Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » tor okt 30, 2008 0:29

noike skrev:Säger folk verkligen att allt svensk film sedan någonsin är värdelöst? Really? Jag är uppenbarligen helt bortanför pulsen med min tumme.

Ja. Men jag har inte lika kulturmedvetna vänner som du. Det är väl problemet med all svensk kultur: skiten är ljummen. För många mediokra klåpare som får sina filmer producerade därför att det inte finns något vettigare att lägga pengarna på; för få svenska filmskapare med en egensinnig, konstnärlig vision. Eller i klarspråk: för många Kjell Sundvall, för få Lukas Moodysoon ; för många Richard Hobert, för få Roy Andersson.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor okt 30, 2008 6:43

Anna, ang. Caché: Titta om på slutscenen, eller rättare sagt sluttexterna. Där finns en STOR ledtråd till hur det faktiskt ligger till om man tittar lite noggrannare.

Kul att du gillade! :)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tor okt 30, 2008 9:31

(spoiler Caché) Jepp, jag såg det igår, men jag förstår i så fall varken Mijodis sons motiv eller Pierrots motiv och därför känns det fortfarande långsökt. Varför skulle Mijodis son se till att leda Georges till sin far? En far som senare ta livet av sig? Iofs kan jag förstå Pierrot eftersom han inte verkar tycka om sina föräldrar så mycket. Kanske inte Mijodi gör heller... Och rent potentiellt skulle ju han vara den enda som skulle kunna ha information om tuppen och blodet och det.

Och det förklarar fortfarande inte hur Georges inte såg kameran i en av de första scenerna. Han säger det ju själv att den var alldeles där.

Jag tror det är nåt mystiskt på gång och att detta är precis vad Haneke vill: att man inte ska veta.

Så här har Haneke själv sagt och det är ju skönt att veta att jag typ nästan, väldigt nästan,fattade vad filmen handlade om i alla fall även om jag fortfarande gärna skulle vilja veta vem som skickade banden, fast att det egentligen inte spelar roll.

Haneke says: 'I'm not going to give anyone this answer. If you think it's Majid, Pierrot, Georges, the malevolent director, God himself, the human conscience - all these answers are correct. But if you come out wanting to know who sent the tapes, you didn't understand the film. To ask this question is to avoid asking the real question the film raises, which is more: how do we treat our conscience and our guilt and reconcile ourselves to living with our actions?

(---)

Haneke says: 'Although this scene happens in silence [skolscenen], I did actually write dialogue for it. The actors are actually speaking it and it might stand as an explanation for some. In any case, that dialogue will never be written in the published screenplay for the film and I told the actors never to reveal it to anyone. They are bound to silence forever and I hope they will have forgotten it by now, because they didn't know when they were shooting it what the significance of the scene might be.'

http://www.guardian.co.uk/film/2006/feb/19/worldcinema
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Catfight » tor okt 30, 2008 13:45

Såg låt den rätte komma in igår kväll och :lovebunnier: :lovebunny: :lovebunnier:

Så jävla underbar! Jag älskade detaljarbetet som att Eli's ansikte ändrades när Eli åt eller att pupillerna lyste i mörkret och var kattpupiller när lyset tändes t ex. Filmen fick mig att känna på samma sätt som när jag läste boken, vilket var väldigt speciellt. Ajvide har dessutom gjort bra val vad det gäller manuset tycker jag, tagit bort rätt saker i storyn.

Ett stort plus till barnen! Grymt realistiska skådespelarinsatser!!! Pojken som piskar Oskar med pinnen gör ju en otroligt övertygande ångest! Och När Oskar ska krama Eli så är han sådär klumpig och tafflig som barn är! ÄLSKADE DEM! Hatar annars barnskådespelare men de här var underbara.

I am a very happy camper. :lovebunnier:
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!

Inläggav Rombat » tor okt 30, 2008 16:55

Jag såg, efter flertalet långa år, om Local Hero idag. Den var lika bra som jag mindes den, kanske bättre, nu när man har lite andra referensramar än när man var yngre. Väldigt svårbeskrivbar film. Den är liksom bitter utan att vara bitter och sorgsen utan att vara sorglig. Det är fantastiskt hur filmen hintar om många saker, men mycket lite kommer någonsin fram och många småsaker som bara händer utan mening. Och musiken! Musiken! Den skiftar mellan hjärtskärande skotska flöjter och väldigt 80-talsliga saxofoner och gitarrer. Hela filmen är väldigt 80-tal, men på ett väldigt positivt sätt.

En fruktansvärt sevärd film.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav caffeineaddict » tor okt 30, 2008 17:13

Borde verkligen se om den jag med, har inte gjort det sedan de tidiga tonåren.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Matt » tor okt 30, 2008 17:47

caffeineaddict skrev:Borde verkligen se om den jag med, har inte gjort det sedan de tidiga tonåren.

Det var väl inte så länge sen
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav wyndham » lör nov 01, 2008 1:46

lilith skrev:När jag tänker på saken finns det kanske en kategori människor som faktiskt ogillar allt svenskt av princip. Men de ogillar väl allt som inte är amerikanskt och nyproducerat. Jag tänker att de ännu inte bildat sig en speciell smak, utan osäkert försöker följa strömmen.

Ack så du bedrar dig. Min aversion mot svensk film är resultatet av en utdragen psykisk misshandel i omänskliga proportioner. Jag hatar svenskt skådespel och jag hatar svenska manus och jag haaaatar Björn Runge. Jag har inte sett ett bra svenskt drama sen Det sjunde inseglet. Inte för att det inte görs bra svenskt drama, utan för att jag inte har kunnat se dem pga av min gedigna intollerans. Året som gott har jag sett När mörkret faller och den var dålig på ett påfrestande sätt. Sen såg jag Den nya människan och den var dålig på ett provocerande sätt. Lena Endre. Jakob Eklund. Ola Rapace. Gustaf Hammarsten. Suzanne Osten. Helena Bergström. Kjell Bergqvist. Richard Hobert. Reine Brynolfsson (ibland). Jonas Karlsson. Peter Dalle. Fyyyy faaan.

Senaste gången jag såg ett bra svenskt drama på bio var Tsatsiki, morsan och polisen. Då var jag tretton och jag minns egentligen inget mer om filmen än att den var mycket bra. Jag ska verkligen försöka samla ihop kraft att se Låt den rätte, men kanske blir jag sittande med Kaurismäki och von Trier på rätt sida av gränsen.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav gaia » lör nov 01, 2008 2:44

Jag kan bara hålla med om att det kommer på tok för lite bra film från svenska filmskapare. Själv tycker jag dock att det finns en hel del bra gamla svenska filmer, men få svenska filmer i färg får mitt gillande. Man får väl bara hoppas att de vaknar upp och får någon sorts uppenbarelse, då kanske vi kan få något att titta på igen.
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad

Inläggav wyndham » lör nov 01, 2008 14:17

Svenska filmer i färg som jag inte har sett men verkligen vill se:

Den enfaldige mördaren
Mannen på taket
Mannen från Mallorca
Kvarteret Korpen
En kärlekshistoria
Mitt liv som hund
Fanny och Alexander
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » lör nov 01, 2008 15:16

wyndham skrev:Svenska filmer i färg som jag inte har sett men verkligen vill se:

Dom där är ta mig tusan olika grader av lysande allihopa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav caffeineaddict » lör nov 01, 2008 15:48

Staffan: Var inte du ganska förtjust i Du levande?

(Och Kvarteret Korpen är inte i färg... ändå en förjävla massa bra filmer du listade.)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör nov 01, 2008 15:56

Den enfaldige mördaren kan vara den bästa svenska film jag sett. Jag har lite svårt att skilja på filmerna i toppen eftersom det är flera år sen jag såg dem sist. Kan inte komma på en enda verkligt bra film som jag sett på 00-talet, men jag har gärna fel om den saken ifall nån kommer på nån film.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » lör nov 01, 2008 16:09

AKS skrev:Kan inte komma på en enda verkligt bra film som jag sett på 00-talet, men jag har gärna fel om den saken ifall nån kommer på nån film.

Ovan nämnda Du levande och Om jag vänder mig om är dom två första jag kommer att tänka på, två otroligt bra svenska 00-filmer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » lör nov 01, 2008 16:14

Jag har inte sett en enda av dem, men lägger in dem på min Lovefilm-lista nu.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön nov 02, 2008 1:38

Ja, Om jag vänder mig om är så jävla bra, Du Levande för den saken skull också. Eller det mesta av Roy Andersson för den sakens skull.

Jag tycker svensk drama film ofta har ett visst försprång för att man redan greppat viss kultur, visst agerande osv. det är lättare att relatera till filmen just pga. att det är svensk. Ett bra exempel tycker jag är Darling som kom för ett par år sedan, ingen märkvärdig film egentligen, men ändå lyckas gripa tag om en pga av skickliga personporträtt som man lätt kunde relatera till och förstå. Därför är jag också jävligt svag för svensk film.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav wyndham » sön nov 02, 2008 20:42

caffeineaddict skrev:Staffan: Var inte du ganska förtjust i Du levande?

(Och Kvarteret Korpen är inte i färg... ändå en förjävla massa bra filmer du listade.)

Du levande är ju komedi, eller i alla fall helt befriad från naturalism. Diggar den. Gillar också svenska dokumentärer (Stefan Jarl och De Geer är grymma). En del bra tecknat görs ju också ibland, som Hundhotellet. Det är den svenska dramastilen jag avskyr. Om jag vänder mig om hatar jag mer än Aron hatar Magnolia. Den prickar av allt som Sverige gör så fruktansvärt mycket sämre än Danmark. Sverige är Björn Runge och Danmark är Suzanne Bier.

Jag uppskattar Roy Andersson väldigt mycket, men när det kommer till vanlig spelfilm kan jag inte komma på några aktiva filmskapare med jämn hög nivå. Har ingen koll på Jan Troell. Lucas Moodysson har gjort en riktigt bra film (även om jag kan förstå dem som tycker bra om Lilja 4-ever). Ella Lemhagen kanske. Ulf Malmros har jag inte sett mycket av. Men det är ingen mästarklass precis. Jag hoppas att Thomas Alfredsson kan bli the real deal.

Jaså, korpen är svartvit. Låter bra. Ska väl se Widebergarna kronologiskt nån gång.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav sfinx » tor nov 06, 2008 16:51

Harry Potter...
Det är ett tag tills dess, men trailern verkar lovande mot tidigare, gnälljag. :oops:.
http://www.worstpreviews.com/trailer.php?id=561&item=0
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav lilith » tor nov 06, 2008 19:52

wyndham skrev:
lilith skrev:När jag tänker på saken finns det kanske en kategori människor som faktiskt ogillar allt svenskt av princip. Men de ogillar väl allt som inte är amerikanskt och nyproducerat. Jag tänker att de ännu inte bildat sig en speciell smak, utan osäkert försöker följa strömmen.

Ack så du bedrar dig.

Ack så du missförstår mig. Du har ju gott om argument för varför du inte tycker om svenskt drama. Det är inte alls samma sak som att ogilla svenkt av princip (dvs inte av nån egentlig anledning alls), och inte alls vara villig att ändra på sig. Principen är då: Allt svenskt är dåligt, för det är inte amerikanskt och därmed töntigt. Eller? Grabbar?

Den enfaldige mördaren och Fanny och Alexander tycker jag väldigt mycket om.

Låt den rätte komma in var bra. Men jag hade otroligt svårt att inte sitta och tänka på boken. Det är en dålig sak att göra. Film är film och bok är bok. För mig kändes det nu mer som att jag fick lite bilder till en berättelse jag redan kan, och fyllde i med resten i mitt huvud. Men jo, jag tror jag skulle gilla den även om jag inte läst boken. Rätt mycket faktiskt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » tor nov 06, 2008 20:16

Jag har ännu inte läst boken men jag tyckte den var riktigt bra. Filmen alltså. Så jag ser fram emot boken.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav wyndham » tor nov 06, 2008 23:06

Idag såg jag en grym film. Resan till Melonia. Mindes ett par scener från barndomen, men mest mindes jag fel. Hiskeligt snyggt och välgjort. Svårt att förstå att man kunde göra sånt i Sverige. Historian står Shakespeare för, så den kan dom inte få all cred för.

Se, eller se om, och sjung med. En fyra.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav noike » fre nov 07, 2008 1:33

Burn After Reading.

Fantastiskt kul. Irrelevant, till syntes flera historietrådar, och det kändes som om att alla inblandade hade haft skitkul. Inte topp fem Coen, men det hade jag inte räknat med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav MissKittyFantastico » fre nov 07, 2008 9:42

Rombat skrev:Jag såg, efter flertalet långa år, om Local Hero idag. Den var lika bra som jag mindes den, kanske bättre, nu när man har lite andra referensramar än när man var yngre. Väldigt svårbeskrivbar film. Den är liksom bitter utan att vara bitter och sorgsen utan att vara sorglig. Det är fantastiskt hur filmen hintar om många saker, men mycket lite kommer någonsin fram och många småsaker som bara händer utan mening. Och musiken! Musiken! Den skiftar mellan hjärtskärande skotska flöjter och väldigt 80-talsliga saxofoner och gitarrer. Hela filmen är väldigt 80-tal, men på ett väldigt positivt sätt.

En fruktansvärt sevärd film.

Jag införskaffade Local Hero för bara några veckor sedan för jag ville se om den. Har inte hunnit det än för jag ska se den med Anna. Vi var nämligen i den lilla byn Pennan där filmen spelades in när vi var i Skottland för ett par år sedan. Har jag sagt det här nyss? Det känns som jag sagt det nyss. Anyhoo... Man fick åka ned för en smal slingrande brant backe och först vågade vi inte köra ner för vi visste inte om vår lilla hyrbil skulle orka upp igen, men så kom det en bil åkande upp för backen och om de kunde så kunde vi tänkte jag och körde ner. Var bara en rad hus utefter vattnet i en liten bukt. En yttepytteby.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav MissKittyFantastico » fre nov 07, 2008 9:59

Max Payne
Nja. Inget man egentligen borde slänga biopengar på, men jag var desperat och hade inget att göra. Det jag alrig förstod var varför skurken hade ihjäl barnet. Att han dödade frun förstod jag, men inte varför han dödade barnet och Max verkade bry sig mindre om det än om sin döda fru. Kändes rätt så märkligt. Lite ovant att se tjejen från That 70´s Show som hårdkokt gangsterboss. Det var liksom, nu slänger vi på henne massor med svart smink och ger henne ett vapen så blir hon gangster. Behövs kanske lite mer trovärdighet än så.

2/5

Quantum of Solace
Senaste Bond-filmen. Den var väl ok, men jag tyckte att förra var väldigt mycket bättre. Det kändes som om det var lite för mycket action och jaktscener och för lite story. Bond hann med att jaga och bli jagad till fots, med båt, i luften och med bil innan filmen var slut. Saknades bara att de satt iväg efter varandra på hästar, i rymden eller med motorcyklar. Nej förresten, det var ju någon som jagade Bonds bil med motorcykel. Stryk det.

Jag vet att det här är en annan typ av Bond-film, men jag kan inte hjälpa det, jag saknar gamle fån-Bond med cheesy lines och konstiga prylar som Q byggt.

3/5
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav wyndham » sön nov 09, 2008 16:35

angående casting för kommande batman-filmer
phillip seymour hoffman är favorittippad att bli nästa pingvin. läste på imdb idag att han var tveksam på om han verkligen var rätt man för jobbet. jag hoppas verkligen att det finns ett lite mindre förutsägbart alternativ. själv hoppas jag på tom cruise.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav noike » sön nov 09, 2008 16:40

Jag hoppas nästa Batman-skurk blir King Tut.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön nov 09, 2008 17:33

Jag trodde Nolan hade sagt att han inte vill ha vare sig Penguin eller Catwoman i sina filmer?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Zaxx » sön nov 09, 2008 21:47

Burn after reading
Riktigt skum film, men som ordnade upp sig och blev hemskt sevärd. En sån film man sitter och funderar på varför man vill fortsätta se den. Det är något som fängslade mig att se klart. När den var över så var det ändå lite sådär, "ok, den var bra, men vad hände egentligen?"
Brad spelar helt underbart bra!
Fast ändå en mening inbyggd... bra jobb.
6/10

Righteous Kill
Pacino och DeNiro ... kan det blir en miss?
Nej det kunde det inte! Klassisk polisfilm med twists and turns..
Bästa raden i filmen, Al Pacino: "Call me, You can lick my balls any time"
7/10
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav A bear » sön nov 09, 2008 22:31

Get Smart. Kul. Gott om återknytningar till originalserien, men utan att det bara blir upprepning och bara för fans; Carell och Hathaway är ett kul radarpar, Alan Arkin smårockar som vanligt och... tja, inte fantastiskt, kunde ha behövt lite mer uppstyrning av manuset och lite fler skämt som man inte hört och sett flera gånger förut, men klart underhållande. 3/5.

Hellboy 2. Faktiskt snäppet bättre än ettan, tror jag. Långtifrån Del Toro i toppform, men väver ihop Hellboyhistorian med lite liknande idéer och bilder som han använde i Pans Labyrint (trädgården på Manhattan! Dödsängeln!) och även om storyn som helhet blir lite småfånig finns det ögonblick där den verkligen är helt fantastisk. 3/5 med en gnutta mersmak.

The Diving Bell and the Butterfly. Vet inte varför jag väntat så länge med att se denna - kanske för att boken är fantastisk men väldigt deprimerande. Och fan vet om inte filmen är det också. Lysande exempel på hur man kan använda berättarröst och flashbacks till något annat än att tråka ut tittaren, och sanna historier till något mer än att rabbla fakta om en kändis (givet, eftersom de håller sig väldigt nära Baubys egen text). Underbart kameraarbete, härliga biroller (Croze! von Sydow! Bankolé!) och smått hjärtekrossande på det stora hela. 4/5, snudd på 5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » sön nov 09, 2008 23:10

batmans framtid
A bear skrev:Jag trodde Nolan hade sagt att han inte vill ha vare sig Penguin eller Catwoman i sina filmer?

har för mig att han uttryckte samma skepsis inför jokern först. tror att han kommer börja beta av dem en efter en ändå. och pingu är the word on the street.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film