Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » ons dec 05, 2007 0:41

... måste... vänta... på... hd... måste... vänta... på 720p... måste... vänta... på... hd... måste... vänta... på 720p... måste... vänta... på... hd... måste... vänta... på 720p... gnnnnnn...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav A bear » ons dec 05, 2007 1:14

Om en stund har jag också bägge på hubben. :lovebunny: caffe.

Och inte fan kan man gå och lägga sig då... suck...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » ons dec 05, 2007 1:15

Vad fredrik sa. förutom att det inte går.. jag klarade att vänta på öppningen. men nu! mitt i all spänning? inte en chans.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » ons dec 05, 2007 1:17

Jag har problem med hubben, sen en vecka eller två eller tre (jag har problem med tidsuppfattningar, okej?!) kan jag inte connecta till någon på hubben.

Lika bra det, jag kan ju inte kolla på just bara dom två sista avsnitten gammal vanlig dvdripstil...

... eller?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » ons dec 05, 2007 1:17

gaspode skrev:Vad fredrik sa. förutom att det inte går.. jag klarade att vänta på öppningen. men nu! mitt i all spänning? inte en chans.

Jävlar! Jag satt och hoppades få ha dig på min sida, som moraliskt stöd och så vidare, och så vidare!!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav gaspode » ons dec 05, 2007 1:18

adolvsson skrev:Jag har problem med hubben, sen en vecka eller två eller tre (jag har problem med tidsuppfattningar, okej?!) kan jag inte connecta till någon på hubben.

Lika bra det, jag kan ju inte kolla på just bara dom två sista avsnitten gammal vanlig dvdripstil...

... eller?

jag kan ha dem på nåt tillgängligare ställe åt dig :)
ftp?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » ons dec 05, 2007 1:21

gaspode skrev:jag kan ha dem på nåt tillgängligare ställe åt dig :)
ftp?

Tack, men det ordnade sig ändå. Bukten. Jaja, så stark var jag...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Peppe » ons dec 05, 2007 2:04

2x11 Fantastiskt!!

Det här är riktigt spännande ju. Längesen en serie faktiskt var riktigt spännande, det händer inte ofta för mig. Ibland känns det så jävla komiskt också. Hela situationen. Helt sjukt härlig serie. 8)
Ska ta mig nåt att käka å se sista avsnittet inom kort!!!
edit: British Invasion HAHAHA nu fattar jag.
Senast redigerad av Peppe ons dec 05, 2007 2:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav A bear » ons dec 05, 2007 2:05

2.11 You have arrived at your destination.

I helvete att jag sparar 2.12 till imorrn. Dexter hath murdered sleep.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons dec 05, 2007 2:48

OMFG! OMFG! OMFG! OMFG! :eek: :eek:

(spoiler Dexter S2) Bäst. Så tokigt jävla mycket bättre än S1 att det inte finns för mig. Och då var ju inte S1 någon slouch heller. Men det här alltså...

Det enda som jag spontant reagerade negativt på var att det var alldeles för lätt för Lila att stjäla GPS:en. Och att jag nästan efter deras kontakt trodde Dexter skulle ta Doakes död liiite hårdare. Men jävlar vad mörkt, jävlar vad snyggt, jävlar vad RÄTT!

Åååååh, tokigt, orgasmiskt jävla bra. Satt med ett härligt pirrande av spänning och njutning i magen mest hela tiden.

Best. Serialkiller. Ever.

:lovebunnier: :psychobunny: :psychobunny: :monsterhug: :sacrificebunny: :sacrificebunny: :chock: :lovebunnier: :psychobunny:

Och tanken på att S3 låter vänta på sig... :emo: :roadkill: :unlove:

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 2:53

Säsong 3 låter vänta på sig? Den är väl bekräftad ivarjefall, om du syftar på strejken.

Jag ligger sjukt många avsnitt bakom med Dexter, och dessutom vill jag gärna ha HR när jag tittar, men jag kan ju börja titta ikapp de HR jag har. Visuellt mer tilltalande med HR för Dexter och det är en serie som förtjänar att se så bra ut som möjligt, kryddat med fantastisk innehåll.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons dec 05, 2007 2:57

Illyria skrev:Säsong 3 låter vänta på sig? Den är väl bekräftad ivarjefall, om du syftar på strejken.

Jag menar nog mest att jag inte kommer kunna se 3.01 i morgon, och allt utöver det känns som en för lång väntan just nu...

(spoiler S2) Jo, en större nitpick till. Rita tog ALLDELES för lätt på att en psykopatisk kvinna som Dexter hade lovat var ute ur hennes liv (och som de ännu inte hade fångat vid tillfället) hade kidnappat hennes barn och försökt bränna ihjäl dem. "Det är okej, ni klarade er ju." WTF!?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 2:58

För en som inte hunnit så långt, känns det som en lika jävligt lång väntan som när s1 var slut?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sfinx » ons dec 05, 2007 3:00

De är på väg nu! Vem behöver sömn? Snart, snart är också jag en lycklig människa.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » ons dec 05, 2007 3:00

Illyria skrev:För en som inte hunnit så långt, känns det som en lika jävligt lång väntan som när s1 var slut?

Jag tycker den här säsongen var överlägsen S1 på alla sätt och vis, men sen var jag inte riiiiiktigt lika förtjust i S1 som många av er andra. Men jag tyckte ju ändå den var ordentligt bra. Men det här var ohyggligt mycket bättre.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 3:02

Det kanske jag kommer tycka det känns ungefär lika jäklig lång väntan som förra året. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Peppe » ons dec 05, 2007 3:13

2x12

"I'm his soulmate"

HAHAHA, bland det roligaste jag hört på länge. Det här börjar fan bli komiskt. Doakes reaktion.

"Yeah, I wound up with some unexpected time on my hands. Voiceover "Like 20 years to life".

Alltså, jag börjar ta det här mer och mer komiskt. Blandat med en massa andra känslor. Hi, I'm dating a serialkiller, HAHAHA. Det här är bara bisarrt. Det är mycket värre än Nip/Tuck. :P

"You're going away with me allright, In a garbagebag"

Oj, det gick visst inte så bra Lila.

Lila, Morgan, Morgan, intensivt som fan. Ännu mera intensivt, elden på slutet. SLUTET!!! Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig från Paris. Alla som vet vad han hållit på med har dött hitills. Alla som har givit honom någonting riktigt. Herregud. Det här avsnittet skiftade så enormt hela tiden. Sjukt komiskt i vissa stunder och i andra helt fantastiskt.

Ajustja, håller med om GPS'en, jag fann det inte alls trovärdigt, men samtidigt så är serien så underhållande på sin egen nivå nuförtiden. Ja menar, han kom ju undan genom ett gigantiskt mirakel. Precis som han säger...
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav A bear » ons dec 05, 2007 14:06

2.12 Ja, jävlar, vad säger man. Vilken avslutning.

RIP James Doakes. Det förtjänar du. Fan vilken arc han fick i sista halvdussinet episoder efter att ha varit lite endimensionell i början av serien; scenerna i 2.11 där han försöker (och faktiskt lyckas!) tala Dexter till rätta är magnifika. Jag tror Doakes förstod mer om Dexter än han själv ville erkänna. Jävla Lila.

Öht många väldigt bra scener mot slutet av 2.12 innan den verkliga finalen. Jag gillar ju Angel skarpt, och scenen där han kramar om Deb bara för att avbrytas av stackars LaGuerta... *sniff* Ska vi gissa att hon kommer Dexter på spåren nästa säsong? Motiv har hon ju sannerligen.

Om Lila gift sig med Dexter hade hon hetat Lila Morgan. Just sayin'.

Kan hålla med caffe om att Rita verkade lite för nöjd. Men vafan, hon hann ju knappt processa vad som hänt. Tror säkert hon kommer att hinna fundera på det under säsongsuppehållet.

Ja, och så Dexter själv då. Satan, vilken resa mannen går igenom. Hur underbar var inte scenen där han repeterar vad han skulle säga till Deb? Fast själv tror jag inte Debs reaktion hade blivit något av det där - hon hade garvat och vägrat tro att han menade allvar. Hans stigande panik (Dexter med roadrage! :D )när han inser att han faktiskt påverkar alla omkring sig, och att han bryr sig om att han gör det... och så hans slutsats. Rätt, fel, vem bryr sig. Det här kan bli en Dexter som är farligare än någonsin; fan vet om inte Doakes var inne på rätt spår. Det där med att skita i moraliska dilemman för att skydda andra till varje pris brukar ju ha en tendens att gå åt helvete och leda till raka motsatsen...

EDIT: Visstja! Har inte Dexter glömt en sak? Om han ska fortsätta mörda folk får han sannerligen se till att a) gömma liken bättre, och b) byta metod. Annars lär det inte dröja länge innan någon inser att Doakes var oskyldig...

Bring on s3!
:sacrificebunny:

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Matt » ons dec 05, 2007 15:01

Varför är det redan ute?
Vart finns det?
Hur ska jag kunna jobba nu?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » ons dec 05, 2007 15:35

Matt skrev:Varför är det redan ute?

Jag gissar: de skickade ut DVD:er till recensenterna för att få fina recensioner och öka hypen för avslutningen innan avsnitten sändes på TV. Och en av DVD:erna landade på villovägar.

Matt skrev:Vart finns det?

De flesta torrent-sidor vid det här laget skulle jag tro. Eller hubben, gissningsvis. Även om inte jag har kvar mina.

Matt skrev:Hur ska jag kunna jobba nu?

I don't know. Jag kunde det inte.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Peppe » ons dec 05, 2007 16:09

Dexter!!! Det blir mer och mer bisarrt. Det kanske är för att jag aldrig har haft en seriemördare som huvudperson i serie. Ännu mer bisarrt är att han överlever, och det glädjer mig. På tal om det, det finns en film från 1983 om en mördare. Angst heter den. Den är svår att få tag på men den är en av mina absoluta favoriter. Den är ganska grov och jag hittade den faktiskt på thepiratebay, jag tror att filmnördarna här i allafall kommer att tycka att den är intressant, förhoppningsvis fantastisk.

http://thepiratebay.org/tor/3919643/Angst_(1983)
http://thepiratebay.org/tor/3820749/Ger ... ngst_(1983)_-_TLC_3

: En till ifall den ena töms på seeders av någon anledning.

Den borde ni se!!!
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav sfinx » ons dec 05, 2007 16:18

Peppe skrev:Dexter!!! Det blir mer och mer bisarrt. Det kanske är för att jag aldrig har haft en seriemördare som huvudperson i serie. Ännu mer bisarrt är att han överlever, och det glädjer mig. På tal om det, det finns en film från 1983 om en mördare. Angst heter den. Den är svår att få tag på men den är en av mina absoluta favoriter. Den är ganska grov och jag hittade den faktiskt på thepiratebay, jag tror att filmnördarna här i allafall kommer att tycka att den är intressant, förhoppningsvis fantastisk.

Den borde ni se!!!

Jag såg en när jag var liten om en mördare som sjöng och citerade Elvislåtar som jag var liten för att se och förstå den, undrar om det är den?

Dextertankar så fort jag vaknat till. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Peppe » ons dec 05, 2007 16:23

sfinx skrev:
Peppe skrev:Dexter!!! Det blir mer och mer bisarrt. Det kanske är för att jag aldrig har haft en seriemördare som huvudperson i serie. Ännu mer bisarrt är att han överlever, och det glädjer mig. På tal om det, det finns en film från 1983 om en mördare. Angst heter den. Den är svår att få tag på men den är en av mina absoluta favoriter. Den är ganska grov och jag hittade den faktiskt på thepiratebay, jag tror att filmnördarna här i allafall kommer att tycka att den är intressant, förhoppningsvis fantastisk.

Den borde ni se!!!

Jag såg en när jag var liten om en mördare som sjöng och citerade Elvislåtar som jag var liten för att se och förstå den, undrar om det är den?

Dextertankar så fort jag vaknat till. :)

Nej, men det skulle vara kul om du såg den och trodde att det var den du såg när du var liten. :D Jag borde nästan lurat dig.

Den påminner möjligtvis om Irreversible och I Stand Alone, det är Gaspar Noe's favoritfilm. Men jag hatar I Stand Alone och älskar den här.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav adolvsson » ons dec 05, 2007 23:59

2x11-12
Knock-out. Femetta. Rockin' like a motherfucker.

I'm a master now, an idea transcended into life.

Jag älskade första säsongen, men den här har varit bortom. Sicken intensivitet, vilket organiskt drama, vilken fingertoppskänsla för karaktärerna.

Visst finns det saker jag skulle kunna hänga upp mig på. Och jag försökte formulera dom, fast det blev bara skit av den saken, för när allt kommer kring har det varit så väldigt snyggt, intressant, spännande, sammanvävt och allt som var (vilket till en början var väldigt lite) negativt är ihopkrystat till en ynklig ignorerad boll.

Äsch, jag hade ju inget av subsans att säga. Bara hyllningar. Låt gå för det, då.

A bear skrev:Visstja! Har inte Dexter glömt en sak? Om han ska fortsätta mörda folk får han sannerligen se till att a) gömma liken bättre, och b) byta metod. Annars lär det inte dröja länge innan någon inser att Doakes var oskyldig...

Jo, det var så jag tolkade slutscenen, när han pratar om att arbeta hårdare, utforska nya ritualer, utvecklas. Jag satt och funderade på vad som skulle kunna leda in i tredje säsongen, kopplingen mellan första och andra är ju tydlig, och jag tror mycket av nästa säsong föddes där i sista scenen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav eriked » tor dec 06, 2007 0:38

adolvsson skrev:2x11-12
A bear skrev:Visstja! Har inte Dexter glömt en sak? Om han ska fortsätta mörda folk får han sannerligen se till att a) gömma liken bättre, och b) byta metod. Annars lär det inte dröja länge innan någon inser att Doakes var oskyldig...

Jo, det var så jag tolkade slutscenen, när han pratar om att arbeta hårdare, utforska nya ritualer, utvecklas. Jag satt och funderade på vad som skulle kunna leda in i tredje säsongen, kopplingen mellan första och andra är ju tydlig, och jag tror mycket av nästa säsong föddes där i sista scenen.
Jag som just (nästan) ville klaga lite på slutscenen. Hade sett fram emot en klassisk slakt à la Dexter på Lila komplett med blod sampling och konversation. Men det var kanske en poäng i det som var.
Åh.. alltså. Dessa sista avsnitt med Dexter och Doakes.. :lovebunny:

Ja S2 var riktigt mycket bättre än säsong 1. Jag tyckte iofs att den var lite seg på sina ställen (kanske blir bättre på omtitt).

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav sfinx » tor dec 06, 2007 5:51

S2. :lovebunny:
Många hyllningar som följer vad alla andra har sagt. Vilken intensitet.
Lite väl sloppy att glömma bilfönstret. Så synd (lite snöpligt!)att Lila måste döda Doakes, men båda måste ändå dö, och det var bra att Dexter inte måste göra det. Synd på Doakes när man nu började gilla honom och han gick ifrån stereotypen, men serien heter inte Doakes... :devil:
Deras chef tror jag inte heller jag kommer att sluta att forska i det. Det är ändå svårt att inte känna med henne. Alla hinder undanröjda nu eller?
Förutom ömtåliga relationer, att det är tokolagligt att döda onda människor också, allt han inte vet om sitt förflutna...

Hur kan jag sitta och tycka/känna att Dexter gör rätt när något som dödstraff gör mig hyperupprörd? Crazy, bra skit med andra ord.
När kommer S3, nästa söndag? Please...

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav sp1keout » tor dec 06, 2007 17:26

Illyria skrev:Det kanske jag kommer tycka det känns ungefär lika jäklig lång väntan som förra året. ;)

Jo, jag med. Hur långt har du sett i säsong 2 då!?
Hur många avsnitt har kommit ut i HR format?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav sfinx » fre dec 07, 2007 4:49

Peppe skrev:Nej, men det skulle vara kul om du såg den och trodde att det var den du såg när du var liten. :D Jag borde nästan lurat dig.

Det skulle du, jag skulle ha trott dig med all säkerhet. :D

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav RalfiParpa » fre dec 07, 2007 22:24

De här avslutande fyra-fem avsnitten lyfte serien till nya, anade höjder. Den här andra säsongen borde ses av filosofistudenter världen över i studiesyfte. Allvarligt talat alltså. Dexter tar begrepp som moral och rätt och fel, dränker dem i bensin, tuttar på skiten och ser skadeglatt på medan de sakta förkolnas.

Och jag insåg mot slutet av säsongen att vi tittare är nästan lika lurade som Angel, Deb och Rita. Här har vi en seriemördare som vi hejat på under två säsonger av vad som utan tvekan är en av decenniets fem bästa TV-serier. Och till skillnad från de som står Dexter närmast vet vi vad han är men på något sätt lyckas han ändå alltid lura till sig våran sympati.

(spoiler Dexter 2.12) Inte längre. Den där scenen med branden i Lilas ateljé var kanske den bästa i hela serien. Men vad såg vi egentligen?

a)
Boven i dramat försätter våran hjälte i en liv-och-död-situation som hämtad från en serietidning. The Dark Defender gör självklart vad som är rätt: han räddar osjälviskt barnen, sveper sedan in sig i sin superhjältekåpa och slänger sig hjältemodigt genom väggen. Hans familj och vänner möter honom efteråt och lovar att alltid finns där för honom i framtiden, trots att de inte vet att deras vän/bror/pojkvän är den maskerade hämnaren känd som The Dark Defender. Allt slutar lyckligt.

b)
En trasig, förvirrad kvinna, tillika drogmissbrukare, gör något dumt för att försöka imponera vad hon tror är sin själsfrände. Hennes omdöme är ur spel, hon är förälskad. Hon skulle aldrig våga mörda någon direkt (hon hoppas att Dexter ska lära henne) men en mordbrand är en helt annan sak. Dexter räddar Astor och Cody därför att han behöver få det han tror är sin mänsklighet bekräftad även i framtiden och räddar sedan sig själv därför att hans överlevnadsinstinkter, som berest seriemördare, är ovanligt starka. Dexter fortsätter agera projektionsyta för tre osäkra, vilsna personer (som alla tror att Dexter älskar dem). Dexter har indirekt mördat en oskyldig man (enligt Dexters mått mätt) som bara ville göra rätt och en kvinna, som på grund av Dexter kastat bort hela sin karriär, lider i ensamhet.

Jag såg a) och jag skäms lite över det nu.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav sfinx » lör dec 08, 2007 10:59

Det finns de som har svårt att titta på Dexter just på grund av det moraliska dilemmat, men man kan också göra det lätt för sig och bestämma sig för att följa de dramaturgiska reglerna, vilka är: Dexter är vår hjälte.
Serietidningstemat med superhjältar passar så bra in, och den manliga klassiska(läst några medeltida hjälteskildringar lately och sett likheterna?) hjälten är ofta en massmördare som utan samvetskval dödar i ett och betraktaren hejar glatt på för vi vet ju vem som är ond.
I Dexter har vi kvar hjälten, men hans värld tolererar inte det beteendet. Utgångspunkten här är morden som han utför, inte morden som hans offer har har utfört som skulle kunna rättfärdiga hans beteende i ett vanligt actiondrama. (24!)
Det är det som är så underbart med den här serien: Dexters stora personliga problem handlar främst om att kunna fortsätta med det han gör, men han fortsätter att ha en önskan om att vara accepterad av rättvisesystemet. Av normerna.
I hans perfekta värld så skulle han få tillgång till samma känslor som alla andra och ändå kunna fortsätta med sin verksamhet, men de strider mot varandra och kan inte kombineras. Det går inte att stå över, eller bredvid något du vill tillhöra om du du vill vara del av det.
Sedan finns en hel del andra saker man kan fråga sig och skriva en hel uppsats om, som handlar om hans barndom och på hur han egentligen reagarade på att plötsligt bli berörd.

Det är något gotiskt över hela serien, med utanförskapet, mörkret, och när jag och Ladyn pratade om det det halkade vi in på Anne Rice bla. Sedan varför inte, Den hemliga historien, som mer eller mindre handlar om att inte åka fast, att bli avslöjad, men där skildras det ur en lite annan synvinkel.Dexter är verkligen min typ av hjälte, och jag kan tillåta honom att göra betydligt mer bisarra saker än vad jag tycker det är ok för andra att göra. I fiktionen iaf...

Nu är jag klar? :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film