av adolvsson » ons mar 10, 2004 21:49
Förutom det som noike nämner, att Hellboys skapare också skrivit manuset, så är Guillermo del Toro stort fan av serietidningen och har dessutom, mig veterligen, visat mer respekt för seriens fans än någon annan seriefilmsregissör innan. Han har haft kontakt med fansen, informerat och även låtit dom göra sig hörda. Av de bilder jag har sett verkar han absolut har lyckats överföra känslan från originalet. Nu har jag tyvärr inte haft tillfälle att läsa Hellboy, bara bläddrat igenom, men jag har förstått att serien inte är som alla andra, och jag ser ingen anledning till varför filmen skulle vara det. Speciellt med den respekt del Toro redan i förarbetet har visat serien.
Hollywood har hållit på med serietidningsfilmatiseringar tidigare än 70-talet. De tidigaste exemplena jag känner till är Batman och Fantomen, båda hade så kallade serials (som TV-serie innan TV, episoderna visades på biografer och brukade avslutas med en cliffhanger), som visserligen inte var varken långfilmer eller speciellt bra men i allra högsta grad Hollywoodproduktioner.
Det intresse i Hollywood som existerar nu härstammar framför allt från Blade 1, en liten film som gjorde stor succé och banade väg för första X-Men och resten är som dom säger historia. Jag har hört många som stör sig på att det kommer så mycket serietidningsfilm just nu, något jag har svårt att förstå och det beror inte på att jag är ett stor fan själv. Nej, det beror på ett par andra saker serietidningsfilmer inte är en genre i sig. En serietidningsfilm kan vara action, drama, komedi, science fiction eller någon av alla andra genrer vi kan komma på. Precis som westernfilmer eller musikaler kan vara alla dom här sakerna.
Så Hollywoodmakarna är förtjusta i att göra serietidningsfilmer? Det kommer att lugna ner sig, men aldrig dö ut, och snart kommer en annan typ av filmer att bli extra populära ett tag. Det är som det jag nämnde med t ex westerns eller musikaler, allt går i vågor. Jag tycker vi ska vara glada att serietidningsfilmerna har så stora möjligheter till mångfald som den faktiskt har och att den mångfalden har utnyttjats även i filmerna.
Huh. Och allt detta i skådisspottingtråden?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn