Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tam » mån mar 20, 2006 11:03

Ang Cronenberg: The Fly och Naked Lunch borde jag se om vid tillfälle. Har inte sett dom sen högstadiet, och tyckte inte särskilt bra om dom då. Men det kan mycket väl ha ändrats. Dead ringers gäller också samma sak för.

På den tiden var jag mad about -50tals-sci-fi också vilket inte hjälpte The Fly, remake som den är.

Men angående detta 50-tal: The Giant Claw. Genial film. Har chockerande låga betyget 2.8/10 på IMDB. Nån gång måste jag köpa den på dvd.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Djehuti » mån mar 20, 2006 23:09

V for Vendetta var riktigt bra faktiskt. Som en blandning mellan Greven av Montecristo och 1984! Dumas möter Orwell, kan det bli bättre? Jepp, V är dessutom hur cool som helst som Oscar Wilde/Edmond Dantes/AFA-aktivist hybrid. :)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav Tam » tis mar 21, 2006 13:03

Ja, V for Vendetta tyckte jag mycket om.
Mitt största problem var att jag ibland inte kunde glömma att Hugo Weaving ÄR Agent Smith.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » tis mar 21, 2006 13:22

Jag gillade den också, men inte riktigt så mycket som jag trott och hoppats. Att den dock var bra, ibland riktigt bra, råder det dock inget tvivel om.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Djehuti » tor mar 23, 2006 22:30

Hittade en rätt intressant teori om V:s identitet på IMDB (spoiler):
http://www.imdb.com/title/tt0434409/boa ... d/39134136
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav AKS » tor mar 23, 2006 22:41

Ja, det var verkligen en intressant teori. Känner inte att jag håller med om den själv dock...

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tam » fre mar 24, 2006 0:00

V for Vendetta-teorin: så trodde jag att det var. Men nu när det är en vild spekulation tror jag det inte riktigt längre.

Annan film: Mel Gibson var med i Simpsons på ztv igår och det fick mig sugen att se om Payback. Och nu har jag gjort det. Sjukt underhållande, troligen mer underhållande än Kiss Kiss Bang Bang.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav adolvsson » lör mar 25, 2006 1:11

Flightplan:
Hade kunnat bli en riktigt bra och spännande thriller eller en skön over-the-top actionrulle á la Die Hard. Däremot kunde den inte bli båda delar, hur gärna den en ville. Kändes som ett klart fall av filmmakare som inte vet vilket ben dom ska stå på. Fast mest av allt störde jag mig nog på slutet:
Alltså, när skurken dör ien skön over-the-top actionrulle á la Die Hard, så är det vanligtvis vid den punkten i slutstriden då hjältens liv är som mest i fara. Lite som ett avancerat självförsvar. Här väntade dom i stället med att låta honom bli dödad tills han inte kunde röra på sig speciellt snabbt p g a skada och hjältinnan befann sig på tillräckligt långt avstånd för att antagligen ha kunnat ta sig utan större problem. För en film som försökte leka thriller ibland funkar det inte alls, och t o m i en skön over-the-top actionrulle á la Die Hard hade det varit problematiskt.

Synd på en så bra Jodie Foster.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Noam » lör mar 25, 2006 22:15

Bild
Natalie Portman besöker The Daily Show
och pratar om V for Vendetta: Kolla videoklippet här.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav noike » lör mar 25, 2006 22:21

Noam skrev:Natalie Portman besöker The Daily Show
och pratar om V for Vendetta: Kolla videoklippet här.

Två veckor gammalt, minst, och inte alls lika kul som Natalie rappar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » lör mar 25, 2006 22:37

Har nyligen sett Kiss Kiss, Bang Bang... och den var mycket bra - underhållande och med uppfriskande grepp tack vare hela storyteller-formatet. Robert Downey Jr är kul. (Fire bad. Tree Pretty. RDjr kul. Jag måste göra mig mer kaffe så jag kan börja tänka ett steg längre igen...)

Shane Black har ju förresten sagt att han har BtVS på sin favoritlista. ;)
Från en intervju i höstas:
More recently, the show that's got to be my favorite is Buffy the Vampire Slayer. (He laughs) Silly as it sounds. It's just so well-crafted, and they care so much about it. It's an example of a genre piece that takes itself seriously – the same thing the old Star Trek did – with feeling that the people in the driver's seat really cared as if they're doing Shakespeare, but they're working within a genre that's not particularly respected.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » lör mar 25, 2006 23:25

Glorificus skrev:Har nyligen sett Kiss Kiss, Bang Bang... och den var mycket bra - underhållande och med uppfriskande grepp tack vare hela storyteller-formatet. Robert Downey Jr är kul. (Fire bad. Tree Pretty. RDjr kul. Jag måste göra mig mer kaffe så jag kan börja tänka ett steg längre igen...)

Shane Black har ju förresten sagt att han har BtVS på sin favoritlista. ;)
Från en intervju i höstas:
More recently, the show that's got to be my favorite is Buffy the Vampire Slayer. (He laughs) Silly as it sounds. It's just so well-crafted, and they care so much about it. It's an example of a genre piece that takes itself seriously – the same thing the old Star Trek did – with feeling that the people in the driver's seat really cared as if they're doing Shakespeare, but they're working within a genre that's not particularly respected.

Shane Black Respect!

Och jag rätt mycket älskade Kiss Kiss, Bang Bang. Underhållande så in i helskotta, och, äh, Robert Downey Jr... Inte så mycket att tillägga - den mannen äger.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » sön mar 26, 2006 0:14

The Proposition

Riktigt bra. Att den utspelar sig i Australien gör att man kommer bort från en del problemclichéer och att stämningen fungerar lite annorlunda -- något som flyter ihop bra med Nick Caves manus. John Hurts karaktär hade inte fungerat lika bra i en mer traditionell western. Mer One Upon a Time in the West och Unforgiven än Deadwood -- tack och lov. Flugor, filosofi och blod.

(Och David Gulpilil i en roll! Yeah!)

Snygg och intressant om man ser på det som helhet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön mar 26, 2006 3:33

The Wicker Man (och Flight Plan såg jag också i dag, men vad skulle jag ha att säga om den?)

Äntligen har jag sett denna film som jag i åratal hört så mycket om. Vad kan jag säga? En oerhört utflippad film på ett intressant sätt. Alltså, jag tycker inte att filmen är mycket bra eller ett mästerverk, för mig är den bra punkt slut. Hela tiden var den dock intressant och fascinerande. Det jag dock inte kan förstå är hur den kan klassas som "horror". Jag fann inte en tillstymmelse till horror. Däremot är den en cool blanding av drama, thriller och musikal. Och det räcker gott och väl...

Nej! Han fick inte dö! Jag hoppades in i det sista att han skulle lyckas klara sig från elden, men naturligtvis är det bättre att han dog. Jag gillade honom dock, hans försök att rädda ett barn från offer bara för att bli ledd till offerbordet av nämnda barn... :(

EDIT: Förresten... Flightplan. Nåt finns det att säga: Peter Sarsgaard. Sexy mf. Give me more!!! + Sean Bean för den delen. hotness overload. Synd att inte filmen var bättre...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön mar 26, 2006 3:39

AKS skrev:Det jag dock inte kan förstå är hur den kan klassas som "horror". Jag fann inte en tillstymmelse till horror. Däremot är den en cool blanding av drama, thriller och musikal. Och det räcker gott och väl...

Alla inblandade hade gjort saker för Hammer -- vilket räckte för att ge marknadsförarna idéer om vad för typ av film det var.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön mar 26, 2006 3:41

Ja, jag satt och tänkte på det efter att jag sett filmen jag också. Men sen kom jag inte ihåg om Hammer hade haft med denna film att göra, men nu blev ju det bekräftat. Ja, då förstår jag varför det blev så, men synd ändå för det skapar förväntningar som inte kommer att infrias. Om man inte är *väldigt* lättskrämd alltså. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön mar 26, 2006 15:05

noike skrev:
AKS skrev:Det jag dock inte kan förstå är hur den kan klassas som "horror". Jag fann inte en tillstymmelse till horror. Däremot är den en cool blanding av drama, thriller och musikal. Och det räcker gott och väl...

Alla inblandade hade gjort saker för Hammer -- vilket räckte för att ge marknadsförarna idéer om vad för typ av film det var.

Ett bra tag sedan jag såg den, men minns den som ganska skrämmande, tycker det är fruktansvärt obehagligt med isolerade samhällen/byar/öar etc och blotta tanken på att det finns i verkligheten ger mig rysningar.

Sen lite OT, så jävla underbart att du har bytt avatar igen, tack.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön mar 26, 2006 18:16

Tob skrev:Sen lite OT, så jävla underbart att du har bytt avatar igen, tack.

Trevligt att det uppskattas. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » sön mar 26, 2006 18:33

King Kong var inte så bra som jag hoppats på... damn.

Jaja köpt är köpt! Hoppas att extramaterialet på disk 2 är kul :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » mån mar 27, 2006 0:27

Började på Day Watch nyss. Undertexterna jag hittade är baserade på den ryska textningen och finputsade lite så de är helt okej så när som på en sak: i början pratar de ett asiatiskt språk och där är den ryska textningen inbränd i filmen -- så de bitarna är inte översatta. Lite småenerverande. 8 minuter in är den bra i varje fall.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav wyndham » tor mar 30, 2006 16:05

Streets of Fire
"A rock'n'roll fable" presenterar sig filmen som, och mer behöver väl inte sägas om handlingen. Musik, motorcyklar och muskedunder. Me love. Skulle se den med mina bröder ikväll, men jag kunde inte vänta. Kanske inte lika benhård som The Warriors som Walter Hill gjorde 79, men bra grym ändå. Den här gjordes fem år senare och allt i filmen är en blandning av extremt 80-tal och 50-60-talsnostalgi. Hur Jim Steinmans bidrag till soundtracket inte blev megahits à la Bonnie Tyler är ett mysterium.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav eriked » fre mar 31, 2006 2:13

Hard Ticket To Hawaii - 1987

Klassisk B-action med Ronn Moss i huvudrollen. En sån film som är så dålig att den blir hysteriskt kul. Med härliga one-liners och skumma klipp och helt sjuka bihandlingar gör denna film till ett måste, om ni inte redan sett den.

http://www.imdb.com/title/tt0093146/
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav A bear » sön apr 02, 2006 11:06

Gillade också V for Vendetta. Känns som den sortens film jag vill se om bara för att snappa upp allt - kanske försökte de få in lite för mycket information ibland. Men snyggt gjord, några rejält giftiga kommentarer, och Natalie Portman rockar i vanlig ordning. Långt ifrån perfekt, men en riktigt bra film.

Allmän fundering: man kan nog dra en del paralleller mellan Serenity och V for Vendetta (bägge)med den skillnad att i så fall skulle The Operative vara hjälten i Serenity och Mal skulle spela Finchs roll. Typ.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav carre » sön apr 02, 2006 11:09

A bear:
just det där med gay-letterman (minns inte vad han hette ;) ) och hans handsk och fyrkantiga ägg-grej. vad hade de med varandra att göra. man hann inte med att tänka för det kom en jävla massa grejor att pussla ihop.

men som sagt, sjyst rulle!!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav wyndham » sön apr 02, 2006 12:25

A bear skrev:Allmän fundering: man kan nog dra en del paralleller mellan Serenity och V for Vendetta (bägge)med den skillnad att i så fall skulle The Operative vara hjälten i Serenity och Mal skulle spela Finchs roll. Typ.

(V och Serenity)
Finchs resa handlar ju om att börja tvivla på sina ledare, så det är väl snarare en Riley-karaktär. Mal hade ju redan ett förflutet som motståndsman.

V och Operative delade visserligen fundalismen, anonymiteten och retoriken (i'm a monster, ask me how!), men det är ändå en enorm skillnad mellan att upprätthålla ett totalitärt styre och att störta det. Jag tycker också att dom har liknande personlighet, men som filmer skulle jag nog inte dra så många paralleller. Förutom att det handlar om totalitära styren som kontrollerar media. Och som använder människor som försökskaniner för kemikalier som förändrar dom. Och att man hittar ett meddelande från en kvinna som dog p.g.a. dom. Och att hjältarna sen går till motattack. Och att man säger "my turn" innan man kickar ner en massa folk i slutstriden. Annars... Helt olika.

Något jag funderade på i biosallongen var det här med karaktärer som kämpar för ett samhälle dom inte själva kan vara en del av, och kom att tänka på Moses. Efter att ha ägnat livet åt att leda sitt folk till deras nya land, fick han inte själv komma in. Säkert finns det fler liknande föregångare till V och the Operative.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav eriked » mån apr 03, 2006 16:31

Såg The Sunshine Boys (1975) på TCM förut i helgen, den kan jag rekommendera riktigt rolig komedi om två gamla komediaktörer som inte kan komma överens när de ska göra en reunion
http://tcmdb.com/title/title.jsp?scarlettTitleId=3300

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav adolvsson » tis apr 04, 2006 2:41

Kafka
Expressionistisk, tidlös, teatralisk, mardrömslik och alldeles, alldeles underbar. En enormt bra film, med ett enastående bildspråk som kräver att pushas lite extra för. Och det här var bara Soderberghs andra långfilm. Det är verkligen ett helt annat typ av verk än Sex, Lies and Videotape, och känns som något man hade kunnat vänta sig en längre bit in i karriären.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » ons apr 12, 2006 3:05

Josie and the Pussycats är, utan tvekan och tvivel, en av filmhistoriens mest underskattade filmer. Hur kan man inte älska en absurd satir i tonårstjejfilmförklädnad, en drift med den allra mest kommersiella biten av musikindustrin, som är baserad på en serietidning från förlaget som gav oss Acke och inleder med en låt om analsex? Hur?!

Och med världens sötaste Rachael Leigh Cook i en av huvudrollerna.

En personlig favoritfilm.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Glorificus » ons apr 12, 2006 17:00

Ooh, jag upptäckte precis att det är en bra novellfilm på tv i kväll (20:00-20:30 på tvåan)... Kärlek 2000 av Shahriyar Latifzadeh, som gick ut Filmhögskolan i Göteborg förra året. Såg deras avslutningsfilmer på filmfestivalen i Umeå i höstas och det här var min favorit. Opretentiöst och underhållande om en kille som bestämmer sig för att bara gå fram till första bästa tjej och fråga ut henne. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » tor apr 13, 2006 3:24

The Final Cut
En positiv överraskning på mer än ett sätt. Dels var den bättre än väntat (jag trodde inte den skulle suga, bara vara väldigt medelmåttig), dels var den inte vad jag hade väntat mig. Mer personligt, mer karaktär, än vad jag trodde den skulle ha varit.

Det stora problemet är regin. Omar Naim känns helt enkelt inte som en särskilt färdig, eller framför allt utmärkande regissör. Hans manus är det inget större fel på, men även dom brister som finns där hade lätt kunnat fixas till av en filmskapare med större visioner och personligare stil. Spike Jonze, Michel Gondry eller en David Cronenberg någonstans bland Existenz och A History of Violence var vad jag hade i huvudet.

Fast å andra sidan fanns det saker med filmandet som antagligen hade gått förlorat, för det finns val som gör att The Final Cut känns väldigt speciell och unik.

Och Robin Williams är tokbra. Bra skådespelare överlag, och Stephanie Romanov i en biroll, men Williams är verkligen tokbra.

Rekommenderas mest garanterat.

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film