Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sp1keout » sön nov 05, 2006 13:20

Jäklar alltså, när man läser om Dexter verkar den ju oerhört intressant.

Någon som kan ranka den lite för mig? ^^
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » lör nov 18, 2006 2:01

Minns att det var en del diskussioner kring Dexter för längesedan. Såg aldrig avsnittet då, men har fortsätt att tanka efter varje vecka, då jag hade så stora förväntningar på serien och dess tema. Men sen känns det som det har varit väldigt tyst om den här, tycker jag brukar läsa denna tråden rätt frekvent....

Hursom. Såg första avsnittet ikväll. Jag i stora drag tyckte det var väldigt bra.

(spoiler 1.01) Kanske något mycket voice over. Hade man skurit ner det hade jag säkert känt att det var en styrka, men nu känns det bara som ett knep för att berätta hur Dexter resonerar, billigt! Med det sagt så vet jag inte heller om det var en svaghet heller med tanke på att jag tycker det är skönt att lätt komma in i serien, och det må vara billigt, men väl så effektivt.

Annars var jag oerhört förtjust i Dexter. Jag var också väldigt förtjust i Julie Benz karaktär och tror att deras relation kan bli riktigt spännande.

Ai skrev:Vanished...försvinner. Definitivt.

http://televisionary.blogspot.com/2006/ ... -this.html

Jag kan inte säga att jag kommer att sörja den speciellt mycket. Eller ens alls.

Inte helt överaskande.....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör nov 18, 2006 2:46

Tob skrev:Hursom. Såg första avsnittet ikväll. Jag i stora drag tyckte det var väldigt bra.

Tror inte jag kommenterat Dexter alls här, men jag är helt fast i serien, speciellt efter senaste avsnittet. Det är verkligen en serie som växer för varje avsnitt, första avsnittet är inte perfekt, men fortsätta titta och serien kommer växa fram allt mer. Garanterat.

(spoiler till och med avsnitt 1.07) Det är många lösa trådar för Dexter, han verkar ta allt fler risker, men nu försvann ju ett vittne ivarjefall.

Visste att det inte var ITK de fångade, härligt smile från Dexter på slutet när han insåg det. :D Jag är väldigt misstänksam mot läkaren, än mer efter det här avsnittet. Det kändes som han erkände och han verkar ha systern som mål nu. Undra om ITK är arc för enbart den här säsongen eller även nästa? Jag undrar också när vi kommer få fler ledtrådar om Dexters förflutna, det är jag väldigt nyfiken på. T ex när han som barn hittades vid en brottsplats. Vet vi vilket sorts brott det rör sig om?

Gillade delen där Rita sa ifrån till Paul, fast det vekar inte vara slutet ändå, Paul kommer ställa till fler problem, kommer Dexter få "ta hand om honom"?

Dessutom har Showtime redan förnyat serien för en andra säsong, vet inte om det finns så många tidigare inlägg om Dexter, men serien borde få en egen tråd.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » lör nov 18, 2006 9:53

Låter bra det där. Just nu siktar jag på att antingen The Wire eller Dexter blir ett jullovsprojekt tillsammans med Veronica Mars. Dessa serier har jag börjat samla på hög och det är nog jul- eller sommarlovet som gäller för att se i kapp. Vilken serie som jag hinner på jullovet (högst en skulle jag tro) får vi se, men det är kul att höra positiva saker om Dexter och veta att man kommer att kunna se flera avsnitt på raken. Yay! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » lör nov 18, 2006 11:10

Fast varken Dexter, The Wire eller VM är väldigt många avsnitt nu till jul och all annan brukar ta uppehåll. Låter inte omöjligt att hinna med.

Dexter är verkligen väldigt bra, utbudet på bra nya serier den här hösten har annars mestadels varit en besvikelse för mig. Dexter är klart bäst, följt av den lättare men underhållande Men in Trees. Allt annat är av mycket mindre intresse.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » lör nov 18, 2006 11:23

Illyria skrev:Dessutom har Showtime redan förnyat serien för en andra säsong, vet inte om det finns så många tidigare inlägg om Dexter, men serien borde få en egen tråd.

Trots att jag inte sett mer än ja, ett avsnitt ännu, så kan jag inte låta bli att le lite så där glatt. En egen tråd, tja, skulle det motivera folk att skriva mer om serien så vore det roligt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör nov 18, 2006 11:41

Egen tråd är lättare att följa diskussioner i, speciellt med en arcserie också, jag skulle klart posta i den.

Just nu funderar jag på att köpa båda Dexter-böckerna, men jag skulle vänta med att läsa första boken tills säsong 1 har visats klart. Skulle inte vilja bli spoilad om vem Ice Truck Killer är.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör nov 18, 2006 15:03

Jag är med på att ge Dexter en egen tråd. Gillar ju serien, även om jag inte har sett de två senaste avsnitten än. Men så är det med mycket för tillfället...

Så jag fixar det.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » lör nov 18, 2006 15:27

Yay, egen tråd! Och det fanns ju en hel del inlägg, trodde inte det pratas så mycket om Dexter, men nu påminns jag om att vi ju smygtittade på piloten i förväg också.

caffe: hoppas du får tid att se avsnitten snart, det är just de senaste avsnitten som fått mig helt fast i serien. Så mycket att jag var tvungen att göra mig en Dexter-avatar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav The Buffster » lör nov 18, 2006 17:04

Illyria: Nya avataren är jättesnygg. Jag måste verkligen ta mig tid att se Dexter känner jag. Hade egentligen lovat mig själv att jag inte skulle börja se fler serier för att jag verkligen inte har tid med det, men det här känns för svårt att motstå. Så jag får kanske offra någonting annat.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav LWes » lör nov 18, 2006 20:11

Jag såg dom två första avsnitten för ett tag sen och jag tyckte inte att dom var dåliga eller så, men jag fastnade heller inte alls för serien.
Jag hade hoppats att jag verkligen skulel gilla den, men det gjorde jag inte. Får se, kanske att jag senare någon gång ser ifatt... :?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » mån nov 20, 2006 15:55

Det här bli bara bättre och bättre. Inget går upp mot arcserier som verkligen tar arcen på fullt allvar. Dexter is the shit.

1.08 Det kanske var ett lite övertydligt tema och paralleller mellan Dexter och systern och deras respektive, men det var också ett nödvändigt steg framåt i arcen. Och äntligen lite små inblickar i vad som hände Dexter som liten, han verkar sitta en massa blod, lät som han skrek "mamma"? Vill se mer sånt! Dexters insändare till tidningen var för rolig. :D Och här får vi äntligen bekräftat att doktorn är ITK! I was right. Har funderat på om Dexters förflutna kan ha något att göra med ITK också, hur vet annars doktorn om Dexter?

Bara fyra avsnitt kvar av säsongen. Varför tittar inte fler på den här underbara serien?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » mån nov 20, 2006 19:34

Japp, riktigt bra avsnitt igen. (spoiler 1.08) Jag gillade Dexter riktigt mycket som karaktär i det här avnsittet. Kul att han fick utvecklas lite. Att doktorn var ITK kändes dock rätt självklart, men det är ändå spännande. Jag undrar vad han har för koppling till Dexter, för det måste ju finnas någon.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav The Buffster » mån nov 20, 2006 21:56

Illyria skrev:Varför tittar inte fler på den här underbara serien?

Det har jag redan förklarat flera gånger i flera trådar. Jag har helt enkelt inte tid. Jag har lovat mig själv att för att få börja se någon ny serie så måste jag lägga ner någon som jag redan ser. Eftersom jag har så svårt att skiljas från serier så går det inget vidare. Men ja, jag kanske bryter mitt löfte och börjar se Dexter snart. Och då när jag ändå håller på så blir det nog även Heroes och Friday Night Lights (och kanske Shark).

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Illyria » tis nov 21, 2006 14:39

Några videoklipp för Dexter på YouTube (från Showtime)

Opening credits: Morning Routine, snygg vinjett
Preview/promo: Dexter Takes Life. Seriously. (väldigt bra gjord)
Promos: Dexter: Forensic Scientist by Day och Serial Killer by Night
Kort promo: Blood Spatter 101
Preview: Dexter: No Blood (kort klipp från första avsnittet)
Preview: Dexter. Killer Cop (inklusive små kommentarer från skådespelare och författare)

Det kan verka handla mycket om blod och gore i förhandstittarna, men serien är så mycket mer än det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis nov 21, 2006 23:39

1x08:
Att doktorn var ITK kom inte som en större överraskning, det är sant, men avslöjandet gjordes ändå såpass bra att jag lika gärna kunde varit blind inför möjligheten. Det kanske hjälpte att jag någonstans ändå trodde mer på att Dexter själv låg bakom. Och jag hade defintivt inte väntat mig att vi skulle få veta vem ITK var redan nu, inte efter förra veckans snygga avslutning.

Avsnittet i sig var antagligen det bästa hittills. Jag älskar så mycket med det. Dexter hos psykologen, sexscenerna som verkligen kändes känslomässigt intensiva och inte bara var där bara för att vara där. Att Dexters karaktärsutveckling tog ett rejält steg framåt. Julie Benz är fortfarande min favorit här - hur hon gått från bräcklig till stark, från trasig till... fortfarande trasig men faktiskt sitter ihop mer nu än i början - fast Michael C. Hall tog ett rejält steg närmare den man jag blev i under Six Feet Under. Det är naturligtvis svårare, när David var en sådan känslostorm och Dexter helt saknar dom, men när nu hans karaktär utvecklas, när han nu ger sken av att faktiskt utvecklas åt det hållet, då är belöningen oerhört mäktig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tob » ons nov 22, 2006 13:59

Buffster: offra....offra....!

(spoiler 1.02) Inte riktigt lika bra flyt som i pilot avsnitten. Men inte är det sämre. Voice overn var nedtonad och fungerade bättre. Syster och den mörka detektiven, Doakes (!?) fungerar bättre i detta avsnittet och känns mer som riktiga karaktärer. Rita/Dexter scener. Så bra.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » ons nov 22, 2006 14:02

Sitter i skolan nu, har föreläsning och seminarie hela dagen/kvällen, kommer antagligen hungra igen >_> Men sen kommer jag komma hem till de 3 första avsnittena av Dexter. Mums! Längtar till inatt!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav sp1keout » tor nov 23, 2006 1:22

Sett fyra avsnitt, och det blir bara bättre och bättre... läskigt vad mycket bättre de följande avsnittena var, i jämförelse till piloten.

Fortsättningsvis så gillar jag att avsnittena är lite längre, och självklart upplägget måste nämnas; Att det är en huvudstory som alltid följts, trots att avsnittena på någotvis är avslutade och sånt. Serien är mycket bättre såhär än om avsnittena hade varit oberoende av varandra: som CSI.
Senast redigerad av sp1keout tis nov 28, 2006 0:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » mån nov 27, 2006 21:42

1.09, serier med arcmysterier är verkligen de bästa, Dexter är så otroligt bra.
ITK har alltså vetat om, eller hittat, pappan och sen mördat honom. Varför? "There's nothing else in this house to connect us" och sen fokus på ITK. Finns det mer koppling än att han dödade pappan, något i det förflutna? Och Harry verkar ju ha ljugit och kände till allt om Dexter. Får känslan av att Dexters mamma dog en hemsk död, Harry vet om precis allt, att pappan lämnar Dexter huset visar på att det inte var pappan som mördade mamman? Får en känsla av att han inte är skyldig, även om han nu suttit i fängelse för något.

ITK är så creepy i hans intresse för Dex, svårt att inte gestikulera åt skärmen. Och eew åt Dexter som tar med sig prover från den döda pappan. Sjukt bizzar scen när de dansar/packar och du ser Dex packa saker i plastpåsar och ITK med snören. Loved it. ITK gör allt för att sopa igen spåren också, pappan, gamla tanten... who's next?

Intressant att Doakes gör samma som Dexter, dödar en som förtjänar det. I previously on återkommer Ritas prat om varför Paul bara inte kan försvinna, "försvinner" han snart?

"Thank you for the good blood" och en bloddroppe med en smiley. :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » mån nov 27, 2006 22:34

Jag ligger efter, men går in och stör med lite ep3 kommentarer, för jag såg det precis, och jösses vad förtjust jag är i detta.

(spoiler 1.03) Sist nämnde jag att jag tyckte Systern och Doakes har förbättrats i jmf med piloten. Detsamma gäller nu. Systern i sig känns inte så intressant, men hon är en viktig del i Dexters liv, och pga. det så är hon ändå viktig i serien och hennes roll fungerar imo bra. Dexter och Rita fortsätter att imponera.

Man borde ha ett samvete, man borde känna empati och Dexter känner inte detta, eller att han inte vet hur det skall kännas och att han inte dödade killen har nog med mer att göra än att han bara kände igen sig själv och kunde förstå. Det finns ett pris, även för Dexter, att betala för att döda.....

Sen. Introt. Fyfan vad läckert det är. Lätt bland det bästa introt jag har sett.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » mån nov 27, 2006 23:28

Om du är så förtjust i det efter tre avsnitt, vänta bara till lite senare under säsongen!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tomas » tis nov 28, 2006 0:12

Länken till introt som Illyria postade ovan var det som fick mig att börja se serien och oj vad bra den har blivit.
Jag älskar arcigheten och ser fram emot en andra säsong.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav adolvsson » tis nov 28, 2006 1:29

Illyria skrev: (spoiler 1x09) ITK har alltså vetat om, eller hittat, pappan och sen mördat honom. Varför? "There's nothing else in this house to connect us" och sen fokus på ITK. Finns det mer koppling än att han dödade pappan, något i det förflutna?

Jag tänkte eventuellt bröder. Halvbröder. Fokuseringen tänkte jag inte på då, men den skulle kunna tala för den saken.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » tis nov 28, 2006 1:52

1.09 Precis i de banorna jag börjat tänka, om han nu har en koppling till Dexter, och även pappan, vore det mest logiskt. Baserat på flashbacksen i förra avsnittet verkar ju något hemskt ha hänt, jag tror inte det är pappan, kanske ITK som barn? Jag ser väldigt mycket fram emot att få förklarat varför Dexter är som han är, det måste ju vara grundat i de händelserna.

Och trevligt att fler fastnar för serien, jag vill ha fler att diskutera med.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tis nov 28, 2006 13:06

(spoiler 1.09) Bröder ja, det känns väldigt troligt. Sen under den härliga övernattningen i ett hus med två seriemördare fick jag lite känslan av att det här kanske INTE slutar med att ITK:n råkar ut för Dexter, hamnar i fängelse, eller dör på något annat sätt. Vilket vore coolt. För här kändes han som något mer än bara en listig skurk. Som att Dexter rentav skulle kunna samarbeta med honom, vilket förmodligen är helt galet, men ändå.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav sp1keout » tis nov 28, 2006 14:25

(spoiler Dexter 105) Mycket intressant avsnitt med kärlek som tema. Tillbakablicken var extra bra denna gång... Dexters farsa är så cool.
Nu fick vi även se mer av Masuka, har saknat honom sedan poolscenen i piloten, han e rolig. Doakes och Syrran Morgan jobbade ihop, kul par. Angel fortsätter vara knasig - han är min favorit.

Han som spelade Jorge Castillo såg ju bekant nu, gjorde han inte? Jag undrade om det inte var den där killen som fixade planet åt Scofield här omveckan i Prison Break...
(EDIT: Nej, jag känner ju också igen honom som Jason Spitz, Sandys kollega i OC, han verkar hålla på med mycket just nu!)

Touchie lyckades ge de en lead, frågan är väl om det inte är planterat där och tillhör vilken random person som helst, den där Ice Truck Killer verkar vara en smart jävel. Undra hur allt det här fortsätter... vilka ska bli hans nästa offer.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav sp1keout » fre dec 01, 2006 1:01

(spoiler Dexter 106) Mer Masuka och han verkar vara en knepig jävel alltså, jag vill veta mer.
Stackars Deb. Visst blir det lite tråkigt att Dexter måste bete sig sådär som han gjorde, men det var med nödvändighet och absolut största säkerhet... och det var lite krisartad där, phew!
Julie Benz växer för varje avsnitt, när man ser henne skina allt mer och mer. Positiv energi, hon verkar vara långt ifrån "as damaged as Dexter" som hon var för inte så länge sedan, och hennes ungar verkar få ett större behov av Dexter och han gör sitt bästa för att vara där! Att han nästan höll på att göra slut med henne var en ganska läskig tanke, vi får se hur de fortsätter sin relation.
Att en viss Laguerta skulle bli så kär, och visa känslor, det var det sista man hade trott. Hon visade en alldeles ny sida till sig samtidigt som hon berättade lite om sin svåra uppväxt. Intressant, berätta mer!
Angel var ganska neutral, och Doakes fortsätter att vara fantastisk. Vilken kille!
Dexter var funnen on a crimescene :eek: Berätta mer!
Fortsättningsvis så måste jag säga att detta var ett jävligt intressant avsnitt och spänningen var topp, det var till och med så att man fick rysningar imellanåt alltså. Detta skulle mycket väl kunna blivit en filmatisering som drog in the big bucks...
Snart är det väl dags att se ett till avsnitt.

Michael C. Hall :lovebunny:

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav eriked » fre dec 01, 2006 1:29

Uhhääääh, ni får skriva lite utanför spoilerna! Vill veta om man ska se det... För det verkar riktigt intressant

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Illyria » fre dec 01, 2006 1:31

Gillar du välgjorda serier med arc och mysterier ska du se Dexter. Michael C Hall är helt lysande perfekt i rollen som seriemördande Dexter.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film