Oklara saker om Buffy.. (spoilers)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Oklara saker om Buffy.. (spoilers)

Inläggav love_buffy_4ever » mån apr 17, 2006 16:11

Hej, jag visste inte var jag skulle skriva nåt om jag hade en fråga.. har ju funnits en hjälp-tråd men jag hittade den inte. Kanske inte letade tillräckligt noga. Men jag bara undrar om nån vet varför buffy aldrig har visat när de firar jul eller påsk? Jag menar, det är mycket med halloween och thanksgivning men jag har inget minne av något julfirande..

Sen tänkte jag på en annan sak, om nån har en förklaring. I säsong 5 pratar buffy och willow om dagböckerna som dawn brände upp.
Willow sa typ: her diaries... she has kept them since she was...
buffy sa ungefär: since she was seven. i remember it too, will.
(inte helt säker på stavningen o det) men jag menar, buffy och willow träffades inte förrän de var 16. Hur kan då willow minnas att dawn har skrivit dagbok sen hon var 7? De säger så som jag har skrivit, det är jag säker på. Nån som har en förklaring?

Kramar /Maja
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion

Re: Oklara saker om Buffy..

Inläggav Ai » mån apr 17, 2006 16:31

love_buffy_4ever skrev:Hej, jag visste inte var jag skulle skriva nåt om jag hade en fråga.. har ju funnits en hjälp-tråd men jag hittade den inte. Kanske inte letade tillräckligt noga. Men jag bara undrar om nån vet varför buffy aldrig har visat när de firar jul eller påsk? Jag menar, det är mycket med halloween och thanksgivning men jag har inget minne av något julfirande..

Sen tänkte jag på en annan sak, om nån har en förklaring. I säsong 5 pratar buffy och willow om dagböckerna som dawn brände upp.
Willow sa typ: her diaries... she has kept them since she was...
buffy sa ungefär: since she was seven. i remember it too, will.
(inte helt säker på stavningen o det) men jag menar, buffy och willow träffades inte förrän de var 16. Hur kan då willow minnas att dawn har skrivit dagbok sen hon var 7? De säger så som jag har skrivit, det är jag säker på. Nån som har en förklaring?

Kramar /Maja

Jul och påsk

Det är inte helt sällan man struntar i att visa sånna högtider i serier just för att det inte ska bli förvirrande i reprissändingar. Men i det här fallet stämmer inte det då man har visat halloween och thanksgiving tex. En annan förklaring är att jul faller bort pga sändningsuppehåll. Eftersom det är en amerikansk serie så kan det vara att man helt enkelt valt bort att "fira" dom helgerna i serien för deras religiösa anknytningar. Det finns nog en massa förklaringar och ingen alls, om man säger så...

Dagböckerna

Willow säger ju aldrig att hon minns - hon vet bara att Dawn har haft dom länge. Buffy säger att hon minns.

Moderatorer (eller love_buffy_4ever): Spoilermärka tråden?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav carre » mån apr 17, 2006 16:36

spoilermärk och flytta till Allmänt om BTVS.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » mån apr 17, 2006 16:48

Men jag bara undrar om nån vet varför buffy aldrig har visat när de firar jul eller påsk?

Jul (och i Willows fall Chanukkah) firas, vad jag minns på rak arm, i "Amends" och även i "The Body". Samt omnämns i "Into The Woods" och "Bring On The Night".

Hur kan då willow minnas att dawn har skrivit dagbok sen hon var 7? De säger så som jag har skrivit, det är jag säker på.

Därför att det minnet planterades in tillsammans med alla andra minnen av Dawn, som ju inte ens existerade sex månader tidigare? Och det som sägs är ju exakt:
BUFFY: She tore up her room ... she burned all of her diaries.
XANDER: The Dawnmeister Chronicles?
WILLOW: She's been keeping those since ... (pauses, looks confused) I mean...
BUFFY: Since she was seven. I remember too, Will.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » mån apr 17, 2006 17:01

A bear skrev:Därför att det minnet planterades in tillsammans med alla andra minnen av Dawn, som ju inte ens existerade sex månader tidigare? Och det som sägs är ju exakt:

Poängen i frågan var ju att Willow inte kände Dawn på den tiden, och omöjligt kan ha kommit ihåg att Dawn skrev dagbok när hon var sju.
(I munkarnas inplanterade minnen då alltså.)
Svaret är väl, precis som Ai säger, att Willow vet om att Dawn skrivit dagbok sen hon var sju, men det kan hon ju veta om utan att ha varit del av Dawns liv sen dess. Detta kan väl nästan vara en manusmiss också, men den är lätt att rationalisera bort isåfall :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav carre » mån apr 17, 2006 17:03

äsch, vadå? hon kan väl veta om att hon har skrivit dem i en evighet även om hon inte kände henne just då. hon blev ju konfunderad över att dawn har haft dem så länge fastän hon inte funnit så länge.. eller nått. ja. ni fattar ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » mån apr 17, 2006 17:06

gaspode skrev:
A bear skrev:Därför att det minnet planterades in tillsammans med alla andra minnen av Dawn, som ju inte ens existerade sex månader tidigare? Och det som sägs är ju exakt:

Poängen i frågan var ju att Willow inte kände Dawn på den tiden, och omöjligt kan ha kommit ihåg att Dawn skrev dagbok när hon var sju.
(I munkarnas inplanterade minnen då alltså.)
Svaret är väl, precis som Ai säger, att Willow vet om att Dawn skrivit dagbok sen hon var sju, men det kan hon ju veta om utan att ha varit del av Dawns liv sen dess. Detta kan väl nästan vara en manusmiss också, men den är lätt att rationalisera bort isåfall :)

Jo, precis; glömde återknyta till Ais svar där. Men jag kan inte se varför det skulle vara en manusmiss. Som Dawn presenterats så är hennes dagböcker rätt viktiga för henne, och eftersom Willow (enligt de inplanterade minnena) känt Dawn sen hon var typ 9-10 nånting verkar det inte så långsökt att Buffy eller Dawn någonstans under de fem åren skulle ha kläckt ur sig att Dawn fört dagbok sen hon var sju. Men som sagt, det är ju inte heller Willow som säger siffran sju...

Den stora frågan är ju snarare var dagböckerna (och Dawns betyg, och Dawns födelseattest, etc etc etc) kommer ifrån. Kände munkarna en väldigt bra förfalskare?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » mån apr 17, 2006 17:26

men det är ju samma med allt i Dawns liv som helt plötsligt fanns, kläder, hennes rum, hennes saker.. Så dagböckerna var nog inget större problem, förutom att munkarna måste ha varit väldigt duktiga på att tänka om små flickor om de fejkade ihop hennes dagböcker trovärdigt själva :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » mån apr 17, 2006 17:27

gaspode skrev:men det är ju samma med allt i Dawns liv som helt plötsligt fanns, kläder, hennes rum, hennes saker.. Så dagböckerna var nog inget större problem, förutom att munkarna måste ha varit väldigt duktiga på tonårs-tjejer om de fejkade ihop hennes dagböcker trovärdigt själva :D

Jag tror de har en lite munk-sweatshop där allt sätts samman.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Ai » mån apr 17, 2006 18:19

Tror nog att dom sakerna är den enkla delen i att plantera in en ny person och fjorton års minnen i allas hjärnor...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav love_buffy_4ever » mån apr 17, 2006 18:20

Ups sorry att jag glömde spoiler-märka...

Jo men jag trodde willow menade att hon mindes att dawn började skriva när hon var 7 år. Alltså att hon kände buffy och dawn när dawn var 7 år. Vilket hon inte gjorde. jaja...

Det finns ju en annan sak också, när de visade buffy när hon var liten i säsong 2 och sedan visade de buffy när hon var liten i säsong 5. Helt olika ungar med olika hårfärg, men de kan ju inte ha samma barn eftersom människor växer. men ändå... ^^
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion

Inläggav Glorificus » tor apr 20, 2006 2:14

love_buffy_4ever skrev:Det finns ju en annan sak också, när de visade buffy när hon var liten i säsong 2 och sedan visade de buffy när hon var liten i säsong 5. Helt olika ungar med olika hårfärg, men de kan ju inte ha samma barn eftersom människor växer. men ändå... ^^

Minns inte hur gammal Buffy skulle föreställa i Killed by Death, men hon var väl ändå äldre där än hon var i The Weight of the World? Hon såg väl ut på ett sätt när hon var mini-liten (s5-flashbacken) och ett annat sätt när hon var lite äldre (s2-flashbacken). ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav JRT » tor apr 20, 2006 10:08

Glorificus skrev:
love_buffy_4ever skrev:Det finns ju en annan sak också, när de visade buffy när hon var liten i säsong 2 och sedan visade de buffy när hon var liten i säsong 5. Helt olika ungar med olika hårfärg, men de kan ju inte ha samma barn eftersom människor växer. men ändå... ^^

Minns inte hur gammal Buffy skulle föreställa i Killed by Death, men hon var väl ändå äldre där än hon var i The Weight of the World? Hon såg väl ut på ett sätt när hon var mini-liten (s5-flashbacken) och ett annat sätt när hon var lite äldre (s2-flashbacken). ;)

Hon var åtta i Killed by Death ("when she was eight her cousin Celia died in a hospital"). I The Weight of the World är hon väl knappast mer än fem eller så.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav dizzy » tor apr 20, 2006 12:58

JRT skrev:
Glorificus skrev:

Hon var åtta i Killed by Death ("when she was eight her cousin Celia died in a hospital"). I The Weight of the World är hon väl knappast mer än fem eller så.

Låter som det stämmer bra.
Och vill man analysera fram en tänkbar förklaring till skillnaderna ännu mer, så kan man ju säga att scenen i S5 WotW inte är en "riktig" flashback utan något som utspelar sig i nutid i Buffys undermedvetna. Och då är det en bild av sig själv hon skapat där som inte behöver stämma helt överens med hur hon faktiskt såg ut, med hårfärg och sånt t.ex.

Edit:
Bäst jag rättar mig själv en aning innan någon annan gör det.
Och det är att de faktiskt använder den lilla tjejen från WotW även på ett foto som Buffy tittar på i Normal Again. Så då får man väl anse det etablerat att hon faktiskt sett ut precis så som liten.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav love_buffy_4ever » fre apr 21, 2006 10:27

JRT skrev:
Glorificus skrev:

ja men man ser ändåså att det inte är samma människa.
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion

Återgå till Allmänt om BtVS