Big Love

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tis mar 21, 2006 17:30

Twistability, det är ju du. Jag har inte kopplat det förrän nu. Lurig gräshoppa!

1.02, där vi fick hela tre VM-skådisar, vilket bara är att tacka för. :)
Första avsnittet kändes ovant, tom obekvämt, men samtidigt känns den här annorlunda världen fascinerande. De kanske försökte få med för mycket i pilotavsnittet, nu kändes det lite mer lugnt, och familjeförhållandena blev lite mer klara, fast jag är fortfarande lite osäkert på vem hans bror är (var han med här?) och de där som jobbar för Roman... (jag kanske gör det mer komplicerat än det är)

Intressant med dotterns syn på det hela, hon gillar inte det sätt hennes familj lever på. "Mac" som väldigt religiös är roligt att se också, inte alls fördömande.... ;) Nästan tur vi inte fick alla tre från VM i en scen, det hade varit för bra för att vara sant.

Jag gillar serien, kanske inte så att jag är helt tagen av den, men jag kommer helt klart fortsätta titta. Det är något som lockar med den.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tis mar 21, 2006 17:39

Illyria skrev:Twistability, det är ju du. Jag har inte kopplat det förrän nu. Lurig gräshoppa!

Funderade på det tidigare och anser det nu vara bekräftat. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » ons mar 22, 2006 3:16

Ett gäng språkkunniga religiösa knäppgökar, polygami och ett tjog tunga skådisar.

Jag gillade Big Love 1x01 och potentialen för något riktigt bra finns där. Nu ser jag fram emot att se andra avsnittet men jag får nog hålla i hatten lite längre och prioritera sömn istället och avvakta tills morgondagen (såvida man inte är alldeles för känslomässigt utslagen efter The Shields förmodat makalösa säsongsavslutning).

Lite tankar om 1x01
HBO-kvalitet som förväntat, med allt vad det innebär. Det tematiska är onekligen ett kontroversiellt ämne och ibland obekvämt, men samtidigt inte oväntat chockerande. Religiös polygami är ju en ganska otrevlig bubbla i tiden men här fungerar även ämnet som en språngbräda för alltid aktualiserade ämnen som rör flerpartner-relationer i form av bland annat partnerbyten/swinging och polyamori. Vilket gör att jag tror serien kan ta en del intressanta vändningar och gå ifrån den typiskt patriarkala polygamin som vi sett inledningsvis. Och starka kvinnliga karaktärer tycks det finnas gott om så... allt kan hända.

Pastorn (eller mormonbiskop eller vad tusan han var) var förövrigt mest störande. Hello smygpedofili liksom.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » fre mar 24, 2006 18:18

This "twisted and strange" "freak show" will make you feel "slightly dirty" but you will "love it all the same." It's "weird at first but then totally addictive" in a "can't-avert-my-eyes-from-the-car-wreck sort of way." Bill is "kind of hot," Ginnifer "really shines," and Chloë is "deliciously nasty." You'll find you "can't stop watching," even though you'll "never tell mom and dad!"

Executive Producers Mark Olsen and Will Scheffer admit they had to get over the ick factor themselves while creating the show.

Läs mer på E!Online (innehåller lite småspoilers)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » fre mar 24, 2006 18:32

Jag fick en ick-factor angående Kristins sätt att använda citattecken.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » mån mar 27, 2006 21:19

1.03

På Tv-land kommenterade twistability att avsnittet kändes rörigt och jobbigt, jag tyckte precis tvärtom. Inte det minsta rörigt, väldigt rakt på sak istället. Minst jobbiga avsnittet att titta på också.
Är inte alls så förvirrad av alla familjeförhållanden längre, det har klarnat mycket. Roman är creepy, men jag tycker Nicki är lite skrämmande också... stackars Wayne som fick en så taskig födelsedag, hon verkade ju inte bry sig direkt.

Det var väl inget wow-avsnitt men jag gillar utvecklingen och vart det verkar vara på väg. Ingen Mac och ingen Beaver dock. Det kan nog bli intressant med grannarna, känns som de kommer vara med mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav twistability » mån mar 27, 2006 21:58

Antingen var det rörigt eller så var jag bara okoncentrerad. För avsnittet kändes bara sådär.

Fint att Sarah gav bort Ipoden till sin vad-det-nu-var (väldigt jobbigt med alla familjeförhållanden kors och tvärs), I like her. Nickis pappa var dock verkligen obehaglig precis som Nicki själv. Tyckte riktigt synd om killen när hon slet upp alla hans presenter och hans "Thank you" på det. Aj.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Tob » mån apr 03, 2006 22:10

1.04

Jag gillar Big Love. Man lyckas få något som känns obekvämt, främmande och mer eller mindre skrämmande att faktiskt bli väldigt underhållande utan att för den saken skulle helt tappa tråden och flamsa bort allvaret i det. Som...

Inledningscenen när Bill springer från den ena frun säng till den andra för till slut hamna på soffan. Scenen är väldigt rolig men samtidigt så känns det bara ja, vidrigt nära på.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Peppe » mån apr 03, 2006 22:46

Jag tycker inte alls att Big Love är det minsta obekvämt, till en början kändes det lite annorlunda men nu så spelar det ingen roll, jag tycker att det är ett helt okej familjedrama, att det har den här twisten är just det som gör den intressantare än om det bara var ännu ett vanligt drama.
Däremot hatar jag Mac, eller vad hon heter här, hon är irriterande.
1x04 var bra.[/spoiler]
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav CheeseGuy » mån apr 03, 2006 23:07

Nej, det senaste avsnittet fick mig att undra varför jag ser på det här. Inte för att det är dåligt, men speciellt bra är det inte heller. Jag tycker inte att det har känts obekvämt eller särskilt annorlunda alls faktiskt -- det kanske är det som är felet. Men jag läste någonstans att det femte avsnittet är bäst, så jag ger den en chans till.

Peppe skrev:Däremot hatar jag Mac, eller vad hon heter här, hon är irriterande.

Men herregud.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Peppe » mån apr 03, 2006 23:18

Jaha?
Syftade du på att jag hatade henne, att jag inte visste hennes namn, eller att jag formulerade meningen fel så att du kanske trodde att jag trodde att hon heter Mac här?
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav CheeseGuy » tis apr 04, 2006 0:03

Peppe skrev:Jaha?
Syftade du på att jag hatade henne, att jag inte visste hennes namn, eller att jag formulerade meningen fel så att du kanske trodde att jag trodde att hon heter Mac här?

Bara jag som inte riktigt kan acceptera att det krävs så lite för att folk ska känna hat.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tis apr 04, 2006 1:43

Mac som är så söt, kanske inte så söt i den här rollen, men det är än mer intressant då.

1.04 Dessutom gillar jag verkligen "Macs" och "Lillys" scener ihop. "Beaver" fick vi mest se i bakgrunden tyvärr.

Nikkis skulder är ju helt galna. Jag hoppas Bill kommer sätta dit Roman på något sätt. Detta var det minst obekväma avsnittet igen, eller så har jag vant mig. ;)

Jag gillar serien, det är den jag mest ser fram emot att se på måndagar nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav twistability » ons apr 05, 2006 22:47

Big Love är det jag ser mest emot fram på måndagar också, tillsammans med Sopranos, fast å andra sidan vem ser fram emot DH? ;)

Mac är så söt! I den här rollen också.. när hon hjälpte Sarah efter festen

Och avsnittet var bra det också.
Catcher in the rye
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Illyria » mån apr 10, 2006 22:40

1.05
Nikki är en riktig bitch! Egoistisk och som hon försöker manipulera allt runt sig, och hon bryr sig inte speciellt om sina barn heller... var hon verkligen gravid eller vad hände där? Kändes först som hon lurades, men kanske inte. Makes sense att Bill gifte sig med henne för att få ett lån, han verkar ju älska Barb mest, efter det Margene. Hoppas Nikkis pengaproblem kommer uppdagas... Inte ett avsnitt där det egentligen hände så väldigt mycket, men jag gillar hur berättelsen går framåt. Det blir allt mer intressant.
Ser redan fram emot nästa veckas avsnitt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » ons apr 12, 2006 13:24

1.05
Håller med Illyria om att det egentligen inte händer så mycket i avsnitten. Men det som händer och hur det berättas håller mig intresserad. Nikki verkar vara en ganska självupptagen människa som mer eller mindre kräver uppmärksamhet och jag fick först också en känsla av att hon inte är med barn, att det är något hon bara hittar på, för att hon har kännt sig lite utanför. En position hon knappt klarar av att hantera.

Jag gillar verkligen känslan av osäkerhet jag har inför serien och dess karaktärer. Det är nog den största anledningen till varför jag tycker om serien såpass mycket som jag ändå gör, den är väldigt lättengagerande.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor apr 20, 2006 10:27

Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor apr 20, 2006 10:41

Extremt trevlig nyhet! :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » mån maj 01, 2006 11:01

1.08: gäsp. Det kan delvis bero på att jag såg ett alldeles utmärkt Sopranos innan, och redan var trött, men fan, jag orkade inte ens se hela avsnittet.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav twistability » mån maj 01, 2006 14:00

1.07
Småtråkigt avsnitt, kändes väldigt långrandigt och jag satt mest och väntade på att något skulle hända. Tycker inte fientligheten mellan Roman/The Hendrickson är speciellt intressant.

Verdammt om inte 1.08 är bättre.
Catcher in the rye
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Tob » mån maj 01, 2006 21:24

CheeseGuy skrev:1.08: gäsp. Det kan delvis bero på att jag såg ett alldeles utmärkt Sopranos innan, och redan var trött, men fan, jag orkade inte ens se hela avsnittet.

Jag tyckte inte 1.08 var mer händelselöst än tidigare avsnitt. För man får ju ändå säga att det är lite av seriens jargong att lunka på utan några större händelser. Serien är väldigt långsam, det är många karaktärer och många mindre trådar. Men jag gillar det, och jag gillade 1.08 också. Så det var nog att du var trött sen innan.

Dessutom hade jag inte sett det att serien får en säsong till. Vädligt roligt tycker jag då jag tror serien kommer växa hela tiden.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav twistability » mån maj 01, 2006 22:39

1.08
Svårt att bedöma riktigt men jag tycker nog det var ett bra avsnitt. Det stora släktbesöket var ganska trist fram till middagen på slutet, väldigt underhållande bråk, och nu är Frank spion åt Roman? Det gör ju det hela mer intressant. Frank = ew, en del låg humor i avsnittet, vet inte riktigt vad jag tycker om det, småkul kanske men tycker ändå inte riktigt det passar in. Poor Barb. Börjar Nikki visa en sympatisk sida nu eller spelar hon bara?
Catcher in the rye
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Tob » tis maj 09, 2006 13:34

1.09 Mycket bra, bra!
Äntligen fick Bill reda på Nickis ekonomiska problem och han hanterade det precis som jag ville. Jag har någonslags hatkärlek till Nicki, hon är så förbaskat arrogant och naiv men samtidigt bidrar hon till en hel del och jag tror inte serien hade blivit bättre utan hennes personlighet.

Sen Margene, hon är så vilsen, jag tycker så synd om henne, hon går runt och söker bekräftelse av var och varannan. Hoppas inte hennes "date" blir långvarig i serien, sliskig var bara förnamnet.

Sen Tina Majorino, vad hon är mysig, jag vill att hon skall vara med mer i serien. Men om hon nu blir regular i Veronica Mars så lär väl det bli svår, och jag ser ju hellre att hon får spela Mac mer i Veronica än Heather här.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis maj 09, 2006 15:49

1.09 var riktigt bra ja
Bra att Bill får reda på skulderna och sen manipulerar Nikki sin väg tillbaka.... Hatkärlek till karaktären, men hon behövs faktiskt. Hade tänkt mig att Bill kunde använda henne som utpressning mot Roman, att han inte tar henne tillbaka om han inte slutar första för Bill? Det var vad jag tänkte om situationen ivarjefall. Och jag gillar verkligen Margene också, hennes snokande om vem som röstade mot henne, och givetvis vad det Nikki.

Jag tror inte att Mac som regular i VM nödvändigtvis skulle behöva betyda att hon försvinner ur Big Love, det skulle säkert gå att kombinera, det är ju inte så att hon spelar Veronica och är med i nästan alla scener. Scenerna med Sarah och Heather är underbara och bra att Sarah tar upp att hon hatar att familjen ljuger.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav twistability » tis maj 09, 2006 19:57

1.09
Äntligen får Bill reda på Nikkis skulder, bra att få se en annan sida av honom. Nikki är den lätt mest intressanta karaktären speciellt nu när det inte verkar sluta heller. Härligt lömsk min där på slutet.
Margene är väldigt naiv och blåögd, men jag gillar henne. Och självklart var det Nikki som röstat nej, no surprises there... Härliga scener mellan Sarah och Heather. Mer Heather! Jag gillar karaktären och dessutom är det väldigt intressant att se hur någon utifrån ser på hela situationen.

Verkligen ett avsnitt där det hettade till (;)) och ett riktigt bra sådant. Mer nu!
Catcher in the rye
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Tob » mån maj 15, 2006 22:53

1.10
Detta kändes som ett riktigt mellanavsnitt. Inte alls lika bra som som utmärka 1.09. Kände mig allmänt distanserad under hela avsnittet, och jag *tror* det beror på att avsnittet var väldigt tafatt på något sätt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » mån jun 05, 2006 22:50

1.12 Bättre än både avsnitt 10 och 11. Men inte något av det bättre under säsongen.

Big Love har varit bra tycker jag. Solid serie som känns bra helt enkelt utan att egentligen vara något riktigt speciellt, mer än temat polygami är speciellt. Jag ser framemot nästa säsong och jag tror den kan bli bättre än vad säsong 1 har varit överlag.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön maj 13, 2007 11:57

S2 börjar måndagen den 11:e juni (alltså tisdagen 12:e för oss), dagen efter Sopranos avslutas. Man kanske borde se ikapp S1 tills dess?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » sön maj 13, 2007 12:23

Det tycker jag caffe, jag ser framemot S2, inte fantastiskt mycket, men överlag gillade jag S1 mycket.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön maj 13, 2007 12:30

Det är HBO, det är Bill Paxton och det är Harry Dean Stanton. Och förr eller senare hade jag ju ändå tänkt se den. Så, jo, så får det nog bli.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film