Ett utmärkt avsnitt att fortsätta serien efter "Conversations with Dead People" som även det är ett höjdar avsnitt. Alltid kul när riktigt bra avsnitt följs åt efter varandra. Gör att man blir fast sittandes och tittandes så mycket längre än vad man egentligen har tid med.
Avsnittet börjar direkt efter händelserna i förra avsnittet och man får bl.a. följa Willow hem till Buffy där hon träffar Dawn sittandes i ett sönderslaget vardagsrum där hon nyss träffat sin mor (eller har hon det egentligen?). Vidare får man följa Spike ganska mycket och det är ju alltid uppskattat. Man får här i dessa avsnitt en tydligare bild över vad som händer med Spike och varför han kanske börjat döda igen.
Själva handlingen i sig är helt okej men det är inte den i sig egentligen som gör att jag gillar detta avsnitt så mycket utan det är de små grejjerna. Som låter Early One Morning som jag blivit totalt besatt av. Man får genom avsnittet höra den vid ett flertal tillfällen bl.a. så nynnar spike den i början och en gatumusikant börjar mitt i allt spela den på sitt munspel senare i avsnittet. Älskar den och gillar hellst där Spike sjunger den. Hade varit roligt om de låtit han spela in del helt så man kunde lyssna på den oftare men antar jag får nöjja mig med de varianter jag hittat på nätet där Nana Mouskouris är den bästa jag funnit. Vet någon om nått ställe där man kan hitta denna låt som ringsignal till mobilen vore jag överlycklig och evigt tacksam.
Vidare så är det svårt att hålla leendet borta vid det taffliga spelet mellan Anya och Spike när hon blir upptäckt rotandes genom hans grejjer. Även Aimee Mann's uppträdande blir riktigt trevligt, förutom att hon sjunger en skön sång så kan jag inte annat än gilla deras stop i musiken när de ser en vampyr falla ner och dö och bli aska för att senare börja spela igen som om inget hänt. Detta följs ju sedan upp på ett klockrent sätt med hennes kommentar om vampyr hålor.

En annan liten sak i detta avsnittet som får mig att upttäcka att jag sitter och ler fåningt för mig själv är Buffys samtal med vakten utanför The Bronze om Spike och Billy Idol.
Vidare tycker jag att det är en riktigt stark scen mellan Buffy och Spike när "den onde Spikes" plan att döda Buffy misslyckas och han vänder sig om till Spike och säger att hon nu kommer döda honom. Man kan se så tydligt att Spike tror sig veta att så också är fallet och han accepterar det. Han gör sig redo att dö för att därefter när han upptäcker att Buffy inte alls vill döda honom bryta ihop och be Buffy om hjälp.
Och sedan vilken "cliff hanger" till slut.
Edit: något lite spoiler för resten av S7. /gaspode
Även om man tror sig veta att Giles inte kan dö, inte här och nu i alla fall, så kan man aldrig vara riktigt säker och de efterföljande avsnitten gör ju inte en direkt säkrare på sin sak.