Här kommer min egen lista då:
1. Buffy
Hon är navet som alla de andra karaktärerna cirklar runt. Buffy är ju den karaktär som skall vara tämligen konstant, karaktären som tittarna skall känna igen men Buffy är ändå aldrig tråkig Joss och co. tog chanser med henne lät henne till skillnad ifrån leads i andra serier växa upp under seriens gång. Hon är rolig, söt (när hon surar är hon underbar) och när Sarah öppnar dammluckorna så blir det hjärtskärande sorgligt allt som allt är hon den starkaste huvudkaraktären i en tv-serie någonsin enligt mig.
2. Spike
Allas älsklings "bad boy", han var alltid cool och rolig men när de gav honom en bakgrund och visade vad som drev honom kunde man sympatisera (och kanske till viss del identifiera sig ) med honom. Spike likt Buffy utvecklades också extremt mycket under seriens gång. De tog honom ifrån den ena extremen till den andra men det var hela tiden trovärdigt, man tog inga genvägar och när han räddade alla i slutet av s7 så kändes det naturligt. Att Joss lyckades skriva om ett monster som skulle få vara med i fem avsnitt till en champion som räddade världen säger en hel del om hans talang, och en hel del om James Marsters range.
3. Angel
I tredje säsongen av Buffy var han broody, snygg, mystisk och kraftfull (har alltid gillat då Angel har slagits) och fungerade extremt bra som i sin roll men när han skulle få en egen serie var de tvungna att ändra på karaktären en aning. Så vad gör ME med karaktären (förutom att behålla de fungerande delarna) jo det gör Angel rolig! vem skulle ha kunnat tro att det skulle fungera men Dave Boreanaz har en grym komisk timig så när Angel är småaktig eller osäker på sig själv så vrider jag mig av skratt. Helt plötsligt hade ME en perfekt lead för sin andra show.
4. Willow
Det går nog inte att hitta en sötare varelse än Willow. Genom Willow och Xander skapade ME karaktärer som tittarna kunde identifiera sig med på ett annat sätt än man kan med superstarka och supersnygga Buffy (inte för att de inte såg bra ut). Alyson Hannigan tillsammans med manusförfattarna lyckades ingjuta i Willow en sådan otrolig oskuldsfullhet att det är omöjligt att inte ta henne till sitt hjärta. Willow hade också draghjälp av att ha varit med i två utav seriens bästa förhållanden (jag menar inte det med Kennedy

).
5. Tara
Hur illa hade det kunnat gå när man "gjorde" Willow gay? vad som i en annan serie hade blivit en ren marknadsföringsgrej blev i Buffy ett enastående förhållande och en stor del av äran för det kan Amber Benson ta åt sig. Ambers gestaltning Tara är magisk från den tidiga blyga redneck tjejen tills på slutet då hon är "mamma" för hela gänget och helt klart den starkare i Willow/Tara förhållandet. Tara var kanske den varmaste karaktären i hela serien och därför var hennes död hjärtskärande sorglig. Dessutom så är Amber en hottie
Mina bubblare är
Cordelia - Bitchen med ett hjärta av guld hade kommit med om det inte vore för s4.
Fred - Det är väl en killgrej att man gillar den hjälplösa tjejen (som inte alls är så hjälplös)
Wes - DarkWes är bland de coolaste någonsin men Buffy s3 Wes är inte fullt lika cool därför kommer han inte med
Anya - Kommer inte med för att det finns så många andra bra karaktärer men hon är felfri
Illyria - Buffyverses Seven of Nine, hon är med i alldeles för få avsnitt för att komma med men jag är jätteförtjust i henne. Amy Acker är suverän.