Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » fre mar 17, 2006 13:42

Nyx skrev:
caffeineaddict skrev:Nyx: Constant Gardener sparkade rumpa! Fiennes är skitbra i den.

Instämmer. Men Ralph F sparkar rumpa i ungefär allting han är med i. Undrar fortfarande varför han inte har någon Oscar än (Schindler's List, English Patient... come, on Academy people :rolleyes: )?

Strange Days FFS! Lenny Nero tillhör alla tiders bästa actionhjältar, just därför att han så uppenbart INTE är en actionhjälte. Fiennes spelar arslet av den rollen. Det bästa James Cameron har haft att göra med sedan Aliens.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » fre mar 17, 2006 13:48

caffeineaddict skrev:
Nyx skrev:
caffeineaddict skrev:Nyx: Constant Gardener sparkade rumpa! Fiennes är skitbra i den.

Instämmer. Men Ralph F sparkar rumpa i ungefär allting han är med i. Undrar fortfarande varför han inte har någon Oscar än (Schindler's List, English Patient... come, on Academy people :rolleyes: )?

Strange Days FFS! Lenny Nero tillhör alla tiders bästa actionhjältar, just därför att han så uppenbart INTE är en actionhjälte. Fiennes spelar arslet av den rollen. Det bästa James Cameron har haft att göra med sedan Aliens.

Bildcaffe!
Jag trodde jag var den enda i hela världen som dyrkade Strange Days! Instämmer helt.
Och Angela Bassett är underbar som "riktig" actionhjälte ;)

Plus att Ralph i skinnbyxor inte är så fel som man skulle kunna tro

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav caffeineaddict » fre mar 17, 2006 13:50

Nyx skrev:
caffeineaddict skrev:
Nyx skrev:

Bildcaffe!
Jag trodde jag var den enda i hela världen som dyrkade Strange Days! Instämmer helt.
Och Angela Bassett är underbar som "riktig" actionhjälte ;)

Plus att Ralph i skinnbyxor inte är så fel som man skulle kunna tro

Japp, Angela Bassett är skitbra hon med i SD. Shit, jag står t.o.m. ut med Juliette Lewis i den filmen!

Skinnbyxorna kan jag inte uttala mig om riktigt, men Fiennes skjortor i den filmen är en klassiker.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » fre mar 17, 2006 13:52

caffeineaddict skrev:Shit, jag står t.o.m. ut med Juliette Lewis i den filmen!

Inte dissa Juliette. Men fan vad mycket bättre hon hade varit om de hade skrivit nya låtar åt henne i stället för att låta henne slakta PJ Harvey.

Eller castat PJ Harvey i hennes roll. DÅ hade vi snackat.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » fre mar 17, 2006 13:56

A bear skrev:

Inte dissa Juliette. Men fan vad mycket bättre hon hade varit om de hade skrivit nya låtar åt henne i stället för att låta henne slakta PJ Harvey.

Pinsamt nog såg jag filmen innan jag någonsin hade lyssnat på PJ, så för mig blev det en "Nämen, det är ju låtarna från Strange Days"-upplevelse när jag sedan upptäckte PJ några år senare.

Alltså, Juliette Lewis, jag vet inte.... jag vet inte om hon bara irriterar mig, eller om hon helt enkelt är skitbra på att spela irriterande karaktärer. Hon har väl sina stunder, men hon är långt ifrån någon favorit.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Nyx » fre mar 17, 2006 14:01

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:

Pinsamt nog såg jag filmen innan jag någonsin hade lyssnat på PJ, så för mig blev det en "Nämen, det är ju låtarna från Strange Days"-upplevelse när jag sedan upptäckte PJ några år senare.

Alltså, Juliette Lewis, jag vet inte.... jag vet inte om hon bara irriterar mig, eller om hon helt enkelt är skitbra på att spela irriterande karaktärer. Hon har väl sina stunder, men hon är långt ifrån någon favorit.

Juliette är helt OK i den rollen, men ingen storfavorit som Angela, Ralph och "hese mannen" Michael Wincott!

Förutom tidigare nämnda skjortar, läderbyxor och skådespelarinsatser så har Strange Days också en av filmhistoriens bästa filmkyssar, oväntat nog.
Väldigt OMWF, IMHO. :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav noike » fre mar 17, 2006 14:04

Nyx skrev:Jag trodde jag var den enda i hela världen som dyrkade Strange Days! Instämmer helt.

Bara folk som inte sett filmen kan tycka illa om den.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre mar 17, 2006 14:12

Nyx skrev:Förutom tidigare nämnda skjortar, läderbyxor och skådespelarinsatser så har Strange Days också en av filmhistoriens bästa filmkyssar, oväntat nog.

Strange Days:Alltså, första gången jag såg filmen (vilket väl var typ 1995 eller kanske '96) så tyckte jag att det var lite av ett pålagt "lyckligt" slut, men ju fler gånger jag såg den, desto mer jävla perfekt blev det där slutet och framförallt den kyssen. Nu känns hela filmen som en kärlekshistoria mellan de två som bygger upp till det slutet.

Samtidigt vill en del av mig hata en film som får mig att tycka om en Peter Gabriel-låt så mycket som jag tycker om den på slutet.

Fyfan, har inte sett SD på åratal nu... när jag kommer till Norrköping i påsk ska jag cranka upp ljudet och njuuuuuuta (Strange Days måste ses med högt ljud!)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Nyx » fre mar 17, 2006 14:19

caffeineaddict skrev:
Nyx skrev:Förutom tidigare nämnda skjortar, läderbyxor och skådespelarinsatser så har Strange Days också en av filmhistoriens bästa filmkyssar, oväntat nog.

Strange Days:Alltså, första gången jag såg filmen (vilket väl var typ 1995 eller kanske '96) så tyckte jag att det var lite av ett pålagt "lyckligt" slut, men ju fler gånger jag såg den, desto mer jävla perfekt blev det där slutet och framförallt den kyssen. Nu känns hela filmen som en kärlekshistoria mellan de två som bygger upp till det slutet.

Samtidigt vill en del av mig hata en film som får mig att tycka om en Peter Gabriel-låt så mycket som jag tycker om den på slutet.

Allvar, första gången jag såg filmen tänkte jag också: "vad kul det hade varit att få se det slutet som testpubliken inte gillade som Cameron förmodligen hade tänkt sig...". Men sen genomgick jag samma resa som du och nu köper jag verkligen historien precis som den serveras!
Och jag köpte t o m soundtracket. Bokstavligen. Det står i min Benno-hylla. Skunk Anansie! :D

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Djehuti » fre mar 17, 2006 21:10

V for Vendetta verkar grymt häftig även om de skalat bort mycket utav det bästa från serietidningen.

Bra recension:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Remember remember the fifth of November!
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav AKS » fre mar 17, 2006 21:51

Ska se V for Vendetta på bio på måndag. Ser fram emot det. Den har fått en hel del höga betyg och några låga -- så det verkar vara en film där åsikterna skiljer sig åt rejält. helt klart har jag dock läst och hört mest positivt om filmen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » fre mar 17, 2006 21:54

Emma på filmkrönikan drämde till med en 5/5 på V för Vendetta. Hjärnan och logiken sade en fyra men hjärtart bultade för en femma uttryckte hon sig. Genom hennes recension så ökade mina förhoppning på filmen något kopiöst, då jag innan, inte skulle förväntat mig mer än en på sin höjd bra actionfilm.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » fre mar 17, 2006 21:58

Jag har hört att den inte är en actionfilm eftersom den inte har så många actionscener. Jag förväntar mig nog drama/thriller/action efter vad jag har hört. Ser fram emot måndag... Tror att filmen kommer att vara intressant i alla fall, om inte annat.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » lör mar 18, 2006 23:43

Nu har jag äntligen sett Rosencrantz & Guildenstern Are Dead.

Fy satan vilken film.

Tror jag ska ta och se om den direkt igen. Eller nä, det får vänta tills jag läst/sett om Hamlet en gång till.

Bara en sån sak: den öppnar med Pink Floyds "Seamus". Hur kan man inte älska en film som gör det? "Well I was in the kitchen, Seamus - that's the dog - was outside." Hunden är huvudpersonen men står utanför. Känns som ett tema för hela filmen.

Shakespeare är en så viktig hörnsten och "Hamlet" en så välkänd pjäs att man kan ta några av de minsta - och kanske minst lyckade - birollerna och bygga en helt ny story utifrån dem. Fast det egentligen är samma story. Fast inte alls.

Joss och Dan Vebber råpluggade garanterat detta innan "The Zeppo". Fan vet om inte detta är bättre.

Måste smältas.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » lör mar 18, 2006 23:56

A bear skrev:Nu har jag äntligen sett Rosencrantz & Guildenstern Are Dead.
Fy satan vilken film.
[...]
Joss och Dan Vebber råpluggade garanterat detta innan "The Zeppo". Fan vet om inte detta är bättre.

Inget ont om the Zeppo, men jo, det här är bra mycket bättre. Om Joss inte har sett den så är det något som är fel med tanke på vilken Shakespearenörd han är.

Men jo, överjävlig film.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » sön mar 19, 2006 8:50

A bear skrev:Nu har jag äntligen sett Rosencrantz & Guildenstern Are Dead.

Måste fortfarande se mig en Hamlet först.

Annat jag måste se: A History of Violence. Och The Spider.
Iväntan på det ser mitt topp 5-Cronenberg ut nåt sånt här:
1. Crash
2. Videodrome
3. eXistenZ
4. The Dead Zone
5. The Brood
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » sön mar 19, 2006 10:11

Jag har sett en del Cronenberg-filmer, men gillar inte alla. En som jag har svårt för är en film där det är med några dvärgar som mördar folk eller nåt åt det hållet... Vilken film är det?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » sön mar 19, 2006 10:20

Tam skrev:Måste fortfarande se mig en Hamlet först.

Standardsvaret är väl "se Oliviers version från '48". Fast enligt Hamlet själv är Mel Gibsons den mest verklighetstrogna. Detta enligt vad han säger i Jasper Ffordes "Something Rotten", som alla bör läsa. Skippa Kenneth Branagh.

SHAKESPEARE: Who's Ken Branagh?
BLACKADDER: I'll tell him you said that.

AKS skrev:Jag har sett en del Cronenberg-filmer, men gillar inte alla. En som jag har svårt för är en film där det är med några dvärgar som mördar folk eller nåt åt det hållet... Vilken film är det?

The Brood. Den är ju härlig. Man kommer aldrig att se på en vinterklädd flock dagisbarn på samma sätt igen.

Min topp 5 Cronenberg:
1. Videodrome
2. The Brood
3. Dead Zone
4. Naked Lunch
5. Dead Ringers

Nu var det så länge sen jag såg "Crash" (jävla icke-existerande region 2-DVD) men den skulle antagligen ta sig in på topp 5. Tänkte se om "Flugan" idag faktiskt.
EDIT: Jaha, nu finns "Crash" igen. Beställa beställa.

Den enda Cronenbergfilm jag aldrig sett är "Fast Company". Har någon sett den? Har den överhuvudtaget några Cronenbergkvaliteter?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » sön mar 19, 2006 10:34

A bear skrev:
AKS skrev:Jag har sett en del Cronenberg-filmer, men gillar inte alla. En som jag har svårt för är en film där det är med några dvärgar som mördar folk eller nåt åt det hållet... Vilken film är det?

The Brood. Den är ju härlig. Man kommer aldrig att se på en vinterklädd flock dagisbarn på samma sätt igen.

Tack för hjlpen. Ja, jag gillar den inte, men kommer tyvärr inte ihåg varför eftersom det var en hel del år sen jag såg den. Detsamma gäller The Dead Zone som jag inte ens kommer ihåg *vad* jag tycker om den. Jag var ung då jag såg den, i början av tonåren skulle jag tro, men jag kan t.o.m. ha varit yngre. Min favoritfilm av de Cronenberg jag sett är eXistenZ. Jag gillar verkligen den filmen. Jag gillar också t.ex. The Fly och tycker att Scanners, Dead RIngers och Spider är helt okej. Jag är mycket nyfiken på A History of Violence så den kommer jag definitivt att hyra.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön mar 19, 2006 12:08

A bear skrev:
Tam skrev:Måste fortfarande se mig en Hamlet först.

Standardsvaret är väl "se Oliviers version från '48". Fast enligt Hamlet själv är Mel Gibsons den mest verklighetstrogna. Detta enligt vad han säger i Jasper Ffordes "Something Rotten", som alla bör läsa. Skippa Kenneth Branagh.

Jag gillar faktiskt Branaghs version. Faktiskt väldigt mycket. Har inte sett Oliviers, Gibsons är helt okej, och den där Hamlet 2000 med Hawke/Stiles/Murray - tja, den är väldigt bra, den också. Grovt underskattad liten sak.

Shit pommes frites, alltså, hur kan man inte vilja se en film efter det försäljningssnacket? Såld, mannen. Helsåld.

Jag har hursom sett alldeles för lite Croneneberg, han är ju trots allt en favorit, och Crash är nästa verk på listan. Antagligen ikväll.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav poser » sön mar 19, 2006 12:17

The Squid and the Whale

Vet inte riktigt vad jag tyckte om filmen i sin helhet, kan nog tycka att 8.1 på IMDB är lite tilltaget. Men dialogen mellan karaktärerna, speciellt mellan pappan och den äldre sonen, är guld. Rekommenderas om man är sugen på en lågtempo film som inte tar för mycket tid att se. (runtime: 88 minuter)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » sön mar 19, 2006 14:31

A bear skrev:Den enda Cronenbergfilm jag aldrig sett är "Fast Company". Har någon sett den? Har den överhuvudtaget några Cronenbergkvaliteter?

Håller på att laddar ner as we speak. Meddelar senare. Samma sak med hans tidiga halvlångfilm Crimes of the Future från -70. De är de enda av långfilmerna tillsmmans med Spider jag ahr kvar att se. Officiellt då. Inofficiellt måste jag se om M. Butterfly -- kommer inte ihåg någonting alls förutom att Jeremy Irons var med.

Topp fem Cronenberg (men det är riktigt svårt):
1) Crash
2) Naked Lunch
3) eXistenZ
4) A History of Violence
5) Dead Ringers

Eller lista nummer två (bägge två gäller):
1) Crash
2) Videodrome
3) The Brood
4) Naked Lunch
5) eXistenZ
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peppe » sön mar 19, 2006 15:45

Top 5 Cronenberg:

1. Videodrome
2. A History of Violence
3. Crash
4. The Dead Zone
5. eXistenZ
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav A bear » mån mar 20, 2006 0:50

Så, nu har jag sett om "The Fly" för första gången på... många år i alla fall.

Och ja, alltså, det är ju imponerande hur han tar en ganska enkel grundidé (originalfilmen funkar ju väldigt bra fram tills dess att man faktiskt får se mänskoflugan, och då blir det inte så lite fånigt) och vrider till den tills det blir... tja, en Cronenbergfilm. Alla klassiska Cronenbergteman - förvandlingar, droger, fysiska uttryck för psykiska besvär, monstergraviditeter etc - är ju på plats, men man får nästan en känsla av att han skulle kunna göra en remake på "Sheriffen" och smyga in en heroinberoende monsterbebis eller tre.

Goldblum är ju perfekt, men jag gillar inte och har aldrig gillat Geena Davis i denna roll eller någon annan. Hennes karaktär känns inte färdig - hon byter liksom personlighet snabbare än Goldblum förvandlas fysiskt. Kokainmetaforen är det nästan "Wrecked"-klass på... Och borde inte typ möss vara billigare än babianer?

Det är nog ändå snäppet bättre än originalet, men visst har Cronenberg gjort bättre.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån mar 20, 2006 1:13

A bear skrev:Så, nu har jag sett om "The Fly" för första gången på... många år i alla fall.

Jag har funderat på att skaffa den bara för kommentarspåret. Har du lyssnat på det eller såg du den på VHS eller något annat kryptiskt format?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån mar 20, 2006 1:17

noike skrev:
A bear skrev:Så, nu har jag sett om "The Fly" för första gången på... många år i alla fall.

Jag har funderat på att skaffa den bara för kommentarspåret. Har du lyssnat på det eller såg du den på VHS eller något annat kryptiskt format?

Inget kommentarsspår på min DVD-utgåva. Bara lite behind the scenes-intervjuer och annat tämligen värdelöst.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån mar 20, 2006 1:33

A bear skrev:
noike skrev:

Inget kommentarsspår på min DVD-utgåva. Bara lite behind the scenes-intervjuer och annat tämligen värdelöst.

Jaja, såg att dubbeldiskutgåvan itne var så dyr så...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån mar 20, 2006 1:40

noike skrev:
A bear skrev:
noike skrev:

Jaja, såg att dubbeldiskutgåvan itne var så dyr så...

*muttrar och svär*

Nån gång, bara nån gång, skulle jag vilja snubbla över en billig DVD i butik och INTE kort efteråt få reda på att det finns en mycket bättre utgåva. Nåja. Känns som om det finns viktigare DVD:er att köpa... "History Of Violence", t ex.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån mar 20, 2006 1:46

A bear skrev:Nån gång, bara nån gång, skulle jag vilja snubbla över en billig DVD i butik och INTE kort efteråt få reda på att det finns en mycket bättre utgåva.

Svenska utgåvan av the Brood. Inget extra, men anamorfisk och billig. Finns ingen billigare som inte är klippt, och ingen utgåva har något mer än en trailer.

Filmer jag måste byta ut för att det nu finns bättre utgåvor: All the President's Men, Rosencrantz and Guildernstern are Dead, Platoon, Videodrome (criterionutgåvan offentliggjordes en vecka efter jag hade köpt min usla dvd).

edit: apropå Cronenberg. Den holländska importutgåvan som discshop säljer för 99:- är samma som Criterionutgåvan. Tror det bara var en liten skitsak som saknades -- det intressanta av extramaterialet var kvar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån mar 20, 2006 2:56

A Tale of Two Sister:
Ett blogginlägg fick mig att äntligen ta tag i den här filmen som jag tänkt se i kanske ett par år, sedan jag missad den på en malmöfestival. Filmen är slut sedan några minuter tillbaka nu, och det kryper fortfarande ungefär precis överallt. På en del platser allt mer. Något säger mig att det är en film som kommer stanna kvar länge. Riktigt länge.

Alltså, jag ska ärligt erkänna att det inte var lätt att hänga med alla gånger, och att jag fortfarande inte förstått riktigt allt, men det gjorde den inte mindre skrämmande, spännande, sorgsen, och olidligt vacker.

Vilken jäkla film.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film