Tja, eftersom jag både nämnde det tidigare och AKS nu har frågat mig om mina favoritavsnitt, så är det väl dags jag gör det här:
Jag får väl börja med min, öhm, tolv-i-topp för BtVS. Ska sätta igång med en Angel-topp också, men det är lite svårare. Jag har sett alla avsnitt fram t.o.m. Buffy 7.11 (7.12 ikväll, jippi!). Och, mer eller mindre självklart, är det en ren Joss-o-mania:
1. Becoming, Part Two (2.22): Det är avsnittet som definierar BtVS för mig. Det har allt. Humor, drama, action, romantik och fantastisk scen efter fantastisk scen ända till ett av de sorgligaste slut som någonsin filmats. Perfekt.
2. The Body (5.16): Det minst övernaturliga avsnittet av BtVS, men också nästan det mest fantastiska (enda orsaken till att 1&2 på listan inte skulle kunna byta plats är att The Body är så otypiskt för BtVS). Det är tveklöst det sorgligaste, jag har bara sett avsnittet en gång och om jag inte fångade alla detaljer så berodde det på tårarna i ögonen. Men det gör mig andlös bara att tänka på det. Som en spark i magen. Har mer gemensamt med intensivt känslosamma filmer som Höstsonaten än vad man någonsin skulle kunna tänka sig. Bergman skulle varit stolt, och nej, det är inte ett skämt på något sätt. "I have to lie to make you feel better".
3. Passion (2.17): Den första halvtimmen är jättebra, men de sista tio minuterna är ett sådant kraftfullt mästerverk att ord knappt existerar. Allt fr.o.m. scenen när Giles återvänder hem till "överraskningen" är helt otroligt. Så smärtsamt, så oerhört starkt. Ett av Tony Head's allra största ögonblick. Tveklöst det bästa avsnittet någonsin som inte är "Written & Directed by Joss Whedon".
4. Restless (4.22): Om The Body är "Joss does Bergman" så är Restless "Joss does David Lynch". Jag är en ren sucker för fantasifulla drömsekvenser och kräver inga självklara förklaringar av någon sort. Restless är en ren njutning, ett av de avsnitt där jag satt med uppspärrade ögon och hakan i golvet och önskade att det aldrig skulle ta slut. Mannens fantasi är ändlös, och det är verkligen avsnittet som bevisar vilka fyra som är seriens sanna huvudpersoner (fick Riley nån drömsekvens, va? Fick han det? Eller Spike? Nä, just det! The Zeppo Forever! ).
5. Once More, With Feeling (6.07): "Every single night the same arrangements..." Ren lycka, hjärtat stannade nästan under detta ögonblick någon minut in i avsnittet! Jag är en musikal-sucker också (inte många saker i denna värld är bättre än "Singin' In The Rain" ) och det är tydligen Joss med. Låtarna är inte alls så tokiga, men främst är det ju deras sammanhang och med den glädje och känsla de framförs (även om alla utom Tony Head och Amber Benson sjunger hellre än bra. Förutom Alyson Hannigan som nästan inte sjunger alls.) som gör det så fantastiskt. Jag älskar hur alla musikalscener inte bara "finns där" utan verkligen för storyn (och säsongsarcen) framåt. Jag älskar överhuvudtaget det mesta. "Dawn's in trouble. Must be tuesday." En sann utmaning för Joss och resten av gänget, och en som de klarat av alldeles utmärkt.
6. When She Was Bad (2.01): Det här är väl förmodligen det avsnitt på listan som får de flesta av er att utbrista "VA?!?" och som kommer tvinga mig till starkt försvar. Det är, helt enkelt, ett oerhört modigt avsnitt. Att så tidigt i serien låta sin huvudkaraktär bli så pass osympatisk (utan att därför inte vara "in character" ) och få fram så många oväntade och svåra situationer ("If they hurt Willow I'll kill you!" ). Dessutom är jag totalförälskad i Willow och Xanders förhållande/vänskap och det här är ett av deras bästa avsnitt, särskilt den första scenen som är ytterst fantastisk. Tillsammans med Prophecy Girl det avsnitt som fick mig att inse vilken enorm potential serien hade efter lite ojämna säsong 1.
7. Hush (4.10): Originell, fantasifull och oerhört rolig. Dessutom ett av de lite mer ruskiga avsnitten med en härligt spöklik känsla. Påminner mig en hel del om Tim Burton, särskilt när Christophe Becks musik slår till. Willows "Hi Giles!" är ett av de ögonblick jag älskar mest i hela serien (för de som inte har sett avsnittet, ni kommer förstå).
8. The Gift (5.22): Jag har vissa problem med denna säsongsarc, men det här är förmodligen den bästa möjliga avslutningen. Ytterligare ett av de avsnitt som har nästan allt, inklusive seriens bästa actionscen någonsin. Fantastiska ögonblick för Buffy, Giles och Spike. Och slutet, herrejösses...
AKS, det var mina åtta tior, måste dock bara nämna ett par till. Det här kommer bli det längsta inlägget någonsin...
9. Innocence (2.14): Kommer hur nära en 10 som helst utan att riktigt nå fram. Men har underbara scener i överflöd (främst Buffy/Angelus i lägenheten, Willow/Xander i skolkorridoren, Willow/Oz i skåpbilen och Buffy/Giles på slutet). Och en bazooka.
10. Prophecy Girl (1.12): Seriens första riktigt suveräna avsnitt, och inte helt förvånande det första skrivet/regisserat av Joss. Den första halvan är perfekt, kan inte bli bättre på något sätt (främst ni-vet-vilken scen). Efter att Buffy når The Masters grotta blir det tyvärr lite sämre, mest på grund av den kassa musiken (Chris Beck hade inte börjat arbeta med serien än) och att Mark Metcalf måste dras med repliken "Yes, yes, the power! I can feel it!" vilken ingen skådespelare någonsin kommer kunna uttala utan att låta oerhört fånig. Men sedan blir det lite bättre igen och i helhet oerhört bra.
11. Becoming, Part One (2.21): Del ett är nästan 100% build-up så att del två (se ovan) kan vara 100% pay-off. Men det är bra build-up och scener såsom bråket i biblioteket är oerhörda. Och cliffhangern, med Buffys slowmotion-språng och Whistlers berättarröst är enorm. Dessutom seriens första flashbacks (Darla! Mänskliga Drusilla! Bimbo-Buffy!).
12. Lovers Walk (3.08 ): Oerhört underhållande och även rätt gripande. En av Spikes allra största stunder. Cordelia-bluffen är skamlös! "I did it myyyyyyyy way!"
Det var det... tror väl knappast att någon orkar läsa allt detta, men man vet aldrig. Kul att skriva var det åtminstone.
En av de tusen många quotes som finns i detta avsnitt...Buffy: Look at my poor neck — all bare, and tender, and exposed. All that blood, just pumping away.
Spike: Giles, make her stop!
Giles (to Willow): If those two don't kill each other, I might lend a hand.
noike skrev:Jag skulle nog ge Graduation Day pt2 en 7:a så det är inte dåligt. Är det allt syftar bara på själva slutet. Det känns lite som ett antiklimax efter all uppbyggnad under säsongen. Fast den allra sista scenen utan för skolan är riktigt riktigt bra. Och interaktionen mellan the Scooby gang är lysande.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare