The Village

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Vad tyckte ni om The Village?

Otroligt bra!
4
36%
Bra!
3
27%
Okej..
1
9%
Dålig!
1
9%
Den sög..!
2
18%

Antal röster : 11

The Village

Inläggav HeY » tor jan 06, 2005 14:30

Nu har jag äntligen sett den och jag tyckte att den var hyffsat bra. Kanske inte världens bästa film men den är deffenitivt värd att se.

Är det någon mer som sett den?
Vad tyckte du?
Är det någon som inte har sett och undrar något?
Vill någon osm har sett den disskutera något?

Jaa, vi ska helt enkelt disskutera filmen här! :P

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Re: The Village

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 06, 2005 15:55

HeY skrev:Vad tyckte du?

Jag tyckte att den var bra. Jag gillar filmer som lyckas lura mig, och det gjorde den. Om det beror på att den var smart gjord eller att jag är dum vet jag inte, men jag blev i alla fall överraskad några gånger.

Framför allt gillar jag känslan när man tycker att något känns dåligt i början, och tror att det är pga att det är dåligt gjort, men så är det avsiktligt och har en förklaring i slutet.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Langtry » tor jan 06, 2005 16:55

Jag såg den här filmen för 3-4 dagar sen men eftersom jag visste att det var en twist på den så räknade jag ut det redan efter ca 10 min.
Inte så kul för min sambo som blev lite småpurken när han i slutet såg att min teori var rätt =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav noike » tor jan 06, 2005 17:03

Langtry skrev:Jag såg den här filmen för 3-4 dagar sen men eftersom jag visste att det var en twist på den så räknade jag ut det redan efter ca 10 min.

Inte så svårt att veta -- twisten på slutet är ju allt Shamanayan bryr sig sig om i sina filmer. (Han är IMAO modern tids mest överskattade regissör. Eller, som regissör duger han, som manusförfattare är Ed Wood bättre.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav malavel » tor jan 06, 2005 17:14

Jag lyckades också klura ut det mesta. Men jag gillade filmen i början. Sen blev den dock bara sämre och sämre.
Spoiler
Knivscenen var riktigt snygg.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav HeY » tor jan 06, 2005 23:24

noike skrev:
Langtry skrev:Jag såg den här filmen för 3-4 dagar sen men eftersom jag visste att det var en twist på den så räknade jag ut det redan efter ca 10 min.

Inte så svårt att veta -- twisten på slutet är ju allt Shamanayan bryr sig sig om i sina filmer. (Han är IMAO modern tids mest överskattade regissör. Eller, som regissör duger han, som manusförfattare är Ed Wood bättre.)

vad är IMAO??

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » tor jan 06, 2005 23:53

HeY skrev:vad är IMAO??

In My Arrogant Opinion.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Buffybot Wannabe » fre jan 07, 2005 12:52

Nu är det ganska länge sen jag såg den så jag kommer inte ihåg så mycket, vilket egentligen säger vad jag tyckte om filmen...

Måste dock ge lite cred till den eftersom den lyckades skrämma upp mig.

Spoiler ifall nån inte sett den:

Scenen där en kille sitter i vakttornet och kollar ner genom golvluckan och den dära springer där nere. Då kan jag ju nerkänna att jag skrek rakt ut.

Slutet får en verkligen att tappa hakan!!! Helt oväntat!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad

Inläggav HeY » fre jan 07, 2005 14:22

Jag tycker att slutet var lite dåligtIvu sa "I'm back Lucius" sedan var den slut....

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Mudbath » fre jan 07, 2005 14:29

Jag tyckte den sög svettig kamelpung! Den var ju inte alls vad trailern utgav sig för. Jag gick in med förhoppningen att man skulle få se en skräckis och få vara lite rädd. Men icke då.. :evil: :evil:
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 07, 2005 17:29

Mudbath skrev:Jag tyckte den sög svettig kamelpung! Den var ju inte alls vad trailern utgav sig för. Jag gick in med förhoppningen att man skulle få se en skräckis och få vara lite rädd. Men icke då.. :evil: :evil:

De flesta som inte tycker om den säger samma sak. "Jag trodde att det skulle vara en skräckfilm och att jag skulle hoppa ur stolen som i den där spökfilmen samma regissör gjorde."
Det är dock en beklaglig produkt av missvisande trailers och recensenter i klimakteriet; filmen är ingen skräckfilm, det är ett drama/en thriller med övernaturliga inslag.
...i alla fall vad man tror i början.

När jag såg den hade jag bara i princip hört att den skulle vara skräp. Därför blev jag positivt överraskad. Jag var imponerad av hur jag blev lurad gång på gång. Ca 3 gånger trodde jag att jag hade fått svaret på mysteriet, men så ändrade det sig plötsligt igen.

Summan är att jag uppfattade det som en smart film med en trovärdig händelse, mycket trovärdigare än Sixth Sense och framför allt
trovärdigare än om handlingen hade varit så som den antydde från början, med faktiska monster i skogen, osv.

Jag tycker fortfarande att Unbreakable är Shyamalans bästa film, med The Village på andraplats. De andra två var väl sådär...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » fre jan 07, 2005 17:50

Jag kan delvis hålla med om att M. Night Shabliblogihzu är överskattad men man måste bara ge en eloge till alla som sköter både manus och regi själva och ändå lyckas få ihop en tillfredsställande film.
The Sixth Sense är kusligt lysande; Unbreakable är ganska trevlig och väldigt stämningsfull; Signs är skräp och The Village har jag inte sett (ännu).

Håll det äkta!
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Re: The Village

Inläggav Chosen » fre jan 07, 2005 21:48

Jag tyckte att den var bra. Jag gillar filmer som lyckas lura mig, och det gjorde den. Om det beror på att den var smart gjord eller att jag är dum vet jag inte, men jag blev i alla fall överraskad några gånger.

Framför allt gillar jag känslan när man tycker att något känns dåligt i början, och tror att det är pga att det är dåligt gjort, men så är det avsiktligt och har en förklaring i slutet.

Jo, jag tycker också filmer som är lite luriga :D
moahaha :)
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Zaxx » sön jan 09, 2005 19:21

Yog-Sothoth skrev:När jag såg den hade jag bara i princip hört att den skulle vara skräp. Därför blev jag positivt överraskad. Jag var imponerad av hur jag blev lurad gång på gång. Ca 3 gånger trodde jag att jag hade fått svaret på mysteriet, men så ändrade det sig plötsligt igen.

Jag gillar faktiskt alla hans filmer.. även The Village!

Tycker filmen är riktigt bra, synd att man inte kan ta den för vad det är och se den geniala i den... men men det är upp till var o en!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Johannah » sön jan 09, 2005 23:13

Usch, jag var så besviken på den här filmen när jag såg den. Hade sett fram emot att se en riktigt kuslig film, då det var just det som trailern sa. Filmen är så otroligt seeeeeeg. Jag störde mig otroligt mycket på alla mikrofonerna som kom ner i bild. Herre gud, kunde de inte bättre eller? Slutet var väl det enda som var halvbra. Jag var inne på samma spår, men blev ändå lite förvånad.

En 1:a av 5.

Sjätte sinnet är otroligt bra. Unbreakable är okej. Signs är dålig och det samma med The Village.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

vilage

Inläggav Rorkrokarn » sön feb 05, 2006 19:26

Det e väl aldrig försent att resencera en film ,så....
The Village = VILKEN SKITFILM . förlåt alla , men den Sög

Tjipp
Användarvisningsbild
Rorkrokarn
Scooby

Inläggav Glorificus » sön feb 05, 2006 21:37

Jag älskar allt som Shyamalan gör... The Village är märkligt nog den enda av hans filmer vars affisch jag har uppe på väggen, men det blir nog snart att införskaffa de övriga också.

Alla hans filmer tål att ses om och om igen. Både Sixth Sense, Signs och The Village har jag sett fem-sex gånger vardera, Unbreakable kanske tre gånger. Men jag skulle inte kunna välja en favorit, det finns så mycket bra i allihop.

Och som någon skrev så ska man inte förvänta sig skräckfilmer när man ska se hans filmer, utan det är dramathrillers. Med övernaturliga inslag. Och komiska. Hehe, som Buffy/Angel. Man ska inte förvänta sig någon specifik genre och det gäller att vara smart nog att se hur bra dialog, karaktärsbyggnad, m.m. är. Ursäkta min hybris med smart-påståendet, det handlade mer om Buffy-liknelsen än om mig. Gillar man inte Shyamalans stil är det ju en annan sak, men jag tycker den är väldigt tilltalande.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav qarlsson » tis feb 07, 2006 18:19

Personligen har det alltid känts tungt och oengagerande att ro igenom Shyamalans filmer. The Village likaså som jag somnade till efter en kvart. Som noike säger så bygger han hela sina filmer mot en twist på slutet och det håller inte för min del. Inte när vägen fram till twisten är så ointressant. Det känns ihåligt på något vis.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Tob » tis feb 07, 2006 19:08

Jag gillar Shyamalan mer än genomsnittet bland folk. The Village är dock det sämsta (eller minst bra, eller mest medelmåttiga, eller ja osv). Nu var det ifs ett bra tag sedan jag såg den, men minns jag inte fel, så tycker jag att twisten blev för uppenbar....eller snarare att det är en twist var för uppenbart. Gillar annars temat i filmen (första timmen iaf), en totalt isolerad by mitt ute i ingenstans där högsta hönsen i byn kan styra och ställa, sätta upp vilka regler som helst osv. Sen är Shyamalan en väldigt skicklig regissör, det syns fasiken i The Village också, spänningen byggs upp....det gör den....även om den i The Village rinner ut i sanden.

Så ja. Ge mannen ett rejält bra manus, och låt honom sedan regissera. Då blir det nog bra. Annars ser jag framemot hans Lady in the water ändå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » tis feb 07, 2006 20:54

Tob skrev:Annars ser jag framemot hans Lady in the water ändå.

Hur liktgiltig jag än är mot Shyamalans filmer så kommer jag med största sannolikhet att se Lady in the Water. Av en enkel orsak. Paul Giamatti. Respekt!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Matt » sön apr 23, 2006 22:47

Jag har hört så mycket dåligt om den här filmen. Bland annat här. Så jag har dragit mig för att se den. Men idag såg jag den. Jag tyckte den var riktigt bra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav twistability » sön apr 23, 2006 22:58

Jag tycker The Sixth Sense är en rätt okej/bra film, lätt underhållning. Hans andra filmer är dock riktigt usla. Speciellt Signs och The Village. Unbreakable var otroligt förutsägbar men hade trots allt Samuel L. Jackson.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav Glorificus » sön apr 23, 2006 22:59

Matt skrev:Jag har hört så mycket dåligt om den här filmen. Bland annat här. Så jag har dragit mig för att se den. Men idag såg jag den. Jag tyckte den var riktigt bra.

Så ska det låta.

8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav XY » sön apr 22, 2007 23:13

Aha, en tråd om The Village. Shyamalan är typ bäst (okej inte lika bra som Joss Whedon) och The Village är hans bästa film. Så den är lätt en av mina favoritfilmer.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Återgå till TV-serier och film