Life on Mars / Ashes to Ashes

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 21, 2007 17:12

Life on Mars är nog en av de största besvikelserna på senare år. Ja, förutom den sentimentala smörjan "Lost" då.

Jag fattar såklart att det inte är en kriminalserie och att det inte är 1973 i någon slags dokumentär bemärkelse, men det hjälper inte. Problemet ligger i dynamiken mellan huvudaktörerna. Samspelet mellan Sam och hans buffliga chef känns helt enkelt inte trovärdigt. Och har man inte en fungerande dynamik hjälper det inte hur originell idé man än grundar sig på.

Dessutom, eftersom avsnittsplottarna tar upp så mycket tid jämfört med arcen vore det ju fint om de var engagerande till att börja med. Jag har hittills inte sett en enda avsnittsplot som varit intressant – förutom på papperet. Seriemördare, fotbollshuliganer, gisslandrama på kvällstidning – allt det hade kunnat bli spännande i sig. Istället får vi dåligt framförd dialog och bitvis äckliga moralkakor som i avsnittet om fotbollshuliganerna.

Jag älskar brittiska TV-serier som "Cracker", och jag är medveten om att jag inte ska jämföra LoM med socialrealistiska serier, men britterna kan ju verkligen göra bra TV, så vem godkände den här skiten?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav AKS » ons feb 21, 2007 17:20

Someone get me the smelling salts!

:eek:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » ons feb 21, 2007 18:07

AKS skrev:Someone get me the smelling salts!

:eek:

I'm with this one!

Säsong 1 går för 18 pund på Play. Den skulle kunna få fungera luktsalt, tänker jag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav gaspode » ons feb 21, 2007 20:23

*hyperventilerar lite*
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav MissKittyFantastico » ons feb 21, 2007 21:08

Jag är hemskt ledsen, men jag gillar inte heller Life on Mars. Jag blir bara irriterad och arg på karaktärerna och inte på det där bra The Inside-sättet utan mer på "Men skärp er!"-sättet.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 21, 2007 22:33

MissKittyFantastico skrev:Jag är hemskt ledsen, men jag gillar inte heller Life on Mars. Jag blir bara irriterad och arg på karaktärerna och inte på det där bra The Inside-sättet utan mer på "Men skärp er!"-sättet.

Precis. "Men skärp er!" är en mening som man säger för sig själv upprepade gånger under programmets gång.

Alltså, jag har verkligen försökt. Jag har sett nästan varje avsnitt på SVT – jag vet att de är klippta, men SÅ mycket kan jag inte ha missat – och det funkar bara inte.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav AKS » ons feb 21, 2007 22:54

Bara att sluta se då. Ingen idé att slösa tid på en serie man känner så för. (Om jag nu bara kunde se Lost, men denna säsong har en del casualties ändå om man tänker på vilka jag såg våren/försommaren 2006: House, Desperate Houswives, Veronica Mars. Har även gett upp Ugly Betty och någon serie till. Good riddance. Iofs känner jag inte good riddance inför House, men det blev för mycket av samma.)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » ons feb 21, 2007 22:56

AKS skrev:House

HAUS! Nu är det du som är tokig, quinna. 3x12 For Life!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 21, 2007 23:43

AKS skrev:Bara att sluta se då. Ingen idé att slösa tid på en serie man känner så för.

Men det är intressant att diskutera TV-serier. Jag vill försöka förstå vad det är jag inte begriper med Life on Mars.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav adolvsson » ons feb 21, 2007 23:47

Capt. Peroxide skrev:Jag vill försöka förstå vad det är jag inte begriper med Life on Mars.

Har du läst början av tråden? Där finns några inlägg som eventuellt kan göra saken klarare.

Inte för att jag vill riskera döda givande diskussioner. Men ändå.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Capt. Peroxide » tor feb 22, 2007 0:33

adolvsson skrev:
Capt. Peroxide skrev:Jag vill försöka förstå vad det är jag inte begriper med Life on Mars.

Har du läst början av tråden? Där finns några inlägg som eventuellt kan göra saken klarare.
Hur menar du då? Alla i början av tråden är ju överens om att serien är det bästa sen skivat bröd. Inte mycket som gör saken klarare där. Det känns som när alla jag kände gjorde backflips över "Lost". Medan jag kliade mig i huvudet och undrade vad de såg som skulle vara så bra.

(spoiler fotbollsavsnittet) Och jag måste negga lite mer på fotbollsavsnittet. Vad håller de PÅ med? Visst, Hillsborough var en enorm tragedi, men skulle alternativet vara nån allmänt gullig förbrödring? Små United- och Cityfans som går tillsammans på matcherna, det tar ju bort hela nerven med fotboll. Jag skulle aldrig drömma om att slå någon för att de håller på fel lag, men på läktaren hatar jag motståndarna. Och älskar mitt eget lag.

Det är det som är problemet, oavsett hur intressant själva ramberättelsen om Sams koma än kan vara, så hjälper inte det när man blir arg på det lama spelet, de lama dialogerna och de lama avsnittsplottarna. Pröva för övrigt själv att byta ut barpersonalen på en fotbollspub mot fyra snutar och se hur bra det går. Vanliga poliser kan inte gå undercover hur som helst. Det krävs talang för att det inte ska lysa "civilare" om dem.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav noike » tor feb 22, 2007 0:58

Jag vet inte jag. Hur man ska förklara det alltså. Men jag gillar fotot, jag gillar huvudhandlingen och hur det smyger sig in överallt, jag gillar den Sweeneydoftande dialogen, och jag gillar hur karaktärerna interagerar. Jag tycker det fungerar.

Att det sedan kanske inte hade fungerat så i verkliga världen skiter jag i. Den världen vi ser i serien har mer gemensamt med brittiska 70-talsserier än vad den hade med verkliga 70-talet. Och att avsnittshandlingen ibland kan vara tvivelaktigt utförd kan jag leva med när jag gillar allt det där andra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor feb 22, 2007 7:31

Capt. Peroxide skrev:Hur menar du då? Alla i början av tråden är ju överens om att serien är det bästa sen skivat bröd. Inte mycket som gör saken klarare där.

Njae, det tar några avsnitt innan dom ordentliga hyllningarna kommer igång, men framför allt trodde jag du ville veta varför vi tycker så mycket om och det tyckte jag stod där. Fast jag kanske tyckte fel. Sånt händer. Hursomhelst tycker jag som noike. Det händer också emellanåt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » tor feb 22, 2007 8:46

Jag trodde också du var ute efter info om vad vi gillade med serien iom att du skrev: "Jag vill försöka förstå vad det är jag inte begriper med Life on Mars." Du vet ju redan vad du tycker, då borde du väl vara intresserad av vad vi som gillar serien tycker.

Medhåll till noike för den delen.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tor feb 22, 2007 22:40

Jag gillar verkligen LoM, 2.01 var precis allt jag hade önskar mig mer av i säsong 1, och (spoiler tom 2.03) givetvis förstår jag ju att det inte kan uppehållas hur mycket jag än älskade hur starkt kopplat allt var till nutid/koma och hur det påverkar Sam i alla kommande avsnitt, men det kunde ändå vara med mer om Hyde och att Sam verkligen undersöker var som pågår. I 2.02 fick vi ivarjefall telefonsamtalet på slutet där han rotade lite, men i 2.03 var det inget sånt. Hoppas på mer av det nästa vecka.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinwiel » lör feb 24, 2007 20:12

AKS skrev:Bara att sluta se då. Ingen idé att slösa tid på en serie man känner så för. (Om jag nu bara kunde se Lost, men denna säsong har en del casualties ändå om man tänker på vilka jag såg våren/försommaren 2006: House, Desperate Houswives, Veronica Mars. Har även gett upp Ugly Betty och någon serie till. Good riddance. Iofs känner jag inte good riddance inför House, men det blev för mycket av samma.)

Ugly Betty tycker jag är en mysserie, jag ser fram emot den varje vecka. Life on mars är rätt så bra. Inte topp-kvalité men tillräckligt bra för att jag ska se den varje vecka. Han som spelar Sam Tyler är dessuom lite söt. 2x01 höll väl ungefär vanlig klass. Jag hoppas verkligen att vi får lite mera ledtrådar snart...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » tor mar 01, 2007 1:06

Är det inget nytt avsnitt den här veckan?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » tor mar 01, 2007 21:06

2x01: Mr Te-ah-tim-eh!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » ons mar 07, 2007 17:02

Trodde BBC var bättre på sånt här, men nästa avsnitt är inte förrän nästa vecka! :x
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » ons mar 07, 2007 17:07

de har haft nåt konstigt upplägg där serien sänds på BBC One, men de två första veckorna har de sänt nästa veckas avsnitt direkt efter på BBC Four.

Till den här veckan ändrade de upplägget så att de istället sänder det tidigare avsnittet direkt efter på BBC Four.

Alltså gick avsnitt 3 igår på BBC One som planerat. BBC Four-sändningarna har varit nån slags bonus.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » ons mar 07, 2007 17:30

Blir ändå tre veckors uppehåll för de som försökt följa serien och se nya avsnitt, minus till BBC.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » sön mar 11, 2007 18:18

2.02. Mja, sådär, va? Gene Hunt fortsätter rocka, och scenen där han läxar upp Sam (bagageluckan!) är underbar. Men lite svårt att bli alltför engagerad i de bägge mentorerna när vi inte riktigt sett vad de betyder för Sam och Gene tidigare. Korrupta poliser, rasistiska strukturer... sett det förr? Äh, bara en tvåtusen gånger. Lite av ett mellanavsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » ons apr 11, 2007 7:45

Så var serien slut, och jag älskade slutet, men frågan är om alla kommer hålla med om det?

Det här är en spekulation om serien jag skrev efter jag sett s1 (tror inte jag skrev den här, detta är kopierat från Tv-land):
En gissning om vad som kommer hända i säsong 2, eller ännu längre fram: Sam kommer på något sätt vakna upp, men då pågår så mycket 1973 att han måste tillbaka. Han tvingas, eller helt enkelt väljer, att återvända.

(spoiler hela serien) Min spekulation blev sanning, men samtidigt inte alls på det sättet jag hade väntat mig. Han hoppade från taket! Helt galet, sorligt men samtidigt fint hur han valde 1973. Mycket snyggare kläder for one. Och hur kan jag bli besviken på ett slut jag spekulerat om och något jag trodde skulle hända i serien, hade dock gett upp hoppet om det och trodde inte alls serien skulle sluta med just det. Ett bra slut, men också sorgligt.

Säsongen överlag: 2.01 var ett galet bra avsnitt, allt plus lite till vad jag hade velat se mer av i säsong 1, men sen gick det (givetvis) inte att hålla uppe. Det skulle ha blivit en totalt galen säsong, men jag hade ändå velat se att de höll kvar lite av det. Under s2 tappade LoM lite stinget, visserligen var det mestadels riktigt bra avsnitt/fall men samtidigt saknades en större anknytning till själva arcen i serien, och det var synd, för jag gillar mycket arc. Men bortsett från det så är LoM en väldigt bra serie och det är tråkigt att den är slut nu, det är å andra sidan bra att serier avslutas i tid, men den här hade jag kunnat se några fler avsnitt av, speciellt om det var mer arc iblandat. Nu är det ju en US-version på gång, men frågan är ju hur bra den kommer vara jämfört med originalet, och nu vet vi ju hur serien slutar också även om jag hela tiden trodde han var i en koma.

Det känns konstigt att serien är slut. Tomt och sorgligt, trots att jag gillade slutet. Men det var ju både bra och sorgligt samtidigt.

Hoppas någon mer kommenterar nu när serien är slut.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons apr 11, 2007 8:47

Fuck, är den här slut nu? Jag sa ju alltid att jag skulle vänta tills den var slut och sen sträckse den. Men nu sa jag precis samma sak om första säsongen av FNL i FNL-tråden. Håhåjaja. Ska inte klaga på att jag har för mycket bra saker att se, föredrar det helt klart framför att inte ha några bra saker att se.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons apr 11, 2007 8:56

Gah! Måste hålla mig borta från spoilers!! Jag har inte sett sen 2.01 eftersom jag ville kunna se många avsnitt på raken. Dags att sätta igång nu mao innan man blir spoilad av misstag.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinwiel » ons apr 11, 2007 9:03

Oj, jag hade inte fattat heller att den var slut, andra säsongen kan inte ha haft så många avsnitt. Jag har varit lite upptagen med mina andra tv-projekt. Då är det kanske dags att se klart Life on mars. Man vill ju veta hur den slutar. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » ons apr 11, 2007 9:27

Hur har det här sänts egentligen? Jag såg 2.03 och sen fick jag för mig att det var något uppehåll...?

Nu är iaf de sista avsnitten på nedladdning och ska ses så fort jag hinner. Tack för påminnelsen, Illyria.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » ons apr 11, 2007 10:14

Tre första avsnitten visades, sen blev det ett uppehåll på tre veckor, men sedan började avsnitten igen och det har inte varit något mer uppehåll.

Ska bli intressant att höra vad ni tycker om säsong 2 och speciellt slutet. Slutet verkar ha lite delade meningar efter de kommentarer jag läst på andra forum. Men jag gillade slutet, finns en del att fundera och diskutera där, nu när jag sovit på avsnittet kanske det finns ännu fler vinklar att se det från också.

(spoiler 208/slutet) Exempel: det kanske inte alls var så att han egentligen vaknade från koman utan fortsatte drömma om nutid och sen valde att "hoppa" för att komma tillbaka till 1973. Det där med att han inte kände något och därför inte levde ändå...

Eller att han var döende/tumören gjorde att han inte kände något och så ville han inte leva, så han valde att hoppa och på så sätt komma tillbaka till 1973 och "dö lycklig"... Lite variationer på hur jag först såg det hela.

Tror jag måste se om slutet och fundera lite mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » ons apr 11, 2007 15:23

Här är en intervju/artikel som förklarar finalen och dessutom pratar om Ashes to Ashes och hur den kommer vara.

Verkar som jag hade rätt tolkning från början då, även om fler teorier är intressanta att fundera på, vilket också tas upp. Det finns rum för tolkning, men ändå ett definitivt slut. Intressant att få veta lite mer om hur serien var tänkt och hur och varför slutet skrevs som det skrevs. Och jag gillar kommentaren/att få det bekräftat att det alltid var tänkt om bara en koma, vilket jag alltid tog det som också.

Väldigt läsvärd efter finalen av serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons apr 11, 2007 21:03

Jag har nu sett 2.02 och I like... Förhoppningsvis hinner jag se klart serien på några dagar. Jag är *så* nyfiken på slutet.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film