Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön jan 15, 2006 14:53

Naturligtvis har ni fel.

1. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
    Oerhört allvarligt och oerhört roligt.

2. Full Metal Jacket
    Har gillat den här från första början, men den växer. Den känns inte alls som två kortfilmer längre.

3. Paths of Glory
    Jag såg inte den här förrän den gick på SVT. Dumma mig. Lite ironiskt att Kubriks "militärfilmer" är i topp med tanke på att militärer i vanliga fall tråkar ut mig till döds.

4. Lolita
    James Mason och Peter "I am Spartacus" Sellers. Allt oerhört skickligt gjort.

5. 2001: A Space Odyssey
    Pompöst och saktfärdigt, men aldrig på fel sätt.

6. Barry Lyndon
    Ljuset! Mörkret!

7. The Shining
    När Nicholson fortfarande agerade som en gud.

8. The Killing
    Jordnära noir. Kan inte sägas om många filmer och på sätt och vis är det genialt även om filmen i sig inte riktigt lever upp till det (men bara nästan).

9. Spartacus
    Lite småintensiv på sina ställen med riktigt bra skådespeleri, tyvärr överraskar den aldrig.

10. Eyes Wide Shut
    Återigen väldigt snygg, men samtidigt rätt tom i övrigt.

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön jan 15, 2006 22:20

Såg precis Riddarfalken från Malta för första gången på säkert tio år. Fortfarande en höjdare. Man undrar varför Hollywood aldrig gett sig på att göra remakes på alla Bogarts gamla filmer? Det kan ju knappast vara moral eller det faktum att de vet att det skulle bli en sämre kopia... jag menar, det har aldrig stoppat dem förr.

Visst är det lite daterat rent cinematografiskt - för att inte tala om det disneyaktiga soundtracket - men alltså, Bogart i högform, en riktigt snygg twist på slutet och mer toughguydialog än man kan skaka en pinne åt. Good times.
Detective Tom Polhaus:Heavy. What is it?
Sam Spade: The... stuff that dreams are made of.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » sön jan 15, 2006 22:32

Japp, Riddarfalken går fan inte av för hackor. Särskilt på slutet.
"I hope they don't hang you, precious, by that sweet neck. Yes, angel, I'm gonna send you over. The chances are you'll get off with life. That means if you're a good girl, you'll be out in 20 years. I'll be waiting for you. If they hang you, I'll always remember you."

Så jäääääääävla stenhårt! Sam Spade var sin tids Vic Mackey. Eller nåt sånt.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » sön jan 15, 2006 22:43

Caffe: Kul för Dylanfans är den ju också. Egentligen borde jag nästan slänga på Empire Burlesque nu. Jag tror fan jag ska göra det.

Go ahead and talk.
I don't mind a reasonable amount of trouble.

Edit: http://members.aol.com/dylanfilm/MF.html

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » sön jan 15, 2006 23:29

Jag körde på en film som inte kräver hjärnkapacitet i kväll: The Fast and the Furious. Jag gillar helt ärligt den filmen. Bilar och killar. Killar och bilar. What's not to like liksom? ;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön jan 15, 2006 23:37

Lista Kubrick filmer är svårt, ohyggligt svårt om ens möjligt. Hur som helst är det bra länge sedan jag såg något av honom. Det smärtar att erkänna att jag inte äger en film av honom på dvd. Jag saknar en riktigt fin samlingsutgåva av (de mest kända iaf) Kubrick filmer. Tycker Kubrick för övrigt är ganska ojämn. När det är bra är det ohyggligt bra, och när det inte är bra så blir det oftast ganska segt, om än välgjort.

A Clockwork orange, The Shining, 2001, Lolita, Eyes wide shut, The Killing tycker jag verkligen om. Spartacus, Full metall Jacket, Path of Glory, Dr Strangelove tycker jag inte om lika mycket. Barry Lyndon, och ev andra filmer av honom har jag inte sett.

AKS skrev:Jag körde på en film som inte kräver hjärnkapacitet i kväll: The Fast and the Furious. Jag gillar helt ärligt den filmen. Bilar och killar. Killar och bilar. What's not to like liksom? ;)

Totalt oinspirerade biljakter.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön jan 15, 2006 23:43

Nej, jag gillar dem också. Inga problem för mig. Bara 1h40min av hjärndöd underhållning och en pretty boy här och en tuffing där. Nice.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sharatec » mån jan 16, 2006 2:34

Hyrde av någon anledning Elektra ikväll. Kände mig märkligt underhållen medan filmen pågick; har redan glömt det mesta av handlingen. Ungefär vad man kunde vänta sig, men det var roligare att se den än jag trodde.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav Tob » mån jan 16, 2006 2:49

Såg om American History X för första gången på 4-5 år och första gången på dvd. Det är fortfarande en kollosalt bra film. Så knivskarpt. Så kraftfullt. Edward Norton tycker jag är väldigt bra i det mesta han gör, men nog allt är detta det bästa han har gjort, han når ut till mig på ett klockrent sätt. Käke-mot-trottoar-scenen får fortfarande hela mitt övre magparti att må dåligt. Rysningar.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav eynosh » mån jan 16, 2006 18:11

Bestämt mig för att se "Smultronstället", men jag har lite svårt att få tag på den. Någon här som har den på datorn?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Zaxx » mån jan 16, 2006 22:22

Tob skrev:Såg om American History X för första gången på 4-5 år och första gången på dvd. Det är fortfarande en kollosalt bra film. Så knivskarpt. Så kraftfullt. Edward Norton tycker jag är väldigt bra i det mesta han gör, men nog allt är detta det bästa han har gjort, han når ut till mig på ett klockrent sätt. Käke-mot-trottoar-scenen får fortfarande hela mitt övre magparti att må dåligt. Rysningar.

Finns det ingen mega collectors box på den filmen?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Zaxx » mån jan 16, 2006 22:29

Såg Final Fantasy VII: Advent Children igen nu.... den filmen.

Om inte Off har sett den än, skall han åka på stryk!

SE DEN:
Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Off » mån jan 16, 2006 22:56

Zaxx skrev:Såg Final Fantasy VII: Advent Children igen nu.... den filmen.

SE DEN:

Jag har hört att den är dålig. Fisticuffs!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » mån jan 16, 2006 22:58

Zaxx skrev:
Tob skrev:Såg om American History X för första gången på 4-5 år och första gången på dvd. Det är fortfarande en kollosalt bra film. Så knivskarpt. Så kraftfullt. Edward Norton tycker jag är väldigt bra i det mesta han gör, men nog allt är detta det bästa han har gjort, han når ut till mig på ett klockrent sätt. Käke-mot-trottoar-scenen får fortfarande hela mitt övre magparti att må dåligt. Rysningar.

Finns det ingen mega collectors box på den filmen?

Inte vad jag vet.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » mån jan 16, 2006 23:14

Off skrev:

SE DEN:

Jag har hört mkt om dig oxå.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » mån jan 16, 2006 23:19

Zaxx skrev:
Off skrev:

SE DEN:

Jag har hört mkt om dig oxå.

FACE!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav monkeyboy » mån jan 16, 2006 23:40

Tob skrev:
AKS skrev:Jag körde på en film som inte kräver hjärnkapacitet i kväll: The Fast and the Furious. Jag gillar helt ärligt den filmen. Bilar och killar. Killar och bilar. What's not to like liksom? ;)

Totalt oinspirerade biljakter.

Akta så inte Vin ser det där...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav eynosh » mån jan 16, 2006 23:48

Tog mig igenom Oliver Twist idag. Som alla andra filmatiseringar av böcker har dom fått ta bort mycket tyckte jag, men dom fick ändå ihop en bra film.
Tyckte inte om alla skådespelarinsatser, men överlag var det ok.
6.5/10.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav adolvsson » tis jan 17, 2006 0:06

Eynosh skrev:Tog mig igenom Oliver Twist idag. Som alla andra filmatiseringar av böcker har dom fått ta bort mycket tyckte jag, men dom fick ändå ihop en bra film.
6.5/10.

Roman Polanskis, eller..? Den har ju filmatiserats ett par gånger. Och med ett par gånger menar jag 20.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav eynosh » tis jan 17, 2006 0:11

adolvsson skrev:
Eynosh skrev:Tog mig igenom Oliver Twist idag. Som alla andra filmatiseringar av böcker har dom fått ta bort mycket tyckte jag, men dom fick ändå ihop en bra film.
6.5/10.

Roman Polanskis, eller..? Den har ju filmatiserats ett par gånger. Och med ett par gånger menar jag 20.

Yep.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Zaxx » tis jan 17, 2006 13:39

Vart fanns den nya bilden på Stallone från nya Rocky?

Behöver den tack... eller flera om det finns.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Bender » tis jan 17, 2006 22:55

Ikväll är det "Fönstret mot Gården" / Rear Window av Alfred Hitchcock på SVT2 klockan 22.30! Missa inte!
#14 på IMDB TOP250. Ser den minst 1 gång per år, det går inte att tröttna på den!
James Stewart och Grace Kelly är underbara tillsammans och den är så spännande!

IMDB info: http://www.imdb.com/title/tt0047396/combined

Rotten Tomatoes: http://www.rottentomatoes.com/m/1017289-rear_window/

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Peppe » tis jan 17, 2006 23:11

Bender skrev:Ikväll är det "Fönstret mot Gården" / Rear Window av Alfred Hitchcock på SVT2 klockan 22.30! Missa inte!
#14 på IMDB TOP250. Ser den minst 1 gång per år, det går inte att tröttna på den!
James Stewart och Grace Kelly är underbara tillsammans och den är så spännande!

IMDB info: http://www.imdb.com/title/tt0047396/combined

Rotten Tomatoes: http://www.rottentomatoes.com/m/1017289-rear_window/

Ja missa den absolut inte, jag tycker att det är hitchcocks bästa film!
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav AKS » tis jan 17, 2006 23:15

Ja, den är jävligt bra, men min Hitchcock-favorit är Strangers on a Train. Lysande!

Rebecca gillade jag väldigt mycket då jag såg den, men då var jag nog bara femton år eller nåt sånt så jag vet inte vad jag skulle tycka om den nu.

EDIT: Övriga filmer i Hitchcock-serien: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1 ... pos=lasMer . Den jag inte sett av dessa tre filmer är Mannen som visste för mycket. Jag måste se den eftersom det är Hitchcock och jag aldrig har sett en dålig Hitchcock, men jag hade hoppats att de skulle ha sänt North by Northwest som jag inte sett ännu! :oops:
Senast redigerad av AKS tis jan 17, 2006 23:26, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Bender » tis jan 17, 2006 23:23

AKS skrev:Ja, den är jävligt bra, men min Hitchcock-favorit är Strangers on a Train. Lysande!

Rebecca gillade jag väldigt mycket då jag såg den, men då var jag nog bara femton år eller nåt sånt så jag vet inte vad jag skulle tycka om den nu.

Ja dom två är väldigt bra men mina favoriter är nog just Fönstret mot Gården och Vertigo(som båda pryder mina väggar hemma) Hitchcock har gjort så himla många bra filmer(över 30 har 7+ i betyg på imdb) så det är svårt att rangordna dem. Den senaste jag såg var Repet som är mer en pjäs än en film kanske och utspelar sig i samma lägenhet hela tiden. Vill minnas att den är väldigt sparsamt klippt(endast två ggr knappt sebart) vilket ger den en väldigt realistisk känsla. Den var också väldigt bra!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav AKS » tis jan 17, 2006 23:29

Jag älskar Rope!! Jag brukar ha svårt för "teaterfilmer", men Rope gillade jag.

Min IMDb-recension som snart är sju år gammal (har jag skrivit recensioner på IMDb så länge?!):
In spite of the fact that all of this movie takes place in one apartment, "Rope" is still a very fascinating and engrossing movie. It plays in real time and Hitchcock has gone through great effort to make the audience believe that it is shot in one single shot. Naturally, we notice where the scenes have been edited together, but it still gives the impression of a single shot and naturally supports the fact that it is set in real time.

What's best about this movie is James Stewart -- I was completely mesmerized by his performance. Also, the plot is very interesting.

Hitchcock also succeeds in making a *good* theatrical film. Some films with too much theatrical feeling to it can be boring; it feels as if the director does not use the medium the right way. However, Roman Polanski's brilliant "Death and the Maiden" has proved that theatrical movies can be really good. "Rope" is also a very good theatrical film. Highly recommended!

EDIT: Såg att jag gett Strangers on a Train 9/10 på IMDb. Tro mig, nior och tior är ovanliga. Av 658 satta betyg har jag enbart tio 10: or och tjugo 9: or.
Senast redigerad av AKS tis jan 17, 2006 23:32, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tis jan 17, 2006 23:31

Är det bara jag som tycker Hitchcock är rätt överskattad?

Visst, "Psycho" och "Fönstret mot gården" är lysande, och "Repet" är inte dum den heller, men... varje gång jag ser "Strangers on a train" kommer jag fram till den där fåniga tennismatchen och vill bara gapskratta åt hela alltet. Någonstans där slutar han fungera som thrillerregissör; han stoppar alltid in någon grej som han hänger upp hela handlingen på som är För Mycket För Att Jag Ska Acceptera Det.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Bender » tis jan 17, 2006 23:32

AKS> Bra skrivet! Kul att du också tycker om den! :)
Nu börjar filmen!

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav AKS » tis jan 17, 2006 23:34

Jag tycker absolut inte att Hitchcock är överskattad. Jag kom ihåg då jag -- runt 1998-1999 -- verkligen började söka rätt på Hitchcock-filmer och insåg att han gjort så många och att jag tycktes gilla alla... min reaktion: det kändes som jag snubblat på en skattkista. Helt seriöst. Det var bara att börja plocka åt sig.

Hitchcock = :lovebunny:

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tis jan 17, 2006 23:38

Jag är så jävla traditionell, men Vertigo är min Hitchcock-favorit. Såg om den på nyårsdagen och det finns ingen annan film som den. Förtrollande, hypnotisk, mörk och psykos-skapande som själva satan!

Sen är Psycho alltid Psycho och Rear Window spelar rätt in i min förkärlek till filmer i avstängda miljöer, så de tre är mina favoriter och IMHO hans mästerverk.

Sen gjorde ju gubben en bunt filmer som "bara" är tokbra också, så en Topp 10 borde man väl få ihop. Dock orkar jag inte kommentera alla just nu... I'm a lazy fucker!

1. Vertigo
2. Psycho
3. Rear Window
4. Strangers on a Train
5. North by Northwest
6. The Birds
7. The Lady Vanishes
8. Shadow of a Doubt
9. The Wrong Man
10. Rope

(Bubblare: Notorious, The 39 Steps, Lifeboat.)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film