Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » fre feb 29, 2008 23:55

AKS skrev:Bra avsnitt och helt klart bättre än 95% av den smörja som S2 bestod av. Men inte det bästa avsnittet av serien eller så.

Jo. Kom igen.

Vilka avsnitt är bättre, tycker du? Det enda jag skulle sätta på samma nivå som det här avsnittet, som alltså heter "The Constant," är "Through The Looking Glass," tredje säsongsfinalen. De bästa Lost-avsnitten har ju i regel varit de som innehållit de största "Aha"-upplevelserna...de är inte alls lika bra andra gången. Det här asvnittet innehöll också sådana ( (spoiler Lost 4.05) boken, grejen med tiden, en massa annat) men de tog inte från berättelsen...som var en stor tearjerker.

Jag verkar inte vara ensam om att älska "The Constant." Det är redan det högst rankade avsnittet på TV:com med ett medelbetyg på 9.9. Kanske är det sant att det enda RalfiParpa ser är kvalitet?
Senast redigerad av RalfiParpa fre feb 29, 2008 23:59, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HeY » fre feb 29, 2008 23:58

Jag tycker nog att alla säsongsavslutningarna är bättre än detta. Jag tycker Lost är som bäst när det är så spännande att jag verkligen tar in allt och inte kan titta bort i en sekund. Detta avsnittet gjorde inte det för mig, även om det var bra.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav RalfiParpa » fre feb 29, 2008 23:59

I regel är inte Lost en bra serie så för ett casualt fan som undertecknad var det här högtidligt.
Senast redigerad av RalfiParpa lör mar 01, 2008 0:06, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HeY » lör mar 01, 2008 0:02

?

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav makane » lör mar 01, 2008 0:19

jag tyckte 4.05 var riktigt bra. Smart och snyggt och engagerande. Jag gillar Desmond och jag älskade upplägget i avsnittet. Hur han förflyttades från ena tiden till den andra och hur han sökte upp Daniel och hur Penny var hans "constant". (Och henne älskar jag bara ännu mer efter Tell me you love me.)
Användarvisningsbild
makane
Minion

Inläggav AKS » lör mar 01, 2008 0:41

RalfiParpa skrev:Vilka avsnitt är bättre, tycker du?

Jag är ganska så ointresserad av Lost egentligen, men t.ex. säsongsavslutningen av S3 tror jag att jag gillade mer samt (spoiler S3) Charlie-avsnittet med listan i slutet av S3. Tror även att jag tyckt att nåt avsnitt här under S4 varit mer engagerande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » lör mar 01, 2008 1:21

4x05
Ååh, så bra avsnitt!
Hela crazy scientist-sekvensen fick mig att klappa händerna och jubla lite. Han som spelar Daniel var verkligen galet bra där. :lovebunnier:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav brat » lör mar 01, 2008 2:50

Jag tror helt allvarligt att det är rent hälsoskadligt att se Lost i ett långsamt ett avsnitt per vecka tempo. Mitt huvud kommer att sprängas av alla frågor! Tänk om man kunde låta bli serien tills hela säsongen var klar och sedan se allt i ett svep, så skönt det vore. Men tyvärr omöjligt.

405
Jättebra avsnitt! Jag satt trollbunden rakt igenom.

...men om jag lugnt i efterhand tänker igenom avsnittet så måste jag tycka att det är lite tråkigt att Oxford-killen kan forska fram ett sätt att tidsförflytta sitt medvetande. Hade hellre sett att sådana omöjligheter var knutna till ön. Hade hellre sett att forskaren (kommer tyvärr inte ihåg hans namn) pratade om tidsförflyttande i teorin men att det inte gick att genomföra på 'random rat' utan de speciella fysiska förhållandena på ön.

Desmonds liv:
- Han är tillsammans med Penny.
- Lämnar henne för att gå med i armén. (kring 1996)
- Blir utsparkad därifrån och bestämmer sig för att bevisa för Pennys pappa att han är värd Penny genom att vinna en segeltävling.
- Segelbåten krashar på ön år 2001.
- Han trycker på en knapp i tre år innan the hatch exploderar elektromagnetiskt. Desmonds medvetande börjar tidshoppa. Han kan dels se framtiden. Men hans medvetande "råkar" också hoppa tillbaka till tiden då han var tillsammans med Penny. Eftersom han redan levt framtiden inser han att framtiden är ön, inte Penny. Därför lämnar han henne... för armén.
- När Desmond nu lämnar ön förstår jag det som att den elektromagnetiska energi han utsatts för gör att han tappar kontrollen på tidshoppandet, hans medvetande från 1996 råkar hoppa in i nutiden. Lite märkligt är det då att 1996-Desmond är chockad över detta då han redan tidshoppat till ön under sin tid med Penny. Men tidshoppande (varesig det är mentalt eller fysiskt) är alltid märkligt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav unehed » lör mar 01, 2008 15:52

brat skrev:Desmonds liv:
- Han är tillsammans med Penny.
- Lämnar henne för att gå med i armén. (kring 1996)
- Blir utsparkad därifrån och bestämmer sig för att bevisa för Pennys pappa att han är värd Penny genom att vinna en segeltävling.
- Segelbåten krashar på ön år 2001.
- Han trycker på en knapp i tre år innan the hatch exploderar elektromagnetiskt. Desmonds medvetande börjar tidshoppa. Han kan dels se framtiden. Men hans medvetande "råkar" också hoppa tillbaka till tiden då han var tillsammans med Penny. Eftersom han redan levt framtiden inser han att framtiden är ön, inte Penny. Därför lämnar han henne... för armén.
- När Desmond nu lämnar ön förstår jag det som att den elektromagnetiska energi han utsatts för gör att han tappar kontrollen på tidshoppandet, hans medvetande från 1996 råkar hoppa in i nutiden. Lite märkligt är det då att 1996-Desmond är chockad över detta då han redan tidshoppat till ön under sin tid med Penny. Men tidshoppande (varesig det är mentalt eller fysiskt) är alltid märkligt.

Det där med att han hade rest till framtiden 1996 och att det påverkar hans val, tänkte jag inte alls på. Men det är klart att så måste det ju vara. Undrar om man någonsin kommer förstå logiken bakom tidsresor. Man har ju sett det så många gånger nu i olika filmer och serier att det borde kännas "naturligt" men det går inte att wrappa sitt lilla mind runt det alltså. Det är som att universum är oändligt typ. Man kan veta hur det fungerar men det går inte att fatta. Intressant är det iaf...

- Delete, delete
- Exterminate!
- Delete, delete
- EXTERMINATE!
Användarvisningsbild
unehed
Minion

Inläggav Zaxx » lör mar 01, 2008 17:58

Allmän spoiler kanske.. iallfall snack.

Jag tror förklaringen ligger i att det kanske inte är själva ÖN som gör denna tidsförskjutningen. Det är en mega-version av den lilla apparaten som strålade råttan. Det är ngn slags maskin som håller tillbaka tiden runt ön, helt enkelt som saktar ner tiden. När man vart på ön ett tag så har ju ens minne saktats ner, och hela denna biten med strålningen o dethär gör kanske att när man kommer utanför igen så blir det panik i hjärnan. Det skulle isåfall förklara hela denhära grejen med att han "hoppar i tiden"... det gör han ju bara själv i sitt huvud. Jag ser det mer som att han "kommer ihåg" saker, än att han hoppar i tiden. Hans hjärna o tankar vet inte riktigt vart de skall vara liksom.

Jag menar Penny har ju försökt att fåtag på honom hela tiden, det har vi ju sett. Så att han kontaktat henne o sagt att han skulle ringa o detdär har redan hänt, det var bara att han skulle komma ihåg det...

Sen stämmer det ju inte riktigt med råttan, eftersom han skulle lära råttan labyrinten 1h senare, och det verkade ju inte som om han gjorde sen ? Iallfall dog den ju av det.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav XY » sön mar 02, 2008 6:33

Zaxx skrev:Sen stämmer det ju inte riktigt med råttan, eftersom han skulle lära råttan labyrinten 1h senare, och det verkade ju inte som om han gjorde sen ? Iallfall dog den ju av det.

Den tidslinjen kanske kapades vid andra varvet, samtidigt som tidshopparen ändå behåller den medvetandeförändring som sker under den första tidslinjen. Det skulle i så fall innebära att man kan börja läsa en utbildning och i början av utbildningen hämta sitt framtida medvetande (med all saftig kunskap) och sedan säga "so long sucker" till utbildningen och den första tidslinjen. (Någon kan säkert komma på en mindre nördig tillämpning.)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Zaxx » tis mar 04, 2008 18:29

Spoiler 4x05 o framåt. Det gick just upp en sak för mig....

Nu är ju varken flash forwards eller flash backwards något som är "säkert" längre... Kommer de på hur man styr denna grejen, så kan ju faktiskt det vara så att exempelvis Sayid hoppar framåt i tiden för att hjälpa Ben. Hurley kanske ser saker för att han reser i tiden osv... bara en tanke.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav sp1keout » ons mar 05, 2008 20:36

5 avsnittet vara lite läskigt faktiskt. Undra vad som komma skall.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » fre mar 07, 2008 16:58

4.06: Precis lika tråkigt som ett genomsnittligt S2-avsnitt. Usch.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » fre mar 07, 2008 18:36

Tråkigt tyckte jag inte att det var, emn mitt i avsnittet tänkte jag efter och insåg att det var mycket sämre än vad resten av säsongen varit. Inte dåligt, men ganska irrelevant totalt sett. Påminner om fillers i anime, som bara är till för utfyllnad och inte alls för storyn framåt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav XY » mån mar 10, 2008 3:06

4x06:
Bra avsnitt. Jag tycker om Juliette (än så länge).
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav sp1keout » tis mar 11, 2008 4:17

Kort, ingen spoiler egentligen.

(spoiler 406) Intressant i vanlig stil. Mycket intetgivande grejor dock, segt imellanåt. Men mums... Som vanligt älskar ju serien ändå alltid går framåt, spänning och nya frågor, nya svar.

Jag ser fram emot nästa avsnitt, jag gillar LOST väldigt mycket.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav LWes » fre mar 14, 2008 12:07

4x07
Fint avsnitt! Men NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin. Intressant att vi nu vet dom 5 personer från krashen som lämnat ön. och att en till kommer göra det och dö.
Men Desmond, Juliette och andra som inte var på Oceanic 815 då? Spännande!
Det är dock inte helt säkert att Jin är död dock, för datumet som stid på gravstenen att han dog var datumet då planet krashade. I deras berättelse om vad som hände dog ju alla med en gång föruton O6 och två till som sen dog. En av dom största mysterierna är väl varför dom ljuger om det. Förmodligen för att vissa vill bo kvar på ön. Locke (om han inte blir dödad...), Bernard och Rose kan jag se vilja stanna. Jin och Claire dock, chansen att dom skulle stanna på ön och låta sin gravida fru respektive bebis lämna ön är ju inte stor. Dom kommer nog båda dö...
Och Michael var på båten precis som vi alla trott i flera veckor. Yay!
Flashbacksen med Jin gillade jag mycket, tills twisten avslöjades förstås. Nu har dom inte alls samma betydelse. Man visste att något lurt skulle hända...
Så det är nu bara ETT avsnitt kvar innan ett uppehåll. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.

Lost är bääääääst.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav XY » fre mar 14, 2008 16:30

Nytt avsnitt! Bra. Jag använder den här tråden som påminnelse.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav AKS » lör mar 15, 2008 0:53

Nån som vet hur långt uppehållet blir? Fyra-fem veckor? Lost är intressant just nu...

4.07: För det första: Sun var vacker avsnittet igenom och Jin var extremt het i sina flashbacks.

Jag kan i alla fall säga att jag svalde allt. Redan i början av avsnittet fick jag en olycksbådande känsla av att Jin skulle dö. Sen där på slutet så trodde jag att han lämnat Sun och gått tillbaka till sin gamla karriär. Sen var han död! Jag grät, det törs jag erkänna. :) Tror inte jag brytt mig om en enda karaktärsdöd i hela serien tidigare.

Jag såg att det stod nåt datum på gravstenen, men brydde mig inte om att läsa. Det är inte säkert att Jin är död alltså. Men för Sun känns det så. Så är han kvar på ön så känns det i alla fall för de två som att han lika gärna skulle kunna vara död.

Hur ska det där med 324 kroppar kunna funka längre än till den första obduktionen? Fattar inte det "smarta" i den planen...

Helt okej avsnitt. Mycket bättre än förra avsnittet, men som helhet inte lika bra som tidigare avsnitt denna säsong. Slutet höjde dock det hela.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav brat » mån mar 17, 2008 20:46

LWes skrev:4x07
Intressant att vi nu vet dom 5 personer från krashen som lämnat ön. och att en till kommer göra det och dö.

Men vad vet vi egentligen? Varning för vaga spekulationer.
Vi vet fem av de sex överlevande.
Men vi vet väl inte att det är den sjätte som dör? Det kan vara så långt i framtiden att det är Hurley, Sayid eller Sun, än om det verkar väldigt otroligt. Vad skulle kunna ha hänt där som gör att Jack sörjer jättemycket och Kate är förlämpad av tanken att hon skulle sörja personen. Troligare verkar att det är någon annan, Ben, Juliett eller Desmond eller någon annan ö-relaterad men inte Oceanic-relaterad. För de har väl aldrig sagt uttryckligen att en av de sex dör?
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav LWes » mån mar 17, 2008 21:52

brat skrev:
LWes skrev:4x07
Intressant att vi nu vet dom 5 personer från krashen som lämnat ön. och att en till kommer göra det och dö.

Men vad vet vi egentligen? Varning för vaga spekulationer.
Vi vet fem av de sex överlevande.
Men vi vet väl inte att det är den sjätte som dör? Det kan vara så långt i framtiden att det är Hurley, Sayid eller Sun, än om det verkar väldigt otroligt. Vad skulle kunna ha hänt där som gör att Jack sörjer jättemycket och Kate är förlämpad av tanken att hon skulle sörja personen. Troligare verkar att det är någon annan, Ben, Juliett eller Desmond eller någon annan ö-relaterad men inte Oceanic-relaterad. För de har väl aldrig sagt uttryckligen att en av de sex dör?

Det är sant, man ska aldrig tro att man vet för mycket om Lost.
Fortfarande kan ju mycket hända, men mest logiskt är väl om det är Locke eller Sawyer, varav Locke inte vill lämna ön, och med tanke på Kate's relation till Sawyer så är det i nuläget mest logiskt att det är han som dog.
Det var ju trots allt ingen på begravningen, och Sawyer har ju inga vänner/familj.
Det är alltid spännande att se hur saker utvecklas och det är ju mycket möjligt att dom leder in en på sånna här spår för att sen avslöja en twist som helt vänder på det.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav brat » mån mar 17, 2008 22:03

LWes skrev:Det är sant, man ska aldrig tro att man vet för mycket om Lost.
Fortfarande kan ju mycket hända, men mest logiskt är väl om det är Locke eller Sawyer, varav Locke inte vill lämna ön, och med tanke på Kate's relation till Sawyer så är det i nuläget mest logiskt att det är han som dog.
Det var ju trots allt ingen på begravningen, och Sawyer har ju inga vänner/familj.
Det är alltid spännande att se hur saker utvecklas och det är ju mycket möjligt att dom leder in en på sånna här spår för att sen avslöja en twist som helt vänder på det.

Oh, ska vi börja med teorier nu. :)

Gissning 1: Juliet. Jag kan se att Jack skulle sörja henne medan Kate inte gör det. Men för att Kate skulle vara så där anti måste något ytterligare svek ha hänt, något Juliet gjorde som kostade någon livet... typ Claire. Hade Juliet mer familj än systern som var dödsjuk?

Gissning 2: Ben. (Skulle enligt logiken lika gärna kunna vara Locke, men nä, de kommer inte att döda Locke, Sawyer, Kate eller Jack i första taget.) En person som Jack ser som ett sista hopp att ta sig tillbaka till ön. Jack sörjer att inte få komma tillbaka. Medan Kate så klart känner avsky inför Ben. Men OM det är Ben som dött (han har nog inte heller vänner/familj som skulle komma på en begravning) så är det en fake död. De öppnade ju inte ens kistan. Det kanske var hans kodade sätt att ta kontakt med sådana som vill tillbaka till ön... Haha, det är svårt att gissa om Lost.

Det är absolut inte Sawyer. Även om skaparna skulle offra honom, vilket de inte gör, så skulle Kate aldrig reagera sådär på nyheten om hans död. Inte som deras situation ser ut idag. Man kan vara hur arg som helst, det betyder inte att man inte skulle bry sig om personen dog. Tror förresten inte att Sawyers död skulle pusha Jack att ta livet av sig heller.
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » fre mar 21, 2008 14:19

4.08. Okej, det där var faktiskt... riktigt jävla bra. :eek: Jag känner mig helt engagerad i serien igen nu. Det trodde jag aldrig skulle hända.

Och naturligtvis mer än en månad till nya avsnitt... *grumble*

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre mar 21, 2008 14:22

4.08: Nej, jag gillade inte detta avsnitt. Näst sämst i säsongen hittills. Men trots det så togs inget bort ifrån det faktum att jag också känner mig smått engagerad i serien igen. Det enda som får mig att känna mig less är att det fortfarande är över 30 avsnitt kvar av serien. Varför?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » lör mar 22, 2008 1:52

4x07 tyckte jag inte så mycket om, trots att Jin/Sun-avsnitten brukar vara bland mina favoriter. Men 4x08 tyckte jag var galet bra! Skrivet av Brian K Vaughan dessutom. 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav The Ankh » lör mar 22, 2008 3:03

Oj! Det har gått 3 Lost och jag har inte ens vetat om det. Seriestrejken fick mig att glömma. OMG! 3 avsnitt! Hurra!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav sp1keout » tis mar 25, 2008 20:13

407

Ska jag var ärlig förstod jag inte riktigt...

Jin hade tillbakablickar medan Sun hade flashforwards?
Tydligen dog Jin 2004-09-22, datumet för krashen... Stod så på gravstenen. Han kommer väl inte ifrån ön då

:emo:

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav HeY » tis apr 01, 2008 16:39

Preair av 4x09, so it seems...

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav AKS » tis apr 01, 2008 16:43

HeY skrev:Preair av 4x09, so it seems...

Försöker du sprida aprilskämtet vidare? :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film