Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Binchy » tor feb 15, 2007 20:12

noike skrev:
Binchy skrev:Poser har ju redan sagt det så succinctly. Och jag håller med. Ytterst få tjejer (som jag känner i alla fall) blir sentimentala av folk som skjuter skallen av varandra till höger och vänster...

Jag blev sentimental av den.

Fast jag är lite tveksam till om sp1keout vill ha med dig hem för mys i soffan, sentimental eller inte...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav noike » tor feb 15, 2007 20:15

Binchy skrev:Fast jag är lite tveksam till om sp1keout vill ha med dig hem för mys i soffan, sentimental eller inte...

Det går ändå inte ha mys i soffan till den eftersom den är trååååååkig. Den är inte riktigt lika dum som King Kong däremot.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tor feb 15, 2007 20:38

noike skrev:
Binchy skrev:Fast jag är lite tveksam till om sp1keout vill ha med dig hem för mys i soffan, sentimental eller inte...

Det går ändå inte ha mys i soffan till den eftersom den är trååååååkig. Den är inte riktigt lika dum som King Kong däremot.

Tråkig? Du är sjuk i huvudet och förtjänar stryk.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » tor feb 15, 2007 20:43

Det känns lite konstigt och ganska roligt att jag och poser står tillsammans på ena sidan av en sak och noike på den andra. Har det någonsin hänt tidigare? Kring viss hiphop möjligen, men film/TV?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor feb 15, 2007 20:52

"Krystad och själlös" kanske är en bättre beskrivning.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tor feb 15, 2007 20:57

noike skrev:"Krystad och själlös" kanske är en bättre beskrivning.

Beskriver du dig själv eller filmen?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » tor feb 15, 2007 20:58

poser skrev:
noike skrev:"Krystad och själlös" kanske är en bättre beskrivning.

Beskriver du dig själv eller filmen?

Alla som gillar filmen.

Men allvarligt. All heder till dig som uppenbarligtn fick ut något utav det. Jag tyckte det var "meh" och att jag sett det mesta bättre i Mark Wahlbergs bakkatalog.
Senast redigerad av noike tor feb 15, 2007 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tor feb 15, 2007 21:43

Jag tycker The Departed var ett jävligt intensivt och spännande actiondrama. Begriper mig inte heller på noike. Fast, å andra sidan, relativt ofta jag inte tycker som noike.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » tor feb 15, 2007 23:29

Haha, Billy Madison på femman nu

Hur stavar man Couch?

- C, O, R...(total tystnad)....(läraren skakar på huvudet)...... are you going to the mall later, that was what I was meaning to ask you?

Hahahahahaha. Adam Sandler... :lovebunny:
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » fre feb 16, 2007 0:17

Jag såg The Prestige på bio i dag. Detta är en film man ska veta så lite som möjligt om då man går och ser den. Jag visste inte mer än grundhandlingen: två trollkarlar är konkurrenter av sällan skådat slag. Det var bra att inte veta mer även om att få överraskningen Scarlett Johansson där i filmen var fruktansvärd. Jag gillar henne inte. Hon är en okej skådespelare, men jag tycker hon är skeevy och hon tog mig därför ur filmen i någon minut innan jag vant mig vid människan.

Hur var filmen då? Jo, den var riktigt bra. Förbaskat bra. Skådespelarna var lysande (fröken Johansson okej som vanligt, men ingenting jämfört med andra aktörer) och Christian Bale var standout i ensemblen. Michael Caine börjar se riktigt gammal ut! om det inte var för rösten skulle jag knappt ha känt igen honom. (Och han har ju typ världens... gulligaste röst.)

Jag älskar verkligen alla twister i filmen även om det *kanske* var en för mycket (tvillingbrorsan). Jag har inte bestämt mig än. Blir mer och mer positiv ju mer tid som läggs sedan avslöjandet dock så det var nog bra ändå.

Direkt då man såg cylinderhattarna och katten så fattade man ju att Jackmans karaktär hade satt dit Bale. Det kanske därför var bra att "Fallon" överlevde för då blev det ju en sista överraskning trots allt.

Det bästa med filmen var att båda äcklen förlorade. Den jag hejade mest på genom filmen var Jackmans karaktär, men båda var ju bara för patetiska... Så i slutet mördas Jackmans karaktär, men en älskad tvillingbrorsa dör också. It's a tie. Bra för lillflickan att hon får vara med den pappa som verkligen älskade hennes mamma dock.

Riktigt bra och fascinerande film. Go, Nolan!

4/5 eller 8/10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre feb 16, 2007 0:26

AKS skrev:Jag såg The Prestige på bio i dag.
Jag älskar verkligen alla twister i filmen även om det *kanske* var en för mycket (tvillingbrorsan). Jag har inte bestämt mig än. Blir mer och mer positiv ju mer tid som läggs sedan avslöjandet dock så det var nog bra ändå.

På sätt och vis var det inte en sluttwist. Han såg direkt att kinesen spelade svag för omgivningen, något om pekar på liknande erfarenheter. Dessutom var alldeles för stolt för att använda en vanlig stand-in, och alla utom Angier var 100% säkra på att det var gjort på samma sätt som alltid. Mängder med ledtrådar sedan början.

Åh, vad jag vill se igen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » fre feb 16, 2007 0:33

Jo, men jag blev överraskad i alla fall. Så även om det var ledtrådar så tror jag att det var *menat* som en sluttwist. Vissa lyckas räkna ut det halvvägs (kanske), men trots ledtrådarna så såg inte jag det = sluttwist för mig. Alla twistar har väl ledtrådar? Har de inte det är de knappast twist för mig. Jag vill ha en aha-upplevelse för en twist, som här... då man sedan börjar tänka tillbaka i filmen. Den största ledtråden är väl trots allt Bales karaktärs personlighetsförändringar för mig. Och Fallon. Så utan ledtrådar = ingen twist. Ingen bra i alla fall om det är taget ur det blå. IMO.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » fre feb 16, 2007 0:39

The Departed

Gillar. Scorseses bästa på MYCKET länge, skulle jag vilja påstå, även om den som caffe nämner inte riktigt är i topp (lite för utdraget någon gång, lite för medvetet twistigt någon annan) men det är våldsamt, det är lite subtext (varför tror ni att huvudpersonerna ser nästan exakt likadana ut?) och det är kanonframträdanden av alla (jo, t o m Marky Mark, även om han (och Baldwin) spelar över lite väl ibland). 4/5.

Rape, murder, it's just a shot away.

En sak bara. Boston? BOSTON?!? Vadå, släpper de inte in dig i NYC längre, Marty? MÅSTE alla prata som JFK?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre feb 16, 2007 0:42

The Departed spelade in i NYC så jag tror "Boston" var en ny fiktiv stadsdel.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sp1keout » fre feb 16, 2007 0:46

Jag ska se Eight Men Out inatt. Femman, 02.00 - 04.00

"Amerikanskt drama från 1988. Året är 1918, platsen Chicago. Det ska avgöras vilka lag som kvalar in till mästerskapen i baseboll. Åtta spelare i det berömda laget Chicago White Sox blir erbjudna 80 000 dollar av svartabörsspelare för att förlora sin match. I rollerna: John Cusack, Clifton James, Michael Lerner. Regi: John Sayles."

http://akas.imdb.com/title/tt0095082/
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » fre feb 16, 2007 0:46

AKS skrev: (spoiler the Prestige) Så utan ledtrådar = ingen twist. Ingen bra i alla fall om det är taget ur det blå. IMO.

Kanske var tydligare för mig eftersom jag läst boken. Men det jag menade var att uppbyggnaden med hela den var så bra gjord att det tog udden av själva twisten. Den fick aldrig ens tillstymelsen att ta överhanden som i Shamalayans filmer där twisten är allt och det innan inte spelar någon roll. Om du förstår vad jag menar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre feb 16, 2007 0:50

noike skrev:The Departed spelade in i NYC så jag tror "Boston" var en ny fiktiv stadsdel.

Desto fånigare att alla (alla! Flyttar folk inte inom USA?) ska prata som Mayor Quimby dårå.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » fre feb 16, 2007 0:50

noike skrev: (spoiler the Prestige) Kanske var tydligare för mig eftersom jag läst boken. Men det jag menade var att uppbyggnaden med hela den var så bra gjord att det tog udden av själva twisten. Den fick aldrig ens tillstymelsen att ta överhanden som i Shamalayans filmer där twisten är allt och det innan inte spelar någon roll. Om du förstår vad jag menar.

Okej, då förstår jag vad du menar. Jag menade alltså inte "sluttwist" som den stora grejen med filmen utan mer den "avslutande/sista twisten" -- for there were many. :) Det var verkligen inte the payoff. The payoff var hela filmen som helhet så :lovebunny: till den.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sp1keout » fre feb 16, 2007 1:06

Apropå The Departed.

Mark Wahlberg gästar Jay Leno, femman, nu. Han kommer sitta i soffan inom kort. ("Och han ska prata om sin nya film...")

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav sp1keout » fre feb 16, 2007 5:10

sp1keout skrev:Jag ska se Eight Men Out inatt. Femman, 02.00 - 04.00

Mums! Cusack var underbar. Fantastisk film!
Senast redigerad av sp1keout fre feb 16, 2007 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav caffeineaddict » fre feb 16, 2007 9:59

noike skrev:The Departed spelade in i NYC så jag tror "Boston" var en ny fiktiv stadsdel.

Alltså, det är väl det gamla vanliga: saker som man kan känna igen som Boston är inspelade i Boston, saker som bara är "en gata" är NYC.

Men jo, dialekten blev lite smått irriterande eftersom inte alla kunde göra den utan att överdriva den (Baldwin och Sheen främst). Här klarade sig ju Damon och Marky Mark bäst av uppenbara skäl.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » fre feb 16, 2007 18:47

Igår såg jag Pans Labyrint.

Välgjord och välmenande på alla sätt och vis, men tyvärr en liten besvikelse. Jag hoppas dock att framförallt spansktalande länder har överseende med våld och blod när de sätter åldersgränserna, för den här filmen är som gjord för äldre barn och unga ungdomar.

Filmen tappar på att det spills för mycket krut på de realistiska delarna. Sagoelementet blir aldrig så magiskt som man tillåts hoppas. Men en stark trea.

Faunen (som missvisande översatts till Pan) var välgjord, men designen var riktigt tråkig. Nästan lika tråkig som labyrinten. Man väntade hela tiden på att den eller grottan skulle få liv och magi, men allt förblev grått och stelt.

Det enda magiska elementet som jag verkligen tyckte om var bäbisätaren med ögonen i händerna. En smula komisk, men framför allt läskig. Ett perfekt monster.

Och en Glory var minsann där. Alltid kul med BF-spotting.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Glorificus » fre feb 16, 2007 23:02

Ja, kul att se en wyndham där också. :)

Jag tyckte desto bättre om Pan's... den får 4/5 av mig. Gillade både kombinationen saga/realism och framför allt känslan för detaljer.
Och de härligt otäcka inslagen - jag älskar när man får se saker som här när de skulle såga av ett ben eller när kaptenen sydde ihop sin kind. :D Så länge man vet att det bara är filmknep är det bara fascinerande att se hur bra de lyckas göra sånt.

Ooh, och ögon-i-händerna-monstret var härligt läskigt! Det lär man inte glömma i första taget. Men faunen (och ibland insekten) såg lite för dataanimerad ut, IMO. Det tog mig ur historien ibland.

Vi stannade och halvtittade på eftertexterna och fick skratta lite åt roliga saker som fanns instoppat där... t.ex. namn på några insekter som var med och tillägget "may they rest in peace".

Kul med en spanskspråkig film också, när man förstår det mesta som sägs. Tyvärr lade man då också märke till att översättningen inte var den bästa. Till exempel var kaptenen mycket artigare i ordvalen än den svenska översättaren lät honom vara... och det var ju annars något som gjorde honom extra otäck på ett The Mayor-sätt.

Allt som allt en riktigt fascinerande film. Jag ser fram emot allt extramaterial, vad det än blir. Känslan var stark av att kliva ut ur en sagovärld när man gick ut från bion!
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav wyndham » fre feb 16, 2007 23:24

Glorificus skrev:Kul med en spanskspråkig film också, när man förstår det mesta som sägs. Tyvärr lade man då också märke till att översättningen inte var den bästa. Till exempel var kaptenen mycket artigare i ordvalen än den svenska översättaren lät honom vara... och det var ju annars något som gjorde honom extra otäck på ett The Mayor-sätt.

Det missade jag. Min gymnasiespanska har visserligen tappat en del, men jag tycker att dom flesta översättnarna var av det försiktigare slaget. Det var ju hijo de puta hit och hijo de puta dit.

Visst var kindkirurgin en annan höjdpunkt. El Capitán var helt klart den mest detaljrika karaktären och skådisen kände jag igen från Dirty Pretty Things. En solid bad guy.

Däremot kändes det bara onödigt att flika in gerillans perspektiv också, det finns faktiskt en gräns för vad man hinner med i en sån här historia.

Jag som hade räknat med att äntligen få en film att heja på inför oscarsnatten. Men inte. Plötsligt känns De andras liv som starkast i utlandskategorin.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Glorificus » lör feb 17, 2007 1:57

wyndham skrev:Däremot kändes det bara onödigt att flika in gerillans perspektiv också, det finns faktiskt en gräns för vad man hinner med i en sån här historia.

Ja, det blev för mycket att ha med det. Och jag fick känslan av att delar av den historien fallit bort antingen innan inspelningen eller under klippningen... eller så var den verkligen så outvecklad.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Rombat » lör feb 17, 2007 3:34

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav gaspode » lör feb 17, 2007 3:39

Rombat skrev:Kultur!

:lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav A bear » lör feb 17, 2007 17:44

Hot Fuzz. (alias "Timothy Dalton should get an Oscar and beat Sean Connery over the head with it")

(spoiler för den som absolut inte vill veta någonting, men inga detaljer egentligen) Tänk er att man tar "Hem till gården", "Wicker Man", "Withnail & I" och "Bad Boys II" och kör dem samtidigt på en och samma skärm.

Där har vi vad "Hot Fuzz" nog försöker vara, och ofta - fast inte alltid - lyckas med. Säkert hade det varit ännu roligare om jag varit lika intittad på brittisk lantlig nostalgi och amerikanska polisfilmer som jag är på zombiefilmer - någon "Shaun of the Dead"-lik dyrkan framför skärmen infinner sig inte - men de första 90 minuterna är nästan hela tiden klart underhållande (även om det kunde trimmats eller fyllts med mer innehåll) och den sista halvtimman är i princip... alltså... minns ni slow-motionfighten i köket i "Spaced"? Tänk er den sortens non-stopaction i 30 minuter, med varenda klassisk eldstrids- och biljaktsscen ni kan tänka er instoppad.

Vi har en amatördramatisk version av "William Shakespeare's 'Romeo & Juliet'" (Baz Luhrmanns MTV-version, alltså), vi har en svan på rymmen, vi har en rustik pub där det serveras pint-o-bitters av en charmig gammal bartender, vi har gästspel i mängder... och vi har, förstås, en del extremt våldsamma slafsscener som skulle fått både Peter Jackson och Takashi Miike att säga "Hmmm, inte dumt."

Det är, kort sagt, riktigt kul. Inte fullträffen SOTD var, men... kul. 4/5. Ser fram emot DVDn, för kommentarsspåret lär rocka.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » lör feb 17, 2007 19:39

The last king of Scotland, Forest är fruktansvärt bra som diktator Amin. Filmen är bitvis ohyggligt bra men det känns inte riktigt bra att man fokuserar så starkt på en fiktiv doktor när man har en såpass skrämmande historia att skildra runt omkring. Men det gör också att filmen känns mer personlig och det känns fräscht att en sådan här film handlar om personer och inte en hel nation. Jag känner mig därför lite kluven till filmen som helhet. Men bra är det, och bitvis, sanslöst bra. Mycket tack vara Forest.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » lör feb 17, 2007 23:40

Hot Fuzz: vad a bear sa. Långt ifrån perfekt och levde inte upp till förväntningarna. Men jävligt kul ändå.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film