BUFFY: So. Dawn's in trouble. Must be Tuesday.
GILES: It’s the end of the world.
BUFFY, WILLOW & XANDER: AGAIN?!?
XANDER: Oh, come on, that's ridiculous! What? You think this isn't real just because of all the vampires and demons and ex-vengeance demons and the sister that used to be a big ball of universe-destroying energy?
A bear skrev:Det enda som MÖJLIGEN gör ett litet hål i det är väl egentligen Hanks närvaro. Jag hade haft lättare att köpa att Buffy blir galen om hennes hemsituation varit körd än om hon fortfarande hade två föräldrar som älskade henne.
Andrew: I still say we're gonna need eight other guys to pull this off.
Warren: Should never've let you see that movie.
A bear skrev:Kom att tänka på en sak, tror inte någon nämnt det, som stödjer "hela-Buffyverse-är-bara-en-sjuk-flickas-inbillning"-teorin.
Den allra första bilden vi ser av Buffy, hennes första uppdykande i "Welcome To The Hellmouth" - vad gör hon? Hon ligger i sin säng och drömmer mardrömmar. Sen vaknar hon... Eller? Hon kanske inte vaknar förrän här?
A bear skrev:Kom att tänka på en sak, tror inte någon nämnt det, som stödjer "hela-Buffyverse-är-bara-en-sjuk-flickas-inbillning"-teorin.
Den allra första bilden vi ser av Buffy, hennes första uppdykande i "Welcome To The Hellmouth" - vad gör hon? Hon ligger i sin säng och drömmer mardrömmar. Sen vaknar hon... Eller? Hon kanske inte vaknar förrän här?
("Mulholland Drive", nån?)
I fear you may be looking for a logical pattern in the rantings of someone who doesn't think logically. (Antingen jag, Joss eller PsychoBuffy, alltså.) Varför skulle hennes vanföreställning inkludera att slänga ut farsan? Tja, kan finnas många anledningar. T ex att hon för att hålla isär verklighet och galenskap måste kapa så många band till verkligheten som möjligt - Giles i stället för Hank, Willow och Xander i stället för hennes verkliga vänner, Sunnydale i stället för LA, etc. Eller att hon, som läkaren säger, får allt svårare att kontrollera fantasivärlden; Hank är ju trots allt med i utkanterna av s1 och s2, det är först i och med "Helpless" som han verkligen verkar överge Buffy (och Dawn). Det skulle i så fall gå hand i hand med att serien blir allt mörkare allt eftersom den fortskrider; i början har hon full kontroll över fantasin, allt löser sig, allt är bra, men sen bit för bit är det fantasin som styr henne i stället för tvärtom...noike skrev:A bear skrev:Kom att tänka på en sak, tror inte någon nämnt det, som stödjer "hela-Buffyverse-är-bara-en-sjuk-flickas-inbillning"-teorin.
Du är ond. Men i sådana fall, varför är inte hennes pappa med i drömmen? Finns ju inget skäl att kasta ut honom från sin dröm.
"Udda och osammanhängande"... Jag trodde du hade sett säsong 5 och allt vad som hör till av nycklar och portaler och blod och grejer?noike skrev:Men det ultimata beviset är handlingarna. Även fantasivärldar är rätt... udda och osammanhängande.
Men Slayers finns ju inte annat än i Buffys huvud. De, liksom profetiska drömmar, helvetesgap och Mmmm'cookies-demoner är en del av hennes psykos.Garim skrev:Hela den där drömsekvensen är väl för att visa att Slayers drömmar om att dräpa?
...vilket skulle innebära att han från början tänkte ha gjort ett "Normal Again" i slutet av s5 i stället.Garim skrev:Dessutom hade väl Joss bara planerat 5 säsonger från början.
A bear skrev:"Udda och osammanhängande"... Jag trodde du hade sett säsong 5 och allt vad som hör till av nycklar och portaler och blod och grejer? :D (spoiler : s7) ska vi bara inte tala om.noike skrev:Men det ultimata beviset är handlingarna. Även fantasivärldar är rätt... udda och osammanhängande.
det är först i och med "Helpless" som han verkligen verkar överge Buffy (och Dawn). Det skulle i så fall gå hand i hand med att serien blir allt mörkare allt eftersom den fortskrider; i början har hon full kontroll över fantasin, allt löser sig, allt är bra, men sen bit för bit är det fantasin som styr henne i stället för tvärtom...
Jag är inte helt säker på det. Joss verkar vara rätt bra på efterkonstruktioner även i verkligheten.Garim skrev:Dessutom hade väl Joss bara planerat 5 säsonger från början.
Off skrev:Det är klart att de vill jävlas lite men jag tänker alltid. Det kan inte finnas en serie om Angel om inte Buffyvärlden hade funnits på riktigt. Sen mår man bättre och kan börja vissla av lycka hela dagen.
BUFFY: Cos what's more real? A sick girl in an institution (---) or some kind of supergirl... chosen to fight demons and save the world? That's ridiculous.
HeY skrev:Slutscenen får mig alltid att rysa, men jag har aldrig tänkt på det med Angel så tack för det! Nu slipper jag komma på konstiga anledningar till varför Buffy är "riktig".
HeY skrev:AKS: Jag är nyfiken, en 1:a på din Buffyskala, vad är det värd i din vanliga TV-skala? Eller har du kanske fler än två skalor?
Spike: I hope you don't think this antidote's gonna rid you of that nasty martyrdom. See, I figured it out, love. You can't help yourself. You're not drawn to the dark like I thought. You're addicted to the misery. It's why you won't tell your pals about us. Might actually have to be happy if you did. They'd either understand and help you, God forbid, or drive you out where you can finally be at peace, in the dark. With me. Either way, you'd be better off for it, but you're too twisted for that. Let yourself live, already. And stop with the bloody hero trip for a sec. We'd all be the better for it.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare