Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » mån jul 16, 2007 15:32

Filmmakarna har ändå misslyckats med filmerna, även om någon som inte läst böckerna hänger med, för filmerna ger ingen bra bild av HP som berättelse. Skit i om det är en bok eller ej, berättelse som berättelse. Det är ingen bra filmatisering, det är äventyrs/action-filmer och den egentliga berättelsen är mycket mer mysterium och karaktärer.

HeY: det gör ju inget att läsa om filmen när du läst boken och det låter som de gjort exakt samma med OotP som med tidigare filmer, vilket ju också beror på dåligt uppbyggnad tidigare. Sånt straffas alltid senare och det hela började egentligen med hur de förstörde viktiga delar av berättelsen från PoA när Sirius först introduceras och hela bakgrunden om vad som egentligen hände avslöjas och sen hur Harrys och hans förhållande växer fram. Och de har inte lärt sig heller, alla detaljer kan ju inte vara med, men lite mer går att väva in för större känsla av HP-världen. De som skriver filmerna har såklart läst böckerna men de verkar inte vara riktigt insatta eller investerade i berättelsen för att förmedla berättelsen i filmad version.

Om Umbridge i filmen får mig att vilja kasta vassa saker på skärmen har de lyckats med karaktären. ;)

Jag ska se filmen när den finns "att få tag på" i bra version, borde inte dröja allt för länge. Det är ändå sista boken som gäller de kommande veckorna.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LauraP » mån jul 16, 2007 15:33

jag tycker att bellatrix var klockrent castad. orka ta sig in i eran långa diskussion....hm.. gillar man harry potter så tycker jag att man ska gå och se den på bio. Med tanke på längden av boken v filmen så var jag förberedd på att mycket skulle saknas, så jag blev inte besviken på filmen. Kan hålla med noike och andra om att man inte behöver följa en bok slaviskt, det skulle ju tex i det här fallet innebära att filmen skulle bli oändligt lång. Kan däremot också hålla med om att det blir en del saker som händer som blir svåra att förstå och hänga med på om man inte läst böckerna (kanske inte för en filmfantast som adolvsson, men för en del andra människor). Jag tror ändå att filmen funkar bra om man inte läst boken, men att den kunde varit mycket bättre... hm... jag tror att jag tycker såhär i alla fall...
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav madskellig » mån jul 16, 2007 15:56

Jag gillade verkligen Order of the Phoenix som film, den är även min favorit av böckerna så jag var lite orolig men jag tycker att de saker som skiljer sig mellan boken och filmen känns rätt OK ändå. Det dom har ändrat fungerar i sammanhanget och man förstår ju att det tar alldeles för mycket tid att (spoiler HP 4 och 5) förklara Kreachers föräderi nogrannt och dylikt. Att Neville har "tagit" Dobbys roll vad gäller hittandet av olika saker är också en sån där sak som känns helt rätt för mig.

Jag gillade 4:de filmen också, men 5:an flöt på bättre och känns mindre som att de försökte klämma in alla favoritögonblick. Från det att det började med "Dudley Demented" så var jag fast. Dom fick med fan-favorit scener som Fred och Georges flykt och "Snapes worst memory" utan att de tog jättemycket plats. En annan sak som nämns i femte boken är hur Sirius ser Harry lite som en substitut för James, vilket inte direkt kan tas upp så smidigt i filmen där man inte kan höra vad karaktärerna tänker - det löste dom så snyggt i sista fight-scenen precis innan Sirius dör (snyft) och han skriker till Harry "Good one James!" ... sådana ögonblick fungerar verkligen.

Så den får tummen upp av mig, böckerna är och förblir bäst men filmerna från 3:an och framåt är inte dåliga alls.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav HeY » mån jul 16, 2007 18:25

Jag saknade McGonagal i filmen. Hon var så extremt rolig i boken: "Stop Peeves, it's the other way" (om ljuskronan), och "Take a biscuit".
Sedan så saknade jag också mysteriavdelningen, hade viljat ha mer där. Älskar t.ex Rons "I saw Ur(-)anus". Jag helt enkelt många grejer som fastnade i huvudet och hade varit så roliga i boken som inte kom med.

Nu låter jag faktiskt väldigt negativt insatt till filmerna. Jag är inte det egentligen, jag tycker alla filmerna har varit helt okej. Trean har varit den jag tyckt om minst och det är det fortfarande. OotP får nog en 4 by 5 av mig, sorry Faith ;)
(det där sista poänget ligget helt enkelt i detaljer och slutscenen med Dumbledore som var HELT fel helt enkelt!).

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Crashdummie » tis jul 17, 2007 16:50

HeY skrev:
The Ankh skrev:
Crashdummie skrev:ngn som sett harry potter.. ngn som rekommenderar att man ska se den? förvirringen e total...

Läs böckerna först. Läs böckerna först. Läs böckerna först!! <---Mantra.

Jag är lite nervös inför femman nu. Det är den tjockaste bocken. Men filmen är lika "lång" som ettan. Hur mycket ha de egentligen tatt bort? De måste ju tatt bort extremt stora sjok av handling...

Man får ju tänka på att i film behöver man inte göra alla beskrivningar eftersom man *ser* ju det faktiskt. Men visst, ganska mycket var borta, jag tyckte dock att filmen var helt okej. Absolut ingen full poängare och jag tror jag föredrar fyran, hon som spelade Umbridge tycker jag dock var riktigt bra och underhållande i rollen. Allt fortsätter vara väldigt snyggt (enligt mig iaf), fast det fortsätter även att kännas ihoppressat. De första 100 sidorna klämdes in på ca. 5-8 minuter eller något; eftersom jag är en långsam läsare så kändes det väldigt fort!

EDIT: Men rekomenderar den för jag!! ABsolut sevärd :D

Done! :D

jag älskade böckerna som de flesta, men när filmen väl kom reagerade jag på att de hade klippt bort väldig många scener.. muttrade ofta: "men vänta, det stämmer inte"... :D

Så till frågan "Should I stay or should I go (to the movies" e det ett.. ja? Cool! Då bokar jag för nästa vecka... yey!

Tack så mkt för rekommendationerna & recensionerna - ni e bäst!

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Illyria » fre jul 20, 2007 13:23

Triangelfilm har ju gått i konkurs och för att hitta något positivt med det är att deras filmer nu kommer "gå i repris" på bio, ivarjefall vissa av dem. Jag ska gå och titta på några av mina favoritfilmer nu när det går att se dem på bio: Amelie, Spirited Away, My Neighbour Totoro, Howl's Moving Castle, Good Bye Lenin och någon mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LauraP » fre jul 20, 2007 14:02

åh, Amelie! den vill jag se på bio igen!!!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav The Ankh » fre jul 20, 2007 14:09

va? Kan man se Amielie på BIO?!?!???!?

I så fall. Jag MÅSTE! Så kan vi gå dit med våra amelistiska paraplyer!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Illyria » fre jul 20, 2007 14:14

Jag vet inte om det är fler biografer än Kino i Lund som kommer visa filmerna, men det är ju värt att kolla upp!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HippieSpellan » fre jul 20, 2007 23:04

=( jag blir så ledsen att höra howls moving castle, de totalt slaktade boken, det enda de tog var namnet på boken och sen hittade på själv. det gör mig ledsen=(
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Illyria » fre jul 20, 2007 23:38

Det som räknas är Ghibli-känslan i filmen och en fungerande berättelse (eller ännu bättre), extremt löst baserad/inspirerad på en bok eller ej.

Just där faller senaste Ghibli-filmen, Gedo Senki. Det finns varken Ghibli-känsla (förutom lite lite på slutet) eller någon berättelse som fungerar. Är inte insatt i Earthsea-berättelsen men den kan inte vara så konstigt eller dåligt berättad i böckerna. Den Ghibli-filmen rekommenderas inte.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HippieSpellan » fre jul 20, 2007 23:43

jag vet inte, när jag såg den så blev jag bara ledsen och ledsen för jag trodde att jag äntligen skulle se en underbar bok, men den var så mörk och depprimerande så jag vet inte vart jag skulle he mig, massa krig och våld. eller så var det jag som tolkade det fel=)

krig och våld går bort för mig. Lite som princess mononoke, den hade ett fint budskap(det jag tolkade) men.. lite för våldsam kanske... i mitt tycke
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Illyria » fre jul 20, 2007 23:49

Kriget störde mig inte, det var ju den underliggande konflikten som ångade på händelser, men upplösningen kunde varit bättre. Det är inte en deppig film alls för mig, loved it.

Princess Mononoke har ett fint budskap i grunden men den är inte en favorit för mig, den lider av en del fel i berättelsen och jag blir arg på hur idiotiska de är. Då föredrar jag Nausicaa och berättelsen där, också krig men det görs på ett mycket bättre sätt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HippieSpellan » lör jul 21, 2007 6:26

eftersom det är en av mina älsklingsböcker så blev jag irriterad =) D
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav HeY » lör jul 21, 2007 16:27

Antagligen inte en ny nyhet för de flesta som har koll, men det var det för mig igår iaf! Sex and the City ska nu bli film. Jag antar att Kim Cattrall äntligen fick den summa pengar hon med all rätt krävde och filmen är i produktion just nu. De har inte börjat filma ännu dock, men alla är med nu och det är ju en förbättring!

Så vad tror ni, är det en tv-serie som funkar på silverskärmen?
Senast redigerad av HeY lör jul 21, 2007 17:41, redigerad totalt 1 gång.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav AKS » lör jul 21, 2007 17:24

Jag tyckte serien var okej och följde den i perioder (har inte sett alla avsnitt, men de flesta). Tror inte alls att denna serie gör sig på bioduken. Jag vet inte varför, men jag fattar inte vad den har där att göra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav HeY » lör jul 21, 2007 17:39

Jag gillade serien och har sett alla avsnitt, men jag tror inte heller den kommer fungera så jättebra på film. Jag kan säkert bli lätt underhållen av den, det tvekar jag inte på, men jag har en känsla om att den kommer att bli klyschig och cheesy. Ja man får väl se vad de lyckas koka ihop.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav adolvsson » sön jul 22, 2007 3:42

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer
Där ettan var en underhållande film med stora problem, är uppföljaren en mer underhållande film med inte riktigt lika stora problem. Jag menar, hey, inte fantastisk (hö hö) men jag gillade, även om en del av problemen är ivägen. Det är intressant, dock, att någonstans under ytan lurar en riktigt bra film. Någonstans. Det finns en bra historia, det finns ett bra tänkande, karaktärenas privatliv och äventyrsbitarna hålls isär på ett oväntat fungerande sätt samtidigt som helheten inte känns splittrad. Jag misstänker att Tim Story egentligen är en riktigt bra filmmakare och det är bolagets inblandningar som ställer till det, det är deras fel att krafterna alltför ofta används som comic relief, det är deras fel att - vad ska vi kalla det utan att spoila - ett par rejäla bekvämligheter introduceras.

Så det är synd, fast stör inte så mycket som det kunde göra, när nu resultatet är underhållande.

Och Silver Surfer är ruskigt läcker. Det finns en jakt i början, han och Johnny Storm, den som syntes i trailers, som är väldigt väldigt cool.

Inte en bortkastad en och en halv timme, alltså*.

*Och filmen är inte ens en och en halv timme lång, den klockar in på en och tjugoåtta inklusive eftertexter. Tokigt. Med dagens sommaractionfilmsmått mätt är det ju rena rama kortfilmen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön jul 22, 2007 4:16

Looooooooooooooosers!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » sön jul 22, 2007 11:13

Jag gillade första Fantastic Four bättre tror jag. Ingen av dem var en lysande film men jag kan minnas att jag tyckte att ettan var en er mysig film än tvåan. Låter konstigt att jg tycker att en actionfilm är mysig, men de hade en liten mysig känsla :rolleyes:

Sedan så undrar jag vad de hade gjort med Albas ögon i tvåan. Varför denna plötsliga känsla av att trycka upp ett bar superblå linser i hennes ögon :?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav adolvsson » sön jul 22, 2007 13:27

HeY: Jag har inte tänkt på det tidigare, fast nu när du säger det jo, ettan kan nog ha varit en mysigare film fast det var å andra sidan - för mig - ett av dom stora problemen. Behovet att göra filmen familjevänlig inkräktade rejält mycket på filmens struktur och kvalitet.

Sedan så undrar jag vad de hade gjort med Albas ögon i tvåan

Jag vet! Det var det första jag reagerade på när hon syntes på bild. Svårt att undvika.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » sön jul 22, 2007 13:32

adolvsson skrev:
Sedan så undrar jag vad de hade gjort med Albas ögon i tvåan

Jag vet! Det var det första jag reagerade på när hon syntes på bild. Svårt att undvika.
Byrne skrev och klagade på att om de nu måste ha en sue storm som är både blondin och latino, så kan de väl ge henne blå ögon. Han var arg och de orkade inte bråka.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » sön jul 22, 2007 13:54

Order of the phoenix:
Så här går det när man inte skriver direkt efter ha sett filmen, jag får skylla mig själv.

HeY skrev:Illyria: (spoiler *mycket* om filmen Order of Phoenix) Slutslaget ("kriget") tyckte jag var riktigt snyggt gjort. Där irriterade jag mig inte någonting. Däremot! Och jag kan inte stressa om dett nog!!! Så var *hela* Harrys och Dumbledores bråk HELT borta. Så jag hade sett fram emot det och det kunde inte vara en större besvikelse. De satt vänskapligt i D's kontor och han sade till Harry att han inte ska beskylla sig själv och allt kommer bli bra (eller ngt sånt) sen är scenen slut. Inget skrik, ingen ilska, bara "Så ja lilla gubben". Det var inte det som var påängen med scenen era idioter!!!

Gillade också slutscenerna på mysterieavdelningen, där lyckades de fånga känslan tillslut.
Jag håller fö helt med, saknaden efter sirius kom aldrig riktigt fram, och jag saknade också Kreachers medverkan, st Mungos scenerna var helt borttagna. Saknade också hur mycket de andra DA medlemmarnas medverkan i mysterieavdelningen, där alla blir hjältar. Saknade lärarnas uppförande när tvillingarna drar från skolan.
Däremot var Bellatrix suverän, men mer, mer.
Tyckte om sista scenen mellan Luna och Harry, en scen jag aldrig trodde skulle komma med. Många trådar försvann tyvärr.

Jag är medveten om att det är skillnad på film och bok, men jag tror inte längden längre räcker till att få med allt viktigt och smått som är viktigt för den fortsatta historien.
Kasta om ordningen är väl något man blir tvungen att göra ibland, för att få med vissa saker. Men det gick lite för snabbt, och det faktum att DA bildas innan allt blir vansinnigt kan jag tycka var ganska viktigt, men film är film... :rolleyes:

Jag erkänner jag tror att det går att göra bättre, men det kan inte vara lätt.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » sön jul 22, 2007 14:20

Det enda jag riktigt gillade med The Order of the Phoenix var inledningen. Dess locations och fotot. Jag fick upp förväntingarna rejält under de två minuterna, men sen blev det tråkigt i en timme och sen blev det bättre. Överlag en okej film, men inte mer.

5 av 10 (En extrapoäng för de första minuterna för de var så icke-potteriska.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav HeY » sön jul 22, 2007 15:07

Ja inledningen gillade jag också. Den var anorlunda och inte alls som jag tänkt mig, men på ett positivt sätt för den var snygg och som du säger icke-potteriska.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Off » tis jul 24, 2007 21:22

Roliga censureringar i tv-versionen av Big Lebowski.

http://image.bayimg.com/ma/da/ja/ab/c.jpg
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav lilith » tis jul 24, 2007 23:32

Off skrev:Roliga censureringar i tv-versionen av Big Lebowski.

http://image.bayimg.com/ma/da/ja/ab/c.jpg

:D
This is what happens when you find a stranger in the Alps and feed him scambled eggs!

wtf...?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav HeY » tor jul 26, 2007 1:20

HeY har precis sett Eragon filmen. Här är HeY's barmhjärtliga recension av filmen. Och för den som undrar, ja, HeY har börjat prata om sig själv i tredje person. Filmen drev honom lätt galen!

Patetiskt hån mot boken kändes det som. Det var krystat, allt var fel, handlingen var för mig helt ny, jag visste inte vd jag skulle förvänta mig för det var verkligen en HELT NY historia.

Jag förstår inte Christopher Paolini, behöver de inte din acceptans för att visa filmen. Eller skriver de kontrakt med dig före filmning, ger dit lite pengar och sedan har fritt fram. Så måste det vara, ingen i sitt rätta sinne skulle vill tillåta någon att våldföra sig så på sin skapelse?

För er som sett filmen men inte läst boken vill jag säga så här, döm inte berättelsen om Eragon efter filmen. Detta var nämligen inte berättelsen om Eragon, detta var något helt nytt, för mig och andra läsare helt okänt. Berättelsen om Wrongagon möjligen.

Till regissören och manusansvarig: Ni bör bli kallade för terrorister av George Bush för eran våldföring på en fantastisk berättelse. Må Bush jaga upp era familjer, slakta dem framför er och sedan tortera och er och urinera på era iPods (det måste vara svårt!) och sedan till sist dö en smärtsam död. Ni har förtjänat det era förbrytare!!!

P.S / Ja, jag är arg, lättretlig och en aning galen.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav adolvsson » tor jul 26, 2007 2:34

Första rollbesättningarna för Watchmen har offentliggjorts. Inga stora namn, det största bör väl vara Billy Crudup som Dr Manhattan. Skitbra skådis, om något hade jag tänkt mig honom som The Comedian, men av vad jag har sett är han mer än tillräckligt varierande skådis för att klara spela en blå, emotionellt frånkopplad, snubbe. Och The Comedian ska spelas av Jeffrey Dean Morgan, vars namn bör klinga bekant i dessa trakter, jag är kanske inget stort fan men han gjorde ett bra jobb i Supernatural, speciellt med tanke på dravlet han var tvungen att spotta ur sig.

Och The Silk Spectre ska spelas av en svenska född 1978, så vi vet ju alla att det åtminstone handlar om en oerhört lyckad årgång.

Det finns några fler namnexempel i länken därovan, men tryck inte på länken om ni inte har läst Watchmen, för artikeln innehåller en jättemegagigantospoiler. Dumt nog.

För den som inte har en håkandes blek aning om vad jag svamlar, det här är Watchmen enligt wunderbara wikipedia:
Watchmen is a twelve-issue comic book limited series written by Alan Moore and illustrated by Dave Gibbons. Originally published by DC Comics as a monthly limited series from 1986 to 1987,[1] it was later republished as a trade paperback.[2] It was one of the first superhero comics to present itself as serious literature, and it also popularized the "graphic novel" format. To date, Watchmen remains the only graphic novel to win a Hugo Award,[3] and is also the only graphic novel to appear on Time Magazine's 2005 list of "the 100 best English-language novels from 1923 to the present."

Watchmen is set in 1985, in an alternative history United States where costumed adventurers are real and the country is edging closer to a nuclear war with the Soviet Union (the Doomsday Clock is at five minutes to midnight). It tells the story of a group of past and present superheroes and the events surrounding the mysterious murder of one of their own. Watchmen depicts superheroes as real people who must confront ethical and personal issues, who struggle with neuroses and failings, and who - with one notable exception - lack anything recognizable as super powers. Watchmen's deconstruction of the conventional superhero archetype, combined with its innovative adaptation of cinematic techniques and heavy use of symbolism, multi-layered dialogue, and metafiction, has influenced both comics and film.

Eller bra skit, som man också skulle kunna säga.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor jul 26, 2007 2:48

Shooting is set to start this fall in Vancouver, with Snyder reportedly employing many of the filming techniques he used for his adaptation of 300.

Jag tror jag skiter i filmen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film