning, ingen CGI, urblekta kalla färger), till handlingen, rentav titeltexten, är en nästan helt perfekt pastisch. Men det är också en riktigt lyckad film. Storyn är inte sådär enormt nyskapande men välgjord: ung collegetjej svarar på annons om att vara barnvakt, hamnar i spooky hus långt ut på landsbygden, och börjar höra saker i väggarna... Extremt långsam med dagens mått mätt, och förutom en enda blixtsnabb chockscen som är över innan vi hinner ta till oss den händer egentligen inget hemskt förrän över en timme in i 90-minutersfilmen; allt är bara atmosfär och uppbyggnad, som fungerar smått lysande eftersom vi VET att något kommer att hända när som helst. Inte minst tack vare Tom Noonan i en liten men jävligt effektiv roll. Den är ingen Omen eller Rosemary's Baby, men klart effektiv.

Sauna. Det är 1593, ett av alla krig mellan Sverige och Ryssland är slut, och två finnar och tre ryssar ska gemensamt trampa genom skogen och rita upp var gränsen går. Och bäst de går där, med huvudena fulla med död och skuld efter 25 års blodigt krig (för det är ju givetvis bara krigets fel, absolut), trampar de in i en mystisk by mitt i ett kärr, där titelns sauna står mitt därinne och, enligt byborna, alltid har funnits där för att folk ska kunna tvätta sig fria från sina synder när de föds eller dör... Man är inte bortskämd med bra skandinavisk surrealistisk skräck, men det här skulle nog både Lynch- och Lovecraftfanatiker (och folk som bara gillar Riget) nicka gillande av. Helvetet finns ju i gränsmarkerna, och här är vi mitt emellan krig och fred, öst och väst, kristendom och hednatid, och The Black Lodge har ju alltid varit open for business. Originell film som aldrig riktigt ramlar ner i några klichéer eller kommer till några enkla slutsatser.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Binchy » sön feb 14, 2010 22:39

Såg just Kinsey, Lets Talk About Sex.
Herregud vad många människor som levt med skammen att Inte Vara Normal. Och tänk bara, för inte så länge sen så var det olagligt med oralsex mellan makar... I alla fall i USA, vet inte hur det var här hemma, antar att vi haft liknande lagar, vi med.

Innan det såg jag The Jane Austen Book Club, för sisådär sjunde gången. DET är en film i min smak, den kan jag se precis hur många gånger som helst. Jag mår BRA av att se den. Tack kära svägerskor för att ni övertalade mig att se den.

Igår såg jag 9. Vi såg den förra helgen, med min bror och svägerska, men då var jag så trött att jag somnade. Så igår såg jag den igen, utan att sova mig igenom den. Lite flummig och skum film, men snyggt animerad.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons feb 17, 2010 0:29

A bear skrev:Ni har förstås jättefel om A Serious Man. :P

Bara för att kolla och för att det kan bli en kul diskussion: är jag en av de som har fel? För jag menar, jag tycker mycket om filmen men jag definierade min teori så hårt. Sammanfaller den alls med dina tankar? Jag vill fan veta. Om inget annat så är det en sån film bara för att den fått mig att fundera så mycket vid det här laget.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » ons feb 17, 2010 0:45

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:Ni har förstås jättefel om A Serious Man. :P

Bara för att kolla och för att det kan bli en kul diskussion: är jag en av de som har fel? För jag menar, jag tycker mycket om filmen men jag definierade min teori så hårt. Sammanfaller den alls med dina tankar? Jag vill fan veta. Om inget annat så är det en sån film bara för att den fått mig att fundera så mycket vid det här laget.

Du har ganska rätt om A Serious Man. Även om man kan ha lite olika åsikter om exakt vad som händer i slutet. Det finns väldigt mycket funderingar att stoppa in i A Serious Man, och det vore nog att missförstå filmen helt att påstå att någon enda tolkning är den rätta.

Coens filmer har alltid saknat sammanhållning och tillfredsställande slut och föredragit att se allt som ett enda stort kosmiskt skämt, där inte ens berättarrösten fattar vafan som precis hände och varför. (I Big Lebowski tror ju berättarrösten till och med att han är med i en helt annan film än han egentligen är.) Här har de gjort en film om precis det - med samma slutkläm som själva poängen.
Burn After Reading skrev:CIA Superior: What did we learn, Palmer?
CIA Officer: I don't know, sir.
CIA Superior: I don't fuckin' know either. I guess we learned not to do it again.
CIA Officer: Yes, sir.
CIA Superior: I'm fucked if I know what we did.
CIA Officer: Yes, sir, it's, uh, hard to say
CIA Superior: ...Jesus Fucking Christ.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons feb 17, 2010 0:49

Precis. Och det är varför vi aldrig lyckats redigera filmerna från en enda BF-träff. För att det vore som att dokumentera vad Coen-bröderna försöker filmatisera.

Björn: Jag har fått slut på, slut på...
eynosh: JAG ÄR SÅ VACKER UTAN SPACKEL OM DU INTE KAN FÖRSTÅÅÅÅÅÅ!!
Rombat: HAR DU?! HAR DU MÅÅÅLAT DEN?!
Zaxx: Du kan få JOOOOS om du VIIIIILL! Och VIIIIIN om du vill bli FUUUUULL!!
Björn: ...ord.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons feb 17, 2010 0:57

caffeineaddict skrev:Precis. Och det är varför vi aldrig lyckats redigera filmerna från en enda BF-träff.

Nej, det är för att ni som sitter och ska redigera är väldigt väldigt väldigt lata.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » ons feb 17, 2010 0:59

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Precis. Och det är varför vi aldrig lyckats redigera filmerna från en enda BF-träff.

Nej, det är för att ni som sitter och ska redigera är väldigt väldigt väldigt lata.

Well, that's, like, just your opinion, man.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons feb 17, 2010 1:00

noike skrev:

Om det var jag vore det gjort. Har inte fått råmaterialet från en enda fest efter april '06 och det gjorde jag iaf en trailer och en bunt utvalda klipp ifrån. Vid det här laget kräver jag inte ens av de ansvariga (=Zaxx och adolvsson) att de ska få det gjort. Ge bara råmaterialet till mig så fixar jag det. Redigering is what I do. Det är som att du ritar.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons feb 17, 2010 1:05

A bear skrev:
noike skrev:

Det är inte mycket som är objektivt, men att adolvsson är lat? That one.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » ons feb 17, 2010 1:10

noike skrev:
A bear skrev:
noike skrev:

Det är inte mycket som är objektivt, men att adolvsson är lat? That one.

The qdlvsspn abides.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » tor feb 18, 2010 0:40

caffeineaddict skrev:Ge bara råmaterialet till mig så fixar jag det.

Synd att vi inte tänkte på det på den där tiden då vi brukade befinna oss i samma lägenhet på regelbunden basis. Om du hade hårddiskutrymme. Jag har inte hårddiskutrymmet. Det är ett problem.

noike skrev:Det är inte mycket som är objektivt, men att adolvsson är lat? That one.

Jag är inte lat. Jag är omotiverad, håglös och prestationsångestfull.

Jag vet inte om det fick mig låta mycket bättre. Alls.

I shall abide.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Crashdummie » tor feb 18, 2010 14:51

caffeineaddict skrev:. Har inte fått råmaterialet från en enda fest efter april '06 och det gjorde jag iaf en trailer.

Gjordes inte ngt april'07? Men det kanske var Zaxxen som fixade den?

April-06, var det den med "Caramia" ala Måns som bakgrundsmusik? sween :D

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav wyndham » fre feb 19, 2010 0:46

Ikväll gav filmstudion Vargtimmen, spänning av Bergman. Den som någon gång tyckt att Bergmans demoner är ett abstrakt eller löjligt uttryck kan här få möta dem i konkret och samlad trupp. Ledda av Erland Josefsson går de i klinch med konstnären (Max von Zydow) och hans hustru (Liv Ullman) när de ska försöka njuta av ett harmoniskt ö-liv. Om inte det vore Bergman nog så avhandlas även favoritämnena Mozart och mardrömmar. Det är visuellt ambitiöst med varierande foto och vackra effekter. Här finns också samma bisarra humor som i Sjunde inseglet och nästan lika mycket one-liners att älska.

Vargtimmen är upprymmande och underbar. Hade det inte varit för att Bergman gjorde andra filmer som utforskar samma teman med tiofaldig kraft så hade den varit en konstnärlig milstolpe. Nu får den fyra av fem på en Bergman-skala.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Crashdummie » fre feb 19, 2010 16:29

Vet inte om någon redan har skrivit en recenssion om The Men Who Stare at Goats?

(eller tja, filmen jag bytte till "The Girls Who Stare At Clooney" :D )

En otrolig charmig film som jag fnissade igenom - tyckte lite synd om killen som satt brevid mig men han verkade inte ha ngt emot. Jag gillade den skruvade humorn, och karaktärerna var ju för sköna! Otrolig bra insats av Clooney, Mcgrego, "The Dude" Bridges & Spacey - en mkt annorlunda rollinsats från honom.

Nu vet jag ju inte hur mkt sanning det ligger att den är baserad på en sann historia, men den e såpass twistad att det kan lika mkt väl vara sant.

Kanske för tidig att säga, men för min del, Årets skönaste biorulle so far (och jag har sett det mesta som går)

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Crashdummie » fre feb 19, 2010 16:42

Nu när jag redan är här kan jag lika väl fortsätta:

Wolfman
En gammal goding, en helt ok film för sin genre. Är som sagt inte så överförtjust i rysare, men jag gillade den - lagom ruggig o kuslig, lagom splatter & päls. London var ju så otrolig grått o trisst . Kul att se Anthony Hopkins som en meanie, han var ju ruggig bra i "När lammet tystnar" och man fick se en liten glimt av det här. Trots att jag gillar Hugo Weaving blev det bara fel för jag associerar alltid honom och hans röst med Agent Smith och väntade mig att han skulle utbrista "Miiister Andersson" :D
Betyg: 2/5 vilket är ok antar jag.

Farsan
En väldig stereotypisk, småcharmig film om en invandrarpappa o kulturella skillnader i definition av manlighet. Jag satt ju och garvade stundtals, men frågan är hur mkt icke-permanent-solbrända-folk förstår av de interna skämten/referenser.
Sedan får den en massa pluss att hela filmen är princip inspelad i min gamla hemstad och jag kunde lokalisera varje lite gata... nostalgi! :lovebunny:

Betyg: 3/5 (egentligen skulle den få en 2:a men som sagt, nostalgiska faltorn överväger)

I love you Philip Morris
Oj, vet inte riktig vart jag ska börja. Vilken förväntningar jag må ha haft undermedvetet om filmen så gick de i kras å jag vet inte om det är en bra eller dålig sak. Återigen en film som sägs vara baserad på sann historia. Stundtals "Catch me if you can" känsla, men med ökad bizarro-faktor. Jim Carrey & Ewan McGregor var jätteduktiga men det tog ett tag innan jag vande mig att se dem i dessa roller. Blev nog inte så mkt haha-faktor för jag befann mig mest i chocktillstånd... (for better or worse)

Betyg: 2/5 (säkert förtjänar den mer poäng, men jag fattade inte riktig den... )

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Tob » lör feb 20, 2010 0:51

Shutter Island: Rekommenderas väldigt. Jag har inte läst förlagan och möjligt att filmen vinner på det. Min likväl är det en förbaskat snygg film, det är mörkt och obehagligt, grymt skådespel, grym atmosfär...och jag vill se om i princip med en gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Matt » lör feb 20, 2010 1:12

Tob skrev:Shutter Island: Rekommenderas väldigt. Jag har inte läst förlagan och möjligt att filmen vinner på det. Min likväl är det en förbaskat snygg film, det är mörkt och obehagligt, grymt skådespel, grym atmosfär...och jag vill se om i princip med en gång.

Har läst boken men tänkt se filmen också. Hoppas jag inte blir besviken.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film