Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » lör mar 08, 2008 1:55

Noooo! noike är officiellt lite ledsen nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör mar 08, 2008 1:57

noike skrev:Noooo! noike är officiellt lite ledsen nu.

Kalle med. :( Så nära och ändå så långt borta...

Det är väl bara att hoppas att Criterion kommer till vår räddning, det känns verkligen som en film klippt och skuren för The Criterion Treatment.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör mar 08, 2008 2:02

Onekligen. Skumt att de inte gett ut något av honom ännu. Han kanske har något distributionsavtal som är i vägen för just de filmerna. Hoppas inte för Criterion skulle säkert kunna göra bra utgåvor tillsamman med honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » sön mar 09, 2008 1:51

Southland Tales.

Rörig, ofokuserad, på tok för mycket voice-overs, och en massa ovidkommande fluff. Första timmen är riktigt dålig men bra scener här och var som inte gav något i helheten. Andra timmen? Den visar att det finns något, sista halvtimmen kändes faktiskt riktigt bra trots att även den led av voice-overs. Svårt att säga ifall det beror på grundmanuset eller att Kelly fick klippa om och ha sig på grund av insisterande bolagsmän. I sin nuvarande form fungerar den inte. Alls. Men det finns en riktigt bra 90-minutare där inne som aldrig får komma fram. Och det tror jag är Richard Kellys eget fel, för var inte ursprungsversionen ännu längre än den här röran?

Bra agerande från de flesta, Seann William Scott och the Rock var riktigt bra. Till och med Justin Timberlake (wtf?) och Kevin Smith (fast han var lite knagglig givetvis, men helt godkänd). Däremot kan jag för mitt liv inte förstå varför man fortsätter casta Wallace Shawn och Ling Bai. Kan de spela något annat är överdrivna och jobbiga karikatyrer på sig själva?

Jag ville gilla den och efter allt skit folk har kastat på den så hade jag inga höga förväntningar. Men jag blev besviken på ett annat sätt ändå. En film som misslyckas med att berätta sin historia bra kan jag förstå. Det här däremot misslyckas vara en film över huvud taget. Bara fragment, uppstyckade och ihoplimmade, kanske någon använt lite tejp här och var också. All form av narrativt berättande känns som helt bortblåst fram till sista halvtimmen. Vad fan hände, Richard Kelly?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peppe » sön mar 09, 2008 2:17

noike skrev:Bra agerande från de flesta, Seann William Scott och the Rock var riktigt bra.

Det låter ju nästan löjligt. :)
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav noike » sön mar 09, 2008 2:24

Peppe skrev:
noike skrev:Bra agerande från de flesta, Seann William Scott och the Rock var riktigt bra.

Det låter ju nästan löjligt. :)

Det är en film där genreskiftningarna och kasten gör att subtitlitet inte är en bra sak. Det är mycket annat som är löjligt med den, men inte det.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » sön mar 09, 2008 4:48

Gojja = Det ni säger. Man har det i kebabpaj.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav lilith » sön mar 09, 2008 6:32

No country for old men.
Den här hamnar högt i toppen på bästa Coen-filmerna. Måste smälta lite, men 4/5 får den nog.

caffeineaddict skrev:Nu finns det egentligen bara två saker jag funderar över: vem som hyrde in Chigurh (inte för att det spelar någon egentlig roll, alla detaljer kring hela knarkdealen som gått fel var ju medvetet otydliga eftersom det egentligen inte var vad filmen handlade om utan bara var en McGuffin), och huruvida bilden av Chigurh som väntar när sheriffen går in i motellrummet mot slutet var bara sheriffen som föreställde sig eller om Chigurh faktiskt var där, men i rummet bredvid.

Du har kanske redan rett ut det där. Annars framgick det att C var sur på gubben på kontoret för att han även hyrt in mexicaner och gett dem en responder. Det var väl den de gav till C innan han skjöt dem vid bilarna i öknen. Så han avrättade kontorsgubben.
C stod väl i rummet bredvid, och hade hittat pengarna. Lwellyn hade väl, som han gjort förut, stoppat in pengarna i trumman mellan rummen.

Det var bra synd att Lwellyn inte klarade sig. Det stör mig. Jag väntade mig nästan en twist på slutet att det inte skulle vara han där i bårhuset och att han levde och hade gömt sig. Men, som Kalle sa, det var bra hur man ströp våldet som visades mot slutet, det behövdes ju inte visas.

Jag tänkte, som gaspode, när Chigurh körde över grönljuset alldeles mot slutet, att nu blir han fan påkörd och dör. PANG! Fast han dog inte.

Tur vi hade text förresten. Rekommenderas. Både filmen och texten.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Rombat » sön mar 09, 2008 20:09

Jag såg Eastern Promises nu.

Viggo har gubbpung!

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav eriked » sön mar 09, 2008 20:28

5/5 eller?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Rombat » sön mar 09, 2008 20:41

eriked skrev:5/5 eller?

8.5/10

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Rombat » sön mar 09, 2008 20:43

Jag fick en lite whoah-upplevelse när jag såg den. Jag kan begripa lite ryska. Där har man för att man planerade inför det röda hotets invasion.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav MissKittyFantastico » sön mar 09, 2008 22:15

Southland Tales

Jag håller väl med noike i stort sett. Sean Wiliam Scott var faktiskt oväntat bra, annars brukar jag mest tycka att han är irriterande. Däremot gillade jag inte The Rock här. Kan vara de där fingrarna och ögonen.

Tyckte filmen var rörig och jag hägde liksom inte med. Visst kan en film få vara lite konstig, men min personliga åsikt är att man inte ska behöva läsa en sammanfattning av boken (böckerna?) efteråt för att förstå filmens handling. Det kändes som om det fattades stora stycken som hade gjort att jag som tittare hade förstått mer. SMG agerade stundvis precis som Buffybot, vilket var både lite tragiskt och roligt.

Slarvigt jobb ger inte mer än 1/5
Senast redigerad av MissKittyFantastico sön mar 09, 2008 22:45, redigerad totalt 1 gång.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav noike » sön mar 09, 2008 22:18

MissKittyFantastico skrev:men min personliga åsikt är att man inte ska behöva läsa en sammanfattning av boken (böckerna?) efteråt för att förstå filmens handling.

Det är värre än så, filmen bygger på regissörens originalmanus. Ridå.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav MissKittyFantastico » sön mar 09, 2008 22:47

noike skrev:
MissKittyFantastico skrev:men min personliga åsikt är att man inte ska behöva läsa en sammanfattning av boken (böckerna?) efteråt för att förstå filmens handling.

Det är värre än så, filmen bygger på regissörens originalmanus. Ridå.

Till och med så. Jag hittade i alla fall en sammanfattning någonstans som förklarade det ena och det andra.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Tinwiel » mån mar 10, 2008 1:18

Jag tycker nog nästan exakt som MKF, så jag hänvisar till hennes inlägg. Gillar inte alls filmen. Fattade inte handlingen, den var rörig, och konstig. Konstig kan vara bra, jag kan gilla konstig. Men det här var inte bra konstigt utan bara meningslöst konstigt. Och ja, SMG gav oss lite Buffybot-vibbar och the Rock var inte bra, förutom när han gjorde det där tokiga med händerna. Filmen kändes meningslös. Nån borde ha varit en sanningssägare och sagt till regissören/manusförfattaren att det inte var bra.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » mån mar 10, 2008 1:53

Tinwiel skrev:Nån borde ha varit en sanningssägare och sagt till regissören/manusförfattaren att det inte var bra.

Hahaha! Det var det de gjorde. Så han klippte om den.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinwiel » mån mar 10, 2008 2:05

noike skrev:
Tinwiel skrev:Nån borde ha varit en sanningssägare och sagt till regissören/manusförfattaren att det inte var bra.

Hahaha! Det var det de gjorde. Så han klippte om den.

Man undrar ju hur originalklippningen var om det här var den förbättrade versionen...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » mån mar 10, 2008 2:08

Mindre voiceovers, kanske lite bättre förklarande i helhet men samtidigt olidligt lång och ännu mera ovidkommande saker.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » mån mar 10, 2008 19:56

lilith skrev:No country for old men.
Den här hamnar högt i toppen på bästa Coen-filmerna. Måste smälta lite, men 4/5 får den nog.
Tur vi hade text förresten. Rekommenderas. Både filmen och texten.

Måste se den igen, med text. Min lille bror hade sett den med text, fast den textningen kom fem minuter efter dialogen. Så det var kanske nästan värre än ingen textning alls.

Vi såg The Mist igår. Bra film, en bra King-filmatisering. Men den bästa som Darabont gjort? Nope, det var den inte. Shawshank Redemption piskar den här med hästlängder. Green Mile är bättre också. Jag blev lite ledsen när Ollie (Toby Jones) dog. Jag gillade honom. Tycker det var häftigt där i början ute på lagret, att de tuffa grabbarna som minsann vågade gå ut i dimman sen stod helt panikslagna och handlingsförlamade när det faktiskt var något i dimman. Och de två "fegisarna" var de som GJORDE något. Marcia Gay Harden var lysande som jesus-fanatiker, och jävlar vad läskigt hur fort alla började lyssna på henne. Varför i helvete sköt han dem där på slutet? Det var ju inget omedelbart hot just då. Så länge det finns liv finns det hop.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav adolvsson » mån mar 10, 2008 20:53

Ett dussintal minuter in i Mr. Magorium's Wonder Emporium och jag vet såhär mycket, att Dustin Hoffman gör mig alldeles varm av glädje inombords.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån mar 10, 2008 21:46

Funny Games U.S. ser exakt likadan ut som originalet. Även production design. Jag var intresserad förut, men nu vete tusan alltså. Jag har ju redan sett denna film.

http://www.moviecentre.net/upcomingmovi ... 34&Id=1909
Senast redigerad av AKS mån mar 10, 2008 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » mån mar 10, 2008 22:34

Fick tummen ur och såg No Country på riktigt igår. Riktigt schysst rulle. Tillfredställande på något sätt.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » mån mar 10, 2008 22:44

Rombat skrev:Fick tummen ur och såg No Country på riktigt igår. Riktigt schysst rulle. Tillfredställande på något sätt.

Vet du vad mer som är tillfredsställande?

Mr. Magorium's Wonder Emporium
Det finns en anledning mer än någon annan varför jag älskar film, och det är alla olika sorters magi som kan flöda ur filmduken, och Mr. Magorium's Wonder Emporium är ett underbart exempel. Ingen skulle kunna beskriva, i ord eller teckningar, allt som pågick i bild, inte med samma glädje och energi, eller samma nedstämdhet när det behövdes. Ingen skulle kunna göra Mr Magorium som Dustin Hoffman och Natalie Portman känns precis lika perfekt i sin roll, och det finns inte ett uns av irritationsmoment hos barnskådespelaren, den lille hattsamlaren, tvärtom. Jag fånlog, jag snörvlade och inte på grund av min förkylning, håret stod på mina armar, jag fnissade som en liten skolflicka, ibland allt på en och samma gång.

Och den har, nästan 14 och en halv minut in, en av mina absoluta favoritcameos i någon film.

Jag skulle inte kunna bedöma MMWE som någon slags recensent av kvalitens vara eller icke vara. Jag vill inte. Det här är känslor hela vägen och fy sablans vad det känns bra!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » mån mar 10, 2008 22:55

Vad adolvsson sa. Så jävla charmigt irrelevant och medvetandeströmformad. Go STEVE! Sjukt underhållande. Rekommenderas oerhört.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LauraP » tis mar 11, 2008 2:33

såg nyss Justin Theroux regisörs-debutfilm Dedication. Jag hade tänkt se den när jag var sjuk, för jag trodde att det var en sliskig romantisk komedi. Det blev istället en positiv överaskning(visst- den var småsliskig ibland, men den var också annorlunda). Billy Crudup (Russell Hammond i almost famous) gjorde sin roll riktigt bra, det är ett intressant soundtrack och snyggt foto. Ja, det är helt klart en film inom genren romantisk komedi, men den har lite indie-känsla

3/5
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav A bear » tis mar 11, 2008 11:06

The Mist.

Njae. "The Mist" har varit en av mina favoritKinghistorier i många år, och jag har väntat ett tag på den här - speciellt som det är Darabont som ligger bakom, och vi vet ju att han är bra på att lyfta fram den mänskliga vinkeln i Kings historier. Problemet är att han egentligen inte lyckas med det här. Även om tanken är väldigt god - människor under tryck utifrån (närmare bestämt, från ganska cheesy CGI-monster) vänder sig mot varandra och paranoia strikes deep - känns det som om konflikten kommer lite från ingenstans utan att det kommenteras; som om de hade reagerat precis likadant om det bara varit dörren till snabbköpet som gått i baklås. ("Ska vi ringa till en låssmed?" "NEJ! SYNDARE! GÖR BOT OCH BÄTTRING! MÄNNISKOOFFER NU! KONG! KONG! KONG!") När det väl kommer igång är det ganska välgjort, nog fan finns det paralleller i mängder att dra till dagens paranoida samhälle, och när stämningen där inne väl drivits upp skriver dramat mer eller mindre sig självt; det är mer vägen dit som känns lite för enkel.

Detsamma måste jag nog säga om slutet också. Det är väl enda punkten där filmen rejält avviker från boken, och det gör den med en rejäl nattsvart ironisk twist - som hade funkat MYCKET bättre om den inte klarats av på 90 sekunder. "Jahapp, bensinstopp. Då tar vi livet av oss då. Ooops." Darabont ska ha applåder för att han vågar dra filmen dit, och jag skäms inte för att medge att jag hade ett brett flin på läpparna, men tänk hur mycket bättre det hade fungerat om det fått lite mer tid att mogna... och då är filmen ändå 2 timmar lång. Jaja. Svag 3/5 eller stark 2/5, jag är inte helt säker.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sfinx » tis mar 11, 2008 17:30

caffeineaddict skrev:Det finns en femtimmars-version av Kusturicas Zigenarnas tid?! :eek: Varför har ingen någonsin sagt något?!

Karagarga är fantastiskt! :)

Kalla mig ytlig men var den inte väldig lång när den var kort?
Here I go again, hackar på mästare. Någon gång kanske jag blir mogen nog att uppskatta sånt.
:rolleyes:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » tis mar 11, 2008 19:31

Okej. Adolvsson skickade den här via gTalk: http://www.variety.com/article/VR111798 ... id=13&cs=1

Neil Marshall gör skräck-western.

"This is 'Unforgiven' by way of H.P. Lovecraft, with that grim, gritty setting and a horror element nobody has seen before," Marshall said.

noike skrev:I!HHHHHHHHHHH!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » tis mar 11, 2008 19:37

IIIIIIIIIIIIIIIIIIH!

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

FöregåendeNästa