av LWes » sön nov 06, 2005 0:13
5x06
Ganska tröttsammt att Clark och Lex är kompisar igen som om knappt något hade hänt.
Bra att Lois var med mycket, men jag stör mig lite på hur ointresserad hon verkar av att vara reporter när vi alla vet att det är det hon kommer jobba som i framtiden.
Jag tycker att dom grymt underanvänder Lionel, speciellt hittills i den här säsongen.
Jag gillar självklart Lex men när han är snäll och inte verkar ha några alternativa motiv så är han ganska tråkig.
Det som är roligt med superhjälte-berättelser är att man kan använda sig av enorm ondska som ständigt motstånd och det är något som serien inte uppfyller. Inga fiender som är helt sjuka och sprättar upp någon av huvudpersonerna med en rostig kniv eller något spännande, och inge återkommande fiender heller vilket är en av dom stora attraktionerna i superhjälteserietidningar. Det känns som allt i serien är i så liten skala och ingenting är storslaget på samma sätt som saker och arcer var i Buffy och Angel (tänk 4:e säsongen av Angel t.ex) Det enda i Smallville som är stort är säsongsfinalerna och säsongspremiärerna.
Dom onda sakerna som Lex och Lionel har gjort har inte heller varit något överdrivet. Dom borde göra någonting riktigt överdrivet ont som man inte förväntar sig.
Överraskningsmoment är spänningens bästa vän.
Även om Clark haft några superskurk-liknande fiender så är det ingen som man direkt kommer ihåg för alla är så vanliga. Om någon därimot hade någon cool rustning eller nåt så man kunnde få kännslan av "häftig fiende" hade det varit mycket roligare.
Eller om han mötte en fiende som itne var männsklig (och inte såg männsklig ut alltså), någon som muterats med något rovdjur eller vad som helst, vad vet jag, jag har inte läst Superman-tidningarna så jag vet inte vad det finns för existerande fiender att välja bland, men det är väl okej att hitta på egna, för att allting kan spåras tillbaka till meteorregns-effekterna som kännal för alla superkrafter och konstiga händelser är så tråkigt.
Även dom serietidningshjältar som är ganska fokuserade på en mer realistisk miljö med mer realistiska fiender har slagits mot demoner och övernaturliga monster en eller annan gång, i Smallville är allting samma sak och det är aldrig något som överaskar en med fienderna eller problemen Clark måste lösa. Förhoppningsvis kan Brainiac visa sig intressant, men till skillnad från Spike som Buffy fick slåss mot med en gång när han kom in i serien, är det väl möjligt att Brainiac inte kommer visa sin superskurk-sida förns han och Clark till slut får slåss mot varandra och så dör han säkert eller nåt, och så är det slut med det...
Så om serien vill lyfta sig från vanlig bra serie till verkligen bra måste den bli mer som Buffy och Angel.
Jag trodde förra säsongen är Mxyzptlk kunnde bli en återkommande fiende som Clark kunnde tampas med fram och tillbaka då och då men det har man ju fotfarande inte fått se något mer av (vart förde Lex honom i slutet av avsnittet?! Ett år har det gått nu utan att vi fått veta)
I vilket fall som helst är Smallville en oftast underhållande serie.
Men som en tv-serie baserad på serietidningar så har den fruktansvärt mycket potential som den inte lever upp till.