The Buffster skrev:om man inte kan avguda sin favoritkaraktär, vem ska man då avguda?
Kanske seriens skapare?
Visst, om man vill kan man väl avguda vem eller vad man vill, men personligen ser jag det inte som att en fiktionell karaktär ska avgudas eller idoliseras för vad har den åstakommit? Den är ju påhittad.
Jag har massvis av karaktärer från alla möjliga ställen som jag älskar men jag älskar dom bara.
Joss därimot som är skaparen har deffinitivt gjort sig förtjänt till alla fans som dyrkar honom och alla som dyrkar serien och karaktärerna borde väl istället vända sig till personerna bakom det hela.
Fast jag kanske inte menar "avguda" på samma sätt som du. Jag menar helt enkelt att något som inte är riktigt inte är riktigt och att det då är svårt (eller snarare ologiskt) att avguda den om man förstås inte tror att den finns på riktigt som folk i olika religioner tror på sina olika gudar.
För det är väl inte så att du tror att Spike är en gud som du tillber varje morgon och kväll.
Jag kan fortfarande aldrig förstå hur en del små ungar har Paris Hilton som idol. Vad har hon gjort för att förtjäna det och vad ser barnen i henne som gör att dom ser upp till henne.
Jag hatar henne.
Jag älskar Spike men jag tycker att att buzz runt honom är överdrivet.
Jag tycker att det är mycket trevligare att ha någon okändare mer underskattad karaktär som favorit för det gör det mer persoligare än att behöva dela honom med så fruktansvärt många andra (de må forfarande vara fruktansvärt många andra världen runt, men inte procentiellt)
Det ingår typ i männskligheten att man vill heja på the underdog och om man inte älskar Spike lika mycket som
dom så känner man ett mer eller minndre ogillande mot honom för att man själv inte gillar honom
lika mycket trots att man gillar honom väldigt mycket. Tror jag i alla fall. Det varierar väl från person till person.
Han hade säkert varit min favorit om ingen annan hade gillat honom. Det är en sån där undermedveten grej...
Jag vill i alla fall absolut se en Spike-film eller vilken annan film eller tv-serie ur Buffyverse som helst.
Vad. Som. Helst.
Men jag föredrar helt klart saker som utspelar sig
efter snarare än
före.
Jag känner att varför vill man se något som redan hänt när man istället kan få se något som händer nu.
Sen om att kritisera karaktärer. Jag ser ingen mening egentligen med att kritisera karaktärer för jag älskar alla karaktärer (förutom någon som jag inte kommer ihåg just nu) i Buffyverse.