av caffeineaddict » mån dec 17, 2007 4:28
The Kingdom
Det är problematiskt det här. Satt och funderade en hel del under filmens gång om huruvida man som västerländsk filmskapare på något sätt kan göra en film, särskilt av den här sorten, om terrorism och USA:s förhållande till arabvärlden i dessa dagar. Man kan liksom inte vinna. Fördömer man för hårt faller man i "God bless USA"/gung ho-facket, försöker man trycka på punkterna att "alla är vi människor" känns det lätt för tillrättalagt och moralkakigt. Kanske man inte ens ska försöka, kanske är det en form av fool's errand att ens göra en film som behandlar det här medan det fortfarande är vår vardag, kanske behöver de bästa historierna av den här sorten flera år eller årtionden av hindsight? För jag märker att jag hela tiden satt och rullade ögonen utan att själv kunna säga PRECIS vad jag tyckte filmen gjorde fel, ska en film exempelvis INTE få kommentera det absurda och vedervärdiga i hur kvinnor behandlas och ses i Saudiarabien utan att jag tycker det är preachy?
Och ändå fortsätter jag vilja se flera av de filmer som dyker upp nu som behandlar alla dessa ämnen, för att jag längtar efter att se om någon hittar ett sätt. Peter Berg har inte lyckats han heller, men han är något eller några steg på rätt väg (den bästa filmen, av de jag sett, om de pågående konflikterna är fortfarande United 93, där man kom undan det mesta i den här problematiken genom hålla sig så skrämmande saklig och detaljrik och lät oss studera människor via deras aktioner snarare än genom vad de sa eller genom att "lära känna dem" på klassiskt filmvis). Framförallt filmens absolut sista stund visar varför Berg lyckas lite bättre än många andra, den sista minuten visar på en förståelse för den mörka dramatiska potentialen i den här historien som tyvärr har saknats i resten av filmen.
Om inget annat så har ju Berg med sin TV-bakgrund iaf förstått det vettiga i att använda duktiga TV-skådisar för att få stor talang relativt (gissar jag) billigt. Och vad man än tycker om Jennifer Garner, så svämmar ju filmen över även med andra ansikten från serier som står oss nära: Jason Bateman, Jeremy Piven, 6FU:s Richard Jenkins och blink-and-you'll-miss-it:s från West Wings Anna Deavere Smith (i EXAKT samma roll som i WW, hon kunde lika gärna fått heta Nancy McNally!) och FNL:s Kyle Chandler och Minka Kelly.
Och om man samtidigt "bara" försöker se det som en actionthriller så fungerar den bra, ibland riktigt bra. CSI: Riyadh fast bättre, med ett par sjuhelsikes actionscener (särskilt den sista, även om den lider av den eviga actionproblematiken med hur ingen bad guy någonsin kan sikta worth a damn o.s.v. o.s.v., är faktiskt redigt välgjord. Precis lagom mycket skak-kamera, inte FÖR hetsklippt. Man håller väl reda på vem som är var i förhållande till vem och den rena logistiken i actionen, utan att därför förlora tempo. Snyggt gjort.).
Ingen perfekt film någonstans, för den faller som sagt inte bara i de fällor som kommer med att göra en film om förhållandet mellan USA och Saudiarabien, utan dessutom i en hel del vanliga actionthriller-fällor. Det är spännande, och vid tillfälle lite tänkvärt. Men det är inget earth-shattering. Och en dag kommer någon göra en earth-shattering dramafilm om den här konflikten och de här frågorna. Men vi kan nog få vänta ett tag till.
3 / 5