Folks oförståelse inför Buffy och de som älskar henne

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Ai » lör jul 31, 2004 0:47

latarmig skrev: Människor upptäcker kvalitet till sist även om det tar tid (åratal). Men om man förstör kvaliteten, vad finns det då att upptäcka?

Sååååååå sant.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Felet är TV4

Inläggav darkstar » sön aug 01, 2004 21:01

Felet med att Buffy fick en felaktig stämpel är bland annat därför att TV4 som köpte upp rättigheterna strulade som bara den med visningarna i början. De visade serien i barnprogramstid på fredag eftermiddag. Eller väldigt sent på fredag eller lördagnatt.
De var helt respektlösa mot hur serien behandlades och bröt mitt i säsonger, visade avsnitt i fel ordning och gjorde allt för att sabba serien.

Ser man till TV4s profil är det mycket konstigt att de köpte in serien. TV4 var en gång en mycket bra kanal för just serier, en del minns kanske att de under tidiga 90-talet visade serier som Beverly Hills under primetime precis som de gjorde med X-files.
Så borde de ha gjort med Buffy också.

Det finns ytterligare problem med just Buffy. Det fanns en riktig kalkonrulle till film, som har visats på TV vid flera tillfällen långt innan serien letade sig hit. Jag minns när jag läste om att Buffy skulle bli en serie att det kan ju inte bli något bra eftersom filmen sög.
Många artiklar som behandlade den första säsongen tog inte serien på allvar och det handlade främst om hur snygg Sarah Michelle Geller var och folk tittade på den för de ville se en lättklädd blondin slåss...

Sedan hörde jag från flera människor runt omkring mig att detta var en riktigt bra serie och nyfikenheten växte, så jag skaffade säsong 2 på DVD och jag blev fast med en gång...
Men jag möter också många människor som inte tar serien på allvar, en del går att övertyga. En kompis till mig lånade Buffy säsong 2 när han var sjuk och han ringde ett par dagar senare och var hysterisk eftersom han var tvungen att få tag på fler säsonger av serien.
Vi har sett nästan alla säsonger ihop efter det och hade Buffy och Angel-marathon...
Jag tror aldrig att jag varit så uppslukad av en serie tidigare...
darkstar
Demon Fodder

Inläggav Glorificus » lör maj 20, 2006 2:06

Snubblade över den här tråden när jag sökte efter något annat... mitt sökord var "Emmett", hihi, QaF... Men det här var ju riktigt intressant läsning. Speciellt listan med Buffy-prisande kritiker-citat! 8)

Ai skrev:Nu står jag iofs inför ytterligare en liten utmaning: berätta för dom att jag åker till London i oktober med två tjejjer jag EGENTLIGEN aldrig träffat för att gå på Buffy/Angel con.... Nåja, dom får helt enkelt 'gilla läget'.

Hur gick det? Fick du några roliga reaktioner före/efter, Ai? :D
Min omgivning visade inga tecken på förvåning när jag pratade om det, kanske för att "resa till London på Buffykonvent med två främlingar från internet" inte lät lika galet som "resa ensam till Kanada på Roswellgathering med sjutton främlingar från internet", som var läget året innan. :P

Senast igår fick jag mail av en gymnasiekompis jag inte hört av på ett halvår, med inledningsfrasen: "Lyssnade på P3 igår och det handlade om Buffy. Tänkte på dig =). Hur har du det?" Hon hör till kategorin vänner som tycker det är roligt att jag har något som engagerar mig så mycket och uppmuntrar det.

Min familj himlade mer med ögonen förut så fort Buffy kom på tal... de var väldigt oförstående och kritiska, det var rätt jobbigt, men numera har de accepterat det och verkar förstå att jag menar allvar. Kanske beror på att de förknippar det med mitt yrkesval också och därmed förstår att uppskatta Buffy-specialintresset som mer legitimt. Första gången jag träffade lillebrors flickvän sa han rentav om henne att "hon gillar Buffy" (förmodligen för att jag skulle gilla henne direkt... och det gjorde jag). ;) Och han gillar själv både det han sett av Firefly och Angel. Och storasyster har sagt att hon och sambon ska se Buffy nån gång när de har tid.

Min mamma var överraskande intresserad och ställde många frågor när hon såg ett avsnitt med mig som gick på femman en lördagsmorgon för några månader sen. Hm... inser precis att det kan upprepas nu på söndag... och då är det CWDP som visas!

Roligaste reaktionen har jag nog fått från min mormor: Ingen alls. Trots resor och tavlor på väggarna och prat om Buffyträffar... Noll reaktion. Kanske beror på att hon inte förstår sig på det... men jag ska själv ta upp frågan när vi ses nästa gång, så rapporterar jag tillbaka här vad hon har att säga om Buffy. :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav carre » lör maj 20, 2006 2:48

dert sjulle va kul att se sitt namn vöeralllt!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Tea » lör maj 20, 2006 11:52

jag har lyckats omvända sambon *doing the happydance*
Igår när han hade folk här hemma sa han efter mycket snack om bra serier/filmer:
Hörri killar ni måste se Buffy. (alla tittade konstigt på honom) Jo, jag vet (fortsatte han med huvet högt), men... tjejen är otroligt grym och efter 3 fyra säsonger när avsnitten inte längre är så fristående är den skitbra. Man blir fast lixom (han skrattade) (kompisarna nickade och såg ut att fundera lite på det faktiskt)

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle

Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad

Inläggav Isabella » lör maj 20, 2006 17:32

Har som tur inte mött på sånna människor (Förutom på internet) som påstår sånna saker om buffy. Mina vänner skäms inte alls (och inte jag heller) över att de gillar Buffy/Angel. De har t.o.m tröjer med Angel och Spike (jag vill också ha :(). Alla vet att vi gillar den serien men än så länge har vi inte fått otrevliga kommentarer.
Isabella
Scooby

Inläggav malavel » lör maj 20, 2006 20:26

Jag fick följande kommentar av min äldre bror.
Gråta till Buffy? Det är ju som att gråta till Fresh Prince!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Garim » lör maj 20, 2006 20:32

malavel skrev:Jag fick följande kommentar av min äldre bror.

Uhm, gråta... Det gör jag ofta till Buffy :P Senast idag... såg Becoming med mina söner :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav eriked » lör maj 20, 2006 20:59

Garim skrev:
malavel skrev:Jag fick följande kommentar av min äldre bror.

Uhm, gråta... Det gör jag ofta till Buffy :P Senast idag... såg Becoming med mina söner :P
Gråta till Buffy är helt legitimt. Särskilt till Becoming. Det var första gången som jag grät till Buffy. Inte den sista, men jag är inte så blödig vanligvis (tyvärr kanske). Becoming var det avsnitt som gjrode mig Buffy-frälst förövrigt. Det är jag nog inte ensam om...

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Taura-Tierno » sön maj 21, 2006 21:46

Jag tyckte att buffy verkade larvigt, först. Fast det var bara för att jag såg ett avsnitt när jag var mindre, och det gick på fyran. Sen såg jag reklam om det när femman precis skulle börja sända säsong två för ... tre år sen, eller nått? Så kollade jag, och fastnade :) Angel såg jag inte på först för att det var en spinoff. Lite dumt, men nu har jag alla boxarna ^^
Taura-Tierno
Demon Fodder

Inläggav eriked » sön maj 21, 2006 23:15

Taura-Tierno skrev:Jag tyckte att buffy verkade larvigt, först. Fast det var bara för att jag såg ett avsnitt när jag var mindre, och det gick på fyran.
Samma här. Såg ett par avsnitt på fyran. Inga hela dock men jag fattade aldrig vad som hände. Va? tjej? vampyrer? och hon har av någon anledning superkrafter? huh? Hängde inte med.

Sen fick jag efter tips från ett forum att "Buffy det är en mäktig serie och snygg tjej i huvudrollen". Så jag hängde på 5an när dom började visa serien (på min födelsedag, ett tecken, jepp). Sen blev man som sagt fast vid Becoming pt2 även om man var rätt impad vid en del tidigare ställen t.ex Passion. Nu i sommar ska jag försöka få grannen på landet att bli buffy-freak. Håller tummarna för buffymaraton. Fick honom att bli Firefly-frek rätt snabbt. Han såg igenom serien på två dar. Tycker jag var bra gjort.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS