Farscape

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » mån maj 12, 2008 22:27

Nyx skrev:3x14-15 Allvarlig chock! OMG! De dödade fel Crichton!!! Väldigt ledsen nu. :eek:

Självklart. Det finns en poäng med det men visst blir man gråtfärdig. Farscape tar inte de lätta vägarna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nyx » mån maj 12, 2008 22:32

noike skrev:
Nyx skrev:3x14-15 Allvarlig chock! OMG! De dödade fel Crichton!!! Väldigt ledsen nu. :eek:

Självklart. Det finns en poäng med det men visst blir man gråtfärdig. Farscape tar inte de lätta vägarna.

Inte gråtfärdig. Genomblöta kinder här. Var tvungen att tröstäta glass från Lejonet och Björnen efteråt. Och visst kan jag förstå hur manusförfattarna tänker, jag kanske också hade skrivit det så även om det gör mig ont i hjärtat. Men damn. Stackars Aeryn!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav herdware » mån maj 12, 2008 22:54

"Human drama" som en viss person skulle säga...
Nästa avsnitt kommer kännas konstigt eftersom det är ett "skämtavsnitt" ombord på Moya med den andra Chrichton! Iofs ganska vågat att trycka in ett sånt avsnitt efter Infinite Possibilities, men Farscape brukar sällan fega....
Avsnittet därefter är "stor TV", mycket emotionellt om konsekvenserna av hans död, särskit för Aeryn. Det riktigt hugger tag.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav noike » mån maj 12, 2008 22:54

Nyx skrev:Inte gråtfärdig. Genomblöta kinder här. Var tvungen att tröstäta glass från Lejonet och Björnen efteråt. Och visst kan jag förstå hur manusförfattarna tänker, jag kanske också hade skrivit det så även om det gör mig ont i hjärtat. Men damn. Stackars Aeryn!

:monsterhug: Jo... Men samtidigt. No pain? Jag tror på Joss teori om att det blir bättre när huvudpersonerna är i emotionell smärta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nyx » mån maj 12, 2008 23:19

noike skrev:
Nyx skrev:Inte gråtfärdig. Genomblöta kinder här. Var tvungen att tröstäta glass från Lejonet och Björnen efteråt. Och visst kan jag förstå hur manusförfattarna tänker, jag kanske också hade skrivit det så även om det gör mig ont i hjärtat. Men damn. Stackars Aeryn!

:monsterhug: Jo... Men samtidigt. No pain? Jag tror på Joss teori om att det blir bättre när huvudpersonerna är i emotionell smärta.

Spoiler 3x14-15Jo, det är ju därför man dyrkar Joss och visst, bring on the pain, by all means, och konflikter och komplikationer och allt som gör serien bättre, men det gör ju inte mindre ont bara för att det är intressant och bra. Och jag gillade verkligen den relation som hade etablerats mellan Aeryn och Scarface. Grumble.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav XY » tis jun 03, 2008 3:01

Jag tänkte att jag skulle ge Farscape en chans. Vad skulle jag tycka om den? Ska man se miniserien först?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Tomas » tis jun 03, 2008 10:29

Miniserien ska ses sist (efter s4)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav XY » ons jun 04, 2008 5:09

Tomas skrev:Miniserien ska ses sist (efter s4)

Uppfattat. Då är det säsong 1 som gäller.

Någon som vet om det finns någon uppsättning med engelska texter till demonoid-versionen av första säsongen? Bara en hypotetisk fråga. :)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » lör jun 07, 2008 0:07

Sett 7-8 avsnitt, och jag tycker om den så här långt. Vet inte hur mycket än, men det kan vara en hel del.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav herdware » sön jun 08, 2008 0:23

XY skrev:Sett 7-8 avsnitt, och jag tycker om den så här långt. Vet inte hur mycket än, men det kan vara en hel del.

Då har du sett PK Tech Girl och snart kommer DNA Mad Scientist, det blir bara bättre!
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav XY » sön jun 08, 2008 1:18

herdware skrev:
XY skrev:Sett 7-8 avsnitt, och jag tycker om den så här långt. Vet inte hur mycket än, men det kan vara en hel del.

Då har du sett PK Tech Girl och snart kommer DNA Mad Scientist, det blir bara bättre!

Hade bara sett 1-6 när jag skrev ovanstående (upptäckte jag), men nu har jag sett 1-8, och inatt blir det två till. Så nästa är DNA Mad scientist.

Bra serie, och det är lite chockerande att det kan finnas hela serier som man aldrig ens hört talas om som är så pass bra. Ger en känsla av hur mycket värdefullt stuff som finns därute, oupptäckt. (Tekniskt så har jag säkert hört talas om Farscape tidigare, men det är inget jag reagerat på eller registrerat i min hjärna.)

Boxarna verkar kosta skjortan.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » sön jun 08, 2008 1:21

herdware skrev:Thank god it's friday, again är bisarrt men bra (och skitbra bakgrundsmusik).

Har för mig att jag tyckte det också, om musiken, och att den påminner om den i spelet Fallout (både 1 och 2).
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » sön jun 08, 2008 12:47

herdware skrev:...snart kommer DNA Mad Scientist...

Japp, sett nu. Och jag tyckte inte om den så mycket eftersom Zhaan agerar så out of character. Möjligen skulle hennes beteende kunna förklaras av det som hände i avsnittet innan, men i så fall så borde man indikerat det på något sätt, med flashbacks eller nåt. Och att hon i avsnittet därefter är som vanlig igen stödjer att det mer rör sig om en 'out of character'-miss. Men men, serien är tillräckligt bra för att tåla det.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav herdware » sön jun 08, 2008 18:29

XY skrev:

Japp, sett nu. Och jag tyckte inte om den så mycket eftersom Zhaan agerar så out of character. Möjligen skulle hennes beteende kunna förklaras av det som hände i avsnittet innan, men i så fall så borde man indikerat det på något sätt, med flashbacks eller nåt. Och att hon i avsnittet därefter är som vanlig igen stödjer att det mer rör sig om en 'out of character'-miss. Men men, serien är tillräckligt bra för att tåla det.

Ja, det är OOC... men Zhaan är inte alltid så snäll och godhjärtad som man kan tro.

Citat Zhaan 1x17 Through The Looking Glass: My dear, I've kicked more ass than you've sat on!
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav XY » tis jun 10, 2008 2:16

herdware skrev:
XY skrev:

Ja, det är OOC... men Zhaan är inte alltid så snäll och godhjärtad som man kan tro.

Kanske inte, men man måste ändå arbeta lite för att göra plötsliga beteendeförändringar trovärdiga. Antingen genom förberedelse eller genom förklaringar i efterhand. Annars går det inte skilja från dåligt författande. (Citatet från 1x17 vågar jag inte läsa än...)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » tis jun 17, 2008 15:32

Nu sett hela första säsongen och jag är helt såld. Så pass såld att den hamnar på en delad 6:e plats på min tv-serielista.

Nu gäller det bara att se resten. Varför kan det inte finnas några boxar att köpa som inte är svindyra (eller utgångna)? Varför? Varför?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav noike » tis jun 17, 2008 15:32

XY skrev:Nu gäller det bara att se resten. Varför kan det inte finnas några boxar att köpa som inte är svindyra (eller utgångna)? Varför? Varför?

Hela serie-boxen är hyfsat billig i jämförelse.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav XY » tis jun 17, 2008 15:37

noike skrev:
XY skrev:Nu gäller det bara att se resten. Varför kan det inte finnas några boxar att köpa som inte är svindyra (eller utgångna)? Varför? Varför?

Hela serie-boxen är hyfsat billig i jämförelse.

Var hittar jag den?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav noike » tis jun 17, 2008 15:42

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/923970/T ... oduct.html
Går kanske att hitta billigare på andra ställen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav XY » tis jun 17, 2008 15:51

Fortfarande för dyrt, åtminstone i nuläget.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Garim » tis jun 17, 2008 17:00

Klart billigare på Amazon.co.uk. Även med frakt inräknad. Det blev ca 1600 spänn när jag beställde för någon månad sedan...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav XY » ons jun 18, 2008 18:55

1600 är OK, men fortfarande mer än vad jag har råd att betala just nu. En säsong för motsvarande kostnad, däremot.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Garim » lör nov 15, 2008 15:31

Nu har jag sett klart S3. Jäklar vad bra den här serien är. Flera riktiga höjdaavsnitt. "Icarus Abides" (jag hade gissat att den Chrichton skulle dö, men det var väldigt sorgligt.), dubbelavsnittet på slutet... (Talyn fick dö hjältedöden, och det sättet de sprängde command-skeppet hade jag inte gissat mig till. Också roligt att John börjar komma på wormhole teknolgin mer och mer.)Många fler. Så glad att jag gav serien chansen efter att ha sågat piloten för många månader sedan. Tittandet låt nere under sommaren och början av hösten, men nu ser jag avsnitt på avsnitt på avsnitt. Kan inte sluta. 3x22: Överlag konstigt avsnitt, men underhållande. Vilkt slut. John helt ensam utan bränsle mitt ute i tomma rymden. Hur sjutton ska de lösa detta? Jag lär väl inte behöva vänta så länge, för jag fortsätter ikväll med S4.

Håller med övriga om att kemin mellan Ben Browder och Claudia Black är helt underbar. Som några andra nämnt i den här tråden. Jag började följa Stargate SG-1 när BB och CB började vara med. Jag råkade sätta på TV:n hemma när CB gästspelade för första gången. Sen följde jag på TV ett tag, och sen följde jag i egen takt. SG-1 intresserade mig inte innan dessa två kom med. Så kan det gå.
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav noike » lör nov 15, 2008 16:19

Garim skrev:Nu har jag sett klart S3. Jäklar vad bra den här serien är.

Håller med övriga om att kemin mellan Ben Browder och Claudia Black är helt underbar. Som några andra nämnt i den här tråden.

På ett säger jag: yay! :extas: Jag kan gå med på att serien ibland kanske är lite för ojämn för sitt eget bästa, men ofta är den verkligen precis underbar. Julklappstips till folk: Farscape s4 och Peacekeeper Wars (båda i r2) vill jag ha. Plix? Bueller? Bueller? Anyone?

Och på två säger jag: damn straight. Det är inte bara personkemi, det är en 40-megatonsexplosion.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Garim » lör nov 15, 2008 16:24

Jag har precis sett intervjun med David Kemper (Ex Producer eller nåt sånt + writer) där de talar om hela S3, så spoiler slutet av S3 samt extramaterialet: Crais! Han hade en plan. Han fick Talyn att skjuta ihjäl det där sjukhusskeppet i 3x18, bara för att Scorpius skulle tillåta dem att ta ombord Talyn på Command-skeppet, så att Crais i 3x21 skulle kunna få Talyn att aktivera starburst och förstöra command-skeppet. Det hade inte jag fattat innan! Det gör det hela så mycket bättre. Awesome!
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav Nyx » mån nov 17, 2008 0:04

Me loves Farscape too! :lovebunnier: Underbara skådespelare, busiga, knasiga plotlines och historier som ingen annan serie skulle våga sig på att berätta. Och nu har jag bara Peacekeeper Wars kvar. Fast jag försöker dra ut på tittandet i det allra längsta så att det ska vara så länge som möjligt!

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Garim » mån nov 17, 2008 18:18

Haha, jag såg nyss "John Quixote". Farscape är så underbart när det är så här tokigt! Stort leende under hela avsnittet.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav XY » ons nov 19, 2008 4:50

Nyx skrev:Och nu har jag bara Peacekeeper Wars kvar. Fast jag försöker dra ut på tittandet i det allra längsta så att det ska vara så länge som möjligt!

Ha, då har jag dragit ut på det mer. Har för mig att vi ett tag låg på ungefär samma ställe förut, men jag har inte börjat med fjärde säsongen än. :)

Riktigt bra tv-serie.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav sfinx » tor nov 20, 2008 17:03

s1, halva.
Jäpp, jag vill ha mer.
Har en blandad känsla av Firefly och Xena så här långt, men karaktärerna står ut så pass mycket att de har ett alldeles eget verse redan nu. Jag gillar.
Senast redigerad av sfinx tor nov 20, 2008 20:16, redigerad totalt 2 gånger.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav herdware » tor nov 20, 2008 19:23

Helena: Det blir bättre. Hur du kan få in Firefly här förstår jag dock inte riktigt... men, men.

Farscape är rätt speciellt. Sedan så har vi musiken i S1, riktigt bra (särskilt i Thank god it's friday, again) men inte den vanliga sci-fi-musiken tycker jag nog inte... Farscape har naturligtvis (som "alla" serier ex. 2x02) riktiga bottennapp. Dock så funderar man ibland ifall avsnittet är så dåligt eller om det bara är sämre än den normala höga nivån så att det märks så väl. Många ogillar även 2x03, det gjorde jag också första gången jag såg det men det växte.

Jag har sagt det här förr men det tål att sägas igen. Ska man kolla på Farscape måste man verkligen hänga med inte bara slötitta samtidigt som man gör annat. Första gången jag såg S1 gjorde jag det, när jag kom fram till 1x19-1x20 så hängde jag inte med längre... Missar man 1x11 ('Til the blood runs clear) så kommer säsong tre vara svårare att komma in i. Så kan det vara hyfsat ofta (nåja).

Vilken annan serie skulle kunna ha rollfigurer som Rygel, Harvey och Stark? För att inte tala om avsnitt som Coup by clam dricka vad sa ni?!?!, John Quixote, Scratch 'N sniff och för den delen Thank god it's friday, again

Om man ändå kunde få serien osedd och kunna börja om från början... Men det är lite tur att man inte såg den när den sändes, alla säsonger slutar med cliffhangers . :devil:

Garim: Ben Browder skrev John Quixote :)

Hmm, det känns som om jag skrivit det här inlägget förut. :)
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film