Troy

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Troy

Inläggav Langtry » tor maj 13, 2004 23:47

Har nyss kommit hem från mitt biobesök och tittande av Troy. Som jag lovade i Jag är glad-tråden så kommer här en liten recension

Som jag känner just nu är jag inte så jätteimponerad. Det är ganska många pratscener med lite slagsmål mellan... Jag fick liksom ingen speciell känsla för någon av rollfigurerna.
Man känner igen rätt mycket från LotRfilmerna (ungefär samma syndrom som när Matrix kom, alla härmar de senaste effekterna). Finns några snyggt koreograferade salgsmålsscener och relativt mycket halvnakna karlar :)

Orlando Bloom är ju alltid trevlig så det väger upp en del :)

Edit: stavning + en bild

Bild
Senast redigerad av Langtry tor maj 13, 2004 23:52, redigerad totalt 1 gång.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 23:50

Såg precis Orvars sågning på filmkrönikan och skådespelarnas insatser kändes nästan skrattretande i de klippen som han visade. Tror inte jag kommer se den här filmen på bio iaf.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Langtry » tor maj 13, 2004 23:52

Ja är man sugen att se bra skådespeleri så är kanske inte Troy den bästa filmen man kan se.
Glömde nämna det i första inlägget

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Mr Chase » fre maj 14, 2004 0:07

Fanns det inga halvnakna fruntimmer?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Langtry » fre maj 14, 2004 0:08

Det är ont om halvnakna damer i den här filmen. Så gott som alla har klännigar på sig hela tiden.
Lite damhud ser man dock i början när en av grabbarna har sovit gott med två damer :)

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Mr Chase » fre maj 14, 2004 0:12

Nu behöver det ju inte finnas halvnakna damer i en film för att Mr Chase skall gilla den. Faktum är att det inte behöver vara med några damer alls ibland. Jag älskar "Gettysburg", en fyra timmar lång film med skäggiga karlar som slåss och inte en kvinna så långt ögat når. What's not to like!
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav karykh » fre maj 14, 2004 10:05

Vad ledsen jag blir när jag läser sånt här, jag hoppades på tre bra storfilmer den här månaden. Van Helsing har redan blivit en besvikelse, och nu sågas den här från alla håll och kanter. Mitt hopp står nu till The Day after Tomorrow och Jake Gyllenhaal, den trailern verkar lite stabilare än Troja iaf. Troja-trailern osade b-film i scenen med ett oändligt antal skepp, såg så otroligt löjligt ut.

Mer om detta i en annan tråd när det blir aktuellt :)

Ska se Troja under helgen ändå, så jag återkommer med lite åsikter då.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav Langtry » fre maj 14, 2004 10:25

Jag hade också hoppats på mer av Van Helsing och Troy, synd att det blev som det blev...

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Noggster » fre maj 14, 2004 15:24

The day after tomorrow verkar bli den tråkigaste filmen någonsin.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Tob » sön maj 16, 2004 12:34

Orvar säger i sin recension något liknande detta: Allt i troja är stort, men inte storslaget. Jag kan verkligen hålla med, och det är just på denna punkten Troja misslyckas totalt. Ett par tusen skepp i en scen, so what? Var finns känslan som en sådan scen skulle kunna erbjuda. Var är känslan när en arme på femtiotusen man marsherar framåt? Musiken hjälper absolut inte upp. Ett tanigt soundtrack helt enkelt, och känns väldigt mycket stadard A4.

Nog om det.

Något som faktiskt känns lite annorlunda är att det var absolut inte givet vem man skulle "heja" på. Trots att det lämnar mycket över till publiken så kändes det lite trist ändå. De (tänkta) maffiga scenerna eller man mot man scenerna känns aningen meningslösa i den meningen att man helt enkelt skiter i vem som vinner. Kanske man helst skulle vilja att det blev oavgjort.

Som sagt var så är karaktärerna ett problem. Man varken känner sympati eller avsky? Skådespelarna kämpar febrilt mot högtravande och många gånger löjliga dialoger. Orlando Bloom har fått alldeles för mycket berömm efter Sagan om ringen triologin, men när han leverar repliker låter det som Vin diesel utan bas.

Slutligen så känns det ju faktiskt väldigt amerikansk, alla skall minsann bli nöjda. Lite action, lite romantik, lite dialoger och sen ytteligare lite mastondont scener samt en naken Brad Pitt osv. Visserligen flyter filmen på i ett relativt bra tempo, och känns aldrig speciellt långtråkig eller seg. Men det lyfter absolut inte någon gång.

Jag tycker trots detta att filmen är sevärd. Varför? En bidragande orsak är att man mot man scenerna är ruggigt bra. Både snyggt genomförda och lite orginellt. Det tackar vi för.

5/10
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav -Emelie- » sön maj 16, 2004 21:30

Ursäkta, men jag vill se den hur dålig den än är.. tänk, tjejer.. orlando bloom.. i nääääääääääääääärbild på bio.. vem kan motstå? Iallafall så snart man får pengar är det biodags:)
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion

Inläggav Langtry » sön maj 16, 2004 21:33

-Emelie-, det är inte bara närbild, det är så gott som naket en bit nedanför midjan också också :)

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav -Emelie- » sön maj 16, 2004 21:34

*tänker förbjudna tankar*
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion

Inläggav Mr Chase » ons jun 09, 2004 0:33

Har precis varit och sett Troja och kan i stort stämma in vad som sagts ovan (utom de feminina omdömena om visa manliga skådisars eventuella företräden).

Den var ändå rätt underhållande för stunden men även om den siktade på storslagenhet så blev den aldrig episk, sin förlaga till trots. Någon spänning infann sig heller aldrig för den som kan sin Homeros. Lägg till det att man inte riktigt kunde "hålla" på någon sida och även om mina sympatier låg på Troja så visste man ju att de skulle förlora (om någon kallar det en spoiler så säger jag bara *skäms* -- en klassiker kan aldrig vara en spoiler!).

Karaktärerna var också relativt ointressanta. Brad Pitts Achilles var bara för dryg och stöddig, iaf i början men det var trevligt att se att han trots allt bättrade sig på slutet. Paris (Orlando Bloom) var bara en enda stor wuss med Legolas-komplex. Jag menar, jisses, de där pilbågescenerna :rolleyes: som bara fanns där för att åter ge honom en gnutta manlighet, sheesh! Peter O'Toole agerade på rutin men även när han gör det lyckas han överglänsa alla andra. Den enda historia inom historien som berörde en smula var stackars Briseis och hennes förbindelse med Achilles (här har filmmakarna tagit sig en del friheter med Homeros, det ligger mer bakom den historien).
Senast redigerad av Mr Chase ons jun 09, 2004 0:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav skribb » ons jun 09, 2004 0:49

kommer inte se den.. den verkar inte direkt uppskakande bra ;)
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.

Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav malavel » ons jun 09, 2004 0:56

Spoiler Mr Chase! Och varför borde man skämmas om man inte kan den historien?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav gaspode » ons jun 09, 2004 10:51

flyttade allmänbildningsdiskussionen till the Bronze.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Nea » ons jun 09, 2004 20:32

Mr Chase skrev:

Lägg till det att man inte riktigt kunde "hålla" på någon sida

Tyckte själv att det var en av de bättre aspekterna i filmen. Mina sympatier låg hos både Hector och Achilles (aldrig någonsin hos Agamemnon och hans maktbehov, däremot).

Karaktärerna var också relativt ointressanta.

Jag tyckte Kruger´s Helen var ofantligt tråkig. Då var Briseis mycket mer karismatisk och intressant. Har aldrig varit någon fan av Brad Pitt men blev glatt överraskad av honom i den här filmen. Riktigt duktig, faktiskt.

Bra film, men jag blev aldrig riktigt berörd av den. Om man jämför med t.ex "Gladiator" som fick mig att gråta, så var det något som saknades i "Troja". Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Tob » tor jun 10, 2004 0:07

Nea skrev:Mr Chase skrev:

Lägg till det att man inte riktigt kunde "hålla" på någon sida

Det kanske var det som var felet med filmen. En av dem åtminstonde. Kanske hade det varit bäst om det hela hade slutat oavgjort, eller?

I Gladiator känner man med karaktärerna vilket man inte gjorde i Troja och då är det omöjligt att ens försöka hålla på någon när filmen inte är vinklad åt något håll. Gladiator är mäktigt och storslagen. Scenen då Maximus och de andra gladiatorerna kommer upp i Coleseum, vem ryser inte då? Storslaget!

Troja var bara ett medelmåttigt äventyr som försöker vara så mycket. Finns vissa ljusglimtar. Den är sevärd med absolut inte mera.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Mr Chase » tor jun 10, 2004 1:48

Tobbe_E skrev:Det kanske var det som var felet med filmen. En av dem åtminstonde. Kanske hade det varit bäst om det hela hade slutat oavgjort, eller?

Givet Illiaden så hade det inte varit möjligt. När man gör filmatiseringar av historiska förlopp och/eller myter får man akta sig väldigt väldigt noga så att man inte gör våld på sagda historia/myter om man vill bli tagen på allvar. I det här fallet är det lite damned if you do damned if you don't.

Vad gäller "Gladiator" så gjorde man där våld på historien. Commodus var en riktig kejsare och det slutade inte som i den filmen. Någon Maximus existerade inte heller. Men samma fel gjorde man ju i den förvisso utmärkta förlagan "Tha Fall of the Roman Empire" från 1964, vars titel f ö är gravt missledande. Där hette generalen Livius.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Teo » tor jun 10, 2004 9:56

Troja sög bara rätt igenom..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav Tob » tor jun 10, 2004 11:57

Mr Chase skrev:
Tobbe_E skrev:Det kanske var det som var felet med filmen. En av dem åtminstonde. Kanske hade det varit bäst om det hela hade slutat oavgjort, eller?

Givet Illiaden så hade det inte varit möjligt. När man gör filmatiseringar av historiska förlopp och/eller myter får man akta sig väldigt väldigt noga så att man inte gör våld på sagda historia/myter om man vill bli tagen på allvar. I det här fallet är det lite damned if you do damned if you don't.

Som sagt var jag är inte insatt i varken illiaden eller odyssen, så jag kan inte jämföra filmen med sin förlaga. Jag känner ju till en del men inte så att det blir något sammanhang.

Nej Gladiator bygger inte på någon riktig historia, men det funkar ändå betydligt bättre som film. Åtminstonde som en storslagen Hollywood produktion. Minns att jag såg "the fall of the roman empire" för ett bra tag sedan, tyckte att det var ganska segdraget, över 3 tim? Kanske skall se om den.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 12:11

Jag tycker att Gladiator är urtråkig... första gången jag såg den på bio var den väl okej för att den var storslagen men sedan dess har den verkligen inte varit kul att se.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Langtry » tor jun 10, 2004 12:58

VelocityBoy skrev:Jag tycker att Gladiator är urtråkig... första gången jag såg den på bio var den väl okej för att den var storslagen men sedan dess har den verkligen inte varit kul att se.

Jag tycker också att det den är tråkig.
Har fått skumma blickar när jag sagt det men nu vet jag att jag inte är ensam om att tycka det :)

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav latarmig » tor jun 10, 2004 14:04

Håller med föregående talare. Kan inte förstå vad det är för märkvärdigt med Gladiator. Det är en halvhyfsad äventyrsfilm, varken mer eller mindre.

Spoiler Angel, kommer tyvärr inte alls ihåg vilken säsong det var.
Gladiatoravsnittet i Angel är betydligt mer tänkvärt (även om det givetvis syns att det inte spelats in med gladiatorbudget).
latarmig
Big Bad

Inläggav gaspode » tor jun 10, 2004 14:10

Jag tyckte att Troja var bättre än Gladiator. Jag tycker då att Gladiator suger, så det säger väl inte allt för mycket kanske.. :)
Jag tyckte Troja var okej iaf, inte så att man blev uttråkad iaf.
Jag älskar Brad Pitt och tyckte att Eric Bana var skitbra. Orlando Bloom var tråkig däremot, och det blev riktigt löjligt när han drog upp pilbågen på slutet :D (Utan nån som helst koll på Illiaden såg man ändå att det var Orlando som skulle ha ihjäl Akilles på mils avstånd. oförutsägbarhet var inget som eftersträvades i den här filmen, men det är helt okej i vissa fall.)

Det var mycket som var löjligt med Troja, men jag hade så lågt ställlda förväntningar att jag ändå var hyggligt nöjd när jag sett den. Den var precis vad jag hade förväntat mig.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav -Emelie- » tor jun 10, 2004 14:31

latarmig: Det är väl The Ring, Säsong ett..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion

Inläggav latarmig » tor jun 10, 2004 14:44

-Emelie-: Du har säkert rätt. Jag är hemskt dålig på att komma ihåg säsonger och avsnitt. Alltihop blir en enda soppa för mig.

Handling
Angel blir fångad i ett mini-forum där han tvingas kämpa på liv och död mot demoner av allehanda slag. Till sist räddar Cordy och Wesley honom. Demonerna släpps fria, och frågan de efteråt ställer sig är om de hjälpt eller stjälpt i ett större perspektiv (W&H vinner vad de än gör).
latarmig
Big Bad

Inläggav Off » tor jun 10, 2004 14:46

VelocityBoy skrev:Jag tycker att Gladiator är urtråkig... första gången jag såg den på bio var den väl okej för att den var storslagen men sedan dess har den verkligen inte varit kul att se.

Äntligen hittar jag lite vettigt folk. Jag höll på att somna första gången jag såg filmen. Värre får man leta efter. Ge mig Braveheart vet jag :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Nea » tor jun 10, 2004 14:50

Braveheart grät jag också till :D

Som sagt, jag är sentimental.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Nästa

Återgå till TV-serier och film