Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » tis jul 08, 2008 23:02

Hans cameo i Chicago Cab får ett hedersomnämnande. Men jag valde filmer där han har huvudrollen så...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis jul 08, 2008 23:06

Jag kommer inte ihåg om han har en stor roll i Thin Red Line eller om den är mer cameoartad, vilket är en orsak till varför den inte kom med i min första gallring.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » tis jul 08, 2008 23:09

fripp21 skrev:Vad? Kollar imdb. Gammal film från 1985 med Viveca Lindfors???! Vafalls, har du hittat den billigt någonstans, eller superbilligt till och med (torrent)?

Nja, inte så där hyperbilligt. Men strax under 9 euro hos play.com.

Jag har aldrig hört om den. Är den bra? Dvs ger den en trevlig filmupplevelse? 8)

Hm, jag tycker att den är väldigt bra och underhållande och charmig och det var den filmen som fick mig att i tidiga tonåren få upp ögonen för John Cusack. Hur charmig som helst är han i den filmen. Men det är ju en ganska typisk ungdomsfilm om två personer som hatar varandra, men tvingas att umgås och ja... :) En typisk sån. Jag tror inte många brukar ha den på sin topp 5, men den borde finnas där, IMO.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav fripp21 » tis jul 08, 2008 23:26

AKS skrev:Jag tror inte många brukar ha den på sin topp 5, men den borde finnas där, IMO.

Jag lovar att jag ska se den AKS . För tusan John Cusack är ju bäst. Jag ska se alla filmer som poppar upp som jag inte sett än. Kanske i alla fall. Jag vet inte om jag vågar se 1408. Den verkar vara lite för stark för mig. Jag prioriterar min nattsömn, typ. :rolleyes:

Min första utgallring ger; Say anything..., Grosse Pointe Blank, Con Air, Pushing Tin, BJM, High Fidelity, America's Sweethearts. :D
Hedersomnämning: Sixteen candles - han har visst en liten roll... Det är en kultrulle som jag och syrran älskade på 80-talet.

Lista imorrn!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav Matt » ons jul 09, 2008 0:07

noike skrev:
fripp21 skrev:Vilka är John Cusacks 5 bästa filmer?

I kronologisk ordning.
  1. Better Off Dead...
  2. Say Anything...
  3. Grosse Pointe Blank
  4. Being John Malkovich
  5. High Fidelity

High Fidelity är självklart etta.
Jag hatar att göra listor men jag sätter en film som handlar om att göra listor som etta.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » ons jul 09, 2008 0:11

High Fidelity... *siiiigh* Jag har ett mycket nära förhållande till den filmen.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » ons jul 09, 2008 0:20

Såg Sex and the City-filmen ikväll med några av mina favoritpersoner i den här världen, Emelie och Ulrica, och jag gillade faktiskt den. Det var rolig, jag var underhållen och några gånger nästan grät jag eller åtminstone fick ont i hjärtat(Ulrica var värre, jag hörde nog). Om man har sett och uppskattat serien så gillar man filmen.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Rombat » ons jul 09, 2008 2:57

noike skrev:
fripp21 skrev:Vilka är John Cusacks 5 bästa filmer?

I kronologisk ordning.
  1. Better Off Dead...
  2. Say Anything...
  3. Grosse Pointe Blank
  4. Being John Malkovich
  5. High Fidelity

1. Grosse Pointe Blank
  2. Grosse Pointe Blank
  3. Grosse Pointe Blank
  4. Grosse Pointe Blank
  5. Grosse Pointe Blank

Rättat.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Zaxx » ons jul 09, 2008 11:47

Åter till analysen:

Det är inte så att man inte få ha intryck och åsikter om filmer.. självklart kan man tycka att en film var bra, "men jag gillade inte klippningen". Ok det kan jag hålla med om, för jag själv vet inte skillnad på foto, klippning, ljussättning o whatever, för jag bryr mig inte om det. Filmen är för mig bra/dålig även om det är superbra ljussättning eller sunkigt manus.

Det som är löjligast är när det är folk som analyserar och gillar "gammal film" eller kult-film bara för sakens skull. Jag sätter pengar på att 90% av alla dårar som sitter o skriver att de förstår sig på film o ser klippning o foto inte gör det... Haha därför suger ni. With Love såklart, with love. :lovebunny:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » ons jul 09, 2008 11:54

På samma sätt tror jag att hälften av alla killar som sitter och tittar på fotboll och försöker säga saker som "Åh, ytterbackarna suger så dant, de måste dra sig mer in mot straffområdet!" inte har en jävla aning om vad de pratar om och bara sitter där och glor och lider för att man "ska titta på fotboll om man är kille" och de är rädda att inte få skit från kompisarna. Det tror jag alltså verkligen på riktigt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » ons jul 09, 2008 12:05

Visste inte att det skulle komma en ny The Fast and the Furious-film, med i princip alla original players. Utom manusskribent och regissör då.

The Fast and the Furious (första filmen, inte alla filmer) är ett av mina största guilty pleasures så jag ser nog fram emot den nya litegrann.

http://www.imdb.com/title/tt1013752/
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » ons jul 09, 2008 13:10

Zaxx skrev:Det som är löjligast är när det är folk som analyserar och gillar "gammal film" eller kult-film bara för sakens skull.

Det enda du verkligen har rätt i, är att vi ser olika på filmerna. Dom du beskriver, dom som gör det bara för sakens skull, finns givetvis men jag tror det bara är en bråkdel av siffran du nämnet. Om man har människor som analyserar på en viss nivå, är det inte konstigt att dom gillar samma typ av filmer som andra som tokanalyserar, samtidigt som folk som bara går på magkänsla antagligen gillar samma typ av film som andra magkänslomänniskor.

Vilket i sig är en sanning med modifikation och grav förenkling, för i själva verket har inte de båda grupperna samma smak ens inom varandra, bara för att det finns vissa filmer som återkommer oftare i respektive gruppering.

Vad jag vill komma fram till, Sebastian, är att du har fel. Tur att du är så söt. Mums! Syrran hälsar, förresten.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tob » ons jul 09, 2008 17:42

Nånstans övergår ju det till ett intresse. Ett intresse av film, inte bara den enskilda filmen utan dess plats i filmhistoria. Ett intresse av personerna som gjorde filmen osv. Sen förstår inte jag problemet med att "analysera" film, vad är det för fel på att försöka förstå varför man tycker som man gör?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » ons jul 09, 2008 18:08

Dyster stämning idag, nu orkar jag inte mer! En riktigt, riktigt j*vla rolig film vill jag ha ikväll! Which :?:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » ons jul 09, 2008 18:13

LEBOWSKI!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons jul 09, 2008 18:13

HeY skrev:Dyster stämning idag, nu orkar jag inte mer! En riktigt, riktigt j*vla rolig film vill jag ha ikväll! Which :?:

Be Kind, Rewind?

Edit: Ja, eller Lebowski då.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » ons jul 09, 2008 19:00

Tommy Boy! Bowfinger! Ice Age!

Utmärkta skratta-högt-filmer. Beroende på vilken humor man har. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav HeY » ons jul 09, 2008 21:31

Tack för alla tippsen! Glorys filmer har jag redan sett (but cudos for tips anyway!) så det blev ett val mellan The Big Lebowski och Be Kind, Rewind. Lebowski hade Julianne Moore, so that kinda did it for me!
Iofs så har Be Kind, Rewind Jack Black, men jag tror jag sparar den.

BF, det finns inga bättre kritiker :lovebunny:

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav gaspode » ons jul 09, 2008 22:08

Om du inte har sett Lebowski så är det inget snack!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav fripp21 » ons jul 09, 2008 23:12

Ok, mina top-5 med gullige John Cusack

5. Pushing Tin / Con Air (beror på sinnestämmning - båda har fördjäkla bra rollbesättning JC, Billy Bob och Angelina resp en hel drös i andra)
4. America's Sweethearts (en guilty pleasure sort of, JC samspel mot CZJ är super duper)
3. Being John Malcovich (cool)
2. Grosse Point Blank (har alltid gillat den filmen)
1. High Fidelity (ett nostalgi-pick, fantastiskt att filmen funkade i Chicago!)

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav sfinx » tor jul 10, 2008 8:12

fripp21 skrev:Ok, mina top-5 med gullige John Cusack

5. Pushing Tin / Con Air (beror på sinnestämmning - båda har fördjäkla bra rollbesättning JC, Billy Bob och Angelina resp en hel drös i andra)
4. America's Sweethearts (en guilty pleasure sort of, JC samspel mot CZJ är super duper)
3. Being John Malcovich (cool)
2. Grosse Point Blank (har alltid gillat den filmen)
1. High fidelity (ett nostalgi-pick, fantastiskt att filmen funkade i Chicago!)

Tänker.
1. Grosse Point Blank (varför äger jag inte den? Den är för bra för att inte finnas bland mina grejer)
2. Being John Malcovich(vilken trevlig film)
3. High fidelity(den kunde bara blivit gjord på nittiotalet)
4. Midnight in the Garden of Good and Evil (Clintan regisserat, vilken överraskning det visste jag inte)
5. Den där om Hollywood och det är en hund, och ett barn med, och folk pratar konstant, som jag för mitt liv inte kan komma på vad den heter. (säkert regisserad av någon jag inte trodde att jag gillade, typ han pedofilen...för tidig morgon här i stockholm nu)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav fripp21 » tor jul 10, 2008 13:42

sfinx skrev:3. High fidelity(den kunde bara blivit gjord på nittiotalet)

:eek:
LOL, trots ett antal månader fel... :)

Slänger in ett av många sköna quotes:
Rob: Where's Ian? Or Ray, or... what is his fucking name, anyway? What do you call him, Ian or Ray?
Laura: Ray. I hate Ian.
Rob: I hate him too.

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav sfinx » fre jul 11, 2008 0:42

fripp21 skrev:
sfinx skrev:3. High fidelity(den kunde bara blivit gjord på nittiotalet)

:eek:
LOL, trots ett antal månader fel... :)

Slänger in ett av många sköna quotes:
Rob: Where's Ian? Or Ray, or... what is his fucking name, anyway? What do you call him, Ian or Ray?
Laura: Ray. I hate Ian.
Rob: I hate him too.

:D !
Kunde svära på att den var sent nittiotal , på stilen, ämnet miljöerna. Jag skäms inte ens en gång, jo lite men inte så mycket som jag borde, kanske borde jag skämmas över att jag inte skäms över att ha så fel? Nä, orkar inte. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » lör jul 12, 2008 0:02

Prom Night (1980)

Det är ibland lätt att glömma av varför filmer som Halloween och Friday the 13th blev klassiker med mängder med uppföljare och andra inte blev det: för hur dåliga en del 80-talsslashers än är så är de fan så mycket bättre än dem som glömdes av. Prom Night har både Jamie Lee Curtis och Leslie Nielsen, en rätt snygg öppningsscen och en (inte särskilt svårförutsägbar men ändå) twist i slutet; det är också allt den har. Däremellan är det 80 minuters icke-handling, usla chocker, skrattretande dåliga actionscener och specialeffekter (vi har inte råd med riktiga stuntmän eller så, så i scenen där en av de utbytbara tonåringarna anfalls i sin van klipper vi bara fram och tillbaka mellan hans händer på ratten och bilen som svänger lite extra mycket fram och tillbaka). Inget manus, inget för skådespelarna att göra (vilket är lika så gott eftersom de flesta ändå inte ens kan skrika övertygande), ingen ljussättning - bokstavligen, det är kolmörkt genom halva filmen - och inte mycket att ha. Alls. 1/5.

Och ändå gjorde de...

Prom Night (2008)

Och visst, lite har de ändå gjort sin hemläxa. De försöker verkligen. Prom Night har Idris Elba och James Ransone från "The Wire", den har en tydligare handling och karaktärer (även om den har bägge genom att plocka hela budgetsetet med klichéhighschoolfigurer och slasherhandling rakt av utan variationer), den är ljussatt (!)... Så, det är bra. De har upptäckt glödlampan. Thomas Alva Edison vore stolt.

I övrigt så är det ju bara det att de skaffat sig en mer linjär handling genom att strömlinjeforma den så till den milda grad att de små försök originalet ändå gjorde att berätta en historia är puts väck. Handlingen i 2008-versionen: psycho mördar studenter på deras prom night. The end. Ingen twist, ingen vettig bakgrund, inga överraskningar, inga vettiga skrämselscener, inget blod (originalet vågade åtminstone kasta omkring avhuggna huvuden) och absolut ingen skräck. 1/5.

Vem i Hollywood är den mystiske mannen i svart mask som envisas med att attackera våra hjärnor på det här viset, och vem ska sätta en yxa i huvudet på honom?

Då var det trevligare med Persepolis. Har faktiskt aldrig läst Marjane Satrapis förlaga, men det får jag verkligen lust att göra. Enormt snyggt animerat och berättat om att växa upp i Iran under revolution och krig, och tonvikten alltså på "växa upp" - det är en hel del om politik, vilket är begripligt eftersom Satrapi växer upp i en familj som tydligen alltid varit egensinnig och har fått släktingar fängslade och mördade av både shaher och ayatollor - men det handlar lika mycket om problemen att leva ett vardagligt liv när varenda steg man tar, varenda centimeter tyg man bär på kroppen (bokstavligen) kontrolleras av överheten. Gravallvarlig men med en rejält pillemarisk glimt i ögat, som om berättaren vägrar låta sig knäckas och tappa sitt sinne för humor. 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav marzipan » lör jul 12, 2008 1:35

Apropå Cusack favoriter…
Jag beundrar människor som kan skriva listor. När jag försöker blir allt bara… fel. Jag kommer aldrig överens med mig själv. Tror inte jag lyckats knåpa ihop en enda fulländad lista. Det gååååår ju inte att välja sin favorit film/skådespelare/låt/strumpa.
Men jag beundrar er som kan, det ska ni veta. Fortsätt, det är oerhört kul att läsa. :)

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren

Inläggav HeY » lör jul 12, 2008 2:10

Idag såg jag tv-filmen Why I wore lipstick to my mastectomy med Sarah Chalke. Jag gillade den faktiskt, trots att den ibland kändes lite "B" så gillade jag den överlag och den var faktiskt väldigt rörande i andra halvan. Jag gillar Sarah Chalke och det var hon som fick mig att vilja se den, och precis sådär mysig som jag trodde den skulle vara (tack vare Sarah) var den för det mesta. Ja, den kan ni se om ni vill ha något "lagom" att se ngn lugn kväll.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Rombat » lör jul 12, 2008 3:46

Äh, kom igen! Leslie Nielsen! Allt man behöver.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » lör jul 12, 2008 12:30

Rombat skrev:Äh, kom igen! Leslie Nielsen! Allt man behöver.

Behöver veta. Så att man kan undvika.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » lör jul 12, 2008 15:12

Tsk-tsk-tsk... Arvlös.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinwiel » lör jul 12, 2008 19:57

noike skrev:
Rombat skrev:Äh, kom igen! Leslie Nielsen! Allt man behöver.

Behöver veta. Så att man kan undvika.

Jag håller med noike. Önskar jag kunde gilla karln mer, men det gör jag inte. :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film