MissKittyFantastico skrev:(Extra plus är att filmen innehåller två Buffy-skådisar, dock i pyttesmå roller.)
adolvsson skrev:Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.
monkeyboy skrev:Ok, har tyvärr inte sett och kommer inte hinna se heller...Du råkar inte komma på några snaskiga exempel man kan använda? Just symbolikpunkten har jag lite svårt med, ska kolla upp den där tricolortrilogin också.
Kan någon komma på en färgfilm där man framhäver en sak/person/annat genom att den grejen en viss färg som gör att den sticker ur? Hittills har jag bara kommit på filmer som i övrigt är svartvita. Behöver inte alls vara tydligt, desto subtilare desto bättre...
adolvsson skrev:monkeyboy skrev:Ok, har tyvärr inte sett och kommer inte hinna se heller...Du råkar inte komma på några snaskiga exempel man kan använda? Just symbolikpunkten har jag lite svårt med, ska kolla upp den där tricolortrilogin också.
I ain't doin' your homework, buttmonkey!Kan någon komma på en färgfilm där man framhäver en sak/person/annat genom att den grejen en viss färg som gör att den sticker ur? Hittills har jag bara kommit på filmer som i övrigt är svartvita. Behöver inte alls vara tydligt, desto subtilare desto bättre...
A Tale of Two Sisters. Definitivt subtilt. Se den.
monkeyboy skrev:Caffe: Du är ingen högoddsare till att bli dagens hjälte kan jag säga dig...
caffeineaddict skrev:monkeyboy skrev:Caffe: Du är ingen högoddsare till att bli dagens hjälte kan jag säga dig...
Eeeh, okej? Vad var det du letade efter menar du?
monkeyboy skrev:Kan någon komma på en färgfilm där man framhäver en sak/person/annat genom att den grejen en viss färg som gör att den sticker ur? Hittills har jag bara kommit på filmer som i övrigt är svartvita. Behöver inte alls vara tydligt, desto subtilare desto bättre...
Off skrev:Ingen högoddsare = lågoddsare = stor chans att du blir dagens hjälte.
Get with it!
Glorificus skrev:Haha, jag hade glömt bort Marc Blucas... och jag minns honom fortfarande inte... när är han med? Jason är en av kompisarna till killen i början som Reese Witherspoon ska dejta. Danny Strong däremot har ju en relativt stor roll.
Glorificus skrev:Inte särskilt subtilt, men röd färg används medvetet i Shyamalan's The Village. "Let the bad color not be seen. It attracts them." Bland det första man ser i byn är en röd blomma vid ett hus, som två unga kvinnor upptäcker och skräckslaget gräver ned. Senare ser man bl.a. att monstren som finns i skogen har röda kåpor, och byborna förstår att förståndshandikappade Noah (Adrien Brody) har varit i den förbjudna skogen när han har plockat röda bär. Att just röd färg är "the bad color" kan tolkas på olika sätt - den färg som blod har (med associationer till våld) eller som syndens färg. Det är symboliskt för det man försöker hålla borta från byn. Gult är däremot "the safe color" och karaktärerna känner sig trygga när de har gula kåpor.
Huvudpersonen Ivy (Bryce Dallas Howard) är blind, men kan se personer som olika färger och bedömer på så sätt också deras karaktär.
Glöm inte stentrollet från Västergötland. Director's Cut där Saddam Hussein gör fruktsallad med underlivet.Zaxx skrev:Annars finns ju den Bruna och Gula filmen av Kissobajslowsky
Rombat skrev:Glöm inte stentrollet från Västergötland. Director's Cut där Saddam Hussein gör fruktsallad med underlivet.Zaxx skrev:Annars finns ju den Bruna och Gula filmen av Kissobajslowsky
adolvsson skrev:Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.
qarlsson skrev:adolvsson skrev:Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.
Oh man! Jag avgudar den filmen. avgudar! och bara att du nämner den gör att jag nästan känner mig manad att hångla upp dig i brygga. nästan
adolvsson skrev:qarlsson skrev:adolvsson skrev:Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.
Oh man! Jag avgudar den filmen. avgudar! och bara att du nämner den gör att jag nästan känner mig manad att hångla upp dig i brygga. nästan
Nästan? Du sårar mig, jag trodde vi hade nått bryggstadiet för länge sen..
Spenderade ett par timmar med att läsa om filmen efter att jag sett den, sedan beställde jag. Det är så att jag vill sätta mig i brevlådan och vänta. Fast det är lite för kallt än.
monkeyboy skrev:Och jag lovar, jag gör faktiskt lite av arbetet själv =) lite
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]