av caffeineaddict » lör maj 22, 2004 9:38
Filmen gjorde mig sjukt illamående i den första scenen som du nämner. Inte bara våldet utan även på grund av hur den var filmad. Tyckte inte alls om den (jag är inte en sån som tycker att "oooh, kolla vad 'realistiska' och hemska och blodiga vi vågar vara" direkt översätts till "bra film"), och funderade ett tag på att till och med stänga av filmen (vilket jag aldrig, och jag menar aldrig gör).
Men filmen blev bättre i andra halvan, mycket på grund av skådespelarinsatserna som man då började kunna uppskatta när inte allt var lika hetsigt. Filmen "räddades" i mina ögon av slutscenen som var mycket vacker, och särskilt i hur den förhöll sig till den våldsamma början av filmen.
Det tog mig ett tag att smälta filmen, men jag tror faktiskt att jag ändå tyckte hyfsat mycket om den efter att ha tänkt igenom den och de poänger den gör några gånger. Jag vill inte hylla den på något sätt, men 3 av 5 kan jag sträcka mig till att ge den, mest på grund av den sista scenen.
Dock utfärdas naturligtvis en varning för de extremt otäcka och obehagliga våldsscenerna.