Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav wyndham » tis jan 13, 2009 12:29

caffeineaddict skrev:
wyndham skrev:Min bästa ovän (Mein liebster Feind - Klaus Kinski) var den senaste filmen jag såg. Werner Herzog berättar om sin relation med skådespelaren Klaus Kinski som hade huvudrollen i flera av hans filmer. Bitvis vansinnigt roligt, framför allt när Herzogs egen galenskap överskuggar Kinskis. Lite svårt att inte skratta på "fel ställen" blir det, eftersom Herzog själv dubbar sin tyska till engelska med en brytning lika bred som Preussiska riket.

Konstigt det där med dubbningen, det förekommer inte alls på versionen jag har (allt är på tyska), men det verkar alltså vara den enda versionen i svenska DVD-utgåvan?

Jo, det var den enda. Men den tyska versionen, hade den dubbat engelska och spanska till tyska?
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » tis jan 13, 2009 16:19

Det minns jag inte, men tror inte det. Tror allt är på sitt eget språk.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » ons jan 14, 2009 20:52

Jag har alltid undrat över dedära "... of the dead" filmerna.

Vad är det som gäller? Han (Romero) har väl gjort de filmerna för länge sedan ? Dvs Klassikerna "Night of the living dead, Dawn of the dead" osv. Sen kom de remakes (???) för några år sen och sen dess har det kommit flera nya? Hänger inte riktigt med vilka som är orginal, vilka som är remakes och vilka som är fortsättningar?

Someone care to explain? Bara lite snabbt alltså, behöver inte vara en uppsats :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » ons jan 14, 2009 21:04

Romeros egna filmer är följande:

Night of the Living Dead (1968)
Dawn of the Dead (1978)
Day of the Dead (1985)
Land of the Dead (2005)
Diary of the Dead (2007)

Sen har det gjort remakes av de tre första, men Romero har alltså inget i övrigt med dem att göra. Av dem är Dawn-remaken ordentligt bra, Day-remaken förmodligen tokusel (tänker aldrig se den) och Night-remaken har sina fans, men inte så många.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » ons jan 14, 2009 21:36

Oh, jag måste se om Dawn of the Dead-remaken snart. Nästa gång jag har pengar tror jag att jag ska köpa den. Det känns som att jag tänkt att göra det i flera år. Av Romeros egna har jag bara sett Land of the Dead (6/10).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » ons jan 14, 2009 22:20

Har fortfarande inte blivit av att se Diary, men de andra är ju bra, även om ingen av varken de andra Romero-filmerna eller remakesen kommer i närheten av original-Dawn. Det är en av mina favoritfilmer, bar none.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » ons jan 14, 2009 23:29

Frost/Nixon. Mycket bättre än jag hade vågat hoppas på, hade räknat med en lite blekare film men för mig fungerar den ypperligt då den lyckas kombinera de två favoritämnena "politik" och "bakom scenerna på media" med överlag strålande skådespel från alla inblandade och en hel del tokigt välskriven dialog. Tyckte dessutom att den höll tempot precis lagom högt och aldrig kändes varken stressad eller tråkig, trots att det såklart är en film som i huvudsak mest bara är dialog.

4 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zaxx » tor jan 15, 2009 1:00

Ghost Town
Riktigt bra film. Faktiskt. Gillade den rakt igenom. Se den om ni vill ha lite komedi med mys och baktanke o sådär :)

7/10
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav LWes » tor jan 15, 2009 3:03

Jag har i läxa att se filmen Nadja men jag kan inte hitta den på internet. Någon som vet någon bra sida där den går att ladda hem?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Rombat » tor jan 15, 2009 6:23

caffeineaddict skrev:Romeros egna filmer är följande:

Night of the Living Dead (1968)
Dawn of the Dead (1978)
Day of the Dead (1985)
Land of the Dead (2005)
Diary of the Dead (2007)

Sen har det gjort remakes av de tre första, men Romero har alltså inget i övrigt med dem att göra. Av dem är Dawn-remaken ordentligt bra, Day-remaken förmodligen tokusel (tänker aldrig se den) och Night-remaken har sina fans, men inte så många.

Day-remaken är en helt okej Zombie-film. Men den har inget som helst med orginalet att göra. Mikroskopiskt lite iaf.Plus att nästan hela filmen utspelar sig på natten.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » fre jan 16, 2009 14:36

Terminator: Salvation. Folk har visst fått se scener av den och det verkar faktiskt helt okej.

“First, fuck that guy from Charlie’s Angels, and second, what kind of asshole would name himself McG?” - Joseph McGinty dishes the self-deprecation on his 2009 redemption tour. He’s recently previewed scenes from Terminator: Salvation to a roomful of journalists, and the response seems largely positive: “The three segments we saw felt closer in spirit to a war film than any summer tent pole we can remember … and at times even felt like a horror film,” reports Vulture’s Mark Graham. With Jonathan Nolan (younger brother of Christopher) having rewritten the script to include more grittiness and character development, and McG wanting to shake his lightweight image, we still have some hope for this, right?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » fre jan 16, 2009 14:44

Ja, precis som jag sa för ett tag sen i nån tråd: hoppet lever vad gäller denna film. I detta läge är jag inte ens i närheten av att döma ut den. Jag kommer helt klart att se den, men om det blir på bio eller DVD får vi se senare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav RalfiParpa » fre jan 16, 2009 15:43

Filmen har utomordentliga manusförfattare i alla fall: Paul Haggis, Jonathan Nolan och Shawn Ryan. Jag vet hur det är med kockar och soppa men de tre har förhållandevis liknande stilar, vilket säkerligen kan resultera i ett enhetligt mörkt manus. Allt kan förstås gå fel i McGs händer men, som sagt, jag väntar tills jag sett filmen.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » fre jan 16, 2009 16:33

RalfiParpa skrev:Allt kan förstås gå fel i McGs händer

Och vad baserar vi (för jag har mer än en gång gjort samma typ av uttalande) det på? Två tramsiga actionfilmer som var menat att vara tramsiga actionfilmer? Det känns som om McG (okej, det där känns fortfarande ruskigt löjligt att säga) inte fått en ordentlig chans att visa vad han egentligen kan, och hans senaste film, som det visserligen inte varit för mycket ljud kring, har trots allt bra betyg på IMDb (7.1 när jag kollade).

Så, baserad på det här och på bra saker McG (ugh...) sagt är jag bra mycket mer hoppfull än den dagen jag hörde hans namn kopplas ihop med T4, och ta mig tusan om jag inte börjar se fram emot den på riktigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » fre jan 16, 2009 16:42

adolvsson skrev:Och vad baserar vi (för jag har mer än en gång gjort samma typ av uttalande) det på? Två tramsiga actionfilmer som var menat att vara tramsiga actionfilmer? Det känns som om McG (okej, det där känns fortfarande ruskigt löjligt att säga) inte fått en ordentlig chans att visa vad han egentligen kan, och hans senaste film, som det visserligen inte varit för mycket ljud kring, har trots allt bra betyg på IMDb (7.1 när jag kollade).

Jag är fullt för tramsiga actionfilmer men han klarade inte ens av det, så ja, på sätt och vis baserar jag det på det. Och Fastlane. För satan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » fre jan 16, 2009 17:16

Om inte annat så är McG en rätt cool nörd i sina val av projekt.

För att inte tala om Hell Hazers II...

:D ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav A bear » fre jan 16, 2009 23:55

Det är ju inte det att The Alphabet Killer är en dålig film egentligen. Bra skådisar (Elwes! Dushku! Ironside!), ganska snyggt gjord, och med en ganska lovande idé i botten: en psykiskt instabil kriminalpolis som går in i fullständig schizofreni av ett svårt fall och vägrar släppa det. Det är nästan lite The Pledge över det, och The Pledge är en sjuhelvetes bra film (på en ännu bättre bok, men men).

Men det är en lååååång sträcka mellan dålig och sjuhelvetes bra, och TAC hamnar ändå någonstans strax till vänster om mitten av den skalan. Filmen fokuserar lite för mycket på den väldigt klichéartade seriemördarstoryn, och även om Eliza är rätt bra på att spela galen påverkar det egentligen mest storyn som rent utanpåverk; hur schizo hon än är känns det ändå hela tiden som om hon är på helt rätt spår, vilket känns som en bortkastad chans att göra lite psykodrama av det. På det hela känns det lite ofärdigt; startar för snabbt, slutar för plötsligt, vet inte riktigt vart den vill. Synd, för när den är bra är den faktiskt bra. 2/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Rombat » lör jan 17, 2009 1:46

Cary Elwes!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav herdware » lör jan 17, 2009 2:48

A bear skrev:Det är ju inte det att The Alphabet Killer är en dålig film egentligen. Bra skådisar (Elwes! Dushku! Ironside!), ganska snyggt gjord, och med en ganska lovande idé i botten: en psykiskt instabil kriminalpolis som går in i fullständig schizofreni av ett svårt fall och vägrar släppa det.

Du glömde nämna att Eliza är topless. Jag vet nog varför du såg den! Snuskhummer!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav adolvsson » lör jan 17, 2009 3:11

The Curious Case of Benjamin Button
Ja, vad säger man. Hur börjar man?

Kompisen jag såg den med, han grät 8 gånger. Även om jag inte blev riktig lika tagen förstår jag vad han menar. Gripande, intressant, givande, vacker. Mycket vacker. Rolig. Klassisk Hollywood och det säger jag med stor kärlek. Romantisk.

Ett romantiskt episkt drama. Jag antar episkt är rätt ord, det spänner ju över en livstid.

En bra livstid.

David Fincher, igen. Jag älskar den mannen så väldigt mycket.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav A bear » lör jan 17, 2009 11:46

Dubbelpost. :roadkill:
Senast redigerad av A bear lör jan 17, 2009 13:24, redigerad totalt 1 gång.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » lör jan 17, 2009 11:47

herdware skrev:
A bear skrev:Det är ju inte det att The Alphabet Killer är en dålig film egentligen. Bra skådisar (Elwes! Dushku! Ironside!), ganska snyggt gjord, och med en ganska lovande idé i botten: en psykiskt instabil kriminalpolis som går in i fullständig schizofreni av ett svårt fall och vägrar släppa det.

Du glömde nämna att Eliza är topless. Jag vet nog varför du såg den! Snuskhummer!

Bill Hicks skrev:But what do people say about that movie Basic Instinct? 'It's great!' Why? 'You get to see Sharon Stone's pussy!' Ooooh, the hallmark of our... Yeah, you get to see her pussy for one eighth of a second. I timed it! Don't blink, you might miss the plot!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » lör jan 17, 2009 13:12

adolvsson skrev:Så, baserad på det här och på bra saker McG (ugh...) sagt är jag bra mycket mer hoppfull än den dagen jag hörde hans namn kopplas ihop med T4, och ta mig tusan om jag inte börjar se fram emot den på riktigt.

Du måste ha mycket högre tolerans för Hollywood-klåpare än jag. För jag har ingen. Jag har inget annat än en våldsam aversion mot de där talanglösa nollorna som lyckas ta sig in i Hollywood därför att de känner rätt människor för att sedan vara studiomänniskornas marionetter och producera den värsta sortens Hollywood-skräp (Fastlane) på löpande band. Och McG är definitionen av en sådan Hollywood-klåpare (självklart, självklart har han en bakgrund som musikvideoregissör). Nu vill han lämna allt det där bakom sig för att bli en seriös dramaregissör? Det är bara så transparent att jag blir illamående - "redemption tour," vilket skitsnack.

Ärligt talat, om mannen vill ha upprättelse borde han komma med något helt eget. Att han - igen, därför att han känner rätt människor - regisserar nästa installation i en filmserie som han inte skapat, med ett manus han inte skrivit imponerar mig inte det minsta.

Jag försöker inte bedriva någon smädelsekampanj mot mannen, så mycket bryr jag mig helt enkelt inte, men när jag ser ytterligare en Hollywood-klåpare som tjänar pengar på att producera tomt, uttryckslöst skräp är det svårt att inte bli förtrytsam.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » lör jan 17, 2009 13:28

McG wanting to shake his lightweight image

Det där? Låter inte bra. Kanske överreagerar jag, men det låter lite som när Pat Boone gjorde en platta med heavy metal-covers. McG är där för att göra filmen, inte tvärsom. Underhållnings/kulturhistorien är full med exempel på folk som gjort något i syfte att ändra sin image, och kul för dem, men det är sällan det blir bra film/musik/etc av det.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav LWes » sön jan 18, 2009 1:06

Hjälp mig identifiera en film!
Fick se början av en film i skolan för ett år sen eller så, och den hade någonting, en känsla som gör att jag tror att den skulle kunna inspirera mig lite för ett manus som jag vill skriva.
Om någon känner igen min beskrivning av den, säg vad det är!

Filmen är inte svensk och inte engelsktalande heller om jag minns rätt. huvudkaraktären är en und blond man. han kommer till något varmt trevligt semesterställe och jag tror att filmen handlar om att han blir inblandad i någonting skumt. han har en klocka som han tappar från en båt och sen dyker ner och hämtar den. sen går han till någon klockverkstad och ber om hjälp med att laga den. det är allt jag minns, vi fick bara se början som sagt...
jag tror att den är dansk eller norsk.

edit: jag är nästan helt säker att det var Per Carleson som visade oss filmen och att han jobbade på den och att den spelades in på location någonstans där det är varmt.

MYSTERY SOLVED: jag hittade den: "En dag til i solen" eller "Water Easy Reach" på engelska.
Tyvärr kan jag inte hitta den för nerladdning!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tomas » sön jan 18, 2009 11:52

Hittar bara en gammal torrent utan seeders men filmen finns på http://cdon.se/film/en_dag_til_i_solen_(no)-513294 för 99 kr.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav A bear » sön jan 18, 2009 14:21

Double bill: två gamla actionhjältar som bygger på sin image och är riktigt riktigt bra på det.

Next time you unleash an ancient demon, call that Buffy chick.

My Name Is Bruce.

...and I am funky. Det var en lång väntan, men det var värt det. Här får Bruce Campbell äntligen spela rollen han var född att spela: sig själv. Eller rättare sagt sig själv som han vore om han vore som sina filmroller: småkorkad, självupptagen, klantig och ändå någonstans en väldigt motvillig hjälte.

Givetvis är det mängder med interna skämt; flera skådespelare från Evil Dead-serien dyker upp igen, dialogen är full med små nickar, och Ted Raimi åker på stryk. Men Bruce måste här slåss inte bara mot monster (närmare bestämt en kinesisk demon som är både dödsgud och tofuns skyddsängel och gillar att hugga huvudet av folk); utan även mot nördiga fans, en girig exfru, och en inkompetent agent som vill skicka honom till Bulgarien för att göra Cave Alien IV. Det är, kort sagt, en situation som kräver one-liners, vapen, och möjligen en motorsåg för att lösa. Och nog fan funkar det; de sätter ihop det till en film som faktiskt hänger ihop enormt väl, trots låg budget och gamla grepp, och det var länge sen b-skräcken fick en sån här kärleksfull känga i röven. 4/5.

----
Ever notice how you come across somebody once in a while that you shouldn't have fucked with? That's me.

Gran Torino.

Clint Eastwoods senaste ryktades först vara Dirty Harry V, och tydligen är det ungefär det trailern lovat också. Men även om den, precis som Unforgiven, lever högt på att Eastwood spelar en karaktär som ligger väldigt nära några av sina mest ikoniska roller, så blir det ändå till slut något helt annat.

Walt Kowalski (jag vägrar tro att efternamnet är en slump) är gammal. När filmen börjar har hans fru precis dött, han kan inte prata med sina barn, och det enda som återstår för den gamla koreaveteranen och Fordfabriksarbetaren är att sitta på sin farstutrapp, hissa sin flagga över sitt lilla hus i en nergången midweststad, putsa på sin perfekt bevarade gamla bil han aldrig kör (årsmodell '72 - strax före oljekrisen) och svära över alla gulingar, svartingar och fruntimmer som tagit över hans land. Hans frus präst ber honom att tala ut om vad han varit med om; Walt bara muttrar och svär för sig själv, inte minst då över den vietnamesiska familjen i huset bredvid. Gammal, bitter, förbisprungen, irrelevant, patetisk.

Tills en dag ett vietnamesiskt värstinggäng börjar trakassera sonen i familjen bredvid. Bråket läcker över på Walts gräsmatta, och plötsligt står han där med sitt gamla armégevär i näven, något vansinnigt i blicken, och standardrepliken "get off my lawn" har aldrig låtit på blodigare allvar... och samtidigt mer desperat. För tiden har ju gått ifrån honom, kidsen har uzis och snabba bilar och Walt är ju så gammal.

Och det är där filmen tar en helt annan vändning, och det mår den inte dåligt av. Jo, visst har vi sett det förut någonstans; den gamle rasisten som upptäcker att andra är människor också, vänskapsband som knyts motvilligt etc, men det sker på karaktärernas egna villkor, känns inte krystat och det finns en poäng i det - och även om man inte alltid håller med Eastwood helt och hållet i hans politik så blir det en helt annan resa fram till den ofrånkomliga uppgörelsen än jag hade väntat mig. Regissören Eastwood har alltid verkat som motsatsen till skådespelaren Eastwood, eller snarare karaktären Eastwood; där den tyste cowboyen utan namn eller Dirty Harry var hänsynslösa människor som visste allt om rättvisa och inget om medkänsla verkar Eastwood själv hela tiden älska sina karaktärer, hur fel ute de än må vara, och i Gran Torino fortsätter han försöka komma åt sammma sak som han gjorde i Unforgiven och Iwo Jima-dubbeln: att problematisera den där ensamme "hjälten" han spelat så många gånger. Är Walt en god man? Kan han vara en god man? Vad gjorde honom till det han är, och vad kostar det honom? Har han någonting kvar att göra i världen egentligen? Behövs han? Är han the last American hero i sin muskelbil, och var är hans vägspärr?

Folk som bara vill se Eastwood skjuta sönder skurkar och säga coola one-liners kommer att tycka att Gran Torino är långsam. Folk som gillar Eastwood för hans medmänsklighet (sån den nu är) hans torra humor, och hans skådespelarförmåga får inte missa den. Om det här är slutpunkten för Eastwoods karriär - gubben är ju trots allt väldigt gammal nu, och här känns det som om han nått någon form av slutsats - kan jag inte tänka mig en bättre. 5/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav LWes » sön jan 18, 2009 20:29

Tomas skrev:Hittar bara en gammal torrent utan seeders men filmen finns på http://cdon.se/film/en_dag_til_i_solen_(no)-513294 för 99 kr.

Nice, då ska jag ta och köpa den när den var så billig.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » sön jan 18, 2009 21:32

My Name is Bruce. Håller med allt Björn skrev ovan. Det är inget ironiskt, inget försök att göra genren rumsren eller lyfta upp den till högre status. Inget "b-film fast bra på riktigt"-mentalitet. (Visst, den blir lite postmodern ibland men det är svårt att undvika, men de höll nere med det så jag har överseende med det.) En handling som är lika vansinnigt dum som den är genial och sedan tar de den på allvar (vilket verkligen inte betyder humorlöst) och gör vad de kan med det. Äkta kärlek. Jag blev nästan lite tårögd.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » sön jan 18, 2009 21:43

Igår såg jag Dawn of the Dead (-79) för första gången. Den var faktiskt bättre än jag väntat mig. Spännande, medryckande och tidstypisk (farliga bikers). Jag gillade verkligen stämningen i den. Och den ibland glada musiken kändes helt rätt. Helskön!

Den svarte mannen överlevde! Wow!

(edit) Ber om ursäkt för uttrycket "helskön". Ska aldrig använda det igen. (/edit)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film