Stumfilm

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Orkar du kolla på en hel stumfilm?

O ja
5
42%
Icke
5
42%
Bara Nosferatu
2
17%

Antal röster : 12

Stumfilm

Inläggav BePatient » tor sep 02, 2004 9:56

Många pallar inte med för gamla filmer, och jag håller med, fotot kan vara jobbigt, men none the less finns det en del filmer från stumfilmstiden som är värda uppmärkamhet fortfarande. För de som är intresserade av filmhistorik:

Körkarlen. Mest av studieintresse, Sveriges första "riktiga" långfilm, regi Victor Sjöström.
Metropolis. Den första scifi-filmen, både imponerande scenerier och vasst foto. Regi Fritz Lang.
Birth of a nation. För amerikanerna är detta "ursprungsfilmen", den som gav upphov till allt vad film heter i dag. Klassiker är den iaf.
Pansarkryssaren Potemkin. Början på den ryska filmeran, innehåller en av världens mest kända scener. Inspirerade tydligt filmer som dr Zjivago. Regi Eisenstein.

Och slutligen - Nosferatu. En av världens klart fetaste filmer, världens utan tvekan skönaste vampyrfilm. Med Max Schreck i fokus regisserade FW Murnau den här filmen till en klassiker som står sig än idag. Ligger på 8+ i medelbetyg på IMDB.
BePatient
Minion

Inläggav Tob » tor sep 02, 2004 10:07

Gamla filmer är helt klart intressanta. Nu har jag inte sett så väldigt mycket stumfilm med Nosferatu är riktigt bra. (Kolla upp Shadow of Vampire ganska ny film som kretsar kring inspelningen av Nosferatu.)

Chaplin filmer gillar jag ganska mycket, har inte sett allt, men några stycken och då är Diktatorn den bästa. Helt fantastisk.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » tor sep 02, 2004 16:19

Jag tror faktiskt att jag vet exakt vilka stumfilmer jag sett, inte så många alltså. Men jag har absolut inget emot dem.

Metropolis -- mycket bra film som alla borde se. Roboten är cool.
Nosferatu -- bra, men inte riktigt lika intressant som Metropolis.
Ringaren i Notre Dame -- kommer inte ihåg vad jag tyckte. M.a.o. så kände jag nog inget speciellt för den.

Har nog sett en eller två Chaplinfilmer också då jag var en shorty. Inget jag sett som vuxen i alla fall, men minst en tror jag att jag sett.

Dessa filmer såg jag då ZTV (tror jag det var) visade stumfilmer ganska ofta. Måste vara några år sen nu (5-7 år sen kanske, svårt att komma ihåg).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » tor sep 02, 2004 18:25

Mer än några CC-filmer när man var liten så har det inte blivit så mycket av det. Har hört en del om metropolis så man kanske borde se den någon dag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav BePatient » tor sep 02, 2004 18:44

ZTV visar stumfilm? Höjer ögonbrynen. Diktatorn är för övrigt ljudfilm. Och en aning överskattad.
Shadow of the Vampire har jag sett, gillar den skarpt. Willem Dafoe spelar vampyren, och på vilket sätt sen... I slutändan känns den dock lite för mycket som ett hantverk, ingen riktig känsla i den.
BePatient
Minion

Inläggav caffeineaddict » tor sep 02, 2004 18:46

Trots att jag anser mig själv oerhört filmintresserad hade jag väldigt länge svårt för stumfilm. Därför tycker jag varken Nosferatu eller Metropolis är mer än okej.

Två stumfilmer har dock slagit igenom min mentala stumfilmspärr och satt sig i huvudet på mig som mästerverk: Erich Von Stroheims Greed och Carl Theodor Dreyers The Passion of Joan of Arc. Dessa filmer var så starka och så snygga att jag inte kunde låta bli att älska dem, och de har gjort mig mer positivt inställd till stumfilm i allmänhet.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tor sep 02, 2004 21:35

BePatient skrev:ZTV visar stumfilm? Höjer ögonbrynen.

Är nästan 100 på det. Var dock några år sen sist, men är i alla fall övertygad om att det var en reklamkanal.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tor sep 02, 2004 23:37

AKS: Japp, det var ZTV. Minns att det var där jag såg Nosferatu.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre sep 03, 2004 15:44

Ah, skönt att veta att man har lite koll i alla fall. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Aereena » mån sep 06, 2004 22:51

Håller med... Körkarlen och Metropolis är riktiga klassiker. Tyckte dessutom att "Ingegerd Holm" (Ja, filmer kunde heta så) var bra.
Absoluta favoriten ligger dock hos Chaplin:

Circus är hysteriskt rolig
CityLights är också fin, men lite sorgsnare

Hur som helst, stumfilmer och mycket bra.
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 2:16

Körkarlen var så länge sen jag såg så den kan jag inte uttala mig om, men Metropolis visades på TV för något år sedan. Det var första gången jag såg den och den var klart sevärd. Det bestående intrycket var hur modern den trots allt var. En ny tung, grå och dyster version av den (där all glättig pang pang och glittrande effektmakeri är bannlyst) hade inte suttit fel.
latarmig
Big Bad

Återgå till TV-serier och film