buffymon skrev:Men karaktären Spike är ju väldigt olik från säsong till säsong, till och med från avsnitt till avsnitt. Ibland är han patetisk, ibland är han dödlig. I säsong sex, då han och Buffy blir ihop, är han mestadels det senare. Han är inte längre en lika patetisk figur som han var i de tidigare säsongerna och skämten på hans bekostnad duggar mindre tätt. Det står ju även klart att han kan skada Buffy när chipet inte funkar. I den säsongen tycker jag helt klart att Spike framstår som hennes like - när de slåss så vinner ingen och Spike är också den ende som tycks förstå henne. Han har varit med om samma sak som Buffy.
Det som jag gillar med Spike och som för mig känns jämställt är att han gillar att hon är The Slayer, att hon har makt. Den skrämmer honom inte. Det kanske tom är ett av de främsta skälen till att han älskar henne?
Se, det där sista är ett utmärkt exempel på var våra åsikter går isär. Jag är nämligen övertygad om att han inte älskar henne, att han inte kan älska henne, att det bara är en fix idé som kommer sig från den han var som människa. "Kärleken" är dessutom viktigare än objektet. När Drusilla dumpade honom, fanns Harmony. Eftersom Buffy fanns där, en stark närvaro i hans liv, när Harmony fanns i bilden blev hon ett naturligt föremål för Spikes besatthet.
Jag argumenterar att utan själen kunde inte Spike älska, och han hann aldrig ha själen tillräckligt länge i BtVS för att den skulle hinna göra någon riktig nytta. Det han gör (jag går inte igenom det närmare nu, för det har varit uppe för diskussion här på forumet ett antal gånger förut), med få eller inget undantag, för Buffy eller för hennes vänner & familj (vilket i längden också alltid är något han gör för Buffy) kan alltid (i mina ögon) kopplas till hans behov av att bli älskad eller till hans föreställning att han är kapabel till att älska.
Jag förnekar inte att han känner en attraktion till Buffy, hon är ju trots allt en riktig pingla, men det är i så fall bara ytligt. Hon var ett passande objekt för hans besatthet, hans vampyrvariant av Cecily, ännu en Drusilla eller Harmony. Varken mer eller mindre.
Därför är han fortfarande lika svag och patetisk som han alltid har varit. Samma oförbätterliga, tragiska, karaktär. Det är först med själen som han har chans till förbättring, men det kommer ta tid, och förutom extra galenskap är det i stort sett (förutsatt att jag inte glömmer nåt litet) inget vi ser hända i Buffys sjunde säsong. Tänk bara på hur lång tid det tog för Angel, att någon som Spike skulle hinna fixa till sig över en sommar känns föga troligt.
Vad gäller slagsmålen hade jag tänkt säga i stort sett samma sak som noike, med tilläget att hon verkar bära på en dödslängtan som knappast heller ger henne lust att fightas fullt ut.
Och nej, han förstår henne inte, det är bara så någon som älskar eller ska vara ett stöd beter sig, så då gör han det också.
I should get a hobby....

Why, this ain't good enough for ya?:)