Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav XY » ons nov 19, 2008 4:47

Känner verkligen för att se Dexter nu, men jag har beslutat mig för att vänta tills säsongen är slut så att jag kan se hela på en gång. Är den slut innan julhelgen?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav AKS » ons nov 19, 2008 8:11

Ja. 15 december ser det sista avsnittet ut att sändas. Jag ska spara avsnitten till mellandagarna så att jag har sysselsättning då Kalle jobbar på dagarna. Jag tror det blir utmärkt sysselsättning. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav XY » ons nov 19, 2008 8:55

Det låter bra. Jag har ju dessutom en tradition av att se på TV på självaste högtidsdagarna jul och nyår, och på dessa dagar passar det fint om man har sparat något särskilt. För julafton har jag dock redan planerat The Dark Knight (älskade Batman Begins, så det kan inte gå fel), men den tar ju inte hela dygnet.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav A bear » tis nov 25, 2008 19:53

3.09 Don't make me angry, Mr Prado. You wouldn't like me when I'm angry.

Yikes.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Crashdummie » sön nov 30, 2008 20:34

Oj... har sett de första säsongerna och tänkte jag kunde börja läsa boken.. Rekommenderar den starkt!

"Darkly Dreaming Dexter" av Jeff Lindsay. Säger bara hjälp. Den e verkligen mörk. Serien är baserad på den, men karaktärerna är mer färggranna i boken och skiljer sig från serien.

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav XY » sön nov 30, 2008 21:37

Jag såg helt oplanerat 3x01 trots vad jag sa om att vänta. Måste varit trött eller så, för det var ett par saker jag inte riktigt hängde med på. Eller det är vad jag trodde tills jag upptäckte att det var 3x02 jag hade sett. Det är iaf det enda jag tänker se i förväg, nu ska jag vänta i några veckor till.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav A bear » sön nov 30, 2008 21:41

Crashdummie skrev:Oj... har sett de första säsongerna och tänkte jag kunde börja läsa boken.. Rekommenderar den starkt!

"Darkly Dreaming Dexter" av Jeff Lindsay. Säger bara hjälp. Den e verkligen mörk. Serien är baserad på den, men karaktärerna är mer färggranna i boken och skiljer sig från serien.

Konstigt, jag tyckte ungefär raka motsatsen. Framför allt tyckte jag mycket av det som gör Dexter bra - allt filosoferande runtom Dexters handlingar - var mycket svagare i boken; han kändes mer som en Hannibal Lecter i hawaiiskjorta.

Fast en del av skulden kanske faller på att den svenska översättningen som jag läste är riktigt usel också.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sfinx » mån dec 01, 2008 9:40

3.10
Nu är det lite för spännande tycker jag. Att man alltid ska bli så nervös av det här.
Oh FinAngel. Stay good. Bara en vecka kvar. Crap.

Börjar bli dags att reda på vilka som skriver det här.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav eriked » mån dec 01, 2008 16:30

sfinx skrev:3.10
Nu är det lite för spännande tycker jag. Att man alltid ska bli så nervös av det här.
Jepp spännade. Det är två avsnitt kvar, men det kanske inte var det du menade?

Dexter under tortyr. Det kan bli spännande. Undrar vad Maria gör med Miguel. För några bevis finns väl inte? Förutom Dexter.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav CheeseGuy » tis dec 02, 2008 10:35

(spoiler 3.10) "He's also my best man. I'd be expected to grieve."

Bättre och bättre blir det i alla fall. Jag var faktiskt inte helt övertygad av Dexter och Miguels samarbete i början (det var bra och bättre än allt annat, men inte riktigt värdigt att bygga en säsongsarc kring), men de senaste avsnitten har det hettat till rejält. Och äntligen kopplas de två arcarna ihop. Samtidigt, om det här var den stora vändningen i Skinner-sidohistorien (hur trevligt det än var) och det inte kommer något annat stort avslöjande är den fortfarande mer än lovligt lam.

Det var Jeff Lindsay som polisen Angel pratar med på sjukhuset, förresten.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav sfinx » tis dec 02, 2008 14:05

eriked skrev:
sfinx skrev:3.10
Jepp spännade. Det är två avsnitt kvar, men det kanske inte var det du menade?

Dexter under tortyr. Det kan bli spännande. Undrar vad Maria gör med Miguel. För några bevis finns väl inte? Förutom Dexter.

Veckan blev lite längre, mest så. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Crashdummie » fre dec 05, 2008 0:12

A bear skrev:Fast en del av skulden kanske faller på att den svenska översättningen som jag läste är riktigt usel också.

ah se, där har vi boven. Jag tror man tappar mkt av "the edge" iom översättningen, typ lost in translation.

Dexter i boken var ju otrolig sarkastik o hade en underbar torr humor, och jag skrattade på en massaolämpliga ställen.. sorry, kan inte hjälpa det.

Har nu även beställt de resterande två böckerna i serien "Dearly Devoted Dexter" & "Dexter in the Dark".. yay :psychobunny:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav eriked » fre dec 05, 2008 10:59

(spoiler Dexter 3.10) Såg man föresten vem som kidnappade? Kanske var Masuka

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav AKS » mån dec 22, 2008 19:20

Nothing says Chrimbo like a bit of Dexter! Nu blev det julstämning här hemma kan jag säga. Ganska kul att jag förknippar jul med en seriemördarserie. :D

3.01: Solid säsongsinledning. Inte ett suveränt Dexter-avsnitt, men helt klart bra. Julie Benz rockar som Rita. Verkligen. Alla skådespelare är ju bra och särskilt Michael C Hall, men jag tyckte Benz förtjänade lite extra beröm denna gång.

Så jävla skönt att han dödade den där hemska bruden i förra säsongen. Annars hade jag bara suttit och oroat mig över att hon skulle dyka upp igen.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis dec 23, 2008 0:15

3.02: Säsongen fortsätter bra. Gillade slutet då Jimmy Smits får reda på att Dexter mördat Freebo. Så jäkla intressant att se vart denna säsong ska landa nånstans. Just nu har jag ingen aning och det gillar jag.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis dec 23, 2008 13:23

3.03: Bästa avsnittet hittills i en riktigt intressant säsong... hittills.

Fy fan vad Jimmy Smits är bra som Miguel!! Och karaktären är riktigt intressant. Ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig.

Känns inte alls bra att Dexter börjar ändra på koden. Detta kan göra att han fallar dit helt och hållet på sina psykopatiska tendenser... Han lär definitivt döda nån fler denna säsong som enligt koden inte förtjänat det.

Kul med baby-storylinen. Ska bli intressant att se hur Dexter klarar av pappa-rollen.

(edit) FUUUUCK! Skulle gå in på IMDb och dubbelkolla Miguels namn och blir naturligtvis spoilad för nåt som händer senare under säsongen. Bröllopet. Grrr! (/edit)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis dec 30, 2008 13:53

Hm, ingen som kommenterat sen 3.10? Så tråkig avslutning...?

3.05: Damn straight! Avsnittet började lite långsamt och trevande, men slutet... wow. Så jäkla cool storyline med Miguel. Ååh, hoppas det inte slutar med att han måste dödas på slutet eller nåt sånt. Jag gillar Jimmy Smits och vill ha kvar honom i säsongen. Storyn är ju en sorts parallell till Lila-storyn där hon påstod att hon förstod Dexter och han kände att han fick nån att vara sig själv tillsammans med. Detta upplägga är dock mycket mer intressant. Storylinen riskerar inte att bli såpa såsom Lila-grejen blev på cirka... två avsnitt. Och Jimmy Smits är ju 100 gånger bättre än skådespelerskan som spelade Lila. Hoppas storyn fortsätter att utvecklas lika bra som hittills.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » tis dec 30, 2008 14:46

AKS skrev:Hm, ingen som kommenterat sen 3.10? Så tråkig avslutning...?

Jag hoppas på att det bara har med att folk generellt sett skriver mindre nu än tidigare att göra.

Jag håller också på att se ikapp Dexter nu, sett till och med 3.06 och tycker säsongen är skitbra, förväntar mig att det skall stå sig säsongen ut :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » tis dec 30, 2008 19:49

AKS skrev:Hm, ingen som kommenterat sen 3.10? Så tråkig avslutning...?

Inte tråkig, men... småspoilrigt utan detaljer alls: jag tyckte mest hela säsongen var lite halvt avslagen. Det finns mycket bra grejor, men det mesta är sånt som de redan gjort i s1 och s2 och såpadelen av serien blir lite väl förutsägbar ibland; och även om Dexters karaktär och etik får ytterligare lite fördjupning känns det mer som att de tänkt "vad ska vi hitta på i s3" än "O! Vi har en kanonidé! Snälla låt oss göra en s3!" För mycket plot, för lite karaktärskonflikt.

Med mer specifika spoilers för säsongsavslutningen tyckte jag att avslutningen var lite avstannande; att Miguel (jjodå, en av seriens bästa karaktärer någonsin) stryker med redan i näst sista avsnittet var något av en besvikelse, och avslutningen kändes för... billig. Dexter behövde inte mörda sin egen bror, han behövde inte undfly hela Doakeshistorien och Lilah (och jag hoppas Doakesstoryn dyker upp igen i s4), han behövde bara låta bli att bli mördad. Och även om hans showdown med the skinner var snyggt gjord - biten där Dexter får honom att helt komma av sig bara genom att berätta vem han är - så hjälper det inte att det var en rätt tråkig skurk och att säsongens stora moraliska konflikt redan var avklarad där.

Om det fortsätter så här så är Dexter en rakt av god människa i höjd med s5 eller så. Och varför har vi då en serie om en psykopat? Jag menar, utöver den fantastiska dialogen och de härliga sidofigurerna och att Michael C Hall är smått genialisk och allt det där?

*EDIT: Fast allt detta ska förstås läsas mot bakgrund av att jag tycker Dexter är något av det bästa som visats på TV på senare år; som allra sämst är det fortfarande bra.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav XY » tor jan 01, 2009 13:28

Vill bara kort säga att jag tycker att tredje säsongen är den bästa hittills.

Edit: 'det' till 'den'.
Senast redigerad av XY tor jan 01, 2009 22:47, redigerad totalt 1 gång.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav AKS » tor jan 01, 2009 18:38

Av skäl som jag nämnt tidigare så tycker jag hittills att S3 är bättre än S2. Tveksamt vad gäller S1.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » mån jan 05, 2009 14:47

3.10: Jag gillar den här säsongen. Dessutom är det skönt att jag kan heja på Dexter i hans versus-plot denna säsong. Eller han hade väl två förra säsongen, Dexter vs. Lila och Dexter vs. Doakes. Mot Doakes kunde jag inte heja på Dexter, men mot Miguel är det bara att heja på. :)

Haha, hade inte ens tänkt på att det kanske är bachelor party på G förrän jag läste Eriks inlägg ovan. Men på nåt sätt blir ju the Skinner inblandad förr eller senare och antaglligen är det förr, = nu, och det ska bli jäkligt intressant att se nästa avsnitt i så fall. Psykopat vs. psykopat.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » mån jan 05, 2009 22:40

Säsong 3: Jag gillade. Rejält mycket. Säsongen blev aldrig lika intensiv som S1 och S2 var i delar, men det spelar mig ingen roll alls. Denna säsong hade andra fördelar. Som t.ex. en riktigt bra story för Dexter själv. Jag har inget alls emot att säsongen inte var lika spännande som S2 eller S1 då vi får en bra story för Dexter. Jag gillar hela Rita-grejen faktiskt med bröllop och barn. Ska bli intressant att se Dexter som pappa i S4.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån jan 05, 2009 22:43

I åsiktsvågen mellan A bear och AKS, angående säsong 3, står jag rätt mycket närmare den senare. Helt och hållet, faktiskt. Viva le S3!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån jan 05, 2009 22:46

Take that, A bear!! :D

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » mån jan 05, 2009 23:05

AKS skrev:Take that, A bear!! :D

Jag har rätt och ni har fel! Säg efter mig! JAG HAR RÄTT OCH NI HAR FEL!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » mån jan 05, 2009 23:14

Never! Usch, stackare. Att tycka så fel som du alltså... Bild

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån jan 05, 2009 23:19

A bear skrev:
AKS skrev:Take that, A bear!! :D

Jag har rätt och ni har fel! Säg efter mig! JAG HAR RÄTT OCH NI HAR FEL!

JAG HAR RÄTT OCH NI HAR FEL!

Hm. Det känns lite konstigt att ni:a någon i dessa moderna tider, men jag vill förstås visa att jag under alla omständigheter respekterar dig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån jan 05, 2009 23:19

:D

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sp1keout » mån jan 05, 2009 23:44

Uppdrag,

a bear, beskriv säsong 3 av Dexter med ett ord.

adolvsson, beskriv a bear med ett ord.

AKS, du har redan beskrivit tillräckligt utförligt. You Pass! :)

EDIT,
eller AKS, du får gärna beskriva mgi med ett ord om du vill FLÖRT! :D
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film