Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 23:17

Eisa skrev:
Oxytocin skrev:Du har så rätt. Så långt borta och ändå så klok..

Han är ju SKITINTELLIGENT!

Storfniss följt av rött ansikte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » sön maj 13, 2007 23:17

Typ så här: :) :oops: ?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Oxytocin » sön maj 13, 2007 23:17

Eisa skrev:
Oxytocin skrev:
noike skrev:
Eisa skrev:Nu har jag tittat på Secretary igen för 13:e gången och jag måste åter igen jubla, den är så fantastisk.

Den är verkligen underbar rakt igenom. Till skillnad från folket i er korridor.

Du har så rätt. Så långt borta och ändå så klok..

Han är ju SKITINTELLIGENT!

Mycket lärd inom fekalier?
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 23:20

Eisa skrev:Typ så här: :) :oops: ?

Ja fast det första huvudet ska skaka lite upp och ner också. Men annars var det på pricken... pixeln.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » sön maj 13, 2007 23:20

noike skrev:
Eisa skrev:Nu har jag tittat på Secretary igen för 13:e gången och jag måste åter igen jubla, den är så fantastisk.

Den är verkligen underbar rakt igenom. Till skillnad från folket i er korridor.

Åh Secretary, den är fantastisk. James och Maggie :lovebunny: !

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav gaspode » sön maj 13, 2007 23:21

sådär, har laddat ner den nu. kanske skall se den direkt då.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 23:22

Oxytocin skrev:Mycket lärd inom fekalier?

"Det här är bajs från en sus scrofa. Den har varit lite lös i magen ser det ut som. Antagligen har den ätit en otvättad koftgrävling."
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån maj 14, 2007 0:22

Harakiri

Så förbaskat bra. Efter flera månader utan att ha sett några nya filmer p.g.a. sjukdom, skola, serier och resande (dock har jag hunnit med en hel del favoriter i repris) har jag tagit upp det här med filmtittande igen. Och det här var... ganska jäkla fenomenalt. Samuraifilm som använder sånt där knepigt hoppa-fram-och-tillbaka-berättande som har blivit så populärt bland ungdomarna nu för tiden, på ett alldeles utmärkt och internlogiskt vis. Den "fuskar" inte och ändå fungerar berättandet så att överraskningarna kommer precis där de bör och blir som mest dramatiska, utan att det känns som om filmen har gått och hållt på vändningarna "bara för att". Och efter att ha riskerat vara den kanske pratigaste samuraifilmen genom tiderna i två timmar (trots att det är bra snackscener) så avslutas den med en actionscen som är... otrolig.

4,5 / 5

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån maj 14, 2007 2:27

Åh, Maggie Gyllenhaal! :lovebunny:

Ja, riktigt jättebra film, och framförallt då Maggie!

(Secretary alltså)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » mån maj 14, 2007 6:08

Maggie!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav LauraP » mån maj 14, 2007 11:26

caffeineaddict skrev:Harakiri

Så förbaskat bra.

4,5 / 5

Hm, lät lockande... nu måste jag ju se den... när ska jag ha tid??!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav Crashdummie » mån maj 14, 2007 11:49

LauraP skrev:

Så förbaskat bra.

4,5 / 5

Tid är den lyx vi inte har råd med *suck*

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav caffeineaddict » mån maj 14, 2007 12:51

LauraP skrev:

Så förbaskat bra.

4,5 / 5

Inte för att jag tror det kommer göra att du blir mindre lockad (hoppas jag verkligen), men jag kom på att när jag skrev "nya filmer" kanske folk trodde jag menade "nyinspelade filmer". Men jag menade "filmer jag inte sett förut". Harakiri är från 1962. FYI.

Men se den ska du absolut!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Matt » mån maj 14, 2007 13:01

Köpte Masked and Anonymous på konsum för 50 spänn.
Den är ju sådär. Men Bob är cool.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » mån maj 14, 2007 13:05

Matt skrev:Köpte Masked and Anonymous på konsum för 50 spänn.
Den är ju sådär. Men Bob är cool.

Jag tycker den är ganska underskattad. Om man inte väntar sig för mycket och är Bob-fan så är den riktigt kul. Den hänger inte ihop alls, men enskilda scener är allt ifrån småkul till strålande.

Plus att jag inte kan låta bli att älska Bob än mer efter att han tillåter att "hans egen" film startar med en italiensk hiphop-låt som samplar "Like A Rolling Stone". :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » mån maj 14, 2007 18:31

Nån som vet när 28 Weeks Later kommer hit? Har läst några recensioner nu och längtar!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån maj 14, 2007 22:16

Började titta på Hitchcocks Frenzy, och hela stämningen känns lite småtrevligt gammalbrittisk thriller. Ganska spännande, men inte överdrivet kontroversiellt eller före sin tid (tidigt 70-tal) när helt plötsligt följande replikskifte om filmens seriemördare dyker upp:

"He rapes them first, doesn't he?"
"Yes, I believe he does."
"Well I suppose it's nice to know that every cloud has a silver lining."

:eek: Jag blev helt paff!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » mån maj 14, 2007 22:18

caffeineaddict skrev:Började titta på Hitchcocks Frenzy, och hela stämningen känns lite småtrevligt gammalbrittisk thriller. Ganska spännande, men inte överdrivet kontroversiellt eller före sin tid (tidigt 70-tal) när helt plötsligt följande replikskifte om filmens seriemördare dyker upp:

"He rapes them first, doesn't he?"

:eek: Jag blev helt paff!

Ett pafft, nästan chockat, IRLG.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Rombat » mån maj 14, 2007 22:20

:eek:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » mån maj 14, 2007 22:32

caffeineaddict skrev:"Well I suppose it's nice to know that every cloud has a silver lining."

IRLGx10!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav LauraP » mån maj 14, 2007 22:42

OMG!!!!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav lilith » mån maj 14, 2007 23:18

caffeineaddict skrev:"He rapes them first, doesn't he?"

Ironi. Väl. ? :eek:
Eller var det kanske bättre än att han var nekrofil. Fast det hade man förståss föredragit som offer. Jag i alla fall.
Det var längesen jag såg Frenzy. Kommer inte alls ihåg det där.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » tis maj 15, 2007 9:13

lilith skrev:
caffeineaddict skrev:"He rapes them first, doesn't he?"

Ironi. Väl. ? :eek:

Ja, det sägs ju lite som ett skämt även i filmen, men det kommer typ från ingenstans och det var därför man blev helt paff. Och det sägs inte som bitter ironi, utan typ som ett "Höh höh höh"-skämt. Hur sjukt som helst.

Dock måste jag ta tillbaka lite av mitt statement (som väl var skrivet efter tjugo minuter av filmen eller så) om att det verkade som en ganska harmlös liten thriller, efter ett tag utvecklades det här till Hitchcocks absolut brutalaste film. Ordentligt våldsam för att vara flintgubben. Och ganska bra faktiskt, flera riktigt spännande scener. Men det är inte Psycho eller Vertigo precis.

3,5 / 5

Oh! Och när vi ändå pratar Hitch så måste jag passa på att påpeka för folk att en 3-DVD-box med både Rear Window, Vertigo och Fåglarna bara kostar 99 spänn på CDON nu. Vertigo och Rear Window är typ så bra som film blir. Fåglarna är gravt problematisk, men ändå väldigt sevärd.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tis maj 15, 2007 19:55

Spiderman 3. Nä, besvikelse. Med reservation för att jag inte sett Darkman sen den gick på bio och vägrar se basebollfilmer med Kevin Costner kan det här vara Raimis tristaste långfilm hittills.

Egentligen finns här ju så mycket som skulle kunna bli bra - PPs stolthet som leder till fall, hans mörka sida representerad av Venom, Harrys försök att leva i skuggan av sin far, yada yada. Men allt slarvas bort till förmån för väldigt snygga men ganska tomma actionscener. De två scenerna där PP öppnar en väska för att plocka fram först den svarta och sen den röda kostymen har så mycket potential, men blir helt meningslösa eftersom det aldrig satts upp någon konflikt mellan de två sidorna av honom. Och nog för att McGuire aldrig varit någon stor skådis direkt, men har han verkligen inget annat sätt att visa känslor än att storböla som Helena Bergström? Tydligen inte, för den 10 minuter långa scenen där han dansar runt på New Yorks gator i eyeliner kan vara det sämsta jag sett i år.

Jag skulle vilja säga att subploten med Sandman är helt onödig - bara en ursäkt för ytterligare lite specialeffekter - och att det enda bra med den är att den upprepar en del av grundhandlingen från ettan och gör det sämre. Men faktum är att efteråt är det bara han som finns kvar och maler i bakhuvudet på mig, den enda fråga som lämnas obesvarad efter de 2-3 ganska lama slutscenerna: Varför, i guds namn VARFÖR börjar Sandman ryta som King Kong när han blir stor som King Kong?

Men The Bruce är kul och första timmen har ett par bra scener, så 2/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav poser » tis maj 15, 2007 20:25

Tack Björn.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Simon » tis maj 15, 2007 22:14

@ A Bear

Sandman är ju till för att illustrera gråzonen, snubben som vill hjälpa sin dotter men hela hans tillvaro bara "blir till sand". Det finns inget han kan göra, och han tvingas till de handlingar som leder till farbror Bens död. Peter har hittills haft en väldigt svartvit bild av ont och gott, och det är ju i och med sina egna upplevelser i denna filmen plus Flints historia som han kommer till insikt. Jag tyckte han bidrog med bra mycket mer än Venom, och det är ett brott i sig att han inte fick mer spelrum. Slöseri med Thomas Hayden Church inte minst.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav A bear » ons maj 16, 2007 0:32

Simon skrev:@ A Bear

Sandman är ju till för att illustrera gråzonen, snubben som vill hjälpa sin dotter men hela hans tillvaro bara "blir till sand". Det finns inget han kan göra, och han tvingas till de handlingar som leder till farbror Bens död. Peter har hittills haft en väldigt svartvit bild av ont och gott, och det är ju i och med sina egna upplevelser i denna filmen plus Flints historia som han kommer till insikt. Jag tyckte han bidrog med bra mycket mer än Venom, och det är ett brott i sig att han inte fick mer spelrum. Slöseri med Thomas Hayden Church inte minst.

Visst, jag förstår att det var tanken, men jag tyckte inte det fungerade för fem öre. Först har vi den där faktiskt rätt fina scenen med Sandman och hans familj, sen är han skurk skurk skurk (knappt ens mänsklig sådan - rytandet) i en och en halv timma och sen plötsligt får han en känslosam slutscen. Klumpigt. Visst, med mer spelrum hade det säkert funkat bättre, men... det verkar också vara grundproblemet med hela filmen. Fyra-fem olika trådar som fransar upp sig åt alla håll och kanter och inte en enda blir speciellt väl behandlad.

Poser: Fast du har fortfarande fel om de två första.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Simon » ons maj 16, 2007 1:20

Håller med fullständigt att det inte funkar så bra som det borde, och som jag skrev innan (på engelska) så skyller jag på Venom. En onödigt krånglig skurk att lägga upp, och jag begriper inte alls varför Avi Arad så tvunget skulle ha med honom i denna.

Jag hajar att dräkten kompletterade själva "mörkret inifrån"-grejen, och jag är faktiskt ganska förtjust i både Peters dansscen och - som jag sa tidigare - Grease-stilen på hans "elaka trottoargång", men utan att dela upp filmen i två så fanns det helt enkelt inte tillräckligt med tid till att både etablera Venom/dräkten, knyta upp alla trådar sedan tidigare plus att ge Sandman en rättvis chans.

Som du säger, en omöjlig mängd saker att adressera på alldeles för kort tid.

Jag läste faktiskt någonstans att de först tänkte delat upp den i två filmer, men att de inte kunde skapa en bra brygga mellan den i så fall tredje och fjärde filmen. (Inte för att det stoppade varken Sagan om Ringen eller Matrix)

Hur som helst (och detta är väl kanske vid sidan av poängen lite men..) så tycker jag de ändå lyckades få mycket av den att kännas tillfredställande, även om man märkte av stressen (hatten av till Raimi!). Mary Jane, Harry och Peter - kärnan som jag anser viktigast - fick faktiskt rätt många fina scener, och även om MJs slutliga upplösning i filmen var något överslätad så tycker jag den biten fungerade.

Med lite tur kanske en DVD-utgåva kan ge den en lite lugnare takt.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav noike » tor maj 17, 2007 13:54

HippieSpellan i en annan tråd skrev:vad tyckte du om howl? och mononoke. du måste ge mig dina inputs snart!

Mononoke då Gillade, den kanske inte kändes så där helgjuten och den hade vissa partier där tempot och den logiska sammanhållningen blev litet av ett problem. Det kändes som om att vissa saker saknades.

Men jo, inte i topp men rätt nära.

Castle in the Sky var sämre. Däremot gillade jag väldigt mycket flashback-scenerna och introt i den. Som animerade kopparstick i färg. Jag blev extatisk.

Howl fortfarande osedd btw.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LauraP » tor maj 17, 2007 23:41

oj! Sunshine! haha!! gissa om jag blev förvånad av sista scenen!!! men det är inte på grund av handlingen...den är inspelad utanför jobbet- på gärdet i stockholm!!!!!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film