av adolvsson » mån jan 12, 2004 22:30
Det här känns ju kul. Lista nuvarande favoriter utanför Whedonverse, med motivationer. Det gör jag alldeles för sällan, så det gäller att passa på.
The Shield: Jag var lite tveksam i början av första säsongen, hur får man en serie med, mer eller mindre, en bad guy i good guy rollen att fungera? Speciellt när vi redan från början får se en avskyvärd handling som fick mig att tro, att det här kan dom manusförfattarna rädda sig ur. Men det kunde dom. Serien känns både trovärdig, spännande och brutal utan att överdriva. Med andra säsongen blev den en av mina favoriter. Rekommenderas väldigt starkt.
Six Feet Under: Här är jag med Noike. Fantastisk första säsong, svag andra. Med början av tredje säsongen trodde jag att SFU skulle fortsätta vara en besvikelse, men icke. Känslan, det som bidrog till besvikelsen över S2, finns fortfarande, men med tillägget att saker ligger och bubblar under ytan. Det blir allt tydligare för varje avsnitt, och det skulle förvåna mig om inte serien hoppar ett par steg på favoritlistan.
Cityakuten: Kollar jag på just nu. Det är fantastiskt att en serie som hållit på så länge, fortfarande känns så fräsch. Säsongstarten ikväll, med en smäll, imponerade i vanlig ordning. Får intrycket av att många anser den vara bland de bästa, men få följer. Jag har själv varit dålig på det. Antar att det är nackdelen med många år i ryggen, den hamnar lätt lite under radarn.
The Dead Zone: Är lovande, men det känns som om jag kollat för sporadiskt (och är det verkligen så att TV3 visar i fel ordning?) för att ge den en ärlig bedömning. Men den är cool, helt klart. Får väl köpa säsongerna endera dagen.
Och så lite till... OZ, förstås. Vita Huset som är välgjort men inte känns särskilt spännande när man följt de nyss nämnda, plus The Acts of Joss. I övrigt är det rätt lugnt, men man blir lite sugen på att leta upp andra serier som nämnts i den här trånde. Jag gillar TV. TV bra.
Apropå The Wire, så tror jag inte det har nämnts i tråden men den har ju faktiskt gått på SVT, fast under ett klart sämre översatt namn. Vilket är anledningen till att jag missade serien. Bastarder. I Narkotikans Spår, eller något liknande.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn