Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » tor dec 31, 2009 19:35

Årets 160:e film (inte inräknat omtittar) blev Thirst och det var inte en dålig avslutning. Iofs ska det erkännas att jag och The Missus hade tagit ett glas vin eller två redan i början av filmen och därmed kände oss lite lulliga och pratsamma, men om en omtitt krävs av den här så är det inget jag kommer ångra. Huvudhistorien känns ju onekligen igen, men det är hur det görs som spelar roll och Chan-Wook Park fortsätter vara äckligt duktig på det här med filmskapande. Inte en perfekt film, men ett stiligt inlägg som bevisar att vampyrgenren trots Twilight inte är död. 4 / 5

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » fre jan 01, 2010 1:30

Sista filmerna 2009 blev Julie och Julia, och Entre les murs.

Den första var RIKTIGT bra, en film för mig. Den måste jag tipsa mamma om. En sån film jag kommer vilja se när jag vill må bra. Visst, allt är inte guld och gröna skogar i hela filmen, men det övergripande är well-being. Och Meryl Streeps röst, den är helt obetalbar. Maken tyckte hon skulle få en Oscar för rösten.

Den andra kändes som en dokumentär från en fransk skola med problem. Inte någon film jag kommer se igen. Definitivt icke-Hollywoodsk, inga snygga klipp, inga rakt-framifrån-scener.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Rombat » fre jan 01, 2010 3:55

Imorgon ska jag bakfyllelipa till A Very Long Engagement. Igen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Binchy » fre jan 01, 2010 19:28

Vet inte om det hör hemma här, men var annars? Feel free to move it, om det ligger fel.

Maken sa igår, när vi tittade på Julie/Julia med bla Meryl Streep, att hon var en av de få riktigt lysande kvinnliga stjärnorna. Erm, tänkte jag, det finns väl många mer spännande än henne. Han tyckte att hon var ganska ensam up there med Al Pacino och vilka mer det var han räknade upp. Så då var jag ju tvungen att sätta ihop en lista med de kvinnliga skådespelare som jag tycker är RIKTIGT BRA! Ingen inbördes ordning, eller nåja, två ordningar. De inom parentes är liksom tvåor, de utan parentes är alla ettor. Om man säger så...

Judi Dench
Maggie Smith
Helen Mirren
Emma Thompson
Natalie Portman
Kathy Bates
Kate Winslet
(Nicole Kidman)
Cate Blanchett
Julianne Moore (kanske parentes)
(Laura Linney)
Holly Hunter
(Rachel Weisz)
(Audrey Tatou)
(Cameron Diaz)
(Glen Close)
(Scarlett Johansson)
Susan Sarandon
(Kirsten Dunst)
Trini Alvarado
Clare Danes
(Charisma Carpenter)
(Winona Ryder)

Jag har säkert glömt en massa, stavat fel här och var, och jag kommer säkert ändra mig vad gäller parentes eller inte parentes redan i morgon.
Men, det här är en lista med skådespelare som jag anser kan spela andra än sig själva, vissa verkar inte ens ha en egen personlighet.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav noike » fre jan 01, 2010 19:39

Binchy skrev:Han tyckte att hon var ganska ensam up there med Al Pacino och vilka mer det var han räknade upp.

Om han räknade upp Robert De Niro så är hans åsikt diskvalificerad på grund av att den man varit usel i över tio år. Ett hårt fall, riktigt hårt. De Niro blev bortagerad av William Shatner ffs.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » fre jan 01, 2010 20:02

noike skrev:
Binchy skrev:Han tyckte att hon var ganska ensam up there med Al Pacino och vilka mer det var han räknade upp.

Om han räknade upp Robert De Niro så är hans åsikt diskvalificerad på grund av att den man varit usel i över tio år. Ett hårt fall, riktigt hårt. De Niro blev bortagerad av William Shatner ffs.

Vete katten om han räknade upp honom. Om han gjorde det så var det främst med tanke på DeNiros tidigare roller.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav malavel » fre jan 01, 2010 20:36

Jag skulle nog lägga till Ellen Page och Sarah Michelle Gellar.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tob » fre jan 01, 2010 20:39

Svårt att gradera skådespelare. Men annars håller jag med din make, Meryl Streep, är en fantastisk skådespelerska och även om hon kanske inte är ensam där uppe så är det inte många.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » lör jan 02, 2010 1:27

Cate Blanchett ffs. Hon spelar Bob Dylan bättre än Dylan själv. Och sin egen kusin också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav malavel » lör jan 02, 2010 2:46

A bear skrev:Cate Blanchett ffs. Hon spelar Bob Dylan bättre än Dylan själv. Och sin egen kusin också.

Spelar hon sin egen kusin bättre än vad Bob Dylan gör? :D
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör jan 02, 2010 11:07

Sigourney!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sfinx » lör jan 02, 2010 12:04

Det handlar om norm, och män är norm också i filmbranchen. Skulle tro att det är betydligt svårare att få utmanande roller som kvinna än som man och att bli sedd. För att inte nämna skönhetsidealen, en kvinna som såg ut De Niro skulle hon ha svårare att få roller alls, och är så hon så vacker som förväntas så erbjuds hon inte de roller en man i samma ålder erbjuds. Rollerna skrivs inte helt enkelt lika ofta.
Män har ett större antal genrer att välja mellan efter en viss ålder, visserligen ganska stereotypa de också för det mesta, men när såg ni senast en 60 årig skådespelerska kicka ass med ett gäng terrorister, eller kan ni föreställa er att There will be blood någonsin skulle kunnat vara skriven åt en kvinna?

Vad jag skulle vilja ens drömma om är att roller skrevs könslösa från början och att castingen byggde på vilken individ som passade, inte vilket kön personen ifråga har. Fast det ligger tyvärr långt in i framtiden.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tob » lör jan 02, 2010 12:19

Nja. Vad är utmanande roller då? Sen finns det naturligtvis könsroller i filmer, och normer i casting, och löneskillnader osv. Men mer utmanande roller? Generellt?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Binchy » lör jan 02, 2010 12:28

Judi Dench i Shipping News, när hon sätter sig på dass och säger "Welcome home". Den scenen är för härlig.
(Fast den hade nog inte kunnat göras i en helt Hollywoodsk uppsättning.)

Sigourney Weaver skulle ju varit med på listan, givetvis. Kanske Julie Walters också. Kanske Julie Andrews, efter sjungandet i alperna.
Det finns ju hur många bra kvinnliga skådespelare som helst.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav sfinx » lör jan 02, 2010 12:42

Tob skrev:Nja. Vad är utmanande roller då? Sen finns det naturligtvis könsroller i filmer, och normer i casting, och löneskillnader osv. Men mer utmanande roller? Generellt?

Att få variera sin CV: att få vara både ond och mäktig och galen, utvecklingstörd och riktigt ful och gråtande förälder.
Eller att få vara vacker och hjälte, ful och hjälte, ond och hjälte, vara psykotisk och filosof. Inte så mycket en viss sorts utmanande roll, utan ett bredare utbud av dem, med större variabler.

Binchy skrev:Judi Dench i Shipping News, när hon sätter sig på dass och säger "Welcome home". Den scenen är för härlig.
(Fast den hade nog inte kunnat göras i en helt Hollywoodsk uppsättning.)

Sigourney Weaver skulle ju varit med på listan, givetvis. Kanske Julie Walters också. Kanske Julie Andrews, efter sjungandet i alperna.
Det finns ju hur många bra kvinnliga skådespelare som helst.

Vad hon sa. Jagär usel på att namedroppa.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » lör jan 02, 2010 12:51

malavel skrev:
A bear skrev:Cate Blanchett ffs. Hon spelar Bob Dylan bättre än Dylan själv. Och sin egen kusin också.

Spelar hon sin egen kusin bättre än vad Bob Dylan gör? :D

Det kan jag garantera. Har du sett Dylan agera?

sfinx skrev:Vad jag skulle vilja ens drömma om är att roller skrevs könslösa från början och att castingen byggde på vilken individ som passade, inte vilket kön personen ifråga har. Fast det ligger tyvärr långt in i framtiden.

Eller i åtminstone ett fall 30 år bak i tiden: :)
caffeineaddict skrev:Sigourney!

Men det är ju undantaget, givetvis. Och för ett ganska tråkigt motexempel, se bara på senaste jättespektaklet Avatar t ex:
caffeineaddict skrev:Sigourney!

Visst har filmen kommit långt (även om fan vet om inte de senaste 15-20 åren varit ett halvt steg tillbaka*, åtminstone om man ser till de stora filmerna - var det inte Warner Bros som lovade att aldrig mer göra en film med en kvinnlig actionhjälte eftersom folk inte ville se Elektra?) Kvinnor får roller idag som de garanterat inte hade fått för 50-60 år sedan, men det finns skäl till att folk fortfarande använder Bechdeltestet och att Michelle Rodriguez fortfarande dör i varenda film eller tv-serie hon är med i.

* Vid närmare eftertanke vete iofs fan om inte storbudgetfilmer de senaste 15-20 åren varit ett halvt steg tillbaka för alla roller oavsett kön eller etnicitet. Det görs fortfarande jävligt bra filmer, men fan vad formulaiskt det är ofta. Det verkar nästan finnas en desperation över många filmer: "Hur ska vi kunna få samma gamla uttjatade historia att verka ens avlägset nyskapande?" "Skriv en ny historia?" "Nu pratar du grekiska igen. OK. Den frånskilda mamman och den snygge hjälten fightas mot jordens undergång..."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav HippieSpellan » lör jan 02, 2010 15:05

det finns ju olika orsaker till varför en skådis kan komma högt på en lista. det behöver ju inte vara skådespelarinsatser som gör att de blir topprankade. det skulle inte vara många som blir riktigt topplacerade för mig tror jag.

Ser Greta nu föresten, jag har en känsla av att jag gillar den. jo det gör jag nog. fast jag har bara sett tio minuter än
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Rombat » lör jan 02, 2010 16:31

Jag vill inte ha könsslösa roller. Jag vill ha könsroller. Alltså kön som agerar. Som Joaquin Phoenix.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav malavel » lör jan 02, 2010 18:07

Rombat skrev:Jag vill ha könsroller.

Som i Bruno?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Rombat » lör jan 02, 2010 19:19

Bruno... tvi!

Den filmen saknade allt som Borat hade. Att bli förbannad på någon som klär av sig och börjar jucka på en är inte homofobi.

Jag menade mer att Joaquin Phoenix ser ut som ett kön.
Bild

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Murnau » lör jan 02, 2010 19:58

Jamen visst! Här lär man sig nåt nytt varje dag!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav malavel » lör jan 02, 2010 22:19

Rombat skrev:Bruno... tvi!

Den filmen saknade allt som Borat hade. Att bli förbannad på någon som klär av sig och börjar jucka på en är inte homofobi.

Jag tyckte Borat var helt kass. Bruno var också det, till största delen. Men slutfighten var riktigt bra i Bruno.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Binchy » lör jan 02, 2010 22:24

Jag har varken sett Borat eller Brüno. Behöver jag det?

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tob » lör jan 02, 2010 22:28

Binchy skrev:Jag har varken sett Borat eller Brüno. Behöver jag det?

Borat >> Bruno

Men nej, man behöver egentligen inte se någon av dem.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Rombat » lör jan 02, 2010 23:48

Jag kunde gilla delar av Borat för att han utan att egentligen överdriva särskilt mycket lyckades visa väldigt många olika fördomar och en stenhård rasism hos folk. Bruno handlar mer om att tvinga fram reaktioner som sen behandlas som homofobi.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinwiel » sön jan 03, 2010 2:11

Borat var rolig (många gapskratt) plus allt det där som Rombat nyss sa. Bruno var bara tråkig plus det där som Rombat nyss sa.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » mån jan 04, 2010 0:13

Ville bara lägga till Tilda Swinton till listan av fantastiska kvinnliga skådespelare. Hon utmanar dessutom könsroller i nästan varenda film hon gör! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Tinwiel » mån jan 04, 2010 1:35

Tilda Swinton är faktiskt jädrigt cool, jag håller med dig.

Cate Blanchett är både duktig skådis och fantastiskt vacker.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav HippieSpellan » mån jan 04, 2010 7:37

sugen jag blev på att titta på orlando när du säger så där
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav The Fucking Easterbunny » mån jan 04, 2010 8:37

äh, brüno var rolig! vi såg den, romantiskt nog, på vår bröllopsdag och jag skrattade rakt igenom.
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film