Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav CheeseGuy » mån okt 02, 2006 20:28

Illyria: japp, precis samma. Angående mina klagomål: jag håller med om att det är intressant, men gillar inte utförandet. Tillbakablickarna känns allmänt klumpiga och rätt onödiga i det skicket (jag hade velat ha mer bakgrund eller slopa dem helt) och voiceovern används alldeles för mycket. Det hade varit trevligt att få tolka lite saker själv också.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån okt 02, 2006 23:43

Me likey Dexter, men......jag är lite inne på CG:s spår att voiceovern inte är klockren och kan komma att överanvändas väldigt lätt. Bra VO är svåååårt och man måste anstränga sig så den inte bara blir en metod för författarna att förklara saker när de är för lata för att komma på andra sätt. De behöver inte plocka bort den, men gärna dra ner den ganska kraftigt i jämförelse med detta.

Flashbacksen däremot tyckte jag fungerade (lill-Dexter var Linda Cardellinis unge i ER!). Trevligt med skådisar man känner igen i andra roller också: Julie, James Remar och två gamla OZ-regulars i Lauren Velez som polischefen med the hots för Dexter och David Zayas som mordpolisen som får styckmordsfallen.

Två karaktärer jag däremot kan komma att få svårt för var Dexters syrra och den där polisen som hatar honom och svär hela tiden. De föll åt klysch-hållet redan här och jag hoppas de hämtar upp sig. Framförallt syrran har inte visat någon som helst orsak till varför hon skulle förtjäna ett bättre polisjobb, hon lutar sig ju bara på Dexter! Fast det kanske precis är det som kommer bli historien när den utvecklas och isf kan den bli bra.

Och Michael C. Hall... :lovebunny:

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tis okt 03, 2006 1:02

Dexter 1x01:
Jag har en gul post-it fullklottrad med tankar, hur ska jag kunna reda ut den där? Som en blick in i min hjärna. Galet!

Först - Jag hade inga som helst problem med varken voice-overn (förutom att replikerna lämnade en del att önska ibland) eller flashbacksen (dom var enkla, gjorde vad dom skulle, och jag gillade vad dom berättade)

Sedan - Det som antagligen slog mig hårdast var att allting är så övertydligt. Karaktärena är karikatyrer, miljön (som jag ändå älskar, ljusa Miami passar perfekt för mörka historier) inte speciellt realistisk. Dexter och hans syster är ett bra exempel, sättet på vilket dom är varandras totala motpoler. Den svarta polisen är ett annat.

Mer - Julie Benze gör damaged fantastiskt bra. Hon och Dexter har alla möjligheter att bli ett favoritpar i min bok.

Apropå bok, jag har en känsla av att böckerna är något av skräpliteratur, populistisk massproduktion, moderna kioskdeckare i uttryckets sämre betydelse. Jag kan förstås ha fel, men det känns som om det är vad som ligger under.

Slutligen - Nej, jag hade väntat mig något mer och bätte, som tur är finns det absolut utrymme för förbättring. Avsnittet tog sig ju längre det pågick och om serien går åt rätt håll kan den bli tokigt bra och unik. För stunden håller jag mig försiktigt positiv.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » tis okt 03, 2006 1:33

Dexter 1.01. JA! Fast inte i närheten av 100%.

Voice-overn är fel, jag gillade den sista i huset vid frysen, men de flesta var levererade fel. De kändes väldigt mycket som utfyllnad. Men jag hoppas att de studerar gamla noirfilmer för att lära sig hantera det bättre, eller fan, det räcker om de tittar på Adaptation. För VO är jävligt svårt.

Att de är arketyper kan jag köpa än så länge, det kan vara ett sätt att få tittaren att kom in snabbt i serien eftersom alla redan känner till karaktärerna. Tittar du på Buffy s1 så är de också rätt schablonartade.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis okt 03, 2006 2:19

noike skrev:Dexter 1.01. JA! Fast inte i närheten av 100%.

Att de är arketyper kan jag köpa än så länge, det kan vara ett sätt att få tittaren att kom in snabbt i serien eftersom alla redan känner till karaktärerna.

Jag lyckades glömma nämna att jag faktiskt gillade arketyperna, eller vad jag tyckte kändes som karikatyrer. Inte helt och hålet i piloten, men det kan bli något väldigt speciellt. Bidrar till min nyfikenhet på fortsättningen också.

Shit. Jag insåg precis att jag glömde nämna en sak till. Eller person. Michael C Hall. Som antagligen var det bästa med alltihop. Den mannen... och jag tyckte nog att hans teaterbakgrund märktes, vilket passade såväl rollen som avsnittets speciella stil.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis okt 03, 2006 2:28

adolvsson skrev:Shit. Jag insåg precis att jag glömde nämna en sak till. Eller person. Michael C Hall. Som antagligen var det bästa med alltihop. Den mannen... och jag tyckte nog att hans teaterbakgrund märktes, vilket passade såväl rollen som avsnittets speciella stil.

Ja. Han och Julie Benz gillade jag skarpt. Systern däremot var lite tonårsaktigt jobbig ibland.

Framför allt så tror jag att serien hade tjänat lite på att vara lite tightare klippt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis okt 03, 2006 2:35

noike skrev:Systern däremot var lite tonårsaktigt jobbig ibland.

Medhåll, men det var också en av dom där sakerna som framtiden får utvisa. Som så mycket annat beror det, åtminstone för mig, på hur dom spelar ut det.

Framför allt så tror jag att serien hade tjänat lite på att vara lite tightare klippt.

Juppers. Det var nog den del klassiska pilotfel.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav CheeseGuy » mån okt 09, 2006 13:04

Dexter 1.02

Hmm. Jämnare än piloten, men inget märkvärdigt. De får gärna skruva till det mer i fortsättningen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav adolvsson » tis okt 10, 2006 21:21

Dexter 1x02
Intressant gemenskap med Heroes 1x03 - båda var började väldigt bra, men tog sig ändå ordentligt mot slutet (när jag tänker efter passade ju faktiskt Studio 60 1x04 också in i det upplägget). Inte riktigt lika skruvat, lika utstuderat karikatyriskt som piloten, och jag gillade det. Kändes mer äkta och därför också såväl mörkare som otäckare. Gillades systern mer nu också. Ja, det tog sig ordentligt.

Michael C. Hall och Julie Benz är inte bara underbart dysfunktionella tillsammans, de har en riktigt bra personkemi, och Julie är bättre än jag vågat hoppas på. På ett sätt är hon till och med bättre än Michael, inte som skådis, men jag har fortfarande inte helt och hållet köpt honom i den här rollen (nästan, det skaver bara en aning, fast med så långt ifrån Six Feet Under är det väl bara att vänta sig - tills man vant sig). Julie, däremot, hon är trasig.

Och förextsekvensen är härlig. Blod i centrum, aningen mer vardagligt än annars i serien. Dessutom är det härligt att se en ordentligt förtextsekvens i en ny serie, i dessa expressintrotider.

Nu började The Flasher, med Atomic Swing, att spelas i mitt WinAmp. Baskat bra låt. Det har absolut ingenting med resten av inlägget att göra.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » tis okt 10, 2006 21:24

adolvsson skrev:Dessutom är det härligt att se en ordentligt förtextsekvens i en ny serie, i dessa expressintrotider.

Vad glad jag blev när Dexter hade ett riktigt intro! Det var snyggt också.

Avsnitt 3 finns ute nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis okt 10, 2006 21:26

Illyria skrev:Avsnitt 3 finns ute nu.

Redan! Eller är ligger jag efter en vecka?

I feel so confused right now again...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » tis okt 10, 2006 21:29

Preair, så du är inte efter. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis okt 10, 2006 21:32

Illyria skrev:Preair, så du är inte efter. :)

Yey! Riktigt säker kan man annars ta mig håken aldrig vara.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Glorificus » tis okt 10, 2006 21:33

Illyria skrev:
adolvsson skrev:Dessutom är det härligt att se en ordentligt förtextsekvens i en ny serie, i dessa expressintrotider.

Vad glad jag blev när Dexter hade ett riktigt intro! Det var snyggt också.

Ahaaa! *asg* När jag läste era kommentarer blev jag ett stort frågetecken. "Vilket intro? Min fil hade inget intro!" Men när jag slog igång avsnittet igen för att kolla insåg jag mitt misstag... jag trodde det var hur just det här avsnittet började! Haha, jag tyckte väl det var väldigt påkostat bildmässigt... :P

Avsnitt 3 finns ute nu.

Qué? Är det i bra kvalitet? Någon som vet?
Men jag vill hur som helst inte vänta flera veckor sen på ett till avsnitt, så jag tror jag avvaktar lite.

1x02
"Today, I'm just... a sea monster.":lovebunny:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » tis okt 10, 2006 21:39

Glorificus skrev:Men jag vill hur som helst inte vänta flera veckor sen på ett till avsnitt, så jag tror jag avvaktar lite.

Har en sån väldig massa annat att kolla på, så med väldigt få undantag brukar inte väntan störa mig.

1x02
"Today, I'm just... a sea monster.":lovebunny:

Samma reaktion här. Det var en sådan där replik som lätt hade kunnat bli löjlig och fel, och hade blivit under andra omständigheter, men i den här miljön och i munnen på Michael C. Hall blir det klockrent. Perfekt levererat.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav CheeseGuy » tis okt 10, 2006 21:48

Glorificus skrev:
Avsnitt 3 finns ute nu.

Qué? Är det i bra kvalitet? Någon som vet?

Inte lika bra som vanliga ripparna, men helt okej (kan jag tänka mig, vet inte vad jag ska jämföra med).

Själva avsnittet då: jag är fortfarande inte så imponerad av serien, tyvärr (jag vill verkligen gilla den), men det här var lite bättre än 1.02. Mer flyt i berättandet, lite mer engagerande och spännande. Och karaktärerna fungerar bättre och bättre. (spoiler för Dexter 1.03 alltså) Nu har jag absolut ingenting emot James och Dexters syster. Jag var precis på väg att tröttna på Dexter som karaktär också, men så blev han plötsligt mer intressant igen. Tillbakablickarna fungerade betydligt bättre än tidigare.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tis okt 10, 2006 22:14

Dexter-introt var hur schysst som helst. Överlag var 1.02 bättre, och det är en bra serie än så länge om än inte en fullpoängare.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » tor okt 12, 2006 1:07

Dexter 1x03
CheeseGuy skrev:Mer flyt i berättandet, lite mer engagerande och spännande. Och karaktärerna fungerar bättre och bättre.

Jag håller med, fast med en mer positiv grundinställning - jag har gått och blivit riktigt förtjust i serien nu.

Det är en bra grupp karaktärer nu. Jag trodde nog jag skulle tycka om Hall mer här, men även om det är en faschinerade roll han spelar är det en svår karaktär att som tittare kunna koppla till på det sätt som egentligen behövs. Då har systern verkligen hittat sig själv nu, en lagom komplex person, uppenbarligen kompetent samtidigt som det inte är svårt att förstå kvinnliga chefens inställning till henne. Riktigt välskriven. Samma sak med svarte kollegan, som också känns mycket mer nyanserad nu.

Och Julie Benz går från klarhet till klarhet. Jag hade, inte ens som fan av Darla, kunnat hoppas att jag skulle gilla henne så mycket här.

Dexter (the series) klarar kanske inte av att ge samma ständiga holy fuckeroni-känsla som t ex The Shield, men blir ändå ofta överraskad över vad dom låter karaktärerna göra, i vilken riktning dom tar storyn. Dessutom älskar jag att den här seriens version av CotW, ett high concept i form av Dexters egna mord, faktiskt får komma i andra hand och det är jakten på frysbilsmördaren som står i centrum.

På tal om det, vem är egentligen frysbilsmördaren? Kan det vara någon vi sett, en av de fasta karaktärerna, systern och latinokollegan har ju redan diskuterat att snubben måste vara labbråtta. Kan labbråttan vara Dexter själv, är han till och med ännu sjukare än han gett sken av? Jag tycker det finns subtila ledtrådar som pekar mot det, det var någon specifik grej i 1x03 som jag önskar jag kom ihåg nu, men det kan naturligtvis också vara väldigt medveten fint från författarna.

Jag är väldigt spänd på att se vart det här kommer att leda.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tor okt 12, 2006 5:08

adolvsson skrev:Dexter 1x03

The fuck?!? Är den ute? Har varit så Wire-fokuserad den här veckan att jag inte märkt något annat.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » tor okt 12, 2006 6:30

Dexter 102-103
Jag tycker serien fortsätter i samma takt och stil som piloten och det är bra, förutom systern, och isbilsmördaren verkar bli en arc? Det är bara lite om det i varje avsnitt, plus MotW, murder(s) of the week. Isbilsmöradren vs Dexter och ledtrådarna han lämnar är klart mest intressanta. De personer han mördar är brottslingar på något sätt, men förtjänar de verkligen att dö?

Tydligen ska systern vara rätt annorlunda i böckerna och vad jag läst om hennes karaktär där verkar hon inte störande. Rollen känns felcastad.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis okt 17, 2006 1:51

(spoiler Dexter 1.03) Jag gillar det mer och mer. Michael och Julie Benz är precis hur bra som helst, och jag älskade introsekvensen ännu mer den här veckan (alltså, det var ju samma sekvens, men jag slogs pånytt av precis hur klockren den är). Dessutom var det skönt att möjligheten att han kan råka döda "oskyldiga" började plockas upp så smått. Har alltid antagit att det måste bli en större del av serien.

Dock har Dexters lillasyster utvecklats åt helt fel håll och håller just nu platsen som den mest irriterande karaktären i en TV-serie, strax innan Prison Breaks Sucre. Dööööööö!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån okt 23, 2006 21:57

Dexter. (spoiler 1.04) Riktigt bra med sättet hur veckans fall visade sig höra samman med glassbilsmannen. Ibland stördes jag av tanken på att det finns en risk för att det ska bli som Scream 2 med den sämsta "mördaren är"-lösningen på 50 år. Men serien känns smartare så det är säkert ingen grund för min orolighet.

Sättet hans inre monolog ändrade spår och åsikt när han fick en pilsk Julie Benz under bordet -- men vem hade inte anammat den åsikten snabbt? -- var riktigt bra gjort.

Och ja, systern kändes inte fullt lika jobbig nu som tidigare men det hjälper inte hela vägen, det är fortfarande en usel karaktär.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån okt 23, 2006 22:24

(spoiler Dexter 1.04) Jag funderar ibland på om det som hindrar den här bra serien från att vara ännu bättre är att den kanske borde centrera ännu mer på Dexter och hans twistade personlighet istället för att flyta ut i små personliga sido-plottar med de andra poliserna o.s.v. Det blir lite för mycket ensemble-serie, vilket känns som fel form för den här historien. Knepet för att få åtminstone mig att fastna i Dexter borde vara att presentera hela Dexters värld genom Dexters ögon och så fort vi springer iväg i några scener med bara de andra karaktärerna så bryts det.

Dessutom har de historierna än så länge varit mer än lovligt oinspirerade, vilket naturligtvis också är en del av problemet.

Annars tyckte jag också om avsnittet, syrran var inte riktigt lika störig som tidigare men hon är ju fortfarande en precis så rutten polis som chefen retar henne för att vara: Dexter gör ju allt hennes jobb åt henne.

Michael och Julie Benz (och deras respektive karaktärer) är och förblir seriens stora styrkor.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » ons okt 25, 2006 1:08

Dexter 1x04
Fan-Tas-Tic!
caffeineaddict skrev:Jag funderar ibland på om det som hindrar den här bra serien från att vara ännu bättre är att den kanske borde centrera ännu mer på Dexter och hans twistade personlighet istället för att flyta ut i små personliga sido-plottar med de andra poliserna o.s.v. Det blir lite för mycket ensemble-serie, vilket känns som fel form för den här historien.
Jag håller inte med. Det har visat sig vara en av anledningarna till att jag fastnat för serien, och med veckans avsnitt fastande jag verkligen stenhårt. Jag är riktigt förtjust i hela ensemblen och hur karaktärerna hela tiden tas på oväntade vägar. Min haka halkade en bit vid insikten av att - usch, jag och namn - hattpolisens och hans hustru hade sepererat, det knep till i hjärtegropen. Bosskvinnans konversationer med amputerade mannens morsa blev inte alls som jag trott. Och så vidare. Även Dexter själv, naturligtvis, och hans reaktion när han helt oväntat njöt av oralsexet.

Serien är aldrig förutsägbar, den överraskar hela tiden, men den gör det aldrig till en stor grej. Det är hela tiden dom små karaktärsstunderna. Det är främst därför jag älskar den här serien.

Dessutom har de historierna än så länge varit mer än lovligt oinspirerade, vilket naturligtvis också är en del av problemet.

Jag tänker flika in med ett icke medhåll här också. Bara för att jag kan!

syrran var inte riktigt lika störig som tidigare

Är jag månne helt ensam om att gilla karaktären? Helt? Hallå? Hallååå?!

Dexter gör ju allt hennes jobb åt henne.

Fast det stämmer väl inte? Väl? Det var definitivt han som gav henne första största steget, tack vare honom hon är där hon är, och som i det här avsnittet hjälpte han henne stort också. Det argumenterar jag inte emot. Men jag tycker också att hon gjort mer och bättre ifrån sig från varje avsnitt. Nej, hon är ingen naturbegåvning, men hon har viljan och hon lär sig, och även om det är en bra bit kvar till toppen lär hon sig sakta men säkert att bli en bättre polis. Dom nyanserna, dom olika bitarna av hennes personlighet, är också varför jag gillar karaktären så mycket.

Michael och Julie Benz (och deras respektive karaktärer) är och förblir seriens stora styrkor.

Ja! Där håller jag med dig så mycket att det knackar i fotknölarna.

Framför allt Julie Benz. Fortfarande.

Och apropå stora fallet:
Jag har varit inne på att Dexter själv är kylbilsmördaren. Hans uppväxt och personlighet, sättet han lever på, skulle kunna tala för skapandet av en Dexter2 som han själv inte är medveten på. Dialog i 1x04 pekade gav mig mer kvarnvatten. Det finns naturligtvis saker som talar för att mördaren är någon annan också, men det var tillräckligt svävande för att jag skulle hålla fast vid möjligheten.

Sedan kom scenen med mördaren som fotograferar Dexter och jag insåg vilken cykeltur jag antagligen var på.

Sedan kom jag på det där med kylbilen och huvudet från ett tidigare avsnitt, och hoppade av cykelturen.

Allt det där går att förklara med att det är så Dexter bortförklarar händelserna för sig själv. Så jag ser fortfarande möjligheten att Dexter leker med, och jagar, sig själv som en stark möjlighet.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » ons okt 25, 2006 1:22

adolvsson skrev:
syrran var inte riktigt lika störig som tidigare

Är jag månne helt ensam om att gilla karaktären? Helt? Hallå? Hallååå?!

Ja. Dumt våp förblir dumt våp (spoiler Dexter 1.4 och Buffy s5) oavett om hon har uniform eller lediga kläder på sig. Hon beter sig mer barnsligt än Dawn gjorde i början av s5.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons okt 25, 2006 1:28

noike skrev:Ja. Dumt våp förblir dumt våp (spoiler Dexter 1.4 och Buffy s5) oavett om hon har uniform eller lediga kläder på sig. Hon beter sig mer barnsligt än Dawn gjorde i början av s5.

Mindre för varje avsnitt, och för mig var det bara ett problem i början. Nu är det en del av karaktären, som är ett dumt våp men mer än bara ett dumt våg, och jag gillar helheten.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons okt 25, 2006 2:07

adolvsson skrev:
Illyria skrev:Tydligen är ju systern annorlunda i böckerna så hon känns som en stor besvikelse i serien.

Inte läst böckerna, så det där spelar inte alls in för min del.

Eftersom jag stör mig på karaktären i serien och sen fått reda på hur hon är i böckerna känns det som det spelar in för karaktären hade kunnat vara mycket bättre. Väldigt synd. Just nu, efter senaste avsnittet, känns hon som den absolut svagaste delen i serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » ons okt 25, 2006 2:09

Illyria skrev:Eftersom jag stör mig på karaktären i serien och sen fått reda på hur hon är i böckerna känns det som det spelar in för karaktären hade kunnat vara mycket bättre. Väldigt synd. Just nu, efter senaste avsnittet, känns hon som den absolut svagaste delen i serien.

Ja, okej, det kan jag ju faktiskt förstå. Inte för att det blir medhåll i det här fallet, men jag har nock trots allt varit i samma sits vid andra serier eller filmer.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav CheeseGuy » mån okt 30, 2006 23:29

Dexter 1.05

Jag blev till och med lite uppspelt, för första gången. Riktigt bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör nov 04, 2006 18:19

Dexter kanske inte har varit en superserie, men bra är den, så det här gör mig glad: Showtime has given the green light to a second season of crime drama Dexter, just five weeks into its initial run.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film