Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Djehuti » tor jan 24, 2008 15:18

Åh, Juno var verkligen varm och mysig, riktigt härlig att se. Flera bra skådespelare och ett riktigt schyst soundtrack också med Moldy Peaches, Belle & Sebastian och Lou Reed.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav Rombat » tor jan 24, 2008 20:08

Tinwiel skrev:
caffeineaddict skrev:
ey skrev:
Tinwiel skrev:(fast jag gillar inte Fear and lothing in.. för mycket knark och kräk).

lägg av! det kan aldrig bli för mycket knark och kräk!

Som om det inte är Hannas vardag ändå, hon försöker bara uppehålla en blek fasad. Det är som alla de där kristna republikan-amerikanerna som preachar moral medan varenda en har sex och knark-skandaler i bakfickan. ;)

Jag har slutat med sex- och knarkskandaler! (jag har även börjat med våldsmetoder för att få tyst på eventuella skvallrare)
Hannagate?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav AKS » tor jan 24, 2008 23:37

My Neighbour Totoro

Åh, vilken feelgood-film! Definitivt i första hand riktad till den yngre publiken, men jag sögs in i berättelsen ganska snabbt.

Blev helt förälskad i de små totororna. Och Totoro då han står där med sina ögon och paraplyet vid busshållsplatsen! Och kattbussen!! Så många fantastiska saker.

Jag älskade alltså många enskilda inslag, filmen som helhet älskade jag inte, men jag gillade den i alla fall rejält mycket.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » tor jan 24, 2008 23:40

precis så är det för mig med med Totoro! Fantastisk gullighetsfaktor. Ingen superduperbra film egentligen, men tillräckligt med fantastiska inslag för att få :lovebunny: av mig ändå!

Och en themesong som sätter sig på hjärnan av nån anledning. Totoro, totoro!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav carre » tor jan 24, 2008 23:46

jag älskar Mei och när hon springer och ramlar! så gulligt :D
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Crashdummie » fre jan 25, 2008 0:41

yey... jag har fått förhandvisningsbiljetter för filmen "PS. I love you".. Det lilla jag har läst om den verkar den vara en snyftare...

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav A bear » fre jan 25, 2008 0:48

Christopher Plummer om Dr Parnassus

Tydligen hade de alltså filmat en hel del av filmen, men mycket återstod att göra. Och han tror att Ledger hade lunginflammation.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » fre jan 25, 2008 8:12

ey skrev:jag älskar Mei och när hon springer och ramlar! så gulligt :D

Den lilla Mei-grej jag var tvungen att spola tillbaka och se om på en gång var då hon träffar Nanny för första gången och blir rädd och springer runt i huset och dessutom, übergulligt, stannar upp och springer några steg på samma ställe. :lovebunny:

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » fre jan 25, 2008 8:43

A bear skrev:Christopher Plummer om Dr Parnassus

Tydligen hade de alltså filmat en hel del av filmen, men mycket återstod att göra. Och han tror att Ledger hade lunginflammation.

Terrys skuldkänslor måste vara enorma, speciellt med relationen dom hade utvecklat och även om det inte är hans fel - skådespelare har jobbat under väderförhållanden och i miljöer som Plummer nämner och värre ändå utan att ta den minsta skada - lär det kännas. Jag hoppas att filmen blir av (till stor del av egoistiska skäl), att det finns något som kan göras med det redan filmade materialet för jag vill inte att det sker utan Heath, men jag förväntar mig snarare att det kommer dröja länge, väldigt länge, innan Terry Gilliam gör en film igen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav MissKittyFantastico » fre jan 25, 2008 10:32

Crashdummie skrev:yey... jag har fått förhandvisningsbiljetter för filmen "PS. I love you".. Det lilla jag har läst om den verkar den vara en snyftare...

Det är den. Jag har läst boken.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav A bear » fre jan 25, 2008 14:10

adolvsson skrev:
A bear skrev:Christopher Plummer om Dr Parnassus

Terrys skuldkänslor måste vara enorma, speciellt med relationen dom hade utvecklat och även om det inte är hans fel - skådespelare har jobbat under väderförhållanden och i miljöer som Plummer nämner och värre ändå utan att ta den minsta skada - lär det kännas. Jag hoppas att filmen blir av (till stor del av egoistiska skäl), att det finns något som kan göras med det redan filmade materialet för jag vill inte att det sker utan Heath, men jag förväntar mig snarare att det kommer dröja länge, väldigt länge, innan Terry Gilliam gör en film igen.

:( Det känns som om hur det här än visar sig ha hänt så är det bara tragiskt för en jäkla massa människor... (well, duh.)

Eftersom det är Gilliam kan man väl nästan vänta sig att NÅGOT kommer ut - som med Lost In La Mancha. Men någon färdig film har jag svårt att tänka mig att vi får se.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre jan 25, 2008 19:36

Quantum of Solace!

HAHAHAHAHAHA! IRLG! Osv. Vilken dum titel. Haha.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jan 25, 2008 22:47

3.10 To Yuma.

If I don't go, we gotta pack up and leave. Now I'm tired, Alice. I'm tired of watching my boys go hungry. I'm tired of the way that they look at me. I'm tired of the way that you don't. I've been standin on one leg for three damn years waitin for God to do me a favor... and He ain't listenin.

Jo, det här var inte dumt alls minsann.

Och då är det ju egentligen inte "min" western. Det märks att det är en remake på en film gjord före Leone, före Eastwood, före allt det där; utan att ha sett originalet tänker jag mest på High Noon (som jag inte sett på alldleles för länge) men genom ett rejält skitigt nutidsfilter. Lite granna symbolik och sånt finns ju - vår hjälte sårades när han försvarade USAs huvudstad under inbördeskriget, hmm - men i övrigt är det helt enkelt en rätt klassisk 50-talswestern med hjältar som försöker handla Rätt, skurkar som är brottsligt lojala mot brottets bana och fega sidomän som flyr när det blir hett om öronen. Men de gör det ju så snyggt, både filmmässigt och... jisses, vilket skådespelaruppbåd. Bale! Crowe! Fonda! Tudyk! Foster!

Det är lagom tempo, lagom eftertänksamt, och när det smäller är det inte det där blixtsnabba pangpanget; det är svettiga män som skjuter skevt och vint med rostiga revolvrar och rejäla mustascher.

3.10 To Yuma (2007) förvandlar inte westerngenren på något vis, och kommer nog inte att sätta några gigantiska spår i filmhistorien. Men när allt redan sagts i genren återstår väl inte annat än att gå tillbaka och återupptäcka rötterna, och när det görs så här väl kan man inte klaga. 4/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » fre jan 25, 2008 23:00

ey skrev:jag älskar Mei och när hon springer och ramlar! så gulligt :D

Hon är grymt söööt! :D
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » fre jan 25, 2008 23:06

Ja, verkligen. Jag älskar också då hon sitter bredvid Satsuki i skolan med kritor och papper och ser så nöjd ut. Gullunge!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » fre jan 25, 2008 23:12

To-to-ro, Totoro! To-to-ro, Totoro! :lovebunnier:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » fre jan 25, 2008 23:18

A bear skrev:utan att ha sett originalet tänker jag mest på High Noon (som jag inte sett på alldleles för länge) men genom ett rejält skitigt nutidsfilter

Jodå. Jag såg originalet efter remaken och förvånades över hur lika dom faktiskt är i stilen. Vilket, tror jag, är ett bevis för att originalet var om inte före sin tid så åtminstone i framkanten, för där fanns delar av remaken som jag klart hade väntat mig skulle vara helt nya tillägg och som visade sig... inte vara det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » fre jan 25, 2008 23:34

adolvsson skrev:
A bear skrev:utan att ha sett originalet tänker jag mest på High Noon (som jag inte sett på alldleles för länge) men genom ett rejält skitigt nutidsfilter

Jodå. Jag såg originalet efter remaken och förvånades över hur lika dom faktiskt är i stilen. Vilket, tror jag, är ett bevis för att originalet var om inte före sin tid så åtminstone i framkanten, för där fanns delar av remaken som jag klart hade väntat mig skulle vara helt nya tillägg och som visade sig... inte vara det.

Typ... spoila?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav MissKittyFantastico » lör jan 26, 2008 1:15

No Country For Old Men

Jag är obegåvad och dum i huvudet känns det som. Jag förstod faktiskt inte den här filmen. Carro och jag försökte se den igår, men gav upp efter en trekvart. Idag såg jag klart den själv. Visst blev den bättre den andra timmen, men inte så särskilt mycket. Jag började liksom aldrig bry mig om karaktärerna utan satt där och var helt likgiltig för allt utom för allt dödande som jag till slut inte heller orkade bry mig om för att det blev för mycket. Själva stämningen i filmen var också jättemysko. Kan bero på att den såvitt jag kommer ihåg inte hade någon musik alls och det är man så van vid att det alltid finns.

Usch! Den här filmen får mig att få ett anfall av "Alla andra har så sofistikerad smak och ser svåra filmer som jag inte förstår. Jag måste vara korkad." Jag gillar inte när jag får sådana anfall, för det stämmer inte.

Nej. Det blir 1/5 för den här. Den är konstig och får mig att må dåligt.

Edit: Syftningsfel. Ändrat nu.
Senast redigerad av MissKittyFantastico lör jan 26, 2008 1:45, redigerad totalt 1 gång.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav AKS » lör jan 26, 2008 1:27

Supersugen/Superbad

Totalcharmig film. Verkligen. Visst, den hade kunnat klippts ner tio-femton minuter och varit ännu bättre, IMO, men den är tillräckligt bra som den är.

Michael Cera = :lovebunny:

McLovin = :D

Över huvud taget var det länge sedan jag skrattade högt så många gånger då jag såg en film. Så många sjuka situationer.

8/10 eller 4/5

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » lör jan 26, 2008 1:32

Sweeney Todd

Tim Burton är tillbaka.

Det är svart humor, men han fegar inte den här gången; historien ska innehålla kannibalism, barnmisshandel, galenskap och hinkvis med blod, och då skiter han i PG13ifieringen och tar den dit den ska. Allt börjar i urtvättade, gråa färger, ett London lika svart och sotigt som rollfigurerna själva, och livet återvänder bara till bilderna bit för bit allt eftersom det lämnar kropparna...

Jag gillar ju inte musicals något vidare egentligen, men fan vet om inte Depp ror iland det. Det hjälper ju också att Burton inte bara satsar på de sensationella bitarna utan också passar på att utnyttja karaktärerna; ta scenen där Mrs Lovett och Sweeney är på picknick, hon börjar drömma om ett nytt liv och han ser bara blod och mörker... yikes. Lägg till Alan Rickman med högväxeln inlagd på skurkrollen.

Jag kan till och med nästan förlåta dem att de sjunger hela tiden, och att hela storyn egentligen har lite för mycket av alla-känner-alla-känsla över sig (det hör ju också till i den här typen av filmer) och att Bonham-Carter varken är en stor sångerska eller aktris egentligen. (Och förresten, om Depp byggde Wonka på Michael Jackson verkar han ha byggt Todd på David Bowie.) Det är snyggt, det är kul, det är lagom mörkt och det får 4/5 med lite extra blodstänk.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Buffster » lör jan 26, 2008 1:55

A bear skrev:Lägg till Alan Rickman med högväxeln inlagd på skurkrollen.

Jag måste se.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav adolvsson » lör jan 26, 2008 2:16

Hade egentligen inte tänkt posta det här, eftersom ryktet kommer från brittiska The Sun och brittisk tabloid är inte att lita på för två öre, men utifall någon annan skulle snappa upp det någonstansifrån är det lika bra att förekomma. Tidningen säger att Terry Gilliam vill ersätta Heath Ledger med Johnny Depp. Vilket inte precis är ett dåligt val i sig, men även om det sker, och jag tänker fortsätta tvivla, tror jag det är alldeles för tidigt för att Gilliam ens ska ha börjat fundera på det.

A bear skrev:Typ... spoila?

Eh, ja, jag och detaljminnet, alltså... men det var egenskaper hos karaktärerna och kanske framför allt slutscenen, som jag inte var helt förtjust i, tyckte t ex att Russel Crowes omvändelse och val att skjuta kumpanerna gick alldeles för snabbt, fast vad jag framför allt hade väntat mig av originalet var något mer standard-westernigt. Icke, det är liknande upplägg. I alla fall omvändelsen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Binchy » lör jan 26, 2008 10:09

MissKittyFantastico skrev:No Country For Old Men

Jag är obegåvad och dum i huvudet känns det som. [...]

Vi förstod inte heller den här filmen. Varför håller han på och dödar en massa folk? Vi hade dessutom ingen textning, så ganska ofta förstod vi inte vad de sa med sin grötiga dialekt. Och så plötsligt så var filmen bara slut. Mördaren klarar sig, och den som s.a.s. var huvudperson blir dödad en bra bit från slutet??? Konstig film. Men Tommy Lee Jones är lysande.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav caffeineaddict » lör jan 26, 2008 11:54

Binchy skrev:
MissKittyFantastico skrev:No Country For Old Men

Jag är obegåvad och dum i huvudet känns det som. [...]

Vi förstod inte heller den här filmen. Varför håller han på och dödar en massa folk? Vi hade dessutom ingen textning, så ganska ofta förstod vi inte vad de sa med sin grötiga dialekt. Och så plötsligt så var filmen bara slut. Mördaren klarar sig, och den som s.a.s. var huvudperson blir dödad en bra bit från slutet??? Konstig film. Men Tommy Lee Jones är lysande.

(spoiler No Country For Old Men) "Varför han håller på och dödar en massa folk" kan man såklart se på två olika sätt. Dels naturligtvis den som handlingen ger: han är en psykopatisk lönnmördare och jagar efter Llwellyn och gör slut på vittnen, kopplingar yada-yada-yada i hans väg.

Men den större poängen med allt hans dödande är såklart hela filmens tema: det oresonliga, opersonliga, ologiska våldet och hur det har tagit över en värld som i Ed Tom Bells ögon en gång brukade styras av en viss moral och ett regelsystem (även om bara ett hopfantiserat sådant). Det är inte längre ett land för gamla män, en fras som iofs inte blir så snygg att översätta till svenska. Nu HAR Chigurh iofs ett regelsystem, men det är hans eget där bara han själv vet reglerna och därmed gör sig själv till Gud. Brott mot detta system straffas med döden. Carla Jean vill inte spela spelet och dör. Med andra ord kan Chigurh rättfärdiga sig själv att tro att det han gör är att följa reglerna, men om bara han har läst regelboken och de som inte spelar med straffas med döden, så är det bara ett sätt för honom att uppehålla sin självbild och därmed tillåter honom att bli den rena Ondska som Ed Tom Bell hela tiden förstår att han är.

Märk samtidigt att Coen-bröderna blir lika "trötta" som ni på allt våld: efter den första timmen eller så behöver vi inte längre ens se Chigurh eller någon annan begå våldsakterna för att veta att de finns där. När han dödar Woody Harrelson tar de bort close-up:en som funnits där tidigare. När Llwellyn blir dödad förstår vi vad som har hänt utan att vi behöver se det. Herregud, vi har som sagt spenderat en timme av filmen med att se hur våldet finns överallt i den här filmen, i den här världen... behöver vi ens se det längre för att veta att det finns där och sker konstant? Llewellyn är död, och mexikanerna dödade honom. Han tappade uppmärksamheten och guarden efter att ha blivit bjuden att dricka öl av bikini-kvinnan (iofs lite tråkig sensmoral att alkohol och kvinnor får män att tappa fokus och det blir deras slut, men just i den här situationen kan man se hur det blev så) och de fick honom. Och när Carla Jean slutligen går åt behöver vi inte ens se hennes kropp eller höra något alls för att veta vad som har hänt.

Jag såg det inte som att filmen inte hade ett slut, det tyckte jag visst den hade (Llwellyn dör och jag är ganska säker på att Chigurh har pengarna, även om jag sen fått utpekat för mig att lufttrumman i det andra motellrummet är för liten för att rymma pengaväskan, så jag vet inte längre...). Efter det är handlingen "slut" och det vi gör är att spendera tid med den person som hela tiden har berättat för oss vad filmen är och vad den handlar om (filmen börjar med en annan berättelse om oresonlig ondska, och hur man som vanlig människa försöker hantera en värld med sådan ondska i, och presenterar därmed filmens tema), och ser hur händelserna påverkat honom. Ed Tom Bell är filmen igenom chockad och deprimerad till uppgivenhetens gräns av Chigurhs våld och när han sedan landar i situationen att själv nästan bli offer för det så skrämmer det honom till den grad att han pensionerar sig direkt efteråt och spenderar tid med att försöka få reson kring det han sett och känt. Det är även här han får det påpekat för sig att det här våldet inte är någonting "nytt", och inte heller något som är ute efter just honom, utan bara något som finns där ute. Vilket är vad hans släkting i husvagnen säger: "Whatcha got ain't nothin' new. This country's hard on people, you can't stop what's coming, it ain't all waiting on you. That's vanity."

Oj, det bidde långt... Bara lite tankar kring varför jag älskar filmen och varför den fungerar så väl för mig.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör jan 26, 2008 12:14

Men! Nu får jag ju verklig skitlust att se No Country For Old Men nu, jag som hade tänkt vänta på bio, och den har ju inte ens svensk premiär förrän i slutet av nästa månad. Dumt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav MissKittyFantastico » lör jan 26, 2008 12:25

caffeineaddict skrev:En massa alldeles för begåvade saker.

Bild

( fast egentligen tycker jag såhär -->:lovebunny: )

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav sp1keout » lör jan 26, 2008 18:31

AKS skrev:Ja, verkligen. Jag älskar också då hon sitter bredvid Satsuki i skolan med kritor och papper och ser så nöjd ut. Gullunge!

Eller när hon inspekterar Totoro djupgående. Ögonen blir stora som bollar ^^
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Rombat » sön jan 27, 2008 0:23

Jag såg Pathfinder idag. Karl Urban! Jag älskar Karl Urban. Second prettiest man alive!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav AKS » sön jan 27, 2008 0:25

Surely not. That would be... Um, kommer inte på nån som kommer efter Takeshi Kaneshiro. Antagligen för att det är ett så stort hopp där emellan. men Karl Urban är det i alla fall inte.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film