Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » lör maj 12, 2007 13:51

Eisa skrev:Saken är ju den att man får vara medveten om vad man har att förvänta sig innan man ser den, filmerna är ju egentligen ett koncept snarare än vanliga spelfilmer. Det kanske underlättar också om man faktiskt tycker om Tarantino och Rodriguez.

Jag är ett stort fan av både T och R, men även mina höga förväntingar grusades något av röster från speficika personligheter. Fast jag ser fortfarande fram emot Grindhouse, och det brukar ju vara nyttigare att ha en mer verklighetsanpassad förhoppning.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Eisa » lör maj 12, 2007 13:55

adolvsson skrev:
Eisa skrev:Saken är ju den att man får vara medveten om vad man har att förvänta sig innan man ser den, filmerna är ju egentligen ett koncept snarare än vanliga spelfilmer. Det kanske underlättar också om man faktiskt tycker om Tarantino och Rodriguez.

Jag är ett stort fan av både T och R, men även mina höga förväntingar grusades något av röster från speficika personligheter. Fast jag ser fortfarande fram emot Grindhouse, och det brukar ju vara nyttigare att ha en mer verklighetsanpassad förhoppning.
'

Jag tycker ni är lite diffusa, vilka är dessa "personligheter" som har sänkt era förväntningar, och varför?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör maj 12, 2007 14:02

Eisa: Den kommer ju tyvärr inte släppas som Grindhouse i Sverige dock. Det blir något förlängda versioner av var och en av filmerna om jag förstått det rätt. Tarantinos "Death Proof" dyker ju upp på svenska biografer redan första juni, Rodriguez "Planet Terror" får vänta tills i höst.

Men Grindhouse-versionen lär ju dyka upp som DVD om inte annat.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör maj 12, 2007 14:16

Eisa skrev:Jag tycker ni är lite diffusa, vilka är dessa "personligheter" som har sänkt era förväntningar, och varför?

I mitt fall podcastare, det kanske var någon vanlig bloggare också, men det kändes lättare skriva det diffusa "personligheter" än att gå närmare in på namn och program :)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Eisa » lör maj 12, 2007 17:02

caffeineaddict skrev:Eisa: Den kommer ju tyvärr inte släppas som Grindhouse i Sverige dock. Det blir något förlängda versioner av var och en av filmerna om jag förstått det rätt. Tarantinos "Death Proof" dyker ju upp på svenska biografer redan första juni, Rodriguez "Planet Terror" får vänta tills i höst.

Fast det är ju just Grindhouse-versionen jag vill se, med all fejkreklam och trailers.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör maj 12, 2007 17:10

Eisa skrev:
caffeineaddict skrev:Eisa: Den kommer ju tyvärr inte släppas som Grindhouse i Sverige dock. Det blir något förlängda versioner av var och en av filmerna om jag förstått det rätt. Tarantinos "Death Proof" dyker ju upp på svenska biografer redan första juni, Rodriguez "Planet Terror" får vänta tills i höst.

Fast det är ju just Grindhouse-versionen jag vill se, med all fejkreklam och trailers.

Jag med. Vi lär, som sagt, få vänta på en DVDrip.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » lör maj 12, 2007 17:22

caffeineaddict skrev:
Eisa skrev:

Jag med. Vi lär, som sagt, få vänta på en DVDrip.

Men den som väntar på något gott...
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Off » lör maj 12, 2007 23:17

BLADES OF GLORY!

Jag älskar Will Ferrell och det här är så jäkla underbart. Bästa asgarvet på länge.

Jimmy: I see you got fat.
Chazz: I see you still look like a fifteen year old girl, but not hot.

Chazz: Troubled childhood? If you consider a 9 year old kid with a 35 year old girlfriend troubled.

Chazz: If we went to a Halloween party dressed as Batman and Robin, I'd go as Robin. That's how much you mean to me...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav eriked » lör maj 12, 2007 23:30

Eisa skrev:är det bara jag som ser fram emot grindhouse? det kan ju bli hur underbart dåligt som helst...
Absolut! Men jag är tveksam till längre versioner av filmerna. De lär knappast bli bättre. Denna typ av filmer ska ju vara korta och intensiva.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav adolvsson » sön maj 13, 2007 0:16

Okej, poserpôjk, Spider-Man 3. Jag tyckte om. En hel del, faktiskt. Filmen lider av för många karaktärer och historier/relationer som ska utvecklas på alldeles för kort tid, dom för bra och man (jag) hade velat se mycket mer, men samtidigt är det som finns engagerande. Actionscenerna är riktigt snygga.

I jämförelse med dom andra är nummer tre i klass med ettan, och det för att ettans helhet fungerar bättre än trean, även om trean har bättre enskilda bitar. Spider-Man 2, å sin sida, sparkar dom andra filmernas rumpa rejält.

Men ja, jag gillade, det här var en bra filmupplevelse.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 0:32

Jag håller med adolvsson.

Man bör köpa hela superhjälteköret med att folk har monologer när de inte borde ha det och att alla lyssnar, man måste gilla Sam Raimi och alla hans infall, och man bör definitivt inte ta det på allvar. Två av dessa tre är verkligen måsten för att uppskatta den.

Början och slutet är lite svagare, av två helt olika anledningar. Början har lite för mycket "gosh wow vad New York tycker att Spider-Man är bra" och i slutet är det lite för mycket folk. Studion som tvingade in Venom borde bli uppläxade.

Manus av Sam och Ivan Raimi. 'Nuff said.

Edit: skådespelet halta lite ibland däremot. Tyvärr. Men eftersom den aldrig ens låtsas om vara något annat än en glorifierad Raimi-film så...
Senast redigerad av noike sön maj 13, 2007 0:50, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nyx » sön maj 13, 2007 0:40

Har inventerat dvd:er på sfbok ikväll så jag är insnöad på filmer. Vad kul med topplistorna över mest sedda filmer! Jag är rädd för att Ivanhoe nog kvalar in på min också, det blir lätt att man tittar på den, lite lagom nyårsbakis. Annars:

1 Aliens
2 Star Wars (absolut inte del I-III)
3 T2 (och möjligen ettan med)
4 Conan
5 Princess Bride

Andra favoritbubblare: The Abyss, Monty Python-filmer, Valmont, Miller's Crossing.
På senare år har det mest blivit omtitt av Lord of the Rings-triologin, (givetvis buffyavsnitt oändliga gånger) samt X-men-filmerna men jag har nog inte hunnit komma upp i topp-fem-siffror med dessa filmer. Ännu. ;)

EDIT: Glömde Jakten på den försvunna skatten! Undrar om jag har sett den fler gånger än Conan möjligen? Betyder detta att jag är en man, förresten? :? http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_15374287.asp

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav adolvsson » sön maj 13, 2007 0:58

noike skrev:Edit: skådespelet halta lite ibland däremot. Tyvärr. Men eftersom den aldrig ens låtsas om vara något annat än en glorifierad Raimi-film så...

Intressant nog tyckte jag faktiskt om Kirsten Dunst här. Kirsten för mig är väldigt ojämn. Hon har gjort några riktigt bra prestationer, ett flertal usla, och dom två första spindelfilmerna tillhör visserligen inte hennes sämsta insatser, däremot har jag aldrig helt kunnat acceptera henne. Förrän i trean. Återigen, inte Kirstens bästa, men defintivt hennes bästa insats i en spindelfilm.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » sön maj 13, 2007 1:00

Spider-man diskussion. Jag såg den tredje delen för ett tag sedan.

Jag gillar Spider-man filmerna väldigt mycket. Filmerna utnyttjar superhjälten och skurkarna på ett bra sätt. Presenterar dem som mänskliga karaktärer. Den biten är jag svag för när det gäller Spider-man och just den biten blir väldigt tydlig i första fighten mot Henry, att där är det Peter Parker och inte Spindelmannen som slåss. Det är väl något jag tycker man har behållt i tredje filmen också, men tredje filmen är hur mycket jag än vänder och vrider på det en mer eller mindre besvikelse, säkert mycket pga. att den hade kunnat bli så förbaskat bra. Tycker mycket faller. Filmen känns ju så ja, jävla, överansträngd, för minsta lilla detalj så skall det tas ifrån tårna. Jag upplevde aldrig första och andra filmen som sådan. Sen hade jag svårt för humorn i filmen. I första filmen kändes den lite underfundig då man skämtar kring Peters förvirrelse kring deta hela, i andra filmen så var det mer klumpeduns-fåneri-humor och i tredje delen är det som i andra fast värre.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » sön maj 13, 2007 1:05

Tob skrev:Sen hade jag svårt för humorn i filmen. I första filmen kändes den lite underfundig då man skämtar kring Peters förvirrelse kring deta hela, i andra filmen så var det mer klumpeduns-fåneri-humor och i tredje delen är det som i andra fast värre.

Jag gillar humorn. Kanske hjälper det att vara ett Raimi-fan i grunden? Jag vet inte hur du ställer dig till hans tidigare filmer, så det kanske bara är ett antagande helt taget i luften.

Men där jag kan förstå om folk ogillar t ex dansscenen någonstans i mitten, scenen som börjar med att Peter vandrar på stan, vinkar med fingrarna, flörtar, juckar, och slutar på jazzstället, så älskade jag hela den biten. Just för att den kändes tramsig, absurd och oerhört raimiesque.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » sön maj 13, 2007 1:16

adolvsson skrev:Jag gillar humorn. Kanske hjälper det att vara ett Raimi-fan i grunden? Jag vet inte hur du ställer dig till hans tidigare filmer, så det kanske bara är ett antagande helt taget i luften.

Jag är ganska neutral till Raimi, jag gillar Evil Dead trilogin hyfsat, i synnerhet första filmen, mest för att det är ett hantverk som bara lyser av skaparglädje. Jag är svag för sånt.

adolvsson skrev:Men där jag kan förstå om folk ogillar t ex dansscenen någonstans i mitten, scenen som börjar med att Peter vandrar på stan, vinkar med fingrarna, flörtar, juckar, och slutar på jazzstället, så älskade jag hela den biten. Just för att den kändes tramsig, absurd och oerhört raimiesque.

Gillade överlag inte skildrandet av Peters personlighetsförändring. Hade föredragit en mer tillbakalutande skildring och inte så övertydligt. Sen då, just det, nja, det känns för tramsigt. Jo, en scen, tycker jag är jävligt vass i själva personlighetsförändringen, det är när Faster May påpekar för Peter att Spindelmannen dödar ingen. Klockren scen. Grymt skådespel av Tobey.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön maj 13, 2007 14:51

Jag tyckte typ att allt var bra i Spider-Man 3 förutom att jag blev ledsen över att Venom aldrig sa att han ville äta hjärnsubstans. Det var en besvikelse. Och att Harry's dräkt var så tråkig - han hade ju flera masker där som han kunde ha använt! Men det är bra att han inte t.ex. blev Hobgoblin, för nu kan dom använda honom i en framtida film.
I nästa film vill jag se Kraven och Chameleon komma till stan. och det vore riktigt coolt om Daredevil var med litegrann. MER CROSSOVERS!!!!

En sak till: Jag tycker att Kirsten Dunst verkligen inte passar som MJ. Hon är ju ingenting alls som den fantastiska MJ från serietidningarna. Hon är bara tråkig, gnällig och inte lika snygg.

Jag brukar inte läsa den här tråden, är det någon som skrivit om Ghost Rider?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 15:11

LWes skrev:Jag brukar inte läsa den här tråden, är det någon som skrivit om Ghost Rider?

Ja, det har jag för mig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav carre » sön maj 13, 2007 16:44

Off skrev:BLADES OF GLORY!
Jag älskar Will Ferrell och det här är så jäkla underbart. Bästa asgarvet på länge.

den var verkligen asbra, jag satte drickan i halsen i slutet så mycket jag började skratta. Will Ferrell var som alltid helt fantastikt, Jon Heder, Will Arnett också och alla låtval och kostymval var så hysteriska att man nästan dog.

Jimmy: [disgusted] I'm not skating to anything with references to lady humps. I don't even know what that means.
Chazz: No one knows what it means, but it's provocative...

Chazz: Personal philosphy? Clothing optional.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Tomas » sön maj 13, 2007 21:03

LWes skrev:Jag tyckte typ att allt var bra i Spider-Man 3 förutom att jag blev ledsen över att Venom aldrig sa att han ville äta hjärnsubstans. Det var en besvikelse. Och att Harry's dräkt var så tråkig - han hade ju flera masker där som han kunde ha använt! Men det är bra att han inte t.ex. blev Hobgoblin, för nu kan dom använda honom i en framtida film.
I nästa film vill jag se Kraven och Chameleon komma till stan. och det vore riktigt coolt om Daredevil var med litegrann. MER CROSSOVERS!!!!

En sak till: Jag tycker att Kirsten Dunst verkligen inte passar som MJ. Hon är ju ingenting alls som den fantastiska MJ från serietidningarna. Hon är bara tråkig, gnällig och inte lika snygg.

Kan inte låta bli att tänka på människor som läser första raden i spoilermarkeringar :)
Senast redigerad av Tomas sön maj 13, 2007 22:02, redigerad totalt 1 gång.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Simon » sön maj 13, 2007 21:41

Det ser ju alltid en smula nonchalant ut, men jag tänker klistra in mina engelska intryck och uttalanden efter min Spindelmannen 3-titt tidigare i dag.

Let's just say I have a lot of comic reading time invested in Spider-Man. I subscribed to it for about six years, and even as a kid, the human conflicts, morality and emotional depth was what dragged me in. I'm gay like that.

So, for me, going into the third film after having heard mostly disappointed views on it, I feared that the drama would be a casuality of a studio insisted Venom inclusion and too many villains in the same film, resulting in a fighting orgy the size of X-Men 3.

I was very, very relieved.

Every core emotional thread is carefully followed up in this film, and it really does take its time to include some heartfelt moments like Ursula and aunt May. But also, in doing so it becomes a very selfish plot where - let's call it "the stuff I like" - takes center stage and everything else is "spidey stuff on top". Where 1 and 2 carefully weaved its super hero bits in with the drama, this film barely needed the super hero bits at all in their current form.

I blame Venom. See, I love Venom in the comics, but I never wanted him in the films. He represents stuff far too fantastical to mix well with the earthliness of these movies. Even though the effects are great, he is detached from the "feelings" in this film. He just doesn't click.

There are many reasons why Venom ruins Spider-man 3, but the most obvious way is how he steals screen time enough to make Sandman's plot feel largely irrelevant (apart from teaching Spidey the lesson of gray zones - the fact that it's not all about good/evil) but not enough to make HIMSELF relevant. He also disturbs the balance of the "threats", especially towards the finale, making it the absolutely least satisfying part of the movie where you end up not caring about anybody's resolution.

Except Peter's. As the truth behind Ben's death and the circumstances surrounding the robbery are revealed, Peter learns the power of forgiveness. Moments later, he himself is forgiven. These things work, despite Venom being shoehorned into the story - but man they could've been so much more powerful without him.

If you want a villain plotline that feels absolutely coherent and motivated then you'll be disappointed. This is Batman Begins, but instead of putting all of the stupid badguy plot in the third act, this tries to evenly sprinkle it across the whole film. Even though this helps in keeping the pace up, it rarely complements the drama particularly well. That said, the first 1½ act is pretty tight even in terms of giving the action emotional weight.

So, bottom line is.. this is a third film for those that care about Peter. The "evil Peter" stuff has an 80s musical feel to it (not just the dancing, the entire attitude towards badboyism) and that might not appeal to everyone, but the core story is there, fully intact, and it makes perfect sense as a next step in the maturing super hero's life.

--------

Jag kan tillägga att även jag tyckte Kirsten Dunst gjorde sin bästa prestation hittills i Spidde-serien i denna filmen. Mary Jane var mer intressant använd här, och det måste känts skönt för Kirsten.

Speciell parentes även runt James Franco, men det mer för att han varit kanonbra i samtliga av filmerna. Ja också naturligtvis hatten av till Tobey Maguire, av självklara skäl.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav LWes » sön maj 13, 2007 22:08

(spoiler Spidey 3) Jag tycker inte att det var så dåligt att Venom var med. Jag tyckte att Eddie Brock var jättebra hela tiden. Visst hade det varit coolare om han varit en muskelknutte med hockeyfrilla, men jag var ändå förvånad över att jag tyckte att han var så bra. Det jag inte gillade med Venom var att han var som en förlängning av Eddie Brock istället för tvärt om. För många gånger drog sig symbioten tillbaka, visade Eddie's ansikte och lät honom prata. Det gillade jag inte. Men Sandman gillade jag jättemycket. Dom hade verkligen hittat den perfekta skådespelaren för rollen, och det var bra att dom gjorde honom "god", för det är därför jag älskar honom i serietidningarna.
Jag vill se en Venom-spin-off! I serietidningarna hade Venom en lång rad mini-serier under 90-talet, där han var hjälten. Visst han var ingen Spindelman-hjälte, men han skyddade oskyldiga och dödade skurkar. Det skulle vara kul att se på film, för man fick ju inte se så mycket utav Eddie efter han bundit samman med symbioten.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » sön maj 13, 2007 22:15

Såg Spider-Man 3 idag och är inte överdrivet imponerad. Bra film, men absolut inte mer. Det enda jag kunde tänka under vissa scener var Spidey goes happy emo och det var en rolig kombination, men jag vet inte om det alltid var roligt på ett bra sätt. EDIT: Jag gillade dock då han gick runt och juckade mot alla tjejer som en kåt hund. Det var kul. :)

Det kändes som att det tog år och dag innan filmen kom riktigt igång. Den hade lätt kunnat vara en halvtimme kortare.

Kärlek till Bruce Campbell i en riktigt rolig roll.

Betyg? 6/10 eller 3/5
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Eisa » sön maj 13, 2007 23:10

Nu har jag tittat på Secretary igen för 13:e gången och jag måste åter igen jubla, den är så fantastisk. Helt klart en av de finaste kärlekshistorierna jag sett på film. Dock är jag lite småtrött på alla dessa keffon (läs: de i vår korridor) som envisas med att tycka att karaktärerna är sjuka och konstiga. De kan inte för allt i världen förstå hur en människa kan välja att leva sitt liv som Lee gör, och jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan vara så inskränkt och fördomsfull.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 23:11

Eisa skrev:Nu har jag tittat på Secretary igen för 13:e gången och jag måste åter igen jubla, den är så fantastisk.

Den är verkligen underbar rakt igenom. Till skillnad från folket i er korridor.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » sön maj 13, 2007 23:13

noike skrev:
Eisa skrev:Nu har jag tittat på Secretary igen för 13:e gången och jag måste åter igen jubla, den är så fantastisk.

Huha, de är inte roliga, nej. Dessutom har de mage att stjäla kontrollen när vi tittar på Buffy så att vi inte kan se mer.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Oxytocin » sön maj 13, 2007 23:14

noike skrev:

Du har så rätt. Så långt borta och ändå så klok..
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad

Inläggav Eisa » sön maj 13, 2007 23:15

Oxytocin skrev:
noike skrev:

Du har så rätt. Så långt borta och ändå så klok..

Han är ju SKITINTELLIGENT!
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav noike » sön maj 13, 2007 23:15

Eisa skrev:Dessutom har de mage att stjäla kontrollen när vi tittar på Buffy så att vi inte kan se mer.

TERRORISM!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » sön maj 13, 2007 23:16

noike skrev:
Eisa skrev:Dessutom har de mage att stjäla kontrollen när vi tittar på Buffy så att vi inte kan se mer.

TERRORISM!

nej, värre...Fascism. Blasfemi. Helgerån.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film