Svaret är väl egentligen nej men då har vi iallafall en tråd för det här avsnittet också

caffeineaddict skrev:Men ändå, mycket mer självförsvar än "de attackerade min husbil med en medeltidsarmé" blir det fan inte.
caffeineaddict skrev:Spikes & Xanders lilla bonding-scen (basically deras enda någonsin) när Xander hjälper Spike med tändaren.
Vampis skrev:Hyffsat bra avsnitt. Tycker att Buffy beter sig lite divigt i vissa situationer, stänger in sig i ett eget rum i husbilen, det handlar ju inte bara om henne, om någon ska vara rädd så är det väl Dawn.
caffeineaddict skrev:Och ser till att de två mänskliga tyskarna i Homecoming dödar varandra.
caffeineaddict skrev:Buffy dödar många människor i det här avsnittet, onekligen. Hur stor är chansen att de överlever fallen från bilen liksom? Eller när Giles "aims for the horsies"?
latarmig skrev:Det första, och det här är riktigt dåligt, är när Buffy i inledningen bär Dawn när de flyr från Glory. Jag kan förstå det som ett skämt med en gammal klassiker - hjälten ska alltid bära kvinnan ut ur den farliga situationen.
latarmig skrev:Hon säger i husbilen att det är meningen att onda varelser ska fly från henne och inte tvärtom, som om det vore en självklarhet. Det är ju bara ena sidan av saken, de onda varelserna ser det givetvis tvärtom.
Det är sådana här saker som alltid får mig att morra: Vem tror hon att hon är?
latarmig skrev:Här kämpar hon för sin syster och då kan inte någonting, vare sig jordiska eller himmelska lagar hindra henne. Det finns ingenting hon inte är beredd att offra, och genevekonventionen kommer säkert rätt långt ner på listan över hänsynstaganden. Vad jag gillar här är alltså inte hennes handling (den ogillar jag starkt), utan att hon här är trogen sin karaktär på ett bättre sätt än när hon klagar över att hon måste fly.
VelocityBoy skrev:Det finns en väldigt enkel och logisk förklaring till varför Buffy bär Dawn, det är muskelstyrka som avgör hur snabbt du kan springa (hur kraftigt du kan trycka ifrån) och Buffy har övernaturlig styrka med andra ord kan hon springa vansinnigt snabbt jämfört med Dawn.
VelocityBoy skrev:latarmig skrev:Hon säger i husbilen att det är meningen att onda varelser ska fly från henne och inte tvärtom, som om det vore en självklarhet. Det är ju bara ena sidan av saken, de onda varelserna ser det givetvis tvärtom.
Det är sådana här saker som alltid får mig att morra: Vem tror hon att hon är?
Jag har alltid tolkat det som att Buffy känner det som att hon har svikit sitt kall hon skall skydda hellmouthen och vanliga människor genom att jaga bort och döda monstrena och nu springer hon istället. Jag ser det som att hon förebrår sig själv för att hon inte gör sitt jobb inte som att hon är självgod, det kanske inte är helt logiskt då hon inte kan vinna men jag tycker att det visar hur allvarligt hon ser på sitt uppdrag.
latarmig skrev:Vad jag gillar här är [...] att hon här är trogen sin karaktär på ett bättre sätt än när hon klagar över att hon måste fly.
VelocityBoy skrev:Spoiler s7 Vilket gör det så mycket mer intressant att s7 Buffy är villig att offra Dawn och vem som hellst för att stoppa ondskan och de refererar tillbaka till det här... karaktärsutveckling på ett snyggt sätt.
latarmig skrev:Men det var inte riktigt det som var poängen. Så som scenen är utformad slutar Dawn att springa och tar sig för ankeln och det är först då Buffy tar henne i sina armar och springer.
latarmig skrev:Det är sådana här saker som alltid får mig att morra: Vem tror hon att hon är?
latarmig skrev:Vad jag protesterar mot är istället hennes självbild: Vem är hon, vad har hon för egenskaper, vad kan hon kräva av sig själv, vad är det rimligt att andra kräver av henne och så vidare. Svaret är att hon är en slayer - hon är inte gud. Det finns gränser för hennes möjligheter att omskapa världen. Så här långt i serien vet hon inte riktigt vem, eller snarare, vad, hon är.
latarmig skrev:Skillnaden är väl snarare att jag reagerar mer negativt på tecken på bristande självkännedom än jag gör på att någon handlar illa (hum... det där kräver nog mer tankemöda innan jag är säker på vad jag tycker). Att veta vad man kan och inte kan hör till det viktigaste i livet för alla människor, men den kunskapen är extra viktig för en slayer.
VelocityBoy skrev:Jag blir sugen på att se om avsnittet bara av att skriva om det. [---] oj vad jag tycker om karaktären Buffy Summers.
VelocityBoy skrev:Du låter lite aggressivare här än i din förklaring nedan
VelocityBoy skrev:Jag kan uppleva att god självkännedom kan vara en ganska stor börda också när du fegar ut och du vet att du gör fel och varför så känns det tungt.
latarmig skrev:Du förnekar dig aldrig. Du förblir Buffy trogen vad som än händer. :-) Och som vanligt har jag inte motsatt åsikt, utan istället en helt annan värderingsskala. Det är lustigt hur vi kan vara fullständigt överens om beskrivningen av en scen men ändå komma till helt olika bedömningar, och när vi någon gång tycker lika så anser du att det var bra för att Buffy var så god, medan jag tycker det var bra för att man äntligen vågar visa en ond hjältinna. Det finns verkligen möjligheter till komplexa vilt skiftande tolkningar i BtVS.
latarmig skrev:VelocityBoy skrev:Du låter lite aggressivare här än i din förklaring nedan
Jepp, måste ju få moppsa mig lite, men liksom skällande hundar så är jag inte så farlig som jag låter.
latarmig skrev:Sitt samvete får man leva med och ju bättre självkännedom man har desto tyngre blir det.
VelocityBoy skrev:latarmig skrev:Du förnekar dig aldrig. Du förblir Buffy trogen vad som än händer. :-)
Jo men jag känner mig faktiskt så inte onyanserad i min beundran... jag menar Buffy gör fel hela tiden men det gör henne mänsklig och det gör hennes beslut så mycket svårare ie. hon är rädd, osäker, ibland egoistisk och emellanåt självgod men hon reser sig alltid över det 'when push comes to shove'.
DAWN: And then whoosh! All of a sudden Glory's standing right there in front of us, all skanky and blonde and thinkin' she's all that just 'cause some bumpy heads kiss her stinky feet ... She does have nice feet. And she's comin' right at us, and Buffy's just standing there not even blinking, like "Bring it on," and then, wham! Hell-bitch in orbit.
XANDER: Go, Buff!
GILES: I knew you'd best Glory eventually, I mean all-all our years of training-
BUFFY: A truck hit her.
GILES: Oh.
ANYA: You threw it at her?
DAWN: Well, no. She more kind of waited for it to hit Glory. Uh, but then Buffy ran really fast and we got away!
A bear skrev:Byzantiumriddarna får mig mest att vilja hojta "...and your father smelt of elderberries!"
Binchy skrev:A bear skrev:Byzantiumriddarna får mig mest att vilja hojta "...and your father smelt of elderberries!"
Förlåt en okunnig, men vad kommer det citatet ifrån? Maken säger det alltsom oftast och jag trodde det var något hans outgrundliga hjärna hade hittat på. Men det måste vara någon annans outgrundliga hjärna...
KING ARTHUR: If you will not show us the Grail, we shall take your castle by force!
FRENCH GUARD: You don't frighten us, English pig-dogs! Go and boil your bottom, sons of a silly person. I blow my nose at you, so-called Arthur King, you and all your silly English knnnnniggets.
SIR GALAHAD: What a strange person.
KING ARTHUR: Now look here, my good man--
FRENCH GUARD: I don't wanna talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare