Serenity (allmänt snack)

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav JoeSweden » lör okt 29, 2005 1:17

Illyria skrev:
adolvsson skrev:
Illyria skrev:Hur kommer det sig då att vissa filmer visas både på SF och Sandrews?

Om en ort bara har SF eller Sandrews, brukar det vara okej för den biografen att visa något som den andra kedjan har rättigheterna till, som jag förstått det. Annars kanske det är en avtalssak. Olika avtal för olika filmer, eller bolag, eller speciella undantagsfall.

Jag tycker det händer allt oftare att SF och Sandrews visar samma filmer, nuvarande filmer t ex: Charlie and the Chocolate Factory, Legend om Zorro, Wallace & Gromit...

Fenomenet heter "crossbooking" och det är vanligare i storstäderna samt då i de städer som bara har en av kedjorna. Men vissa filmer visas med ensamrätt bara på den ena, SF egna distribuerade filmer gick aldrig på Sandrew och Sandrews ej på SF, men det har blivit lite ändring nu då Sandrew nu ju inte har egna biografer, Tjenare Kungen är en Sandrewfilm som går på SF. Och nu har det här blivit väldigt OT känner jag. ;)
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav JoeSweden » lör okt 29, 2005 1:26

CyberAL skrev:
CyberAL skrev:Hur kommer det sig att SF ratar Serenity?

SF skrev:Hej!
Vi har inte ratat filmen, det är Sandrews som har fått rättigheterna att visa den, så då får inte vi visa den också.

Med vänlig hälsning
SF Bio AB
Hanna H
Kundtjänst

Ja precis, SF kämpade säkert väldigt mkt för att få rättigheterna.. maila ni också vettja.. info@sf.se

Och vad tjänar det till egentligen? :rolleyes:
Maila Astoria istället och skriv hur glada vi är att de kommer att visa vår favoritfilm! :) Negativitet finns det så mycket av i världen ändå. ;)
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav Noam » lör okt 29, 2005 4:42

JoeSweden skrev:Och vad tjänar det till egentligen? :rolleyes:
Maila Astoria istället och skriv hur glada vi är att de kommer att visa vår favoritfilm! :) Negativitet finns det så mycket av i världen ändå. ;)

Om man inte visar vad man tycker, gillar och inte gillar så kommer inget bli som du vill ha det.
Att uttrycka sin åsikt, ge kritik osv är första steget till att få som man vill.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Rombat » lör okt 29, 2005 12:52

CyberAL skrev:
JoeSweden skrev:Och vad tjänar det till egentligen? :rolleyes:

Om man inte visar vad man tycker, gillar och inte gillar så kommer inget bli som du vill ha det.
Att uttrycka sin åsikt, ge kritik osv är första steget till att få som man vill.

Och det retar alltid någon. And that makes it funny. ;)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Yog-Sothoth » sön okt 30, 2005 13:39

Så om man ska ha biljetter till förhandsvisningen i GBG så är det kassan till Biopalatset vid öppningstid den 8/11 som gäller?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Nyx » sön okt 30, 2005 21:34

Eller boka via hemsidan hörde jag på sf-mässan idag. Nån som vet hur det funkar? Efter midnatt den 8:e eller :?:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav AKS » sön okt 30, 2005 22:07

Expressen har på sin webb-Tv ett inslag om Serenity med korta intervjuinslag med Summer Glau och Joss Whedon. Ja, Joss Whedon är ju han som skapat Buffy the Vampire.

http://www.kamera.com/content/expressen ... eriens.asx
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön okt 30, 2005 22:40

Ingen utom vi märker alla små felen, 12 ratade avsnitt osv, det är nog bra reklam ändå. Tycker inte det var ett negativt inslag ivarjefall.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön okt 30, 2005 22:50

Nej, det är helt klart positivt att de över huvud taget vill göra ett inslag om en film som bygger på en serie som enbart visats på TV400 i Sverige. Det är absolut positivt.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » sön okt 30, 2005 23:14

Tycker oxå det var ett nice inslag! Mer sånt!

Nu vill jag se filmen.... på BIO !
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Noam » mån okt 31, 2005 19:28

CyberAL skrev:Hi!
What the hell is going on?
I've been waiting for Serenity ever since Firefly ended.. and now I learn
that it's not even gonna screen in my city? And you people have the
stomach to run around screaming about piracy??!

Maybe if you show the movie at all we could pay to go see it, kinda hard
otherwise don't you think?

Joss Whedons support in Sweden is way larger than you obiously think..
this is an idiotic move, 5 copys.. wtf? You should fire the one that made
that decision..

Sincerly, Fredrik.. new born p2p user

UIP skrev:Hello Fredrik, First of all, allow me to say that I'm not aware what city you live in, but even if it isn't in one of the situations that release SERENITY on Nov. 25, there is still the possibility that the film will come to your local theater in subsequent weeks. In fact, if there are as many fans as you suggest and the film opens up well on the 25th, there is also the possibility that we will add more prints. It is our goal to try to make the film successful in Sweden, but also our job to try not to lose money on the release.

We're happy that you've been looking forward to the film, but, unfortunately, in our commercial judgement -- also looking at the box office results from other territories -- there isn't sufficient box office potential to justify further prints at this stage. Perhaps you will have noticed that the box office results in Sweden have declined significantly in the past year, and, consequently, we need to take a cautious approach when releasing many titles.

This in no way, shape, or form justifies your suggestion that you might attempt to steal the film instead. Downloading a film without the permission of the rights holders is illegal in Sweden and most other countries, and amounts to nothing more than thievery; I would hope that you understand both the moral and legal implications of this. Also, I may point out that you don't help Joss Whedon any by downloading illegally, as you would be de facto stealing the movie from him and impeding any efforts he may make to get future films/projects financed.

If you really want to support Joss Whedon and the film, you can encourage your friends to see the movie in the cities where the film does release on Nov. 25. As said, if the film is successful, we will attempt to build on that success and broaden the release to include additional cities throughout Sweden.

I certainly do hope you get a chance to see the film in a movie theater: if you liked the Firefly TV series (which unfortunately had very limited ratings in Sweden), I'm sure you'll enjoy the movie on the big screen, as Joss Whedon intended it to be seen.

Please let me know if you have any further questions.

Sincerely,
John Mirisch
UIP Sweden
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » mån okt 31, 2005 19:34

Får Sverige verkligen bara fem kopior?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav The Buffster » mån okt 31, 2005 20:13

UIP skrev:...but even if it isn't in one of the situations that release SERENITY on Nov. 25, there is still the possibility that the film will come to your local theater in subsequent weeks.

Detta är väl vad jag får hoppas på och dom flesta filmer kommer faktiskt till Luleå även om det ibland handlar om flera månaders väntan.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Zaxx » mån okt 31, 2005 23:07

Tycker att han resonerar ganska normalt faktiskt.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Illyria » mån okt 31, 2005 23:11

Förutom angående nerladdandet. Kommer inte filmen till en mindre stad laddar folk hem den istället. Det hjälper väl varken Joss mer eller mindre, snarare mer, personen kanske köper dvdn sen istället för att inte se filmen alls.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tis nov 01, 2005 8:33

Men vad är det som är så speciellt? egentligen? Varför skulle UIP (eller något annant bolag för den delen) behandla Serenity olikt andra? Att en film "bara" får fem kopior är ju inte ovanligt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav JoeSweden » tis nov 01, 2005 13:20

Exakt. Jag bor i Gävle och har aldrig räknat med att Serenity skulle komma hit på premiären. Har tänkt hela tiden att jag får åka till Sthlm för att se den. Även om det hade blivit 10 kopior så hade den inte kommit hit, då Gävle är Sveriges 16:e största stad eller nåt. Jag tycker att den kommer på bio överhuvudtaget i Sverige är fantastiskt. Vi skulle ju alla vilja att den blev större än Star Wars, men det blev ju inte riktigt så. :(
Dessutom blir ju förhandsvisningarna för fansen av! Lite i senaste laget nu kanske, men ändå. :)
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav noike » tis nov 01, 2005 13:25

JoeSweden skrev:Vi skulle ju alla vilja att den blev större än Star Wars

Inte jag, för då återvänder han aldrig dit han hör hemma --i tv:n. Joss fungerar bäst i 43*22-formatet. (Eller 43*13 om man så vill.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav JoeSweden » ons nov 02, 2005 1:32

Serenity på DVD (r1) i USA 20:e december för er som bor i en för liten stad och vill vara lite mer lagliga!

OBS! OBS! OBS! SPOILERVARNING!
OM NI KLICKAR PÅ LÄNKEN OCH INTE HAR SETT FILMEN KOLLA BARA PÅ OMSLAGET, SKROLLA EJ NER OCH OCH LÄS KAPITELMENYERNA!!!

http://www.dvdanswers.com/index.php?r=0 ... 5&n=1&burl

Själv tänker jag köpa alla versioner som släpps. reg 1 & 2 samt special editions. :D
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion

Inläggav AKS » ons nov 02, 2005 1:46

R1:an kommer det helt klart att bli. Perfekt julklapp till mig själv. :)

EDIT: Yeeeeesh! Hur 17 har de lyckats skapa nåt så... fult. Hoppas verkligen inte att det där speglar Serenitys ton och känsla för då vill inte jag se filmen. :)

EDIT 2 (efter att ha kollat en gång till): De kanske skämtar? Eller så ändrar de framsidan snart. Please?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » ons nov 02, 2005 2:00

AKS skrev: Hoppas verkligen inte att det där speglar Serenitys ton och känsla för då vill inte jag se filmen. :)

Nej, det känns verkligen inte som filmen.

Jag hoppas också på ett skämt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » ons nov 02, 2005 3:27

Ska det där vara omslaget? Grymt fult och känns inte alls som filmen! Den utgåvan vill inte jag köpa. :?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons nov 02, 2005 8:36

Inte vackert. Men samtidigt tycker jag inte att det känns mindre som filmen än någon annan affisch.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » ons nov 02, 2005 9:19

Hade hellre tagit en av affischerna som omslag, även Spice Girls-affischen! Detta är ett riktigt hemskt omslag, jag kommer troligen vänta på någon annan utgåva om inte omslaget ändras, special edition eller r2...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Matt » ons nov 02, 2005 10:09

Det var bland det fulaste jag någonsin sett.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » ons nov 02, 2005 10:13

Men Universal-omslag ska väl nästan vara fuckade från början och fula som fan? Tvekar inte en sekund på att de är så dumma att det där är det riktiga.

Omslagstävling på BF nu! Everybody, to the Photoshop!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav carre » ons nov 02, 2005 10:32

det enda som var snyggt med det där omslaget var summer.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » ons nov 02, 2005 10:55

AKS skrev:Yeeeeesh! Hur 17 har de lyckats skapa nåt så...

Jag tror ordet du söker efter är
monkeyshit.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » ons nov 02, 2005 10:56

Hehe, ja det var ju ett väldigt passande ord.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » ons nov 02, 2005 12:49

Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly