Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav lilith » ons jan 31, 2007 0:13

Simon skrev:
“it’s really just a way to experiment and see if we can make the show closed-ended so that people aren’t intimidated to come in. And it just is more accessible to viewers, and that’s really what’s motivating it.”

Rent spontant gör den meningen mig inte så glad.

Men vi har ju haft den diskussionen redan...
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Illyria » ons jan 31, 2007 0:21

Håller med dig lilith, "more accessible" = gör serien dummare, allt som betyder något är tittarsiffrorna. :|

Det är också en onödig diskussion, ännu en gång.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons jan 31, 2007 0:30

Illyria skrev:Håller med dig lilith, "more accessible" = gör serien dummare, allt som betyder något är tittarsiffrorna. :|

Ja. Men det beror på vad de menar med standalones också -- om det verkligen ska vara HELT (eller nästan helt) fristående avsnitt, eller om det bara innebär att det ska vara mer CotW i varje avsnitt istället för ett större mysterium.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » ons jan 31, 2007 0:42

Inte mer CotW, mer relationsdrama mellan karaktärerna har det sagts. Allow me to roll my eyes.

Rob Thomas skrev:Will there still be some continuing story arcs?
Yes. I mean, we will still have ongoing personal life stories from Veronica, so there will be romantic relationships and the normal travails. We just wouldn’t have a mystery at the core.

Men Veronica Mars är en mysterieserie, inte som vilken annan serie som helst som är ett relationsdrama. Det finns tillräckligt av den varan ändå utan att alla serier ska stöpas i den formen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons jan 31, 2007 8:26

Illyria skrev:Inte mer CotW, mer relationsdrama mellan karaktärerna har det sagts. Allow me to roll my eyes.

Rob Thomas skrev:Will there still be some continuing story arcs?
Yes. I mean, we will still have ongoing personal life stories from Veronica, so there will be romantic relationships and the normal travails. We just wouldn’t have a mystery at the core.

Men Veronica Mars är en mysterieserie, inte som vilken annan serie som helst som är ett relationsdrama. Det finns tillräckligt av den varan ändå utan att alla serier ska stöpas i den formen.

Usch ja, den kanske blir lika hemsk som Six Feet Under eller Freaks and Geeks då. (Men i och för sig ser jag inte på några serier som den skulle vara lik i så fall heller.)

Jag vill bara att det ska handla mer om karaktärerna. Och det betyder inte nödvändigtvis mer såpa. Min förhoppning är att Rob Thomas kanske kan mer kraft på det nu när de inte har ett större mysterium.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » ons jan 31, 2007 11:21

Å andra sidan var 3.11 härligt. (Så nu är jag mest förvirrad över vad jag tycker igen. Typiskt.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav HeY » ons jan 31, 2007 15:40

Jag tycker inte man ska ändra en series struktur helt och hållet. Jag tycker att alla stora arcar har funkat bra och om VM helt ska vara stand-alone känns serien tämligen mer ointressant från min sida.

Tänk er t.ex BtVS som stand-alone; det hade aldrig funkat! Nej, håller er till seriens grundstruktur!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tam » ons jan 31, 2007 16:29

3x11 var väl bra. Men Logan & Veronica, det känns verkligen som att det bara går runt-runt. Och inte på ett bra sätt. Gillade slutet på förra avsnittet när Veronica gick tillbaka och visste att detta var pågen för henne. Men nu blev det samma blöhö igen. Tomgång.

När var Wallace med sist egentligen? Saknar honom. Minns bara han slutade basket. Vilket var fint.

Illyria skrev:mysterieserie

Ord med rim i - aldrig tråkigt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav eriked » ons jan 31, 2007 18:31

3x10 Bra!
Jag gillar. Keiths fall kan kanske bli nått. Var Wallace med föresten?? Kul med ett fall för Veronica och Mac! Däremot kunde nog Veronica och Logan bråka lite längre. Kanske visar sig i nästa avsnitt men annars förstår jag inte riktigt poängen med Logans utflykter.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav LWes » ons jan 31, 2007 22:14

HeY skrev:Tänk er t.ex BtVS som stand-alone; det hade aldrig funkat!

Som jag kommer ihåg det hade den serien en hel del fristående avsnitt, d.v.s. avsnitt som inte hade att göra med en längre arc. :?

3x11: Jag tyckte att det var ett mycket bra avsnitt som vanligt, men det var väldigt mycket CotW, så det skall bli intressant att se hur dom "fristående" avsnitten kommer bli.

Men helt generellt, vilken serie det än handlar om är arcer helt klart bäst - kontinuitet är bäst och det vore synd om dom helt la ner det.
Det kanske skulle kunna göras en komprimiss att ha en överliggande arc nästa säsong, som inte är närvarande i alla avsnitt eller något.
Så visst är arcer bäst, men jag kan helt klart säga att jag underhålls otroligt mycket mer utav helt fristående Veronica Mars-avsnitt än av andra serier jag följer som kör med det, som Las Vegas, CSI, Bones m.fl.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » ons jan 31, 2007 22:19

3.11 var underwhelming.
Efter förra veckans avsnitt var detta verkligen underwhelming, ingen som helst uppföljning. Vissa delar var bra, Keith i bilen när Lamb ser honom, Max är t ex en bra ny/återkommande sidokaraktär, men CotW tog upp extremt mycket plats och det var inte speciellt intressant alls, och det var mest scener med Veronica, Keith och Logan, med Weevil på ett hörn, men alla andra lyste med sin frånvaro... Långtsamt avsnitt med en konstig takt också.

Det hände extremt lite med O'Dell-fallet, även om Volvon var ett bra avslöjande. Hade hellre velat se mer av det än CotW. Hur skulle inte samtalet till domaren kunna spåras bara för Veronica ringer från Max telefon? Han har ju hyrt in henne... Och att Keith återigen tror att ingen kommer känna igen honom som fd sheriff?

Scenerna med Keith/Veronica kändes också lite off, de brukar ju ha ett så bra samspel och förhållande, emellanåt kändes det väldigt konstigt, och V som pressar Logan med frågor... Och plötsligt är våldtäkten på Nancy riktig? Fortfarande ingen uppföljning på Logans tid i cellen med Mercer och Moe.

Sen hatar jag CW och deras jävla promos, återigen har de tagit klipp från kommande avsnitt som inte hade med detta att göra. Idioter.

Får väl se det igen och se om det blir bättre, men egentligen vill jag bara titta på 310 igen.

CheeseGuy skrev:Usch ja, den kanske blir lika hemsk som Six Feet Under eller Freaks and Geeks då.

Ja usch, för deras grund var också mysterieserier och sen ändrades de plötsligt. Or not.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons jan 31, 2007 22:44

Illyria skrev:
CheeseGuy skrev:Usch ja, den kanske blir lika hemsk som Six Feet Under eller Freaks and Geeks då.

Ja usch, för deras grund var också mysterieserier och sen ändrades de plötsligt. Or not.

Men det är inte som att det är någon större förändring. Känslan och karaktärerna och allt det där är ju fortfarande kvar. Och det har väl funnits ett antal avsnitt i serien hittils som inte (eller i stort sett inte) har rört arcen heller? Men visst, om man tycker att mysterierna är extremt viktiga...
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » ons jan 31, 2007 22:44

Illyria skrev:Hade hellre velat se mer av det än CotW

Så är det väl alltid... Jag har länge insett att kanalerna inte kan göra det som våran sorts tittare vill se och att dom alltid måste göra komprimisser av olika skalor. Ratings-politik är något man får acceptera och jag känner att jag själv har mer ro och glädje efter att sätta mina förväntningar därefter.
Sen att man inte gillar storylines av en eller annan anledning är en annan sak, men det är ju förståligt att en del saker är som det är och att det inte hade varit så om serier inte hade varit beroende av reklam och därav tittare.
Jag gillade veckans fall, men självklart hade det i en perfekt tv-värld varit mer arc, fler karaktärer och längre avsnitt om det behövs. :)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » ons jan 31, 2007 22:52

CheeseGuy skrev:Men visst, om man tycker att mysterierna är extremt viktiga...

Ett mysterium som sträcker sig över ett enda avsnitt är också ett mysterium...

... jag kunde inte hålla mig helt från det här.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » ons jan 31, 2007 23:01

CheeseGuy skrev:
Illyria skrev:

Men det är inte som att det är någon större förändring. Känslan och karaktärerna och allt det där är ju fortfarande kvar. Och det har väl funnits ett antal avsnitt i serien hittils som inte (eller i stort sett inte) har rört arcen heller? Men visst, om man tycker att mysterierna är extremt viktiga...

För det första har vi inte sett avsnitten ännu, det återstår att se, och det är en väldigt stor förändring att ändra grundkonceptet. De längre mysterierna är extremt viktiga, de genererar diskussion och engagemang, och VM är en mysterieserie och arcserie.

Serien har redan korta mysterium, de kallas CotW, utan någon arc och längre mysterium så blir det stand alones. Sen är det inte fel att ha enstaka stand alones, det är det många arcserier som har, men att helt ta bort arc och enbart gå på stand alones är att ändra seriens grund.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » ons jan 31, 2007 23:14

3x11 - Inte lika bra som förra men helt okej!

Tycker att det var väldigt mycket fokus på CotW men samtidigt tyckte jag detta CotW var hyffsat intressant jämfört men många andra. Okej, det fick mig inte att sitta och bita på naglarna av spänning men det funkade iaf.

Fortfarande irriterar jag mig dock på CW's snålhet! De har råd att ha Kristin Kreuk som anställd även om hon spelar världens tråkigaste karaktär i sin serie (Lana - Smallville - ifall det ungått ngn) men ändå kan de inte betala Veronica Mars tillräckligt med pengar för att ha med alla - eller iaf de flesta - av deras regular. Endast 4 stycken i detta avsnitt, vilket för mig är skam! Wallace var med förr förra gången, men tack vare deras långa uppehåll känns det som evigheter. Sedan då han varit med så lite helt generellt i säsongen får det nästan att kännas som om han inte ens är med i serien längre. Nej usch vad irriterande!
Mac, Wallace är underbara och det känns lite underligt att Veronica inte umgås med sina bästa/enda vänner så mycket då man brukar träffa sina vänner varje dag i skolan. T.o.m OTH har med i princip alla sina karaktärer i alla sina avsnitt; är VM's skådespelare ovanligt dyra eller något? Eller är det så att det går bra för OTH i år för jag har inte hängt med i deras tittarsiffror i år, men ifall det går som förra året är det (för mig) högst konstigt att de skulle ha högre budget än Veronica Mars.

Aja, det var väl mest klagord mot CW's snålhet och inte mot serien. Om det inte har ungått någon så älskar jag fortfarande serien.

Håller också med Illyria om att CW's promos är irriterande. Inte tar man klipp från andra avsnitt när man ska promota ett annat?

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » ons jan 31, 2007 23:21

Jag gillade faktiskt 3.11, bra mycket mer än de flesta tidigare avsnitten i S3. Men det är onekligen lite oroande när veckans biroller börjar engagera mer än huvudkaraktärerna....

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » ons jan 31, 2007 23:23

caffeineaddict skrev:Jag gillade faktiskt 3.11, bra mycket mer än de flesta tidigare avsnitten i S3. Men det är onekligen lite oroande när veckans biroller börjar engagera mer än huvudkaraktärerna....

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är huvudkaraktärerna med för lite. Kan kanske det vara en anledning till att birollerna engagerar mer?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav CheeseGuy » ons jan 31, 2007 23:37

Illyria skrev:
CheeseGuy skrev:
Illyria skrev:

För det första har vi inte sett avsnitten ännu, det återstår att se, och det är en väldigt stor förändring att ändra grundkonceptet. De längre mysterierna är extremt viktiga, de genererar diskussion och engagemang, och VM är en mysterieserie och arcserie.

Serien har redan korta mysterium, de kallas CotW, utan någon arc och längre mysterium så blir det stand alones. Sen är det inte fel att ha enstaka stand alones, det är det många arcserier som har, men att helt ta bort arc och enbart gå på stand alones är att ändra seriens grund.

För det första, som jag redan har sagt, så vill inte jag heller ha fristående avsnitt. Och jag vet inte alls om avsnitten kommer bli bättre, jag ser bara möjligheten att de kan bli det.

Och... eller vad fan. Vi kan väl bara konstatera att jag gillar karaktärer i första hand och du gillar mysterier i första hand (har jag förstått rätt?).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor feb 01, 2007 0:14

CheeseGuy skrev:Vi kan väl bara konstatera att jag gillar karaktärer i första hand och du gillar mysterier i första hand (har jag förstått rätt?).

Nja, jag gillar en trevlig blandning av båda, både karaktärer och mysteriearc är viktigt för serien. Det handlar om en symbios, och förstörs den...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinwiel » tor feb 01, 2007 19:50

Jag har inget emot mer fokus på relationsdrama. I övrigt så blir väl en väl avvägd blandning av CoTW och arc bäst, men eftersom arcen är rätt så ointressant den här halvan av säsongen så har jag inget emot lite mera CoTW och relationsdrama istället för den.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tor feb 01, 2007 19:57

jag har redan sagt det tidigare i tråden, men jag säger det igen.
Om de kan göra bra standalone-avsnitt, så hellre det än halvtaskiga arcer.
För mig har Veronica Mars redan tappat mycket av det som gjorde det fantastiskt förr. Till stor del är det att de långa mysterierna inte engagerat som Lily-mordet gjorde, men till ännu större del, för mig, så är det att så många av relationerna sätts åt sidan. Var är Wallace? Skall Weevil nånsin få nåt intressant att göra igen? Varför används nästan aldrig Lamb? Mer Keith och Veronica, ge Logan nåt intressant att göra!

Serien har många ingredienser som är underbara, och som håller mig kvar, men den behöver fokusera på dem, och kanske kan den lyckas bättre med det i ett mer standalone-inriktat format? Jag tänker iaf ge det en chans innan jag sågar det.

Nu skall jag se 3x11
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » tor feb 01, 2007 20:02

Ja. Vad gaspode sa. Så tycker jag också!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tor feb 01, 2007 20:02

Tinwiel skrev:Ja. Vad gaspode sa. Så tycker jag också!

åsikts-tjuv!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 20:02

Tinwiel skrev:Ja. Vad gaspode sa. Så tycker jag också!

Jag med också.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav gaspode » tor feb 01, 2007 20:03

men vafan!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 20:03

gaspode skrev:åsikts-tjuv!

Jag med också.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tinwiel » tor feb 01, 2007 20:05

Men jag tyckte så innan du tyckte så men jag orkade inte skriva det. Man kan läsa mellan raderna på mitt inlägg som jag skrev alldeles nyss.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav gaspode » tor feb 01, 2007 20:05

Tinwiel skrev:Men jag tyckte så innan du tyckte så men jag orkade inte skriva det. Man kan läsa mellan raderna på mitt inlägg som jag skrev alldeles nyss.

så det är jag som är åsiktstjuven alltså?
I lose again! :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 20:06

Tinwiel skrev:Men jag tyckte så innan du tyckte så men jag orkade inte skriva det. Man kan läsa mellan raderna på mitt inlägg som jag skrev alldeles nyss.

Inte jag. Jag är en riktigt tjuv. Kristen, kom och ta fast mig! Rawr...

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film